Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F370 - hjälp mig snÃ¥la :)  (läst 4527 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F370 - hjälp mig snåla :)
« Svar #15 skrivet: 09 augusti 2022, 19:32:50 »
Du har rätt att det säkert inte gÃ¥r att köra min konfiguration för alla speciellt under kall vinter, men dÃ¥ är det bara att skruva tillbaks. Man fÃ¥r testa sig fram men för mig har det fungerat bra april - oktober. Vi är bara tvÃ¥ i familjen och som sagt jag gör aldrig avkall pÃ¥ komfort. Sköter ändringar frÃ¥n datorn vid behov, simpelt. Man vet inte gränsvärden för egen komfort innan man testat  ^-^
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

Utloggad davveh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 - hjälp mig snåla :)
« Svar #16 skrivet: 22 augusti 2022, 11:41:06 »
1. F370 har en äldre konstruktion med shunt istället för växelventil så det är inget problem att använda rumstermostaterna.

2. Man ställer in vilken varmvattenkomfort man vill ha under olika tider på dygnet. Räcker absolut inte att "bara värma på natten".

4. Om man snålar med varmvatten kan kompressorn oftast klara värmen i huset ner till ca +6° utan el-patronen. Stopp av tillsats bör inte stå lägre än det och förmodligen högre om man använder mera varmvatten.

5. Stänger du av F370 stängs ventilationen i huset, det är inte bra om det vistas personer hemma. Kan bli kondensproblem.

Det som verkligen märks om man vill minska el-förbrukningen är att skaffa en luftluftvärmepump som komplement till F370 och låta LLVP värma en stor del av huset. F370 får då göra varmvatten och värma rum dit värmen från LLVP inte når.

Om man kompletterar med en Llvp som "nÃ¥r"  halva huset,  ska man skruva in termostaterna pÃ¥ elementen där?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 - hjälp mig snåla :)
« Svar #17 skrivet: 22 augusti 2022, 11:49:15 »
Precis, man ställer ner termostaterna till t.ex. 15° i alla rum dit istället värmen från LLVP når. Då minskar genast belastningen på F370 som då använder betydligt mindre el-patron på vintern.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad davveh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 - hjälp mig snåla :)
« Svar #18 skrivet: 22 augusti 2022, 15:48:08 »
Precis, man ställer ner termostaterna till t.ex. 15° i alla rum dit istället värmen från LLVP når. Då minskar genast belastningen på F370 som då använder betydligt mindre el-patron på vintern.

Har inget 15 på mina termostater..
1 - 6

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 - hjälp mig snåla :)
« Svar #19 skrivet: 22 augusti 2022, 16:23:34 »
De där termostaterna ser gamla ut. Undrar om de fungerar alls fortfarande? Man kan enkelt byta till t.ex. MMA Evosense med adapter RSK nr: 480 52 82 om själva ventilen fungerar bra fortfarande. På skala 1 - 6 bukar det vara 3 som motsvarar 15°.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad davveh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 - hjälp mig snåla :)
« Svar #20 skrivet: 22 augusti 2022, 17:04:00 »
De där termostaterna ser gamla ut. Undrar om de fungerar alls fortfarande? Man kan enkelt byta till t.ex. MMA Evosense med adapter RSK nr: 480 52 82 om själva ventilen fungerar bra fortfarande. På skala 1 - 6 bukar det vara 3 som motsvarar 15°.

Kanske lika bra att byta dom.
Ventilen fungerar bra om man kan trycka in den med tummen och den fjädrar ut?  Eller hur kan man testa den?

Utloggad davveh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 - hjälp mig snåla :)
« Svar #21 skrivet: 22 augusti 2022, 17:11:07 »
Kanske lika bra att byta dom.
Ventilen fungerar bra om man kan trycka in den med tummen och den fjädrar ut?  Eller hur kan man testa den?

Kan man byta ventilen till ny så kanske man slipper köpa adaptern?
Kanske lika bra så vet man att allt är nytt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 - hjälp mig snåla :)
« Svar #22 skrivet: 22 augusti 2022, 17:32:38 »
Det går att byta ventiler men då måste man vara säker på att man vet om det är ettrörssystem eller tvårörssystem för det skiljer. Ettrörs utmärks med röd tejprand och tvårörs med blå tejprand om det finns kvar. Börja med att mäta diametern över gängorna med ett skjutmått så man det måttet till de befintliga termostaterna. Se vidare i MMA "rotboken" för mer detaljer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad davveh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 - hjälp mig snåla :)
« Svar #23 skrivet: 22 augusti 2022, 18:03:15 »
Det går att byta ventiler men då måste man vara säker på att man vet om det är ettrörssystem eller tvårörssystem för det skiljer. Ettrörs utmärks med röd tejprand och tvårörs med blå tejprand om det finns kvar. Börja med att mäta diametern över gängorna med ett skjutmått så man det måttet till de befintliga termostaterna. Se vidare i MMA "rotboken" för mer detaljer.

Det är ett ettrörs system, den röda tejpen är kvar.
Diametern pÃ¥ de synliga gängorna är 20mm, de som är i skruvade i kopplet vet jag inte.  DÃ¥ mÃ¥ste den tas ur och dÃ¥ kommer det vatten antar jag?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 - hjälp mig snåla :)
« Svar #24 skrivet: 22 augusti 2022, 18:06:11 »
Ok, då är det lättare och insatsen heter MMA-NIA RSK 480 56 45 som ska bytas ut. Bra att bekräfta 20 mm på den befintliga. Man måste tömma ur värmevattnet ur systemet tillräckligt mycket för att kunna byta insatserna så det tar en stund innan allt är klart men det inte svårt om man kan skruva.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad davveh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 - hjälp mig snåla :)
« Svar #25 skrivet: 22 augusti 2022, 18:13:54 »
Ok, då är det lättare och insatsen heter MMA-NIA RSK 480 56 45 som ska bytas ut. Bra att bekräfta 20 mm på den befintliga. Man måste tömma ur värmevattnet ur systemet tillräckligt mycket för att kunna byta insatserna så det tar en stund innan allt är klart men det inte svårt om man kan skruva.

Så då behövs inte adaptern till Mma evosense om jag köper MMA-NIA RSK 480 56 45 och byter i samma veva?
Typ samma pris ju så dumt att inte byta insatsen känns det som.
Sänka nivån genom luftnings ventilen i niben?
Det är väll bara att sänka såpass att nivån hamnar under insatsen som ändå är högst upp i elementet.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F370 - hjälp mig snåla :)
« Svar #26 skrivet: 22 augusti 2022, 18:22:36 »
Precis, byter man insatsen behövs inte adaptern. F370 har tydligen ingen direkt ventil för tömning så man kan tömma genom säkerhetsventilen för värmesystemet. Man kan också lossa t.ex. returröret om det finns en golvbrunn underst.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad davveh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 - hjälp mig snåla :)
« Svar #27 skrivet: 22 augusti 2022, 18:36:35 »
Precis, byter man insatsen behövs inte adaptern. F370 har tydligen ingen direkt ventil för tömning så man kan tömma genom säkerhetsventilen för värmesystemet. Man kan också lossa t.ex. returröret om det finns en golvbrunn underst.

STORT tack, mitsu FT25 monteras på torsdag så lika bra att kitta upp elementen med så vintern blir behaglig och man drar så stor nytta som möjligt av investeringen.

Utloggad Snarko

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F370 - hjälp mig snåla :)
« Svar #28 skrivet: 19 september 2022, 16:00:37 »
Så här har jag spärrat elpatron

Jag har också en Nibe F370 och funderar också på hur det skulle gå att optimera den nu med dagens elpriser. Har vattenburen golvvärme, villa 120kvm i Östergötland (värmekurva=6, stopp av värme=17, tillsats=4, filtreringstid=8h)

Såg att 'Mr.Hammer' hade ställt in att spärra tillsatsen 5:30-10:30.

Jag funderar på att spärra 18:00-23:00. Sen efter kl.23 när elen börjar bli billigare (eller kanske ska man vänta till 00:00?) så kan elpatronen köra på för fullt och "komma i kapp" tills på morgonen. Borde inte detta kunna spara en del utan att påverka allt för mycket? Är nybörjare så tar gärna in återkoppling! :)

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: F370 - hjälp mig snåla :)
« Svar #29 skrivet: 19 september 2022, 16:54:55 »
Eftersom alla anläggningar fungerar i olika hus, olika krav på komfort m.m så går det inte att ge några generella råd, prova och låt den nya inställning ligga fast några dagar och se om det blev som du förväntade dig. Spärr av patron har jag haft några månader och jag tror att under sommartid så går det bra. Men inte under vinter, vi har för liten kompressor, min klarar ner till +4 sedan måste pannan stöttas av patron för att komforten inte ska påverkas negativt. Jag ägnar mig numer sedan början på september på Smart Price adaption och so far so god. Hur bra får vi se i december-januari
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!