Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsubishi MSZ-FH25VE - värmer bara i 15 min vid omstart  (läst 1380 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Torring

  • Gäst
Peter Torring
Mitsubishi MSZ-FH25VE - värmer bara i 15 min vid omstart
« skrivet: 16 oktober 2023, 23:25:18 »
Hej,

Försöker förstå vad felet är med min 10 år gamla luftvärmepump.

Om jag bryter strömmen och startar om pumpen så går den igång och värmer som den ska i ca 15 min. Sedan ställer den sig i något slags viloläge där den fäller upp vingarna till ett annat läge, slutar värma och inte blir responsiv för fjärrkontrollsinput om fläkthastighet, vingvinkel eller temperatur. Däremot går det att byta mode. Man kan få den att kyla etc, men när man återgår till Heat-läget så ställer den sig igen i det här vänteläget.

Enda sättet att få igång den då är att stänga sv, bryta strömmen, slå på igen och starta om. Då upprepas proceduren ovan.

Vad kan detta vara för fel? Jag har provat att köra mintemp på kyla och maxtemp på värme för att väca den, jag har bytt fjärrkontrollsbatterier och resetat enligt konstens alla regler, rengjort alla filter, stängt av i-see mm.

Tacksam för all hjälp!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi MSZ-FH25VE - värmer bara i 15 min vid omstart
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2023, 07:50:20 »
Tycker det låter som gasbrist eller givarfel.
Finns det inga larm?
Kolla i manualen  -  hur du kollar vad som larmar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Peter Torring

  • Gäst
Peter Torring
SV: Mitsubishi MSZ-FH25VE - värmer bara i 15 min vid omstart
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2023, 20:59:10 »
Hittade en Servicemanual på nätet nu.

https://www.hetluften.se/wp-content/uploads/SERVICE-MANUAL-MSZ-FH-OBH623C.pdf

Som jag läser det så ska power-lampan blinka när felet uppstår och antalet blinkningar ska säga något om felet.
Nu har jag framkallat felet igen med en ny omstart och det kommer inga blinkningar. Power-lampan lyser med fast sken.

Ca 10-15 minuter värmde den innan den stannade och fällde upp vingarna till högsta läget. Efter en stund (ca 10 min) hörs ett knarrande ljud i några sekunder (samma ljud som när man slår av/på.

Utedelen går fortfarande, fläkten snurrar.

Vad kan detta vara?




Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Finns en diod på utedelen som även blinkar vid eventuellt fel.
Ta bort kåpan på höger sida som täcker rör och elanslutning.
Titta in ovanför elanslutningen så ser du om den röda dioden lyser med fast sken eller hur många gånger den annars blinkar med ett kort uppehåll.

Nu borde dock utedelen stå still vid en felkod därute tycker jag !

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi MSZ-FH25VE - värmer bara i 15 min vid omstart
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2023, 07:50:04 »
Låter nästan som att den fastnar i avfrostningsläget?
Går fläkten i utedelen när "vingarna växlat läge inne".
Omf fläkten ute står still men kompressorn går så försöker den troligen avfrosta, men misslyckas.
Men jag tycker att det borde framkalla ett larm?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Peter Torring

  • Gäst
Peter Torring
SV: Mitsubishi MSZ-FH25VE - värmer bara i 15 min vid omstart
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2023, 09:41:05 »
Ny info:
Kollat till utedelen.
Den står still mestadels men startar igång då och då. När den startar igång fläkten hör man att ett relä eller något kopplar till och lampan lyser med fast sken i kanske 3 sekunder. Sen hör man ett annat reläliknande ljud och lampan börjar blinka. Fläkten slutar gå efter en stund. Som jag uppfattar det blinkar dioden då utan uppehåll, tror säkert jag räknade till 30 rytmiska blink utan något tydligt större mellanrum.

Vad kan man dra för slutsats av detta?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi MSZ-FH25VE - värmer bara i 15 min vid omstart
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2023, 09:49:54 »
Om jag får gissa så är det växelventilen som växlar mellan värmedrift och avfrostning som du hör.
När fläkten stannat ska det klicka till och växelventilen ska växla för avfrostning, om den inte fungerar så brukar det inte klicka i den.
Avfrostning borde inte triggas redan efter några minuters drift.
Nu kan jag inte deras logik för avfrostning, men normalt så ska maskinen gå i minst 20-30 minuter innan avfrostning ska/kan triggas, och den triggas när gastempen blir låg i förhållande till utetemp eller gastempen efter senaste avfrostning.
Om tempgivaren som ska trigga avfrostning är defekt kanske det är felet, men kanske kan det vara gasbrist.
Vad blinkningarna betyder vet jag inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Peter Torring

  • Gäst
Peter Torring
SV: Mitsubishi MSZ-FH25VE - värmer bara i 15 min vid omstart
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2023, 11:02:12 »
Det kan vara som du säger att den går till avfrostningsläge, för som sagt, den värmer ca 15 minuter vid uppstart innan den ställer sig med vingarna upp. Problemet är att då att den aldrig tar sig ur avfrostningsläget?

Jag upplever att den gör olika försök till återstart (eller avfrostningsstart?) men inte kommer igång. Dels kommer det ljud från innedelen då och då. Dels märkte jag som sagt att fläkten på utedelen startade igång en kort stund då och då och då klickade det till i utedelen. Det kan ha varit växelventilen som du säger (sitter den i utedelen?).

Växelventilen kan ju uppenbarligen växla mellan olika lägen så den har nog inte kärvat fast. Det känns mer som att styrningen av den inte fungerar. Eller om problemet kan vara gasbrist som du var inne på, men jag kan för lite om hur detta funkar för att förstå hur gasbrist kan orsaka detta.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det här är ett symptom på att rörsensorn i innedeln inte känner av att det blir varmt, kallas även för frysskydd.
Om det är sensorn eller fyrvägsventilen eller gasbrist/kompressor är därmed osagt.
det har förekommit på G-serien att säkringen för 4-vägaren blåsts och därmed inte slagit om till värme men då blåser det kallt i början
jag har bytt sensor i innedeln men då brukar det bli tydlig felkod
så jag skulle kolla fyllnadsmängden av köldmedel först

Peter Torring

  • Gäst
Peter Torring
SV: Mitsubishi MSZ-FH25VE - värmer bara i 15 min vid omstart
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2023, 11:23:17 »
Tack för alla svar, det känns verkligen som att man lär sig mycket här.

Intressant tanke att det kan vara en temperatursensor i innedelen som inte funkar. Samtidigt har jag ju ingen felkod på innedelen? Power-lampan ska blinka på något sätt om den känner av ett fel. Det kan ju förstås vara så att den inte uppfattar detta som ett fel...

Jag antar att det blir till att kontakta en tekniker för att undersöka fyllnadsmängden till att börja med och säkert lite annan felsökning. Vore väl inte så märkligt om lite gas läckt ut på 10 år? Jag gjorde service på den för ett år sedan ska sägas.

Vet ni någon i Göteborgsområdet som är bra på Mitsubishi och som också kan tänka sig att faktiskt hitta och laga ett fel och inte bara sälja på mig en ny anläggning? Blir det orimligt dyrt att laga är det givetvis en sista utväg.

Pumpen är köpt av Polarpumpen för ca 10 år sedan. De är inte helt enkla att ens ringa till, har jag märkt.



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi MSZ-FH25VE - värmer bara i 15 min vid omstart
« Svar #10 skrivet: 18 oktober 2023, 15:20:27 »
Tror det är Svensk installationspartner gör alla jobb åt polarpumpen, du kan väl prova med dem i värsta fall, men annars blir det nog billigast om du kan hitta en mindre lokal aktör som inte har en hel koncernstruktur som ska betalas med intäkterna från felsökning och reparationer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MonkeyBussiness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi MSZ-FH25VE - värmer bara i 15 min vid omstart
« Svar #11 skrivet: 22 december 2023, 23:21:53 »
Tack för alla svar, det känns verkligen som att man lär sig mycket här.

Intressant tanke att det kan vara en temperatursensor i innedelen som inte funkar. Samtidigt har jag ju ingen felkod på innedelen? Power-lampan ska blinka på något sätt om den känner av ett fel. Det kan ju förstås vara så att den inte uppfattar detta som ett fel...

Jag antar att det blir till att kontakta en tekniker för att undersöka fyllnadsmängden till att börja med och säkert lite annan felsökning. Vore väl inte så märkligt om lite gas läckt ut på 10 år? Jag gjorde service på den för ett år sedan ska sägas.

Vet ni någon i Göteborgsområdet som är bra på Mitsubishi och som också kan tänka sig att faktiskt hitta och laga ett fel och inte bara sälja på mig en ny anläggning? Blir det orimligt dyrt att laga är det givetvis en sista utväg.

Pumpen är köpt av Polarpumpen för ca 10 år sedan. De är inte helt enkla att ens ringa till, har jag märkt.

Hej Peter, detta liknar felet jag har på min fh35 som ju är istort sett samma maskin.

Har det löst sig för dig?

Hjälpte det att fylla gas eller blev det flera åtgärder?

Hoppas du läser detta. Mvh.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Mitsubishi MSZ-FH25VE - värmer bara i 15 min vid omstart
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2024, 20:18:58 »
Hej,

Försöker förstå vad felet är med min 10 år gamla luftvärmepump.

Om jag bryter strömmen och startar om pumpen så går den igång och värmer som den ska i ca 15 min. Sedan ställer den sig i något slags viloläge där den fäller upp vingarna till ett annat läge, slutar värma och inte blir responsiv för fjärrkontrollsinput om fläkthastighet, vingvinkel eller temperatur. Däremot går det att byta mode. Man kan få den att kyla etc, men när man återgår till Heat-läget så ställer den sig igen i det här vänteläget.

Enda sättet att få igång den då är att stänga sv, bryta strömmen, slå på igen och starta om. Då upprepas proceduren ovan.

Vad kan detta vara för fel? Jag har provat att köra mintemp på kyla och maxtemp på värme för att väca den, jag har bytt fjärrkontrollsbatterier och resetat enligt konstens alla regler, rengjort alla filter, stängt av i-see mm.

Tacksam för all hjälp!

Hur har det gått?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Thomas viklund

  • Gäst
Thomas viklund
SV: Mitsubishi MSZ-FH25VE - värmer bara i 15 min vid omstart
« Svar #13 skrivet: 03 februari 2024, 22:19:25 »
Hej,

Jag har precis samma problem med min FH25’a.

Man bryter strömmen, den fungerar i 15-30 minuter och därefter samma symtom, min powerlampa blinkar däremot med felkod E6. Det verkar vara att innerdelen känner nåt fel i ytterdelen.

Om det däremot är el, nåt som skall fyllas på eller om nåt skall avfrostas det vet jag inte.

Kan någon expert komma med nåt utlåtande☺️

Tack på förhand🙏

Utloggad Thomas Viklund

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi MSZ-FH25VE - värmer bara i 15 min vid omstart
« Svar #14 skrivet: 04 februari 2024, 14:15:19 »
Precis samma fel på min, har en den går 15-20 min, tills temperaturen nåt 10 grader, då startar avfrostningsläget och där kommer den aldrig ifrån.

Jag har 6 blinkningar på powerlampan.

Min fråga till experterna, kan jag göra nåt själv? Eller skall jag ringa ut en tekniker?

Tack på förhand!

Utloggad hsmapa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: söder om landsvägen
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hade en Nordic air men den dog.....isdöden
SV: Mitsubishi MSZ-FH25VE - värmer bara i 15 min vid omstart
« Svar #15 skrivet: 04 februari 2024, 15:32:54 »
Jag hade testat rycka tempgivaren (defrostsensorn) på förångaren utedel, startat om o sett om det gjorde nån skillnad o ev felkod.
Mät även upp sensorn i lite olika temp, kan vara intermitent fel.
Servicemanual behövs för o se kurvdiagram samt en multimeter o mäta Ohm.
« Senast ändrad: 04 februari 2024, 15:36:50 av hsmapa »

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Mitsubishi MSZ-FH25VE - värmer bara i 15 min vid omstart
« Svar #16 skrivet: 04 februari 2024, 17:42:20 »
Precis samma fel på min, har en den går 15-20 min, tills temperaturen nåt 10 grader, då startar avfrostningsläget och där kommer den aldrig ifrån.

Jag har 6 blinkningar på powerlampan.

Min fråga till experterna, kan jag göra nåt själv? Eller skall jag ringa ut en tekniker?

Tack på förhand!

Jag är användare... Vet att ibland hjälper det med atg stänga av pumpen med fjärren och efter typ 5 minuter med strömmen.
Typ dra ut kontakten eller bryt med säkringen. Vänta 1 timme.
Starta

Under tiden kan du kolla om utomhusenheten är ren. Ev "avfrosta" med varmt vatten...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi MSZ-FH25VE - värmer bara i 15 min vid omstart
« Svar #17 skrivet: 04 februari 2024, 18:16:05 »
Annars låter det som köldmediabrist.
Eller problem med kommunikationen mellan inne och utedel (Vanligare på Panasonic)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!