Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ingen varmluft!  (läst 1726 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ingen varmluft!
« skrivet: 27 maj 2022, 09:06:07 »
Sedan ett tag får vi inte ut nån varmluft från 3 år gammal Electrolux luftvärmepump. Inställd på A/C (blå ikon) kommer det kalluft men i slår man över till värmeläget (röd) stannar den genast helt. Sist det hände gick den igång efter att min fru tryckt lite random på fjärren. Men denna gång är den omöjlig att få igång. Har stängt av strömmen 10 min utan resultat samt kört kyla 20 min o växlat över utan resultat.

Vi har nyligen gjort ett par större elinstallationer (solceller och vattenpump). Kan detta ha haft nån inverkan på värmepumpen?

Tacksam för hjälp!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ingen varmluft!
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2022, 10:03:47 »
Är du säker på att det är riktig kyla och inte bara sval fläktluft som kommer ur den? I så fall kan köldmediet ha läckt ut. En kyltekniker behövs för att mäta upp arbetstrycken.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen varmluft!
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2022, 10:54:17 »
Är du säker på att det är riktig kyla och inte bara sval fläktluft som kommer ur den? I så fall kan köldmediet ha läckt ut. En kyltekniker behövs för att mäta upp arbetstrycken.

Luften är inte särskilt kall så det kan du ha rätt i, att det bara är sval fläktluft. Men hur vet jag om köldmedlet läckt ut? Ser inga yttre skador på uteenheten.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ingen varmluft!
« Svar #3 skrivet: 27 maj 2022, 11:09:02 »
Man märker att det är dåligt med kylmedia t.ex. genom att det varken blir värme eller någon rejäl kyla även om ute- och innerdel ser ut att arbeta normalt. Brukar inte finnas någon låg- eller högtryckspressostat på LLVP. Behövs ett manometerställ för att mäta trycken.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen varmluft!
« Svar #4 skrivet: 28 maj 2022, 11:28:22 »
Har testat att ställa in på lägre temp än innetemperaturen och då går utedelen igång och så småningom kommer kalluft. När måltemp är högre än inneluften kommer som du skrev innan sval fläktluft och utedelen är inte igång. Detta i A/C-läge. I uppvärmningsläge går varken utedel eller fläkt igång.

Hittade denna gamla tråd som i första hand föreslår ett strömfel. Det skulle ju kunna gå i linje med att vi haft elinstallationer:

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=71695.0

UPDATE: Värmen gick igång efter att jag kört kyla några minuter (första gången jag trodde jag körde kyla var det ju vara sval fläkt). Får se om problemet återkommer, detta var ju andra gången.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen varmluft!
« Svar #5 skrivet: 30 maj 2022, 18:06:47 »
Electrolux har 5-år på dessa kinamaskiner så ta du och reklamera produkten

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Ingen varmluft!
« Svar #6 skrivet: 08 juni 2022, 19:49:27 »
När du sätter på värme och höjer temperaturen så får du vänta 12-15 min på att maskinen ska dra igång och göra värme. Fläkten drar inte igång direkt utan stegar sigbupp till angiven hastighet allt eftersom det finns värma att avge.


Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen varmluft!
« Svar #7 skrivet: 09 juni 2022, 08:48:54 »
Ja de är skitkassa på att få upp värmen kan ta över 15-minuter när en riktig pump tar 4á

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen varmluft!
« Svar #8 skrivet: 04 juli 2022, 10:09:55 »
Ja de är skitkassa på att få upp värmen kan ta över 15-minuter när en riktig pump tar 4á

Såg inte ditt svar.... Tja... fast jag har inte varit med om detta tidigare. Fläkten drar igång direkt i fläkt- och kylläge (fast utan kyla). Slår jag över till värme lägger den helt av direkt. Har haft den igång ganska länge i båda lägen utan någon förändring.

Har teknikern här nu, får se vad han kan hitta!

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen varmluft!
« Svar #9 skrivet: 05 juli 2022, 08:57:23 »
skillnaden är att i värmeläge så väntar fläkten med att gå igång tills innedeln är tillräckligt varm vilket tar en stund

Vad sa teknikern?
fyllde på R32 och hoppades på det bästa?

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen varmluft!
« Svar #10 skrivet: 05 juli 2022, 13:31:28 »
skillnaden är att i värmeläge så väntar fläkten med att gå igång tills innedeln är tillräckligt varm vilket tar en stund

Vad sa teknikern?
fyllde på R32 och hoppades på det bästa?

Nope, han har beställt ett nytt kretskort till utedelen.
Den har stått på sedan han var här och inte gått igång...

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen varmluft!
« Svar #11 skrivet: 05 juli 2022, 16:19:10 »
det är ett mycket vanligt fel att kretskorten går i dessa maskinerna, fast då brukar man få en felkod.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!