Författare Ämne: Tulikivi priser  (läst 21800 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Tulikivi priser
« skrivet: 18 mars 2011, 19:17:06 »
Nu undrar jag vad Ni som har stora finska pjäser och kaminer (Contura mm) har betalat.

I en annan tråd så påstås det att det ingår montage i de finska pjäserna?

Fick en offert på en Contura 660T med bakugn mm och det var med 16 000kr för montage i södra kungliga hufvudstaden. Totalt med takstege, fläkt, takstege, sotaren, täljsten i sockel, bakugn 70 000kr. Bara att elda... Men först betala...

Med tanke på att Tulikivi verkar ha mer rabatt men är dyrare. Vad har Ni som har monterat fått för priser?

Prier på Silo/C = 42500kr, TLU 2000/91 = 64 500kr med rabatt i senaste katalogen.

Ska man tjäna in 70 000 kr i kW/h, hur lÃ¥ng tid tar det dÃ¥? 

Jag tycker att det är mysigt när det är varmt och det är gratis!

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Tulikivi priser
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2011, 00:08:13 »
97 personer som har kollat men ingen som har något att säga... :o

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Tulikivi priser
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2011, 08:36:42 »
Elda är mest för myseldning, vi byggde nytt hus och flyttade in för 2v sen, mycket byggspill, ångrar lite att vi ej tog kamin, men när ska man ha tid och elda? Sover på natten och jobbar på dagen, de få timmarna det eldas ger nog lite..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Tulikivi priser
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2011, 15:08:16 »
Med en stor tung pjäs behöver man ju inte springa och elda hela tiden utan den håller sig varm större delen av kvällen/natten.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Tulikivi priser
« Svar #4 skrivet: 05 maj 2011, 23:35:50 »
Eftersom ingen har svarat eller tyckt till så tycker jag själv till med en offert jag fått i 08 området.

Sedan vill jag gärna ordväxla med Er om man kan någonsin tycka att det är skäligt att betala mellanskillanden mellan en luffarkamin och en tyngre pjäs.

Tulikivi Silo/C T 55 140,00

Friskluftssats  1 500,00

Skorsten 20 462,00

Eldstadsplan täljsten 1 320,00

Montering 32 000,00

Servicebil  395,00

Förbrukningsmaterial 345,00

Sotbesiktning 1 850,00

Summan av kardemumman = ca 113 lök


Kan man motivera det för sig själv eller ska man istället köpa en Contura 660T:3 för ca 70 lök?


Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1971
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Tulikivi priser
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2011, 01:28:14 »
Har en 660T gav 23500:-
en av våra bättre investeringar
monterade själv
skorsten fanns redan

Täljstenen är dekorativ och ger en jämn behaglig värme utan att ytan blir för varm.
Men den har inte tillräcklig massa för att hålla värmen mer än nån timme.
Sen blir det att elda igen.
Conturan har två fördelar:
Den har hög verkningsgrad även när man eldar lite.
Den har ett stort välvt glas som ger mycket strålvärme.

En större pjäs kan det ta några timmar innan man eldat den så att den börjar avge värme.
Som en kakelugn.
Conturan är perfekt som spets till värmepumpen under grisvintern.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Tulikivi priser
« Svar #6 skrivet: 06 maj 2011, 05:53:16 »
Har inte haft Tulikivi nagon gang men min mors grannar har en med bakugn i som halls varm ett dygn.
Tanten dar bakar komersiellt i sin Tulikivi.
Kakelugn har jag haft och de ar ocksa varma ett dygn pa en rejal brasa.
Idag har vi 2 plat/jarn-kaminer som ger varme medan brasan brinner, vi eldar hela dagarna nar det ar kallt ute.
Det behover du garanterat inte med en Tulikivi.
Jag ska ocksa kopa Tulikivi sa smaningom, jarnspisarna funkar for snabb uppvarmning men haller ingen varme alls.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SV: Tulikivi priser
« Svar #7 skrivet: 07 maj 2011, 23:31:18 »
Men då måste man elda konstant i 66o om det bara håller i 1 timme. Det är inte det som står i reklamen.

Hur många gånger lägger du in ved under en vanlig kväll då? Måste gå åt ofantliga mängder!

Det jag är ute efter är att jag skulle kunna värma huset stabilt även om det blev avbrott... vem vill vakna varannan timme för att elda?

Men om man ska gå efter allt klart priserna och jämföra kan man motivera sig själv att betala från 70 000 till 130 000 kr för en större pjäs?

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1971
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Tulikivi priser
« Svar #8 skrivet: 08 maj 2011, 01:40:47 »
När man slutar elda sjunker tempen ganska snart. Vi la väl in varannan, var tredje timme när det dök under -15 i februari. När glöden börjar mattas är det dags, så det tänder av sig självt.

Vi har den bara för stödeldning. Den värmer övervåningen mest då värmen sticker uppför trappan. Och ger strålvärme där vi sitter framför den. Mycket behagligt.

Har inte sett den som en besparing, det är för komfort och som spets. Med normala vedpriser säg 300 går det väl på ett ut mot elspets.

Hur mycket man vill lägga ut är väl personligt. Har du alltså gratis ved?
Finns många sätt att räkna på det där.
« Senast ändrad: 08 maj 2011, 12:03:41 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Tulikivi priser
« Svar #9 skrivet: 08 maj 2011, 06:36:54 »
Har nu pratat med nagra som har Tulikivi.
Eldar du sen eftermiddag, efter jobbet, ar Tulikivin varm pa morgonen efter.
De ska halla varme annu battre an kakelugnar vilket betyder 2 brasor om dagen.
Taljsten ar tydligen det basta du kan ha for att maganisera varme.
De kan eldas hart for mer varme.
Nagon hade vattenmantel med rordragning till pannrummet for VV-tillskott ocksa.
Be din handlare om referens och prata med dem innan du bestaller nagon spis.
Det ar som du sager massor med pengar de ska ha.
Det finns fler an Tulikivi som anvander taljsten tror jag men inte dar hela spisen ar i materialet.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad ahola

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Tulikivi priser
« Svar #10 skrivet: 06 juni 2011, 23:06:46 »
Finns visst andra som har täljsten ::)
Nunnauuni,,med mera

har en sådan vikt 2000kg med bottenplattan,räcker att elda varje kväll när det är som kallast i min spis får man elda från kall spis 15kg och varje dag 12kg för max effekt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tulikivi priser
« Svar #11 skrivet: 07 juni 2011, 07:36:55 »
97 personer som har kollat men ingen som har något att säga... :o

Det ÄR inte gratis att elda med ved, all ved har ett värde, och det ligger väl på ca 40-50 öre/kWh idag?
Om en investering i värmepump inte blir mycket högre än vedalternativet så är det mer lönsamt att värma med värmepump.
Ved är billigare än olja och direktel.

Mysfaktorn går dock inte sätta ett pris på, då det är helt individuellt hur man värderar detta.
För egen del blir jag "knäpp" på de flesta vedeldarna (gäller de som har ej vattenburna vedsystem), de har så varmt att man måste gå i kortkalsonger för att inte rinna bort!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Tulikivi priser
« Svar #12 skrivet: 07 juni 2011, 09:10:16 »
Hej

Installerade en Contura (en sån där med sidoglas, annars enkla modellen utan täljsten) i oktober 2010. Installationen kostade 8000, ROT avdrag 50% => 4000. 7,5 meters skorsten i 1,5 planshus. Vill minnas att kamin plus skorsten och stegpinnar och allt krafs kostade 33000. 37000 totalt alltså.

Men inte lönar det sig att elda om man ska betala veden. Jag har den som komplement när det blir kallt samt för trivseleldning, har tillgång till "gratis ved". I vintras var det kanon, men blir det vanliga blidvintrar igen så int lär det bli mycket eldat, inte.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tulikivi priser
« Svar #13 skrivet: 08 juni 2011, 07:49:11 »
En viktig sak när man beställer braskamin, elektrisk fläkt! höjer verkningsgraden otroligt mycket för billig penning. ;)

Utloggad Hyvens

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SKÃ…NE
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tulikivi priser
« Svar #14 skrivet: 09 juni 2011, 11:14:55 »
En viktig sak när man beställer braskamin, elektrisk fläkt! höjer verkningsgraden otroligt mycket för billig penning. ;)

Hej..
En fläkt som cirkulerar luften från kaminen höjer INTE verkningsgraden. Möjligen ökar komforten men verkningsgraden är den samma.

Vänligen
Hyvens

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser