Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luft/vattenvärmepump, termostater  (läst 1491 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Folkeson

  • Gäst
Folkeson
Luft/vattenvärmepump, termostater
« skrivet: 05 augusti 2022, 08:53:25 »
Hej.
Har en Daikin Altherma luft/vatten-värmepump. Ca 12 år gammal. Hydrobox och varmvattenberedare eller arbetstank eller vad det kan heta. Värmepumpen styrs bara via utetemp. Finns ingen innetempgivare. Vill försöka få ner energianvändning den här vintern. Använder ca 30 000 kwh/år. Huset är tegel 60-tal 110+110 kvm. På raditorerna sitter endast vred. I vinter kommer jag elda en hel del har jag tänkt. Eftersom min värmepump inte styrs via innetemp och det inte finns termostater ”känner” inte värmepumpen att jag eldar och energianvändningen kommer inte minska. Jag funderar på att sätta smarta termostater på radiatorerna. Är det en smart idé? Eller ska man göra något annat? Tacksam för alla synpunkter.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/vattenvärmepump, termostater
« Svar #1 skrivet: 05 augusti 2022, 10:39:23 »
Vanliga termostater, t.ex. MMA Evosense, borde räcka tänker jag. Smarta termostater kostar ganska mycket om det ska vara någon kvalitet i dem. Har man värmepump blir det dock problem om termostater stänger mycket av flödet så det behöver alltid finnas rum som värms av värmepumpen och inte genom eldning men det borde inte vara problem med 110+110 kvm.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vattenvärmepump, termostater
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2022, 21:20:48 »
Det måste väl gå att koppla in en innertemperaturgivare till maskin? Då rätt placerad får den vp att sänka kurvan när du tänder brasan och allt löser sig. Nackdelen brukar vara att något avlägsen del av huset blir lite kall när man eldar. Mitt förra hus fick ett kallt badrum när man elda.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/vattenvärmepump, termostater
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2022, 22:16:28 »
Hej.
Har en Daikin Altherma luft/vatten-värmepump. Ca 12 år gammal. Hydrobox och varmvattenberedare eller arbetstank eller vad det kan heta. Värmepumpen styrs bara via utetemp. Finns ingen innetempgivare. Vill försöka få ner energianvändning den här vintern. Använder ca 30 000 kwh/år. Huset är tegel 60-tal 110+110 kvm. På raditorerna sitter endast vred. I vinter kommer jag elda en hel del har jag tänkt. Eftersom min värmepump inte styrs via innetemp och det inte finns termostater ”känner” inte värmepumpen att jag eldar och energianvändningen kommer inte minska. Jag funderar på att sätta smarta termostater på radiatorerna. Är det en smart idé? Eller ska man göra något annat? Tacksam för alla synpunkter.

Jag har en likadan vp....installerad 2008. 
Det finns en innegivare också.
Jag vet dock inte riktigt hur den funkar.....men det finns iaf en ratt med gradinställningar     17-25 gr...tror jag.

Jag bor dock inte i denna villa, så jag vet ej exakt hur allt funkar, men funkar gör det...och moderat elförbrukning, vad jag hört.
« Senast ändrad: 06 augusti 2022, 22:18:23 av rocas »
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad mocklarn

  • mocklarn
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tidaholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vattenvärmepump, termostater
« Svar #4 skrivet: 06 augusti 2022, 23:25:13 »
Håller med föregående talare om att det riskerar att bli dyrt med en massa smarta termostater. Dessutom finns det väl en risk att värmepumpen funkar dåligt med bristande cirkulation med driftstopp på grund av högtryckspressostat i värsta fall. Det finns händelsevis ingen ingång i pumpen för att blockera värmeproduktion alternativt någon nattsänkningsfunktion? Tänker mig antingen någon form av termostat på kaminen som blockerar värmepumpen eller en frånslagsfördröjd timer på typ 4 timmar som du manuellt aktiverar när du börjar elda så den återupptar värmeproduktionen när det är färdigeldat. Finns det inte några styringångar så går det ju i värsta fall manipulera utegivaren så pumpen tror det är varmt ute och slutar producera värme. Någon av ovanstående lösningar tror jag både blir billigare och kommer fungera bättre.
Thermia Diplomat 8kW
200m borra.
2kbm arbetstank + motorstyrd(från VP) shunt.
Trasig VVB ersatt med 200l el-vvb matad med TVA från arbetstanken.
Styrs av Home Assistant baserat på timpris.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!