Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Gasgisslan" som behöver airwell-hjälp omgÃ¥ende.  (läst 2550 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Dagens obehagliga överraskning, Fortum ska lägga ned stadsgasen i Sth, den är inte "lönsam", samtidigt höjs priset med 26%....tack för det  fiR:. SÃ¥ nu sitter jag snart med en 4 Ã¥r gammal gaspanna som inte har nÃ¥got värde längre, (den skulle ha hÃ¥llt c:a 20 Ã¥r till). fiR:
Alltså har jag en avskrivning på 85.000:- på 3 år för en "Fortum-lögn.."

Har någon av er tips på var jag kan få tag i en Airwell för humant pris om jag fixar kylinstallatör+elkille själv (gamla skolkompisar), det går bra att maila mig direkt om ni inte vill skylta med priserna här. Gaspannan jag har idag är på 22 kw med 200l värmeberedare, huset är på 210m2 boyta och 95 biyta. Huset är taskigt isolerat typ 30-talet och står i ett blåshål.
Någon som med detta kan ge besked på pumpens nödvändiga effekt, gärna lite överdimension för att undvika elpatron.

Bifogar artikel på hur jävliga Fortum kan vara, enligt gasinstallatörer har dom hållt tyst om detta i över 3 år och lurat en hel del, se länken nedan:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=596422&previousRenderType=6

Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: "Gasgisslan" som behöver airwell-hjälp omgående.
« Svar #1 skrivet: 11 december 2006, 14:28:34 »
Ja fy fan, tala om att ha grundlurat sina köpare  >:( Bara Ã¥ hoppas att dom verkligen ger er nÃ¥n kompensation...., det mest troliga, är väl fri uppkoppling mot fjärrvärmen istället.

mvh humlan.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: "Gasgisslan" som behöver airwell-hjälp omgående.
« Svar #2 skrivet: 11 december 2006, 14:37:53 »
Märk väl att stora delar av Stockholm blir alldeles för dyrt att ansluta villor till, Fortum siktar helt på områden med flerfamiljshus, så t.ex Bromma villaområde som består helt av villor på granitbeg är olönsamt för fjärrvärme-anslutning, Fortums projektörer planerar enbart på de centrala delarna av Stockholm, gasledningarna i Bromma är planerade att läggas ned helt utan att ersättas med någon fjärrvärme.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: "Gasgisslan" som behöver airwell-hjälp omgående.
« Svar #3 skrivet: 11 december 2006, 14:43:16 »
Ja då kan det bli tungt..., sånt där brukar ha en förmåga att dra ut på tiden, tills de flesta helt enkelt ledsnar....

mvh humlan.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: "Gasgisslan" som behöver airwell-hjälp omgående.
« Svar #4 skrivet: 11 december 2006, 15:17:15 »
Det finns inte ord för de svin som jobbar på Fortum och tar dessa beslut. Att de inte vill gå ut med informationen tidigare.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: "Gasgisslan" som behöver airwell-hjälp omgående.
« Svar #5 skrivet: 11 december 2006, 15:29:48 »
Det är tyvärr inte  bättre med fjärrvärme leverantörer.
För några år sedan stod jag med blåkläderna på och monterade en ny panna i huset , in kommer en säljare och frågade om jag ville ha fjärrvärem. De hade redan börjat gräva i min gata utan att informera mig , han ville ha besked med en gång direkt på plats.
Det blev vp istället , hjar inte ångrat en enda sekund.

AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: "Gasgisslan" som behöver airwell-hjälp omgående.
« Svar #6 skrivet: 11 december 2006, 16:42:32 »
Den typen av beslut tas ofta utan lång framförhållning, både beslut om investeringar/utbyggnad och nedläggning.

Det enda man kan vara helt säker på är att allt så småningom kommer att avvecklas till förmån för effektivare lösningar.

Det är ingen ide att gråta över spilld mjölk.

Nordic träbygg säljer väl Airwell, vet dock inget om priserna eller om de kräver ackrediterad installation för att garantierna skall gälla.
Dessutom skriver du inte om garantier är ett krav för att du skall köpa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: "Gasgisslan" som behöver airwell-hjälp omgående.
« Svar #7 skrivet: 11 december 2006, 17:17:05 »
Jag är förhandlingsbar på garantier beroende på hur prisutvecklingen blir.

Det som jag behöver hjälp med är hur många kw som pumpen ska vara på, och ev för/nackdelar om jag ska skaffa acktank (har ingen sådan idag). Ska man lägga sig precis på beräkning eller är det en bra strategi att ha överkapacitet (läs köra elpatron mindre som spetsvärme- varmvattnet idag är 50+). Huset har alltså högtemperatursystem med stora tjocka vatten-element idag. Kan förresten nämnda Airwell kopplas mot ef framtida luftaggregat om man vill kunna alternera för tt.ex kyla sommartid eller s.k inomhusenhet för värme /(tänker då på någon switch mellan plattvärmeväxlaren och inomhusenhet).
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!