0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du kan kolla och jämföra temperaturen på avluft och förångaren?Om pannan inte är luftad så borde den inte få problem att komma upp i temp, det blir snarare knalt med varmvatten då, men prova att lätta lite på säkerhetsventilen?
Man får en uppfattning om hur bra kompressorn fungerar genom att som sagt läsa av förångningstemperaturen och avluftstemperaturen när kompressorn gått en liten stund. Rent generellt gäller att denna typ av traditionell frånluftsvärmepump med ganska liten kompressor klarar värmen i huset utan el-patron ner till en utetemperatur på ca +6° om man snålar ordentligt med varmvattnet.
Pannan luftas via säkerhetsventilen (FL2) och värmesystemet med QM20
Ok. Fläkten måste vara för lågt inställd och det medför också något lägre effekt från kompressorn. Med 125 kvm ska normenligt frånluftsflöde vara 44 lit/sek om man mäter upp det vid donen. Förångning och avluft ska också ligga över 0° för att man inte ska riskera att få stopp för avfrostning som inte är effektivt på denna modell. (F730/F750 arbetar däremot med regelbunden avfrostning men då med avluft på ca -15° för att vinna på det).För att spara energi är det enklaste ni kan göra att även sätta in en luftluftvärmepump som värmer en stor del av huset och F370 tar hand om varmvattnet och de rum luftluftvärmepumpen inte når.
Fint att ni har ett injusteringsprotokoll för ventilationen. Jag får dock inte ihop kalkylen att man med 48 lit/sek frånluft och 24,7° frånluftstemperatur kan få en avluft på -0,8° Avluften borde ligga några grader högre med det luftflödet. Är filtret rengjort/bytt på sistone?Kompressorn ger ca 2 kW värme och hur långt det räcker beror helt på situationen. Om man helt tömmer tanken på varmvatten tar det runt 5 timmar för den lilla kompressorn att jobba upp värmen igen även på sommaren när huset inte har något värmebehov. Är man ett par stycken som tar en rejäl och varm dusch var så har man nästan tömt varmvattenberedaren.
Hej,Jag har en Nibe F370 ca 6 år gammal. Bor i en enplansvilla på 125 kvm. Byggår 1983.Vi har inte haft huset så länge men upptäcker nu att när el-patronen stryps vid +8 ute så klarar inte pumpen att få upp varmvattnet som det ska. Den går endast upp till 36-39 grader, vilket är under lägsta värdet på Ekonomi. Vad kan man förvänta sig att pumpen klarar att värma upp till utan el-tillsats ? (Borde väl klara 50 grader?)Hur kan jag felsöka vad som är fel? Testat det vanliga att kolla tryck, avlufta och starta om. MvhHenrik
Med "varmvattnet" menar du alltså temperaturgivare BT7 överst i tanken? Förstår jag rätt att du också har ställt om till sommarläge så cirkulationspumpen stoppar och du har provat om varmvattnet då når full temperatur inom ett par timmar?
Testa att manuellt ändra driftläge till sommar så man är säker på att ingen värme går ut i husets värmesystem utan allt stannar i tanken.Edit: Verkar inte finnas någon direkt inställning för sommar-läge på den modellen?? I så fall tvångsstyra cirkulationspumpen i meny 5.6? Enklast är nog att lyfta bort frontplåten och ställa shuntmotorn i manuellt läge och manuellt stänga shunten helt. Då kan det inte läcka ut någon värme i husets värmesystem.
Jag tror att det hela tiden läcker ut värme i huset i en sådan omfattning att kompressorn inte orkar högre än till 39°. Annars skulle det vara någon varmvattenkran som står och läcker någonstans så det hela tiden fylls på med kallvatten. Eftersom avluftstemperaturen är låg och frånluftsflödet är bra så gör kompressorn ca 2 kW värme när den går och det kan inte bara försvinna utan förbrukas någonstans.
Man ser som sagt på avluftstemperaturen och frånluftsflödet/temperaturen att kompressorn gör värme. Du kan ju också tappa mycket varmvatten och stänga av värmepumpen helt ett dygn så temperaturen i den sjunker och stabiliseras på rumstemperatur samtidigt som man manuellt stänger shunten till värmen och inkommande kallvatten till beredaren så ingen kan ta något varmvatten. Sedan kan man ta tid hur många timmar kompressorn behöver för att höja temperaturen i hela tanken till t.ex. 50° från 20°. Totalt rymmer tanken 240 liter och det är enkelt att räkna ut hur många timmar det ska ta med 2 kW effekt och jämföra med. Man får nog dra bort uppåt 100 W förlusteffekt från tanken som den läcker värme till rummet den står i även om F370 ska vara välisolerad. Sedan är frågan om vattnet i botten på tanken också verkligen blir 50°. Annars borde det ta runt 4,5 timmar med 2 kW värmeeffekt.
Stopp av värme brukar ofta vara lämpligt att ha på ca 17° (men moderna och mycket välisolerade hus kan ha det ännu lägre). Värme från hushållsapparater, hemelektronik och personer i huset gör att det blir runt 20° inne. Stopp av tillsats är jättesvårt att säga och ni får prova er fram till vad som krävs hos er utifrån varmvattenförbrukning osv. Filtreringstid tror jag många har på 4 timmar. Finns experter här som har F370 och kanske kan ge fler tips men det kan ta ett tag innan de läser tråden och kan svara. Finns en användare med namnet "mysman" som bl.a. gjort en del mallar för loggningen till F370 om man kör detaljerad USB-loggning för att följa hur värmepumpen fungerar.
QM10 påfyllningsventilen till varmvattnet ska normalt stå helt öppen, alltså utskruvad.
Reflektioner från en IVT490 ägare
?? Säkert du postade i rätt tråd ??
Tack. Får testa det längre fram. Men med tanke på hur det ser ut med värmeförluster osv. Vad är dina rek inställningar på;Stopp av värme: 20 graderStopp av tillsats: +4 graderFiltreringstid; 1 timmeF370 har många inställningsmöjligher, säkert att du inte pillat på någon okänd, ett gott råd, ändra bara på en inställning i taget och avvakta minst ett dygn.Har min elpatron blockad kl 05 - 10.30 men vi är bara två personer i hushållet, fungerar förträffligtAndra inställningar som du kan komma på?Bor i Örebro om det hjälper