Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 30 december 2015, 11:36:11 »

Resistansen 0,7 ohm är inte orimlig, men har man att göra med så låga resistanser får man aldrig pålitliga resultat med en vanlig digitalmultimeter eftersom resistansen i testsladdarna, övergångsmotstånd i banankontakterna mm kan vara i samma storleksordning.
Det är bättre att ohmmäta med en lite mer påkostad bänkmultimeter eller RCL-mätare med fyrtrådsanslutning (kallas "kelvin connections" på utrikiska). T ex HP (numera Agilent) 34401A eller 4263A. Dyra instrument när de var nya men de har ett antal år på nacken och det finns många begagnade ute på marknaden nu.
Skrivet av: Teltur
« skrivet: 29 december 2015, 19:16:59 »

Stämmer bra ,ca 4200 Kr på Elfa ,Elma mfl.
Visst är det dyrt för en hemmapulare men för en service teniker som
jobbar åt kund , anser jag att det är ett måste.
Precis som ni redan har beskrivit så går det inte ohm mäta en motor
och tro att den är helt 100.
Däremot är motorn riktigt dålig kan man få fram det även genom ohm mätning.(kortslutning mellan lindningar/jord eller avbrott i lindningar )
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 29 december 2015, 18:44:51 »

dom flesta har inte sådan instrument - ja om man inte just jobbar med elmotorer mer eller mindre till yrket.

Intressant instrument för övrigt - vad ligger denna i för prislapp? (såg att distrelect hade för dryga 400€ - dvs inget för hobbyverkstaden direkt)

Sällsynt med instrument med vridspoleinstrument idag, det gillar jag - digitala displayer ersätter inte analoga dito i vissa avseende, men man kanske måste vara uppväxt med sådana analoga instrument för att kunna uppskatta det rätt.
 
Skrivet av: Teltur
« skrivet: 29 december 2015, 16:42:28 »

Har använt TR1000 motortestare i många år.
Kan inte minnas att jag nån gång har misslyckats i att hitta en bränd motor med denna.
Tore Rosander visste vad han gjorde när tog fram denna för många år sen.

http://www.liljenbergs.com/pdf/TR1000sv.pdf
Skrivet av: xxargs
« skrivet: 29 december 2015, 14:55:27 »

Man 'vill' ha låg resistans på lindningarna då resistans ger termiska förluster i motorn - helst skulle man vilja ha det supraledande - dvs 0 Ohm.

Att mäta resistans så lågt som 0.7 Ohm på säkert sätt är knepigt och en vanlig multimeter ger ingen exakt värde  - man kör hellre likström på säg 1 eller 2 Ampere exakt inmätt med labbaggregat där man kan ställa strömmen med strömgränsen noga och därefter mäta spänningen över pinnarna.

sedan tillkommer om det är Y eller D så har man lindningar mer eller mindre parallellkopplad vilket drar ned eller upp värdena beroende på hur det är kopplat

Det bästa är att kolla mot databladet på kompressorn och se vilka resistanser som är angivna där.

Det är heller inget enkelt att mäta med växelström eftersom som man har en rotor som 'kortsluter' när den står still och det kan vara svårt att skilja ut denna från en lindning med några kortslutna varv gentemot den 'stora' kortslutningen som stillastående rotorn representerar.  Det är om man kan jämföra en frisk kompressor av exakt samma sort som den man testar och se om det avviker mer än några procent typ efter man har svept över olika frekvenser från några Hz till kanske flera hundra Hz etc. och plotat impedans och fasvinkel i diagram och om det är 3-fas om det skiljer mer än tillverkningstoleranserna mellan faserna.

Skrivet av: Siqqe
« skrivet: 29 december 2015, 10:38:50 »

Är kyl/frysen så modern att den har inverterstyrd kompressor? I så fall är motorn trefaslindad, och då ska det vara samma resistans mellan vilka två som helst av de tre pinnarna.

I ditt fall, om det är en enfaskompressor som ska matas direkt från elnätet, så borde resistansen mellan S och R vara summan av C-R och C-S.

Förhållandet mellan start- och driftlindningens resistans kan variera beroende på kompressortyp. Troligen har startlindningen lägre resistans om den har startkondensator än om det inte finns någon sådan.

Men ohmmätning med likström är inte en särskilt bra metod för att felsöka motorlindningar. Resistanserna brukar ha stora toleranser, ofta upp emot 30 % , och det är inte alls säkert att man kan upptäcka enstaka kortslutna varv i lindningen på det sättet. Om man har tillgång till någon form av induktansmätare så kan man mäta induktans och förlustfaktor i lindningarna för att se om man kan dra några slutsatser.
Om en lindning har kortslutna varv så brukar den få mycket lägre induktans och högre förlustfaktor än en frisk motsvarande lindning, dessutom kan man i det fallet märka att induktansvärdet ändras kraftigt beroende på mätfrekvensen.

Jaha, på så vis.

Ja, kompressorn är inverterstyrd. Jag mäter upp resistansen till ca 0,7 ohm vilket nästan borde innebära kortslutning? Låter som det är ca 100 gånger för lite?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 29 december 2015, 09:20:46 »

Är kyl/frysen så modern att den har inverterstyrd kompressor? I så fall är motorn trefaslindad, och då ska det vara samma resistans mellan vilka två som helst av de tre pinnarna.

I ditt fall, om det är en enfaskompressor som ska matas direkt från elnätet, så borde resistansen mellan S och R vara summan av C-R och C-S.

Förhållandet mellan start- och driftlindningens resistans kan variera beroende på kompressortyp. Troligen har startlindningen lägre resistans om den har startkondensator än om det inte finns någon sådan.

Men ohmmätning med likström är inte en särskilt bra metod för att felsöka motorlindningar. Resistanserna brukar ha stora toleranser, ofta upp emot 30 % , och det är inte alls säkert att man kan upptäcka enstaka kortslutna varv i lindningen på det sättet. Om man har tillgång till någon form av induktansmätare så kan man mäta induktans och förlustfaktor i lindningarna för att se om man kan dra några slutsatser.
Om en lindning har kortslutna varv så brukar den få mycket lägre induktans och högre förlustfaktor än en frisk motsvarande lindning, dessutom kan man i det fallet märka att induktansvärdet ändras kraftigt beroende på mätfrekvensen.
Skrivet av: Siqqe
« skrivet: 29 december 2015, 08:44:42 »

Om du mäter mellan "C" och "S" (startlindning) så ska det vara högre än mellan "C" och "R" (driftlindning).
Och du ska ju såklart inte ha någon kontakt mellan något stift och jord när kompressorn är bortkopplad.

Okej, men vad betyder det när jag mäter samma resistans både mellan C och S, och mellan C och R?
Skrivet av: cougar
« skrivet: 29 december 2015, 08:10:34 »

Om du mäter mellan "C" och "S" (startlindning) så ska det vara högre än mellan "C" och "R" (driftlindning).
Och du ska ju såklart inte ha någon kontakt mellan något stift och jord när kompressorn är bortkopplad.
Skrivet av: Siqqe
« skrivet: 28 december 2015, 22:42:54 »

Hej,

Jag har stött på problem med våran kyl och frys som inte vill starta kompressorn.
Jag försöker mäta upp lindningarnas resistans men vet inte riktigt om jag tänker rätt.

Jag har 3 stift in i kompressorn och vad jag läst borde resistansen över ett par vara lika mycket som summan över de andra två paren? Problemet är att jag mäter exakt samma resistans över samtliga par.

Vad drar ni för slutsats över detta?

Mvh
Eric

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!