Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin Altherma 230 - kompressor startar ej  (läst 1553 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin Altherma

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin Altherma 230 - kompressor startar ej
« skrivet: 13 oktober 2021, 11:30:20 »
Hej!

Jag har ett nybyggt hus på cirka 110 m2 med golvvärme ingjuten i plattan. Nyligen installerades en LVVP från Daikin. Första veckan pumpen gick blev det alldeles för varmt i huset. Det var cirka 10-15 grader utomhus och pumpen körde kompressorn i nästan 60 timmar de första dagarna, det visade sig att lägsta framledning var inställd på 25 grader. Sänkte lägsta framledning till 15 grader istället och då slutade kompressorn att producera värme.

När första fredagen kom gick en av säkringarna som matar pumpen (L1). Problemet var enligt installatören att legionellaprogrammet kunde lösa ut säkringen pga överbelastning. Installatören la då bort fas L1 på något sätt från elpatronen för att legionellaprogrammet inte skulle utlösa säkringen. Från den dagen omläggningen av elpatronen gjordes började istället elpatronen att producera FLT 23 grader för rumsuppvärmning trots att börvärdet låg på cirka 18-19 grader enligt kurva. Patronen hann gå 60 timmar på några få dagar innan jag gick in och ändrade att patronen endast tillåts gå för varmvatten, patronen slutade då att producera rumsvärme.

I natt gick tempen ner på nollan utomhus men trots högt börvärde enligt kurva startar inte kompressorn (eller elpatronen för del delen, som önskat dock) för rumsuppvärmning istället. Det är just nu 15 grader i huset. Har påtalat detta för installatören och väntar på svar men jag vill höra mig för på egen hand också för det känns som att det är något som inte stämmer här. Jag fick bland annat som svar att ställa in lägsta framledning 24 grader och sätta in styrning på golvvärmen istället?
« Senast ändrad: 13 oktober 2021, 11:33:47 av Daikin Altherma »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Daikin Altherma 230 - kompressor startar ej
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2021, 17:12:33 »
Hej!
Vilken modell mer exakt är det?
60 DA - 230
75 DA - 230
100 DA - 230

Utedelen är tydligen 1 fas oavsett modell men 60 DA -230 är även enfas innemodell.
Jag är lite lur på hur elektrikern lade ut fasen på elpatron, men jag gissar att du har en 3-fas innemodell?

Sen är det hål i huvet att inte styra värmen med pumpen, kompressorn kommer inte gå så bra om du styr med termostaterna.
Fast i dagsläget, om den bara går med elpatron, så är det kanske OK.
Men det här låter inte normalt på något sätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 230 - kompressor startar ej
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2021, 15:27:43 »
Dum gör som dum säger, maskinen gör endast det som den ombeds att göra.
Kompressorn gör värme från 25 C eller mer med kompressorn.
Allt under det är elpatron.
Blockeras patronen för husvärme blir det kallt.
Sätt tillbaka minsta framledning till 25 C och njut av värmen.
25 fram och 20 i retur är ok för en normal rumstemp. Ställ sommaravstängning till +14 till +18 C så blir det bra. Ligger i meny 4,3,1 om jag minns rätt. ( tryck på hemknappen, den med huset på) sedan på frågetecknet, då visas en punkt uppe till vänster på displayen. Där skall du genom att vrida/trycka in vänsterratten komma till 4,3,1.

Ev måste du in i installatörsnivån, koden är 5678 under behörighetsnivå.

Nu gör vi helg!
Mvh
D

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Daikin Altherma 230 - kompressor startar ej
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2021, 23:26:19 »
Vänta här, kan inte kompressorn värma alls om börvärdet på framledningen är under 25C ?
Hur tänkte man då?
Det går ju inte att köra den i ett fritidshus om man t ex vill ha 10 C inne, då är det elpatron som gäller, lite knepigt eller?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daikin Altherma

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 230 - kompressor startar ej
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2021, 07:36:29 »
Hej!
Vilken modell mer exakt är det?
60 DA - 230
75 DA - 230
100 DA - 230

Utedelen är tydligen 1 fas oavsett modell men 60 DA -230 är även enfas innemodell.
Jag är lite lur på hur elektrikern lade ut fasen på elpatron, men jag gissar att du har en 3-fas innemodell?

Sen är det hål i huvet att inte styra värmen med pumpen, kompressorn kommer inte gå så bra om du styr med termostaterna.
Fast i dagsläget, om den bara går med elpatron, så är det kanske OK.
Men det här låter inte normalt på något sätt.


Pumpen är en 75 DA-230. Det bör vara en trefasare men vet inte riktigt hur patronen är inkopplad för tillfället faktiskt.

Det känns väl som sagt inget vidare som att justera värmen genom att strypa ned med LK’s rumstermostater? Daikin har ju en trådlös kontrollpanel, det känns som att det är värt att kosta på den? Borde inte pumpen slå av värmetillverkning betydligt oftare?

Jag har inte hunnit söka mig igenom forumet än gällande hur man får ”bäst” driftsekonomi men ändå bra komfort, men rimligen bör väl kompressor varken starta för ofta eller gå längre än nödvändigt.

Utloggad Daikin Altherma

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 230 - kompressor startar ej
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2021, 07:40:17 »
Vänta här, kan inte kompressorn värma alls om börvärdet på framledningen är under 25C ?
Hur tänkte man då?
Det går ju inte att köra den i ett fritidshus om man t ex vill ha 10 C inne, då är det elpatron som gäller, lite knepigt eller?  Sc:,h

Väldigt intresserad av denna fråga också. Kanske var för dåligt påläst när jag köpte min pump. Gäller detta andra märken också eller bara Daikin?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 230 - kompressor startar ej
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2021, 10:32:35 »
Vänta här, kan inte kompressorn värma alls om börvärdet på framledningen är under 25C ?
Hur tänkte man då?
Det går ju inte att köra den i ett fritidshus om man t ex vill ha 10 C inne, då är det elpatron som gäller, lite knepigt eller?  Sc:,h

Hur tänkte du lösa avfrostningen i det driftsfallet ?

mvh
D

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Daikin Altherma 230 - kompressor startar ej
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2021, 21:20:32 »
Hur tänkte du lösa avfrostningen i det driftsfallet ?

mvh
D

Den har väl en 4-vägsventil, minst 10 C på värmebärarvattnet borde räcka utmärkt.
Det finns ju t om luft/luft värmepumpar som kan gå med underhållsvärme inne och fixa avfrostningen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Altherma 230 - kompressor startar ej
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2021, 23:25:05 »
Den har väl en 4-vägsventil, minst 10 C på värmebärarvattnet borde räcka utmärkt.
Det finns ju t om luft/luft värmepumpar som kan gå med underhållsvärme inne och fixa avfrostningen.
En framledning på 20 C ger en retur på ungefär 10-12 C beroende på delta T.
10-12 C blir temperaturen på inkommande värmevatten för avfrostning under första varvet på vattnet.
Vad den blir under andra varvet återstår att se men räkna med 15-25 liter / minut i flöde.
Vad tror vi att temperaturen på vattnet i plattvärmeväxlaren blir då ?

Detta är den lilla skillnaden mellan luft/vatten och luft/luft, den sistnämnda har inget vatten och du kan avfrosta fastän inomhusenheten har negativa temperaturer (även om det tar längre tid)

Redan nu med 25C som lägsta framledning ploppar det upp larm att vattnet i växlarna är under 6 C i snitt vid utloppet. Kan bara tänka mig vad vattnet kar för temp. vid inloppen för köldmediet.

D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!