Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken FLVP eller annan pump?  (läst 1677 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken FLVP eller annan pump?
« skrivet: 04 augusti 2022, 12:31:00 »
Har en 310P med vattenburna radiatorer idag vilket ger oss en ganska hög förbrukning i vårt 20 år gamla älvsbyhus i SE4, 145 kvadrat. Pannan är lika gammal och det är således dags att byta ut den i förebyggande syfte så man inte står där i vintern och den rasar. Frågan är då vad jag egentligen ska byta ut den till?

Kompressorn i 310 ger ju inte mer än 1.5-2kw vilket är i klenaste laget, dvs elpatronen får gå in och hjälpa till en hel del. Nibe själva rekommenderar ju F370 som ersättning. Som jag förstått är det mer eller mindre plug and play där 310 sitter idag, så det blir en enkel och snabb installation. Vad jag hittat så har dessa kompressor effekt på drygt 3kw vilket ju är betydligt bättre än 310 men det är ju fortfarande nog inte tillräckligt för att helt stänga av elpatronen. Ett steg uppåt är ju annars Nibe 730 med en kompressoreffekt på 5kw vilket ju är jättebra. Dock har jag hört att det blir mer komplicerat, kanske inte ens passar och att om frånluften inte är tillräckligt isolerad kan man få fuktproblem. Jag antar att det går att isolera i efterhand? Vad kan det kosta? Har även läst att den kan låta en hel del.

Finns det några andra FLVP jag bör ta i åtanke? Ska jag kanske dumpa FLVP helt och hållet och installera luftvattenvärmepump istället? Jag kollade lite på BOSCH COMPRESS 3800I EW9 då den var billig, men kompressorn ger ju bara 1.6 vilket ju är katastrofalt. Även funderat på en LLVP.
« Senast ändrad: 04 augusti 2022, 12:45:17 av runt11 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken FLVP eller annan pump?
« Svar #1 skrivet: 04 augusti 2022, 13:16:13 »
Det finns fortfarande gott om reservdelar till 310P så man kan få det mesta reparerat någorlunda snabbt även om serviceteknikerna tycker man ska köpa en ny F370 istället. Leveranstiden på nya NIBE FLVP är som sagt lång. Tvingas man byta kompressor i 310P kan man välja 650 W kompressor och expansionsventil vilket är samma som F370, men F370 har ju ett betydligt finare styrsystem. Vill man ha F730 istället måste man göra en översyn av avluftskanalens isolering för att se att den klarar de låga temperaturer F730 arbetar med (-15°).

Har man en traditionell FLVP som 310P är det många som skaffar en luftluftvärmepump som komplement för att få ner energiförbrukningen till ungefär samma nivå som med en uppgradering till F730 om planlösningen i huset är någorlunda öppen. En LLVP kan också ge kyla på sommaren.
« Senast ändrad: 04 augusti 2022, 13:20:03 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken FLVP eller annan pump?
« Svar #2 skrivet: 04 augusti 2022, 16:06:12 »
Det finns fortfarande gott om reservdelar till 310P så man kan få det mesta reparerat någorlunda snabbt även om serviceteknikerna tycker man ska köpa en ny F370 istället. Leveranstiden på nya NIBE FLVP är som sagt lång. Tvingas man byta kompressor i 310P kan man välja 650 W kompressor och expansionsventil vilket är samma som F370, men F370 har ju ett betydligt finare styrsystem. Vill man ha F730 istället måste man göra en översyn av avluftskanalens isolering för att se att den klarar de låga temperaturer F730 arbetar med (-15°).

Har man en traditionell FLVP som 310P är det många som skaffar en luftluftvärmepump som komplement för att få ner energiförbrukningen till ungefär samma nivå som med en uppgradering till F730 om planlösningen i huset är någorlunda öppen. En LLVP kan också ge kyla på sommaren.

Det lÃ¥ter ju fint att det iaf finns hjälp att fÃ¥ om 310 gÃ¥r sönder, jag hoppas dock att försöka undvika behovet, särskilt den kommande vintern.  tummenupp

Ja klart de vill att man uppdaterar, det tjänar de ju pengar pÃ¥.  Men 310 känns rätt urÃ¥ldrig egentligen. Har funderat pÃ¥ att skaffa NGenic eller liknande och kanske köra timpris pÃ¥ elen istället, men är väl inte sÃ¥ bra för kompressorn att starta och stanna hela tiden, särskilt inte när den är sÃ¥ gammal.


Hur mycket jobb/kostnad tror du det skulle vara att isolera om avluftskanalen?

Har funderat pÃ¥ LLVP, borde väl komplettera FLVP rätt bra men det blir ju rätt ojämn temp tänker jag. Vi har ganska öppen planlösning sÃ¥ en LLVP är väl inte helt fel egentligen.  Men det blir ju givetvis ojämnare värme än med bara radiatorerna men vi fÃ¥r väl leva med det dÃ¥ om det blir billigare.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken FLVP eller annan pump?
« Svar #3 skrivet: 04 augusti 2022, 16:40:01 »
Det varierar säkert väldigt mycket hur mycket jobb det är med avluftskanalen så kan inte säga någon kostnad. Från ny isolering hela vägen till enkel komplettering vid några rörskarvar. NIBE anger PE30 som krav och även med äldre FLVP ligger man nära detta fast det inte var formaliserat på den tiden. Gäller att hitta en bra installatör.

Har ni aldrig behövt byta kompressorn i 310P under årens lopp? Då har ni haft rejäl tur som jag ser det.

Med en LLVP får man räkna med att innetemperaturen faller med 1°-2° per dörrpost som luften ska passera så lite ojämn värme blir det i huset. Har man innerdelen i entréhallen och ställer den på 23° där så torkar i alla fall skor och kläder bra på vinterhalvåret.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken FLVP eller annan pump?
« Svar #4 skrivet: 04 augusti 2022, 17:13:26 »
Det varierar säkert väldigt mycket hur mycket jobb det är med avluftskanalen så kan inte säga någon kostnad. Från ny isolering hela vägen till enkel komplettering vid några rörskarvar. NIBE anger PE30 som krav och även med äldre FLVP ligger man nära detta fast det inte var formaliserat på den tiden. Gäller att hitta en bra installatör.

Har ni aldrig behövt byta kompressorn i 310P under årens lopp? Då har ni haft rejäl tur som jag ser det.

Med en LLVP får man räkna med att innetemperaturen faller med 1°-2° per dörrpost som luften ska passera så lite ojämn värme blir det i huset. Har man innerdelen i entréhallen och ställer den på 23° där så torkar i alla fall skor och kläder bra på vinterhalvåret.

Klart att det varierar. Jag tänker mest ett spann. Snackar vi 5k?25k? Jag har ingen aning  ::)

Nej det är ett hus vi köpt. Jag vet inte om förra ägaren behövt fixa. Jag frågade om underhållet på pumpen och fick bara svaret att de rengjort den regelbundet.

Att det sänks nÃ¥gra grader mot sovrummen är ju inget problem iaf. Inte fel att kläderna torkar!  tummenupp

LLVP känns som ett prisvärt alternativ även om det blir lite påklistrat så att säga när man redan har vattenradiatorer. Jag får ringa runt imorgon och se vad det går att få tag på dessa dagar!

« Senast ändrad: 04 augusti 2022, 18:07:30 av runt11 »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Vilken FLVP eller annan pump?
« Svar #5 skrivet: 04 augusti 2022, 20:02:14 »
Ta lie bilder över var avluftkanalen går och hur den passerar de olika bjälklagen så får du bättre uppskattningar i hur mycket jobb det kan vara. Går den i en och/eller bakom fast inredning blir det ju mer jobb och efterlagning. Bedöm tidsuppskattning först, sedan kan man bedöma prisintervall. Du får rot men åker också på moms
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken FLVP eller annan pump?
« Svar #6 skrivet: 05 augusti 2022, 08:56:05 »
Klart att det varierar. Jag tänker mest ett spann. Snackar vi 5k?25k? Jag har ingen aning  ::)

Nej det är ett hus vi köpt. Jag vet inte om förra ägaren behövt fixa. Jag frågade om underhållet på pumpen och fick bara svaret att de rengjort den regelbundet.

Att det sänks nÃ¥gra grader mot sovrummen är ju inget problem iaf. Inte fel att kläderna torkar!  tummenupp

LLVP känns som ett prisvärt alternativ även om det blir lite påklistrat så att säga när man redan har vattenradiatorer. Jag får ringa runt imorgon och se vad det går att få tag på dessa dagar!
Nackdelen med ett hus som har FLVP och tilluft i ytterväggar är att luften i huset vill enbart ta en väg , till FLVP .
Svårt att komplettera med en LLVP eller braskamin

Kanske en LVVP kan vara en lösning , dock en utmaning att koppla ihop din FLVP med en LVVP .
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Vilken FLVP eller annan pump?
« Svar #7 skrivet: 05 augusti 2022, 17:37:55 »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken FLVP eller annan pump?
« Svar #8 skrivet: 09 augusti 2022, 07:56:41 »
Ta lie bilder över var avluftkanalen går och hur den passerar de olika bjälklagen så får du bättre uppskattningar i hur mycket jobb det kan vara. Går den i en och/eller bakom fast inredning blir det ju mer jobb och efterlagning. Bedöm tidsuppskattning först, sedan kan man bedöma prisintervall. Du får rot men åker också på moms

Kan göra det till helgen kanske!  tummenupp

Nackdelen med ett hus som har FLVP och tilluft i ytterväggar är att luften i huset vill enbart ta en väg , till FLVP .
Svårt att komplettera med en LLVP eller braskamin

Kanske en LVVP kan vara en lösning , dock en utmaning att koppla ihop din FLVP med en LVVP .

Hmm det hade jag inte ens tänkt på ärligt talat. Men det är ju det som är meningen? Men du menar att den kalla luften inte hinner bli varm av LLVP innan den når FLVP? Jag tänker ju att man stänger av elpatronen helt på 310 och ställer ner termostaterna rejält på radiatorerna för att försöka förlita sig på LLVP så mycket som möjligt. Givetvis blir det mer ojämn värme dock.
« Senast ändrad: 09 augusti 2022, 07:59:11 av runt11 »

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken FLVP eller annan pump?
« Svar #9 skrivet: 09 augusti 2022, 10:01:55 »
Värmen från en LLVP får ju kämpa i motvind sas .
Har du öppna dörrar till rum med enbart tilluft kanske det kan bli lite bättre .
Din FLVP kan ju också enbart ta till vara och tillverka max 1.5-2kw , spelar ingen roll hur varm luften är i huset .
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken FLVP eller annan pump?
« Svar #10 skrivet: 09 augusti 2022, 11:49:03 »
Värmen från en LLVP får ju kämpa i motvind sas .
Har du öppna dörrar till rum med enbart tilluft kanske det kan bli lite bättre .
Din FLVP kan ju också enbart ta till vara och tillverka max 1.5-2kw , spelar ingen roll hur varm luften är i huset .

Det är sant. Hur är det om man kanske stängt av cirkulationspump och elpatron helt på FLVP och bara använder den som en glorifierad varmvattenberedare?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken FLVP eller annan pump?
« Svar #11 skrivet: 09 augusti 2022, 12:12:22 »
På vinterhalvåret blir det då kallt i alla rum som inte nås av värmen från LLVP. Typ badrum, toalett, klädkammare, grovkök och sovrum etc. som har stängda dörrar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken FLVP eller annan pump?
« Svar #12 skrivet: 09 augusti 2022, 12:23:17 »
På vinterhalvåret blir det då kallt i alla rum som inte nås av värmen från LLVP. Typ badrum, toalett, klädkammare, grovkök och sovrum etc. som har stängda dörrar.

Ja absolut, får hålla öppet så gott det går. Föredrar ändå att det är kallt i sovrummet. Badrummet har el golvvärme så vill helst ha den så låg som möjligt. Grovköket får ändå lite spillvärme av pannan, tvättmaskin etc.

Utloggad davveh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken FLVP eller annan pump?
« Svar #13 skrivet: 23 augusti 2022, 19:01:52 »
Nackdelen med ett hus som har FLVP och tilluft i ytterväggar är att luften i huset vill enbart ta en väg , till FLVP .
Svårt att komplettera med en LLVP eller braskamin

Kanske en LVVP kan vara en lösning , dock en utmaning att koppla ihop din FLVP med en LVVP .

Man kan också se det som att från luften till flvp hjälper till att sprida värmen i huset.

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken FLVP eller annan pump?
« Svar #14 skrivet: 27 augusti 2022, 18:18:33 »
Ta lie bilder över var avluftkanalen går och hur den passerar de olika bjälklagen så får du bättre uppskattningar i hur mycket jobb det kan vara. Går den i en och/eller bakom fast inredning blir det ju mer jobb och efterlagning. Bedöm tidsuppskattning först, sedan kan man bedöma prisintervall. Du får rot men åker också på moms

Det är ju enplan och sÃ¥ledes inte sÃ¥ komplext. Tog en bild pÃ¥ vinden. Sen tycker jag det är konstigt. Den grÃ¥a här är ju avluften. Den bruna tilluft. Det ser ut som att det bara är tvÃ¥ tilluftskanaler.  Badrum och köksfläkt har egna kanaler ut. Men i badrummet sÃ¥ inbillar jag mig att jag hör fläkten frÃ¥n FLVP ändÃ¥ men det kan det ju inte vara.

« Senast ändrad: 27 augusti 2022, 18:22:16 av runt11 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!