Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Postkodlotteriet  (läst 5941 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Postkodlotteriet
« skrivet: 04 januari 2011, 15:14:47 »
Någon som tycker något om det?

Jag avskyr att få reklam hem om ett lotteri som jag inte vill vara med i. Nu kommer dessa erbjudanden till hustrun och hon undrar om vi inte ändå skall vara med.

Jag vill inte vara med, men hustrun propsar att vi skall vara med ifall vårt postnr vinner.

Nu skall jag börja trycka personnummerlotter, telefonnummerlotter, registreringsnummerlotter, riktnummerlotteri och annan dynga där folk kan se att de minsann skulle vunnit om de bara var med...

 knUp

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Postkodlotteriet
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2011, 15:27:00 »
DEt lotteriet tycker jag är rätt bedrägligt. Å ena sidan finns Postkodföreningen som innehar tillståndet, denna del är "ideell". Sen har man Novamedia Svenska Postkodlotteriet som är ett kommersiellt bolag som driver all produktion och marknadsföring. I och med att detta bolag är privatägt (Moderbolaget finns i Holland) så är nog insynen i stort sett 0 från alla. Det enda som finns att få tag på är nog årsredovisningen.

Jag får lite av Hem och Skola vibbar av upplägget.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Postkodlotteriet
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2011, 15:46:38 »
Tycker det stinker av två anledningar:

1. De gömmer sig bakom en "air" av välgörenhet.

2. De utnyttjar folks rädsla att känna sig dumma och utanför, att missa att vara en del av segern.

Vägra köpa lotter och sätt hälften av pengarna på aktiesparkonto och ge hälften till röda korset!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Postkodlotteriet
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2011, 15:55:22 »
Jag ser av era svar att ni verkar mer pålästa än vad jag är om dessa arrangörer.

Vad jag tycker är märkligt är att det tillåts anordna sådant här spel i Sverige, det borde vara reglerat i någon mån. Eller är det inget svenskt lotteri?

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Postkodlotteriet
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2011, 16:27:28 »
Jag hatar postkodlotteriet  fiR:

Funderar att sätta någon dekal på lådan.
 
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Postkodlotteriet
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2011, 17:21:16 »
Vad jag tycker är märkligt är att det tillåts anordna sådant här spel i Sverige, det borde vara reglerat i någon mån. Eller är det inget svenskt lotteri?

Tillståndet innehas (som jag skrev ovan) av en ideell förening/organisation och avsätter en del av medlen i allmännyttig verksamhet. Det är väl det som gör det legitimt i myndigheternas ögon.
Läs gärna mer här: http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Tillstand/Lotterier/

Kan du bara få lite "stollar" ute i landet så kan du starta ett eget lotteri. Fast ditt förslag med personnummer kan du nog inte använde för det finns redan ett "Födelsedagslotteri" från Folkspel (som bl.a. har Bingolotto)

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Postkodlotteriet
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2011, 17:34:07 »
Otroligt liten andel som går till välgörenhet!

Skänk 30:- istället för att betala 150:- och använd det som blir över till en aktiefond eller annat lotteri  studs

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Postkodlotteriet
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2011, 17:36:04 »
Hujeda vad spel :o

Jag är då inte emot spel och dobbel, snarare tvärt emot. Men jag tycker den här formen av marknadsförning och spelide känns allt annat än bekväm.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Postkodlotteriet
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2011, 17:50:32 »
Lite av deras egna siffror
Omsättning totalt 2010: 2600 miljoner (prognos)
Vinster till lottköpare: 40% (1040 miljoner)
Pengar till välgörenhet: 27% (702 miljoner)
Kostnader i verksamheten: 33% (858 miljoner)


Men så länge som de stora sammhällsnyttiga organisationerna får vara med så kommer dom att få fortsätta.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Postkodlotteriet
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2011, 17:52:53 »
Pengar till välgörenhet 27% har nyligen höjts då det var betydligt lägre tidigare men betänk att det kanske försvinner uppemot hälften ytterligare beroende på vilken välgörenhetsorganisation de väljer, så det verkliga utfallet kan vara allt från 14-27%.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Postkodlotteriet
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2011, 17:59:41 »
Läs garna denna PDF från CharityRating. Förvisso från 2007 men fortfarande aktuell i grunderna
http://www.charityrating.org/lib/pdf/Charity_Rating-Analys_av_Svenska_Postkodlotteriet.pdf

Citera
Charity Rating konstaterar att Postkodlotteriet är en av de aktörer som avsätter lägst andel till
vinstmedel, lägst andel till förmånstagare och högst andel till driftskostnader. Vår slutsats är
därmed att lotteriet inte kan anses samla in så mycket pengar som möjligt till välgörenhet.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Postkodlotteriet
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2011, 19:13:32 »
Jag ser av era svar att ni verkar mer pålästa än vad jag är om dessa arrangörer.

Vad jag tycker är märkligt är att det tillåts anordna sådant här spel i Sverige, det borde vara reglerat i någon mån. Eller är det inget svenskt lotteri?

Det är ett svenskt lotteri men det svenska bolaget har holländska ägare. Verkställande direktören heter Niclas Kjellström-Matseke och fick enligt en artikel i dagens Svenska Dagbladet i lön plus bonus för 2008 och 2009 5,7 miljoner kronor. Per år!!

Så vill din hustru vara med och bidra till Niclas försörjning är det bara att slå till.

« Senast ändrad: 04 januari 2011, 19:21:38 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Postkodlotteriet
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2011, 19:17:25 »
Näpp, inga pengar till något postkodlotteri härifrån inte.

Men nog måste det finnas folk här på forumet som är med?

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Postkodlotteriet
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2011, 19:44:41 »
Kostnader i verksamheten: 33% (858 miljoner)

Tror att större delen av de pengarna går åt till att slicka ut "gratiserbjudanden" till mig >:(
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad gulag

  • golvdrag sÃ¥ v-jeansen fladdrar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Postkodlotteriet
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2011, 20:34:02 »
Fanns ett bra tips här i sommras!   *roflmao*

 Skickar du tillbaks adresserad reklam?
« skrivet: 01 Juli 2010, 21:17:26 » Citat 

--------------------------------------------------------------------------------

Skickar du tillbaks adresserad reklam? Eller sitter du nånstans och tar emot skiten jag skickar tillbaks?
Jag brukar omsorgsfullt riva all direktadresserad reklam (typ Postkodlotteriet, GE Money Bank, osv) i bitar som passar fint i svarskuvertet och helt sonika skicka tillbaks skiten.

Finns det fler som jag?
 
nibe 1250 hösten -07. 950m. aktivt jordvärmeslinga. värmer 2 st. gammla timmerkåkar på ca. 340 kvm. uppvärmd yta. Tidigare en h-vetes massa ved och 42000kw el ink. hushåll. Beläget i norrländska delen av sibiriska tundran. Radiatormuseum, av 21st. är 19! av olika olika modeller.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!