Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Atria + Ngenic  (läst 1708 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maolino

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Atria + Ngenic
« skrivet: 23 juli 2022, 20:59:09 »
Hej. Kollar över möjligheter att energispara till vintern och är sugen på en Ngenic som kopplas till Tibber. Enligt deras sida så ska det funka med Thermia Atria optimum men vad jag kan se så har jag en Atria 10 och är ovetandes om det skulle funka. Någon här som vet om man kan koppla en Ngenic eller liknande moduler till dessa värmepumpar? Min är från 2007-2008.

Tack på förhand!
« Senast ändrad: 24 juli 2022, 15:55:02 av Maolino »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Atria + Ngenic
« Svar #1 skrivet: 23 juli 2022, 22:45:09 »
Tibber har jag hört rätt mycket bra om, frÃ¥gan är om de tjänar nÃ¥gra pengar eller bara lever pÃ¥ riskkapital och billiga lÃ¥n eller om de verkligen har en fungerande affärsidé.  dontknow
Jag är tveksam.
Ngenic vet jag inte mycket om, men det ser lite märkligt ut när man kollar på allabolag.se hur det går för dem.
Inga bokslut sedan 2019, och sÃ¥ vitt jag kan se pÃ¥ deras hemsida sÃ¥ är de fortfarande verksamma under samma juridiska namn?  dontknow

https://www.allabolag.se/5568174790/ngenic-ab-publ
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Maolino

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atria + Ngenic
« Svar #2 skrivet: 24 juli 2022, 15:53:54 »
Frågan är då om deras modul funkar till Thermia Atria 10?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Atria + Ngenic
« Svar #3 skrivet: 25 juli 2022, 08:34:09 »
Ngenic om någon borde ju veta, får du inget svar av dem?
Annars kan du försöka kolla om det är samma utegivare på Atria 10 som på Optimum, i så fall bordet det fungera eftersom Ngenic mixrar med det värde som värmepumpen tar emot från utegivaren, om de vill sänka temperaturen för att elen är för dyr så "fejkar" dom en högre utetemp så att värmepumpen stannar eller går med lägre effekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad endor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atria + Ngenic
« Svar #4 skrivet: 08 augusti 2022, 21:29:36 »
Jag har ärvt en Ngenic tune och har precis kopplat in det på min Atria 10.
Har varit i kontakt med Ngenic support och de har ställt in den för Atria Optimum.

Tyvärr får inte ngenics styrdosa någon utetemperatur, det klickar till i ngenic dosan när VP startar och VP får den faktiska utetemperaturen.
I appen ser jag inomhustemperaturen men det är bara ett streck för ute temp, det kan vara något fel på styrdosan som jag har eller skit bakom någon spak.
Vi får se vad ngenic supporten återkommer med.

Jag har en resistanstabell för utegivaren och läste i ett annat meddelande här nyss att Atria och Optimum inte bör skilja sig nåt nämnvärt, men det var nog inte förankrat.


Utloggad endor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atria + Ngenic
« Svar #5 skrivet: 09 augusti 2022, 18:15:27 »
Nu har jag besked.

Thermia bekräftar att det är samma utegivare till Atria 10 som Atria Optimum.

Jag har även kopplat in och fått igång Ngenic tune med min Atria 10, Ngenic är konfigurerad för Luft/Vatten Värmepump - Thermia Atria Optimum.

tgmo

  • Gäst
tgmo
SV: Thermia Atria + Ngenic
« Svar #6 skrivet: 15 september 2022, 19:18:43 »
Hej
Var också inne på detta tidigare till min Atria, fick detta som svar i feb -22 av ngenic:

"Eftersom vårat system "lurar" värmesystemet och säger att det är kallare/varmare än vad det faktiskt är så kan det bli ett problem med avfrostningen om du bara har 1 utegivare som styr framledningstemperaturen och avfrostningen. Det behöver vara 2 separata givare för avfrostning och framledningstemperatur."

Atria verkar styra avfrostningen med hjälpt av brine in och ut.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!