Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ingen värme Mitsubishi msz-sf25ve  (läst 1021 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad konsumentkillen81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Ingen värme Mitsubishi msz-sf25ve
« skrivet: 17 januari 2024, 13:32:59 »
Köldknäppen häromdagen (-22 grader) verkat tagit knäcken på min luftvärmepump. I alla fall kommer inte längre någon värme och fläkten vill inte ens varva upp på värmeläget. Däremot så fungerar alla andra lägen utmärkt. Utomhusdelen snurrar på som vanligt. Någon som har någon idé om vad som kan vara fel?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ingen värme Mitsubishi msz-sf25ve
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2024, 13:39:13 »
Köldknäppen häromdagen (-22 grader) verkat tagit knäcken på min luftvärmepump. I alla fall kommer inte längre någon värme och fläkten vill inte ens varva upp på värmeläget. Däremot så fungerar alla andra lägen utmärkt. Utomhusdelen snurrar på som vanligt. Någon som har någon idé om vad som kan vara fel?

Hej!

Hur kallt ute/inne är det nu hos dig?

Min FH25:a i garaget gillar inte -25°C och kallare, men startar välvilligt igång igen när det blir varmare ute (och inne med el-element), är det för kallt ute och inne, så verkar dom (Mitsubishisarna) hibernera?

Utloggad konsumentkillen81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme Mitsubishi msz-sf25ve
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2024, 13:42:16 »
Tack för svar! Nu är det bara någon minusgrad ute. Pumpen är placerad i garaget och utan möjlighet till annan uppvärmning.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ingen värme Mitsubishi msz-sf25ve
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2024, 13:52:31 »
Framgår inte hur varmt det är i garaget men kanske så pass kallt så du behöver stoppa in någon annan värmekälla för att få upp tempen lite så den kommer igång igen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad konsumentkillen81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme Mitsubishi msz-sf25ve
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2024, 14:04:32 »
Hej! Nu har väl värmen sjunkit till 6-8 grader i garaget. Menar du att jag kan behöva ställa dit en annan värmekälla för att luftvärmepumpen skall gå igång igen?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Ingen värme Mitsubishi msz-sf25ve
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2024, 14:13:07 »
Hej! Nu har väl värmen sjunkit till 6-8 grader i garaget. Menar du att jag kan behöva ställa dit en annan värmekälla för att luftvärmepumpen skall gå igång igen?

Så var det för mig iaf, hade typ 8°C inne i garaget som kallast, och Fh25:ans inomhusfläkt stod typ stilla, kunde förnimma ljummen luft närmast inomhusdelen, men kompressorn och utomhusfläkten snurrade!

Ställde in en byggfläkt på 1kW/2kW, som riktades mot inomhusdelen, pga frysrisk, och då hoppade den snart igång. :)

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ingen värme Mitsubishi msz-sf25ve
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2024, 14:46:42 »
En SF25 har 10 grader som lägsta i ställbara temperatur via i Save knappen och sjunker temperaturen under det får den det jobbigt så försök få upp värmen med en annan värmekälla så den kan komma igång.
Om det nu inte hände något när den gav upp !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen värme Mitsubishi msz-sf25ve
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2024, 16:53:26 »
SF har en el värmeslinga i tråget om den går sönder vilket den gör så skjuter den säkringen till fyrvägsventilen och den slår aldrig om till värmedrift

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ingen värme Mitsubishi msz-sf25ve
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2024, 17:27:49 »
Jo det står att alla andra lägen fungerar förutom värme men det enda som fungerar är att köra fläkten i tex kylläge och fläktläge för någon kyla lär det inte komma via utedelen då 16 grader inomhus är lägsta temperatur vid kyldrift och det är 8 eller kallare in9mhus.

Om kompressorn går hårt därute och och rören är kalla så kan det vara som elektroluxaren skriver att säkringen har stuckit .
Går kompressorn och det kommer svagt ljummen luft ur innerdelen så är det inte fel på värmekabel/säkring.
Sjukt sällsynt att värmekabel/värmestav havererar !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen värme Mitsubishi msz-sf25ve
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2024, 22:10:15 »
Tur det, de är riktigt dyra.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ingen värme Mitsubishi msz-sf25ve
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2024, 22:40:27 »
Vad kostar en värmestav/värmekabel ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen värme Mitsubishi msz-sf25ve
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2024, 16:33:18 »
nått år sedan jag bytte men tror den låg på 2500.- till 3000.- ut till kund plus en massa svordomar och arbete

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8449
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ingen värme Mitsubishi msz-sf25ve
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2024, 19:01:47 »
Bytte någon för x antal år sedan och minns att det inte var kul i kylan !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingen värme Mitsubishi msz-sf25ve
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2024, 19:47:09 »
Alltid när det är snö ute....

Utloggad konsumentkillen81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Ingen värme Mitsubishi msz-sf25ve
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2024, 19:37:45 »
Pumpen bråkar fortfarande med mig. Det känns som den ställer sig i avfrostningsläge då fläkten går ner och spjället ställer sig i utgångsläge på värme. På de övriga lägena varvar den upp när jag ställer upp fläktnivån. Den hoppade igång en kort stund när jag riktade en värmefläkt mot den men gick rätt snart tillbaka ”död-läget”. Bästa gissning vad som är fel?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!