Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oberoende anvisningar Nibe Split  (läst 60672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
Oberoende anvisningar Nibe Split
« skrivet: 16 september 2010, 01:10:50 »
https://docs.google.com/fileview?id=0B6bork98OOc6ZWUxMTEzMzUtYjA0MS00Mzg1LTg5N2UtNTE3MzgxNjU5Mzhm&hl=en
Eller: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/bilder/NIBEManual_1_0_0_A.pdf

Dessa anvisningar är framtagna pga. den bristfälliga kunskap och support för denna värmepump som en del av branschens aktörer uppvisat under pumpens första år på marknaden.

De är framtagna som ett komplement till Nibe’s officiella monterings- och driftanvisningar och ersätter inte på något vis dessa eller övriga råd och anvisningar som utges av Nibe. Anvisningarna är framtagna med hjälp av bidrag och kunskap från frivilliga som äger, driver, eller i övrigt har erfarenhet av Nibe Split. En betydelsefull källa till denna skrift har varit de erfarenheter och foruminlägg som finns att finna i Värmepumpsforum.

Anvisningarna vänder sig främst till en tekniskt insatt publik som äger- eller är i begrepp att införskaffa en Nibe Split Luft/Vatten värmepump och som är intresserade av hur denna pump fungerar, hur den bör injusteras för bästa funktion, vilka brister den har och hur dessa kan pareras. Även mindre teknikinsatt publik kan med hjälp av dessa anvisningar få råd om hur pumpen på bästa sätt bör injusteras för olika diriftsförhållanden.

Denna tråd avser främst att behandla anvisningarna, dess brister, felaktigheter, förslag till förbättringar, bidrag till
anvisningarna etc. För generella spörsmål om Split hänvisas till Split-tråden och för spörsmål om reglerprinciper hänvisas till Regler-tråden.

MVH /Jonas

« Senast ändrad: 18 september 2010, 20:36:42 av jonasb »
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #1 skrivet: 16 september 2010, 14:52:23 »
Om man använder Firefox Webläsare kommer man inte åt länken ovan utan vidare. Däremot fungerar det bra med Internet Explorer!
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #2 skrivet: 16 september 2010, 15:16:51 »
Om man använder Firefox Webläsare kommer man inte åt länken ovan utan vidare. Däremot fungerar det bra med Internet Explorer!

Länken funkar utmärkt för mig med Firefox 3.5...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #3 skrivet: 16 september 2010, 15:43:42 »
Funkar med chrome.

Utloggad modus72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #4 skrivet: 16 september 2010, 15:51:44 »
Helt otroligt vilket fantastiskt arbete som gjorts med dessa instruktioner, stort tack för mycket värdefullt arbete till alla som bidragit! Tänk om alla installatörer av Nibe Split kunde optimera nya installationer utifrån dessa rekommendationer

Utloggad Ronnie.o

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #5 skrivet: 16 september 2010, 18:47:45 »
 *vinkar* Tack Jonas  *vinkar*

Utloggad Zääta

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #6 skrivet: 16 september 2010, 20:58:08 »
Otroligt imponerad av materialet som du gjort. Vilket jobb du har lagt ner samla, ta fram och sammaställa
allt detta. Jag har haft förmånen att få följa olika versioner av detta material och sett hur det har växt fram.
Detta måste vara som julafton för alla som äger eller funderar på och investera i en Nibe Split.

Bra jobbat... Thumbsup

//Zääta

Hus i Södertälje byggt 1966, ca 135 kvm uppvärmd yta i 1 1/2 plan, vattenburen värme, enkelrör. Tilläggsisolerat -91.  Installerat Nibe Fighter 2025-8kW ansluten till VVM300 okt 2009.
Tidigare 26 MWh (2008) årsförbrukning. Förbrukning 2010 16 MWh.

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #7 skrivet: 16 september 2010, 22:22:57 »
Kan bara instämma! Vilket arbete!
Har du fått någon respons från Nibe? De kanske borde hyra in dig som konsult när de uppdaterar manualen... 8)
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad suzuki

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #8 skrivet: 17 september 2010, 08:35:27 »
Hej.
Kan inte öppna länken. Testat chrome och Explorer. Hur göra Sc:,h
Mvh
Suzuki

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #9 skrivet: 17 september 2010, 11:30:38 »
samma här iofs bara provat med crome
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #10 skrivet: 17 september 2010, 13:13:00 »
Det verkar som om de senaste versionerna av bl.a. Firefox (jag har 3.6.8) har en del intelligenta sökfunktioner som styr om det som man skriver in i adressrutan till betalda länkar. Jag kommer in på en Google-länk som vill att jag ska skaffa ett konto för att lagra mina dokument. Jag vet inte hur man ska ta bort denna funktion, men för mig gick det bra med Internet Explorer 8
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #11 skrivet: 17 september 2010, 13:16:21 »
DEt funkade för mig igår. I dag får jag bara en blank sida...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #12 skrivet: 17 september 2010, 16:54:31 »
Det funkade för mig också igår. I dag får jag bara en blank sida... Det är väl censuren som jobbar :-\
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #13 skrivet: 17 september 2010, 17:11:12 »
jonas, om du skickar filen till mig (gärna som pdf) så kan jag lägga upp den på min server.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Oberoende anvisningar Nibe Split
« Svar #14 skrivet: 17 september 2010, 18:27:23 »
Nu skall länken fungera igen, verkar som Google Docs ändrade säkerhetspolicy
i natt, man får inte längre publicera hela mappar utan endast enstaka dokument.
Jag skickar filen till Rickard så han kan lägga upp den iockmed att vissa browsers
verkar ha svårt med google docs.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!