Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Optima 900 + 290 a/w termostater - shunten  (läst 918 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad akblackbranch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Nybörjare med brant inlärningskurva
IVT Optima 900 + 290 a/w termostater - shunten
« skrivet: 14 oktober 2021, 19:03:12 »
Hej!
Jag har precis fått en begagnad IVT Optima 900 + 290 a/w installerad och är nybörjare. Det tuffar på bra tycker jag men nu
undrar jag angående termostaterna på elementen - måste de stå fullt öppna eller kan man ställa ner som man vill i olika rum?
Jag tolkade handboken som att de måste stå helt öppna men det kanske bara är till man fått köra igång ordentligt.
Det var jättevarmt i huset så jag ställde ner temperaturen på elpannan men det kanske är fel?

En annan fråga är angående shunten på pannan. Min står helt nerställd. Shuntar pannan automatiskt eller måste man ställa in den på något sätt?
Tacksam för svar!
Anna-Karin
Nyinstallerad oktober 2021 begagnad IVT Optima 900 + 290 a/w Rego 800.
Gammal tvåvåningsvilla från 1936, med oisolerad källare, nya fönster men inte tilläggsisolerat. Gamla stora sektionsradiatorer med tvårörssystem.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Optima 900 + 290 a/w termostater - shunten
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2021, 19:33:59 »
Hej!
Du ska ställa in värmen med kurvan på din 290 A/W.
Shunten öppnar endast när tillskott behövs, annars är det utedelen (Optima) som värmer huset direkt (inte via pannan).
Det sitter 2 växelventilen i 290 A/W som skickar vattnet antingen till pannan för att värma VVB eller direkt ut i radiatorerna för att värma huset.

Man kan ha enstaka termostater aktiva, t ex i nått sovrum eller så, men sträva efter att ha så många som möjligt helt öppna och ställ in värmen med kurvan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad akblackbranch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Nybörjare med brant inlärningskurva
SV: IVT Optima 900 + 290 a/w termostater - shunten
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2021, 19:00:57 »
Tack så mycket för ditt svar!
Jag har fortsatt med att ha termostaterna öppna helt och håller nu på att hitta ett bra läge med kurvan.
Har kurvan på ca 22-55 men har gjort en höjning till 40 runt nollan då jag tycker det är ruggigt i huset då.

En annan sak jag undrar är om jag har rätt inställt för eltillskottet då jag läste att fabriksinställning var inställd på 35 för golvvärme. Eftersom jag har radiatorer skulle det vara högre ställt. Vet inte om jag hittat rätt ställe att läsa av men bifogar bild på mina inställningar för eltillskott.

Tacksam för hjälp!
Anna-Karin


Nyinstallerad oktober 2021 begagnad IVT Optima 900 + 290 a/w Rego 800.
Gammal tvåvåningsvilla från 1936, med oisolerad källare, nya fönster men inte tilläggsisolerat. Gamla stora sektionsradiatorer med tvårörssystem.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Optima 900 + 290 a/w termostater - shunten
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2021, 21:11:53 »
Det blir nog bra det där, golvvärme (speciellt under trägolv) är känsligt för höga temperaturer, därför begränsar man maxtemp.
Radiatorer tål ju betydligt högre temp så där behöver man inte begränsa lika hårt.
Den använder ju kurvan för tillskott också så maxtemp är endast för svinkalla nätter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad akblackbranch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Nybörjare med brant inlärningskurva
SV: IVT Optima 900 + 290 a/w termostater - shunten
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2021, 09:23:19 »
Tack då får det stå så :)

Jag undrar också om hur man vet om avfrostningen sker. Finns det någonstans man kan läsa logg på vad som hänt under dygnet t ex.

Så tacksam för det här forumet, är guld värt!

Anna-Karin
Nyinstallerad oktober 2021 begagnad IVT Optima 900 + 290 a/w Rego 800.
Gammal tvåvåningsvilla från 1936, med oisolerad källare, nya fönster men inte tilläggsisolerat. Gamla stora sektionsradiatorer med tvårörssystem.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Optima 900 + 290 a/w termostater - shunten
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2021, 22:41:26 »
Jag tror inte det finns nån inbyggd loggning i den där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!