Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmeeffekt frÃ¥n MSZ-LN35VG2W  (läst 409 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VictorHus13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmeeffekt från MSZ-LN35VG2W
« skrivet: 21 januari 2024, 12:11:23 »
Hej,
Jag har en fundering jag inte lyckats hitta svar på.
Har en luftluft som i rubriken som spets/komplement till min f730, installerad våren -22.
Om jag minns och förstått rätt så ska den kunna ge 4 kW vid -15 och 2,5 kW vid -25, teoretiskt iaf.
Är det någon som vet hur den lägre siffran beräknas? Ger den lägre temperatur på luften men samma flöde?
Eller har det med att avfrostningarna sker oftare så det är samma effekt men under en kortare tid så genomsnitteffekten blir runt 2,5 kW?

För jag skulle säga att ner till -15 ungefär så kör min normalt ca 10-12min avfrostning och 80min drift.

När det blir kallare än -15 så sker avfrostningarna mycket oftare och det hamnar snabbt på intervallet 12/28 istället (avfrostningstid/värmedrift).
28/40 ger värmedrift 70% av tiden och om 80/90 (värmedrift vid varmare utetemperatur) motsvarar 4 kW så hamnar ju 28/40 på 2,8 kW vilket är nära specen på 2,5 kW iaf.

Eller är detta galet och stämmer inte?

Kan även säga att utedelen inte alls haft mycket is på flänsarna, så det har känts som att avfrostningen skett för ofta.
Men värmen från den när den väl går är samma/opåverkad när det är -25 som -15. Samtidigt som jag inte testat maxa heller utan den har stått på 23-24gr då det är vad vi önskat ha inne.

Någon som vet mer exakt hur driften ska vara? Finns ju inte mycket detaljinfo att tillgå tyvärr.

Utloggad VictorHus13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmeeffekt från MSZ-LN35VG2W
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2024, 12:46:41 »
Ingen som har någon tanke kring detta?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värmeeffekt från MSZ-LN35VG2W
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2024, 13:55:54 »
Lägre utomhustemperatur gör att värmepumpen inte orkar producera lika hög temperatur i innerdelen så temperaturen där sjunker vid samma luftflöde.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!