Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläktkonverter vid aktiv kyla  (läst 1207 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sverkerc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Daikin Geo3 Mars 2022
Fläktkonverter vid aktiv kyla
« skrivet: 12 juli 2022, 19:58:20 »
Hej. jag har en Daikin Althema 3 Geo. Den har aktiv kyla. Jag har köpt en fläktkonverter från Polarheat. Den är kopplad på värme/kylsystemet på det viset att jag, när jag ställer pumpen på kyla, stänger av radiatorslingorna och istället öppnar till fläktkonvertern. Pumpen och fläktkonvertern har ingen intelligent koppling till varandra. Pumpen vet inte om fläktkonvertern går och vice versa. Så cirkulationspumpen går oberoende av om fläktkonverterns fläkt går. Det har nackdelen att rören alltid är kalla och i källaren där de är oisolerade dryper de av fukt. Jag oroar mig för hur det blir i vägg- och golvgenomföring. Fläkten går inte så ofta. Med fläktkonvertern följde en magnetventil som skall öppna när fläkten går men den har jag inte kopplat in för att jag inte vet hur cirkulationspumpen gillar att den helt stryper flödet. Så efter den här långa beskrivningen är min fråga: hur dåligt är det att strypa helt när cirkulationspumpen går. Finns det någon bättre lösning?
« Senast ändrad: 13 juli 2022, 09:07:25 av Rickard »
1 1/2 planshus byggt -85. 165 m2 + garage 60 m2. Källare och krypgrund tätad och vid behov avfuktad med en DS15 Vattenburet ettrörssystem nu i samband med installationen av bergvärmepump Daikin Althema 3 GEO delat i 7 slingor varav en till en fläktkonverter från Polarheat som kan köras med aktiv kyla. Borrhål 200 m varav 175 m aktiv.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Fläktkonverter vid aktiv kyla
« Svar #1 skrivet: 12 juli 2022, 23:02:03 »
Det är inte bra att strypa en pump helt. Den får ingen nämnvärd kylning då heller.

Det finns trevägsventiler om det passar bättre, så kopplas konvektorn förbi i avstängt läge.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fläktkonverter vid aktiv kyla
« Svar #2 skrivet: 13 juli 2022, 09:11:06 »
Rören till/från fläktkonvektorer för kyla måste kondens-isoleras.
Annars lär du få missfärgningar och/eller vattenskada.

För att få till start/stopp på flödet så kanske det skulle gå att styra värmepumpen med rumsgivare i källaren när du bara kyler, och låta fläktkonvektorn stå på lägsta möjliga börvärde så den aldrig stänger av.
På så sätt reglerar ju värmepumpen temperaturen istället, och rören blir inte lika kalla, huruvida värmepumpen stänger av cirkpumpen när det inte finns kylbehov, eller ej, det vet jag inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fläktkonverter vid aktiv kyla
« Svar #3 skrivet: 13 juli 2022, 15:01:43 »
Jag skulle koppla in fläktkonvektorns fläkt via ett relä på kontakten som styr ventilen som öppnar till kylan (och stänger till värmesystemet).
På så sätt kommer fläkten alltid gå när kylan behövs.
Att starta/stoppa fläkten och flödet med värmepumpen är enligt mig inte så smart, det värmepumpen gör är att kyla vattnet men det finns kvar kyla i vattnet även när vattnet bara pumpas runt och kompressorn för tillfället vilar.

Om du har en 3 vägare som styr vattnet antingen via radiatrsystemet eller fläktkonvektorn så behövs ingen mer ventil på kylslingan, slingan stängs ju automatiskt när värmepumpen stoppar kylningen.

Sen krävs som sagt kondensisolering på rören från värmepumpen och hela kylslingan runt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sverkerc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Daikin Geo3 Mars 2022
SV: Fläktkonverter vid aktiv kyla
« Svar #4 skrivet: 15 juli 2022, 14:33:24 »
En enkel lösning är kanske att sätta en bypass med ett mindre rör nere vid pannan. Flödet stryps då inte helt när fläktkonverterns magnetventil stänger. Röret i fläktkonvertern är 1/2". En bypass med 1/8" rör skulle strypa flödet till 1/16 del av flödet genom fläktkonvertern med samma tryck från pumpen. Värmepumpens stopptemperatur för kyla sätts vid den lägsta utetemperatur som huset behöver kylas vid. Om jag förstått värmepumpens funktion rätt så stänger den av både kompressorn och cirkulationspumpen då.
1 1/2 planshus byggt -85. 165 m2 + garage 60 m2. Källare och krypgrund tätad och vid behov avfuktad med en DS15 Vattenburet ettrörssystem nu i samband med installationen av bergvärmepump Daikin Althema 3 GEO delat i 7 slingor varav en till en fläktkonverter från Polarheat som kan köras med aktiv kyla. Borrhål 200 m varav 175 m aktiv.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fläktkonverter vid aktiv kyla
« Svar #5 skrivet: 24 juli 2022, 19:45:45 »
Menar du att Daikins cirkpumo inte snurrar när kompressorn står i kylläget?
Den snurrar ju i värmeläget när kompressorn vilar.
Låter lite osmart i mina öron, enda tillfället som cirkpumpen ska stå är när varken kyl eller värmedrift är aktivt, men det är inte samma som att kompressorn står, komptressorn kan vila i aktivt läge om lägsta uteffekten understiger värme eller kylbehov tillfälligt och då jobba on/off.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!