Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vikten av kW..?  (läst 15328 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Vikten av kW..?
« Svar #30 skrivet: 24 september 2009, 20:03:53 »
Är både gas och flytande form, precis om tex gasol, under högt tryck så blir det vätska, i en värmepump så är det just denna "omvandling" som ger energin./A.

Citera
När vatten når 100 ºC så övergår det från flytande till gasform. Så borde inte mediat bli vätska när den kyls av efter kondensatorn och gas när den börja koka igen i förångaren. Kompressorn ökar på flödet reält (ungefär som att tiden skulle öka och man skulle hinna med mer). Alltså öker temperturen reält efter kompressorn.

Resonemanget låter intressant, fast jag (novis, vanlig dödlig osv...) hänger inte med riktigt ändå. Vad blir då slutresultatet menar ni?
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Vikten av kW..?
« Svar #31 skrivet: 25 september 2009, 09:04:28 »
Är både gas och flytande form, precis om tex gasol, under högt tryck så blir det vätska, i en värmepump så är det just denna "omvandling" som ger energin./A.

Citera
När vatten når 100 ºC så övergår det från flytande till gasform. Så borde inte mediat bli vätska när den kyls av efter kondensatorn och gas när den börja koka igen i förångaren. Kompressorn ökar på flödet reält (ungefär som att tiden skulle öka och man skulle hinna med mer). Alltså öker temperturen reält efter kompressorn.

Resonemanget låter intressant, fast jag (novis, vanlig dödlig osv...) hänger inte med riktigt ändå. Vad blir då slutresultatet menar ni?

Resultatet är varm o go värme om man vill göra värme eller tvärt om...   Thumbsup

Skall försöka mig pÃ¥ att förklara .. kan ha fel ... bara att rätta mig  

Steg1
Mediat befinner sig i vätskeform med lågt tryck i förångaren tills köldbäraren (i luft/luft värmepump är det uteluften) får den att koka (trycket ökar pga att mediat kokar).

Steg2
Nästa steg i kedjan är kompressorn som tar mediat från förångaren och komprimerar den (ökar trycket reält). Alltså trycker ihop alt packar ihop så att energin ökas/temperaturen ökas. ...blir det vätskeform efter kompressorn?

Steg3
Den förädlade produkten förs in i kondensatorn som värmeväxlar bort energin till luft eller vatten... (trycket minskar med avkylningen)

Steg4
Den nu avkylda mediat tryck minskas och blir ännu kallare. (trycket minskas reält)

Ã…ter till steg 1
« Senast ändrad: 25 september 2009, 09:08:43 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vikten av kW..?
« Svar #32 skrivet: 26 september 2009, 00:10:48 »

Skall försöka mig pÃ¥ att förklara .. kan ha fel ... bara att rätta mig  

Steg1
Mediat befinner sig i vätskeform med lågt tryck i förångaren tills köldbäraren (i luft/luft värmepump är det uteluften) får den att koka (trycket ökar pga att mediat kokar).

Steg2
Nästa steg i kedjan är kompressorn som tar mediat från förångaren och komprimerar den (ökar trycket reält). Alltså trycker ihop alt packar ihop så att energin ökas/temperaturen ökas. ...blir det vätskeform efter kompressorn?

Steg3
Den förädlade produkten förs in i kondensatorn som värmeväxlar bort energin till luft eller vatten... (trycket minskar med avkylningen)

Steg4
Den nu avkylda mediat tryck minskas och blir ännu kallare. (trycket minskas reält)

Ã…ter till steg 1

Tyvärr finns det knappt inte ett endaste rätt i ovanstående
Det finns säkert hundratals sidor om kylprocessen om man googlar  ;)
och jag tänker inte ge mig pÃ¥ en förklaring efter en kväll i goda vänners lag ..   ::)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Vikten av kW..?
« Svar #33 skrivet: 26 september 2009, 06:56:23 »

Skall försöka mig pÃ¥ att förklara .. kan ha fel ... bara att rätta mig  

Steg1
Mediat befinner sig i vätskeform med lågt tryck i förångaren tills köldbäraren (i luft/luft värmepump är det uteluften) får den att koka (trycket ökar pga att mediat kokar).

Steg2
Nästa steg i kedjan är kompressorn som tar mediat från förångaren och komprimerar den (ökar trycket reält). Alltså trycker ihop alt packar ihop så att energin ökas/temperaturen ökas. ...blir det vätskeform efter kompressorn?

Steg3
Den förädlade produkten förs in i kondensatorn som värmeväxlar bort energin till luft eller vatten... (trycket minskar med avkylningen)

Steg4
Den nu avkylda mediat tryck minskas och blir ännu kallare. (trycket minskas reält)

Ã…ter till steg 1

Tyvärr finns det knappt inte ett endaste rätt i ovanstående
Det finns säkert hundratals sidor om kylprocessen om man googlar  ;)
och jag tänker inte ge mig pÃ¥ en förklaring efter en kväll i goda vänners lag ..   ::)

Jo det tycker jag. Väntar på dig ACE. Bifoga gärna en länk.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Vikten av kW..?
« Svar #34 skrivet: 26 september 2009, 07:08:40 »


Tyvärr finns det knappt inte ett endaste rätt i ovanstående
Det finns säkert hundratals sidor om kylprocessen om man googlar  ;)
och jag tänker inte ge mig pÃ¥ en förklaring efter en kväll i goda vänners lag ..   ::)

Reviderat försök.. något måste ha varit rätt

Steg1
Mediat befinner sig i vätskeform med lågt tryck i förångaren. köldbäraren tillför enerig (i luft/luft värmepump är det uteluften).

Steg2
Nästa steg i kedjan är kompressorn som tar mediat från förångaren och komprimerar den (ökar trycket reält) så den börjar koka. Alltså trycker ihop alt packar ihop så att energin ökas/temperaturen ökas. ... det blir gas form.

Steg3
Den förädlade produkten förs in i kondensatorn som värmeväxlar bort energin till luft eller vatten... (trycket minskar med avkylningen). Mediat återfår vätskeform.

Steg4
Den nu avkylda mediat tryck minskas och blir ännu kallare. (trycket minskas reält)

Ã…ter till steg 1

Så mycket fel var väl att ta i ... om jag inte har fel igen ?

/Magnus
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vikten av kW..?
« Svar #35 skrivet: 26 september 2009, 07:53:42 »


Tyvärr finns det knappt inte ett endaste rätt i ovanstående
Det finns säkert hundratals sidor om kylprocessen om man googlar  ;)
och jag tänker inte ge mig pÃ¥ en förklaring efter en kväll i goda vänners lag ..   ::)

Reviderat försök.. något måste ha varit rätt
för att begränsa antalet försök...så ska jag försöka svara i ditt inlägg

Steg1
Mediat befinner sig i vätskeform med lågt tryck i förångaren. köldbäraren tillför enerig (i luft/luft värmepump är det uteluften).
gasblandad vätska sprutas in i förångaren, där den tar upp energi och förångas, där av namnet....det står ingen vätska i förångaren !!
Steg2
Nästa steg i kedjan är kompressorn som tar mediat från förångaren och komprimerar den (ökar trycket reält) så den börjar koka. Alltså trycker ihop alt packar ihop så att energin ökas/temperaturen ökas. ... det blir gas form.
kompressorn suger och komprimerar enbart gas...har inget med kokning att göra. en stor del av energin vi tillsätter(driftströmmen) överförs till gasen.

Steg3
Den förädlade produkten förs in i kondensatorn som värmeväxlar bort energin till luft eller vatten... (trycket minskar med avkylningen). Mediat återfår vätskeform.
KONDENSOR ...namnet kommer av att vi kondenserar något i den...en kondensator lagrar man elektricitet i !
trycket är konstant i kondensorn !
...vi avger energi i kondensorn med värmeväxling...och gaserna kondenseras ut till vätska.


Steg4
Den nu avkylda mediat tryck minskas och blir ännu kallare. (trycket minskas reält)
vätskan passerar ett stryporgan med högt tryckfall, varvid förångningen påbörjas, och gas/vätske blandningen sprutas in i förångaren igen (steg 1)

Ã…ter till steg 1

SÃ¥ mycket fel var väl att ta i ... om jag inte har fel igen ? Bedöm själv  ???

/Magnus
« Senast ändrad: 26 september 2009, 08:11:53 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Vikten av kW..?
« Svar #36 skrivet: 26 september 2009, 08:20:00 »
Det var ju inte helt fel..
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vikten av kW..?
« Svar #37 skrivet: 27 september 2009, 18:22:37 »
Ja in till kompressorn är det gasform, svårt att komprimera vätska, sen blir det vätska när trycket sjunker..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Vikten av kW..?
« Svar #39 skrivet: 27 september 2009, 18:36:14 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vikten av kW..?
« Svar #40 skrivet: 27 september 2009, 18:56:47 »
Varför alla dessa frågor då? Tycker denna skiss gör det glasklart..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Vikten av kW..?
« Svar #41 skrivet: 27 september 2009, 21:53:48 »
Ace ... du skriver "i botten på kondensorn ska det stå en liten mängd med vätska(en till några procent av totala volymen)
"  samt att det "inte stÃ¥r nÃ¥got i förÃ¥ngaren ....."
Är det en bållare i kondensorn där vätskan står i?
Den vätska från blandningen vätske/gas som kommer in i förångaren faller den aldrig ner åt mot behållarens botten innan den tar upp energi och börjar "koka" pga des låga kokpunkt?


MVH
Magnus

Ps Håller med dig Apen ... vissa kommentarer är ganska onödiga.
« Senast ändrad: 27 september 2009, 22:02:22 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
« Senast ändrad: 11 oktober 2009, 09:26:27 av Rickard »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!