Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varmvatten Nibe F370  (läst 4387 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lord

  • EVI Heat bergvärme
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • EVI Heat bergvärme
Varmvatten Nibe F370
« skrivet: 22 april 2022, 14:50:54 »
Hej,

Jag har en Nibe F370 ca 6 år gammal. Bor i en enplansvilla på 125 kvm. Byggår 1983.

Vi har inte haft huset så länge men upptäcker nu att när el-patronen stryps vid +8 ute så klarar inte pumpen att få upp varmvattnet som det ska.

Den går endast upp till 36-39 grader, vilket är under lägsta värdet på Ekonomi.

Vad kan man förvänta sig att pumpen klarar att värma upp till utan el-tillsats ? (Borde väl klara 50 grader?)

Hur kan jag felsöka vad som är fel? Testat det vanliga att kolla tryck, avlufta och starta om.

Mvh
Henrik
Installerat 2008
Solpaneler ej installerat
80+80 källare kvm
Tegelhus 1959

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #1 skrivet: 22 april 2022, 15:57:45 »
Du kan kolla och jämföra temperaturen på avluft och förångaren?
Om pannan inte är luftad så borde den inte få problem att komma upp i temp, det blir snarare knalt med varmvatten då, men prova att lätta lite på säkerhetsventilen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lord

  • EVI Heat bergvärme
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • EVI Heat bergvärme
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #2 skrivet: 22 april 2022, 16:29:21 »
Du kan kolla och jämföra temperaturen på avluft och förångaren?
Om pannan inte är luftad så borde den inte få problem att komma upp i temp, det blir snarare knalt med varmvatten då, men prova att lätta lite på säkerhetsventilen?

Jag har luftat ventilen i serviceluckan samt testat båda shunt ventilerna. Finns det fler ställen att lufta? Även rengjort filtret.
Installerat 2008
Solpaneler ej installerat
80+80 källare kvm
Tegelhus 1959

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #3 skrivet: 22 april 2022, 16:39:00 »
Man får en uppfattning om hur bra kompressorn fungerar genom att som sagt läsa av förångningstemperaturen och avluftstemperaturen när kompressorn gått en liten stund.

Rent generellt gäller att denna typ av traditionell frånluftsvärmepump med ganska liten kompressor klarar värmen i huset utan el-patron ner till en utetemperatur på ca +6° om man snålar ordentligt med varmvattnet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #4 skrivet: 22 april 2022, 16:58:11 »
Pannan luftas via säkerhetsventilen (FL2) och värmesystemet med QM20
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lord

  • EVI Heat bergvärme
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • EVI Heat bergvärme
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #5 skrivet: 22 april 2022, 17:19:41 »
Man får en uppfattning om hur bra kompressorn fungerar genom att som sagt läsa av förångningstemperaturen och avluftstemperaturen när kompressorn gått en liten stund.

Rent generellt gäller att denna typ av traditionell frånluftsvärmepump med ganska liten kompressor klarar värmen i huset utan el-patron ner till en utetemperatur på ca +6° om man snålar ordentligt med varmvattnet.

Hej. Tack för svar. Ser ut enligt bild.
Installerat 2008
Solpaneler ej installerat
80+80 källare kvm
Tegelhus 1959

Utloggad lord

  • EVI Heat bergvärme
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • EVI Heat bergvärme
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #6 skrivet: 22 april 2022, 17:20:33 »
Pannan luftas via säkerhetsventilen (FL2) och värmesystemet med QM20

Tack. Dom har jag luftat.
Installerat 2008
Solpaneler ej installerat
80+80 källare kvm
Tegelhus 1959

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #7 skrivet: 22 april 2022, 17:30:26 »
Ok. Fläkten måste vara för lågt inställd och det medför också något lägre effekt från kompressorn. Med 125 kvm ska normenligt frånluftsflöde vara 44 lit/sek om man mäter upp det vid donen. Förångning och avluft ska också ligga över 0° för att man inte ska riskera att få stopp för avfrostning som inte är effektivt på denna modell. (F730/F750 arbetar däremot med regelbunden avfrostning men då med avluft på ca -15° för att vinna på det).

För att spara energi är det enklaste ni kan göra att även sätta in en luftluftvärmepump som värmer en stor del av huset och F370 tar hand om varmvattnet och de rum luftluftvärmepumpen inte når.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lord

  • EVI Heat bergvärme
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • EVI Heat bergvärme
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #8 skrivet: 22 april 2022, 17:39:23 »
Ok. Fläkten måste vara för lågt inställd och det medför också något lägre effekt från kompressorn. Med 125 kvm ska normenligt frånluftsflöde vara 44 lit/sek om man mäter upp det vid donen. Förångning och avluft ska också ligga över 0° för att man inte ska riskera att få stopp för avfrostning som inte är effektivt på denna modell. (F730/F750 arbetar däremot med regelbunden avfrostning men då med avluft på ca -15° för att vinna på det).

För att spara energi är det enklaste ni kan göra att även sätta in en luftluftvärmepump som värmer en stor del av huset och F370 tar hand om varmvattnet och de rum luftluftvärmepumpen inte når.

Vi har haft en tekniker som mätt upp. Se bild.
Installerat 2008
Solpaneler ej installerat
80+80 källare kvm
Tegelhus 1959

Utloggad lord

  • EVI Heat bergvärme
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • EVI Heat bergvärme
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #9 skrivet: 22 april 2022, 17:41:04 »
Ok. Fläkten måste vara för lågt inställd och det medför också något lägre effekt från kompressorn. Med 125 kvm ska normenligt frånluftsflöde vara 44 lit/sek om man mäter upp det vid donen. Förångning och avluft ska också ligga över 0° för att man inte ska riskera att få stopp för avfrostning som inte är effektivt på denna modell. (F730/F750 arbetar däremot med regelbunden avfrostning men då med avluft på ca -15° för att vinna på det).

För att spara energi är det enklaste ni kan göra att även sätta in en luftluftvärmepump som värmer en stor del av huset och F370 tar hand om varmvattnet och de rum luftluftvärmepumpen inte når.

Kan man uppskatta vad pumpen ska klara av för grad att värma varmvattnet utan elpatron? Just nu är det Max 39 grader. Ska den klara högre?
Installerat 2008
Solpaneler ej installerat
80+80 källare kvm
Tegelhus 1959

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #10 skrivet: 22 april 2022, 18:13:59 »
Fint att ni har ett injusteringsprotokoll för ventilationen. Jag får dock inte ihop kalkylen att man med 48 lit/sek frånluft och 24,7° frånluftstemperatur kan få en avluft på -0,8° Sc:,h Avluften borde ligga några grader högre med det luftflödet. Är filtret rengjort/bytt på sistone?

Kompressorn ger ca 2 kW värme och hur långt det räcker beror helt på situationen. Om man helt tömmer tanken på varmvatten tar det runt 5 timmar för den lilla kompressorn att jobba upp värmen igen även på sommaren när huset inte har något värmebehov. Är man ett par stycken som tar en rejäl och varm dusch var så har man nästan tömt varmvattenberedaren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lord

  • EVI Heat bergvärme
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • EVI Heat bergvärme
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #11 skrivet: 22 april 2022, 18:20:30 »
Fint att ni har ett injusteringsprotokoll för ventilationen. Jag får dock inte ihop kalkylen att man med 48 lit/sek frånluft och 24,7° frånluftstemperatur kan få en avluft på -0,8° Sc:,h Avluften borde ligga några grader högre med det luftflödet. Är filtret rengjort/bytt på sistone?

Kompressorn ger ca 2 kW värme och hur långt det räcker beror helt på situationen. Om man helt tömmer tanken på varmvatten tar det runt 5 timmar för den lilla kompressorn att jobba upp värmen igen även på sommaren när huset inte har något värmebehov. Är man ett par stycken som tar en rejäl och varm dusch var så har man nästan tömt varmvattenberedaren.

Filtret är bytt för någon månad sen och rengjort igår

Men om du utgår från att ingen duschar och kompressorn värmer vattnet. Ska den klara av att få upp vattnet över 39 grader?
Installerat 2008
Solpaneler ej installerat
80+80 källare kvm
Tegelhus 1959

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #12 skrivet: 22 april 2022, 18:57:36 »
Ja då ska den kunna få upp temperaturen på varmvattnet om det är en hyfsad utetemperatur som ca 6° eller högre. Ert hus är från -83 så det är ju förmodligen inte lika välisolerat som ett hus från början av 2000-talet där dessa frånluftsvärmepumpar är väldigt vanliga och 6° kommer ifrån men å andra sidan är det inte så stort så det borde väga upp mycket av skillnaden. Men det gäller också att förstå vilken temperaturgivare man tittar på och var i tanken den sitter. För att få högre verkningsgrad kan F370 jobba med värmeskiktning i tanken så att den nedre delen hålls vid en lägre temperatur optimal för värmesystemet och den övre delen hålls vid en högre temperatur för att ge varmvatten. Ibland höjs temperaturen i hela tanken för att fylla på varmvattnet.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lord

  • EVI Heat bergvärme
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • EVI Heat bergvärme
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #13 skrivet: 24 april 2022, 14:36:31 »
Hej,

Jag har en Nibe F370 ca 6 år gammal. Bor i en enplansvilla på 125 kvm. Byggår 1983.

Vi har inte haft huset så länge men upptäcker nu att när el-patronen stryps vid +8 ute så klarar inte pumpen att få upp varmvattnet som det ska.

Den går endast upp till 36-39 grader, vilket är under lägsta värdet på Ekonomi.

Vad kan man förvänta sig att pumpen klarar att värma upp till utan el-tillsats ? (Borde väl klara 50 grader?)

Hur kan jag felsöka vad som är fel? Testat det vanliga att kolla tryck, avlufta och starta om.

Mvh
Henrik

Någon som har en idé om vad som kan vara fel som jag kan felsöka?
Felet är alltså att pumpen får endast upp varmvattnet till 39 grader utan el-tillsats. Det resultatet är alltså även när den inte värmer huset.

Tillåter jag el-tillsats att gå in så påbörjar sen direkt att värma upp vattnet till korrekt grad. Så något måste vara fel som gör att pumpen eller något annat inte går som det ska.
Installerat 2008
Solpaneler ej installerat
80+80 källare kvm
Tegelhus 1959

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #14 skrivet: 24 april 2022, 15:11:42 »
Med "varmvattnet" menar du alltså temperaturgivare BT7 överst i tanken? Förstår jag rätt att du också har ställt om till sommarläge så cirkulationspumpen stoppar och du har provat om varmvattnet då når full temperatur inom ett par timmar?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lord

  • EVI Heat bergvärme
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • EVI Heat bergvärme
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #15 skrivet: 24 april 2022, 15:21:44 »
Med "varmvattnet" menar du alltså temperaturgivare BT7 överst i tanken? Förstår jag rätt att du också har ställt om till sommarläge så cirkulationspumpen stoppar och du har provat om varmvattnet då når full temperatur inom ett par timmar?

Det jag gjort är att jag ställt ner så innetemp ska vara 20 grader och eftersom det är 22-23 grader inne så behöver inte anläggning lägga ner energi på att värma huset. Sedan har jag ställt ner att el-patron inte får gå in och hjälpa från +2.

Nu har jag testkört under helgen och temperaturen ”varmvatten laddning” går bara upp till Max 39 grader under 3 dagar och ligger ständigt och matar detta. Sen när jag nu släpper på el-patronen så börjar den värma varmvattnet med den istället.

Så min slutsats blir då att pump endast klarar av att värma till 39 grader, den borde klara mer gissningsvis?

Se bifogat graf. där man ser hur den ligger stadigt på 39 och ökar när den får tillgång till el-patron. (Grafen visar exemplet, men testet har varit i 5 dagar)
Installerat 2008
Solpaneler ej installerat
80+80 källare kvm
Tegelhus 1959

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #16 skrivet: 24 april 2022, 15:29:50 »
Testa att manuellt ändra driftläge till sommar så man är säker på att ingen värme går ut i husets värmesystem utan allt stannar i tanken.

Edit: Verkar inte finnas någon direkt inställning för sommar-läge på den modellen?? I så fall tvångsstyra cirkulationspumpen i meny 5.6? Enklast är nog att lyfta bort frontplåten och ställa shuntmotorn i manuellt läge och manuellt stänga shunten helt. Då kan det inte läcka ut någon värme i husets värmesystem.
« Senast ändrad: 24 april 2022, 15:43:09 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lord

  • EVI Heat bergvärme
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • EVI Heat bergvärme
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #17 skrivet: 24 april 2022, 15:49:52 »
Testa att manuellt ändra driftläge till sommar så man är säker på att ingen värme går ut i husets värmesystem utan allt stannar i tanken.

Edit: Verkar inte finnas någon direkt inställning för sommar-läge på den modellen?? I så fall tvångsstyra cirkulationspumpen i meny 5.6? Enklast är nog att lyfta bort frontplåten och ställa shuntmotorn i manuellt läge och manuellt stänga shunten helt. Då kan det inte läcka ut någon värme i husets värmesystem.

Absolut ska testa. Men om vi utgår från att pumpen endast klarar 39 grader som det ser ut. Vad kan vara fel och hur kan jag felsöka?
Installerat 2008
Solpaneler ej installerat
80+80 källare kvm
Tegelhus 1959

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #18 skrivet: 24 april 2022, 16:05:46 »
Jag tror att det hela tiden läcker ut värme i huset i en sådan omfattning att kompressorn inte orkar högre än till 39°. Annars skulle det vara någon varmvattenkran som står och läcker någonstans så det hela tiden fylls på med kallvatten. Eftersom avluftstemperaturen är låg och frånluftsflödet är bra så gör kompressorn ca 2 kW värme när den går och det kan inte bara försvinna utan förbrukas någonstans.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lord

  • EVI Heat bergvärme
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • EVI Heat bergvärme
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #19 skrivet: 24 april 2022, 17:11:00 »
Jag tror att det hela tiden läcker ut värme i huset i en sådan omfattning att kompressorn inte orkar högre än till 39°. Annars skulle det vara någon varmvattenkran som står och läcker någonstans så det hela tiden fylls på med kallvatten. Eftersom avluftstemperaturen är låg och frånluftsflödet är bra så gör kompressorn ca 2 kW värme när den går och det kan inte bara försvinna utan förbrukas någonstans.

Tack för info. Kan jag kontrollera någonstans att pumpen gör 2kw värme?

Finns det något utifrån de värden du sett som jag bör ändra för att få bättre effekt?
Installerat 2008
Solpaneler ej installerat
80+80 källare kvm
Tegelhus 1959

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #20 skrivet: 24 april 2022, 17:30:42 »
Man ser som sagt på avluftstemperaturen och frånluftsflödet/temperaturen att kompressorn gör värme. Du kan ju också tappa mycket varmvatten och stänga av värmepumpen helt ett dygn så temperaturen i den sjunker och stabiliseras på rumstemperatur samtidigt som man manuellt stänger shunten till värmen och inkommande kallvatten till beredaren så ingen kan ta något varmvatten. Sedan kan man ta tid hur många timmar kompressorn behöver för att höja temperaturen i hela tanken till t.ex. 50° från 20°. Totalt rymmer tanken 240 liter och det är enkelt att räkna ut hur många timmar det ska ta med 2 kW effekt och jämföra med.  Man får nog dra bort uppåt 100 W förlusteffekt från tanken som den läcker värme till rummet den står i även om F370 ska vara välisolerad. Sedan är frågan om vattnet i botten på tanken också verkligen blir 50°. Annars borde det ta runt 4,5 timmar med 2 kW värmeeffekt. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lord

  • EVI Heat bergvärme
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • EVI Heat bergvärme
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #21 skrivet: 24 april 2022, 17:55:36 »
Man ser som sagt på avluftstemperaturen och frånluftsflödet/temperaturen att kompressorn gör värme. Du kan ju också tappa mycket varmvatten och stänga av värmepumpen helt ett dygn så temperaturen i den sjunker och stabiliseras på rumstemperatur samtidigt som man manuellt stänger shunten till värmen och inkommande kallvatten till beredaren så ingen kan ta något varmvatten. Sedan kan man ta tid hur många timmar kompressorn behöver för att höja temperaturen i hela tanken till t.ex. 50° från 20°. Totalt rymmer tanken 240 liter och det är enkelt att räkna ut hur många timmar det ska ta med 2 kW effekt och jämföra med.  Man får nog dra bort uppåt 100 W förlusteffekt från tanken som den läcker värme till rummet den står i även om F370 ska vara välisolerad. Sedan är frågan om vattnet i botten på tanken också verkligen blir 50°. Annars borde det ta runt 4,5 timmar med 2 kW värmeeffekt.

Tack. Får testa det längre fram. Men med tanke på hur det ser ut med värmeförluster osv. Vad är dina rek inställningar på;

Stopp av värme:
Stopp av tillsats:
Filtreringstid;

Andra inställningar som du kan komma på?
Bor i Örebro om det hjälper :)
« Senast ändrad: 24 april 2022, 18:03:16 av lord »
Installerat 2008
Solpaneler ej installerat
80+80 källare kvm
Tegelhus 1959

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #22 skrivet: 24 april 2022, 18:43:25 »
Stopp av värme brukar ofta vara lämpligt att ha på ca 17° (men moderna och mycket välisolerade hus kan ha det ännu lägre). Värme från hushållsapparater, hemelektronik och personer i huset gör att det blir runt 20° inne. Stopp av tillsats är jättesvårt att säga och ni får prova er fram till vad som krävs hos er utifrån varmvattenförbrukning osv. Filtreringstid tror jag många har på 4 timmar.

Finns experter här som har F370 och kanske kan ge fler tips men det kan ta ett tag innan de läser tråden och kan svara. Finns en användare med namnet "mysman" som bl.a. gjort en del mallar för loggningen till F370 om man kör detaljerad USB-loggning för att följa hur värmepumpen fungerar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lord

  • EVI Heat bergvärme
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • EVI Heat bergvärme
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #23 skrivet: 24 april 2022, 18:56:34 »
Stopp av värme brukar ofta vara lämpligt att ha på ca 17° (men moderna och mycket välisolerade hus kan ha det ännu lägre). Värme från hushållsapparater, hemelektronik och personer i huset gör att det blir runt 20° inne. Stopp av tillsats är jättesvårt att säga och ni får prova er fram till vad som krävs hos er utifrån varmvattenförbrukning osv. Filtreringstid tror jag många har på 4 timmar.

Finns experter här som har F370 och kanske kan ge fler tips men det kan ta ett tag innan de läser tråden och kan svara. Finns en användare med namnet "mysman" som bl.a. gjort en del mallar för loggningen till F370 om man kör detaljerad USB-loggning för att följa hur värmepumpen fungerar.

Kanon tack. En sista fråga, vred qm10, hur ska det vara? Inskruvad, utskruvad?
Installerat 2008
Solpaneler ej installerat
80+80 källare kvm
Tegelhus 1959

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #24 skrivet: 24 april 2022, 19:10:38 »
QM10 påfyllningsventilen till varmvattnet ska normalt stå helt öppen, alltså utskruvad.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lord

  • EVI Heat bergvärme
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • EVI Heat bergvärme
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #25 skrivet: 24 april 2022, 19:15:18 »
QM10 påfyllningsventilen till varmvattnet ska normalt stå helt öppen, alltså utskruvad.
Den var i stort sätt inskruvad. Kanske gör skillnad nu om jag skruvar ut den helt.
Installerat 2008
Solpaneler ej installerat
80+80 källare kvm
Tegelhus 1959

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #26 skrivet: 25 april 2022, 10:57:57 »
Möjligen aningen bättre tryck på varmvattnet i kranarna, annars ingen skillnad.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #27 skrivet: 25 april 2022, 13:34:45 »
Reflektioner från en IVT490 ägare , från 2008 , även hus har samma årsmodell .
Blev ju avis på alla värden och inställningar på Niben  :o
Min FLVP håller just nu 55 gr , i toppen .
Kompressortemp 90 gr , när den jobbar .
Skickar ut 27 gr värmevatten .
13 gr utanför huset , så ett tag sedan eltillskottet jobbade .
Har en LLVP , perfekt tillskott till en underdimensionerad FLVP , vilar nu sedan ngr veckor .
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #28 skrivet: 25 april 2022, 13:54:29 »
Citera
Reflektioner från en IVT490 ägare

?? Säkert du postade i rätt tråd ??
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #29 skrivet: 25 april 2022, 15:16:31 »
?? Säkert du postade i rätt tråd ??
Nibe F370 , frånluftsvärmepump , återvinner 2kw som max
IVT490 , frånluftsvärmepump , återvinner 2 kw som max

Verkar vara en viss frånvaro av Nibe F370 ägare , än så länge .
« Senast ändrad: 25 april 2022, 15:27:26 av Västerhaninge 17 »
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #30 skrivet: 26 april 2022, 17:54:11 »
Tack. Får testa det längre fram. Men med tanke på hur det ser ut med värmeförluster osv. Vad är dina rek inställningar på;

Stopp av värme: 20 grader
Stopp av tillsats: +4 grader
Filtreringstid; 1 timme

F370 har många inställningsmöjligher, säkert att du inte pillat på någon okänd, ett gott råd, ändra bara på en inställning i taget och avvakta minst ett dygn.
Har min elpatron blockad kl 05 - 10.30 men vi är bara två personer i hushållet, fungerar förträffligt


Andra inställningar som du kan komma på?
Bor i Örebro om det hjälper :)
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
Påverkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushåll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/år

Utloggad lord

  • EVI Heat bergvärme
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • EVI Heat bergvärme
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #31 skrivet: 26 april 2022, 18:22:18 »


Tack. Försöker att inte ändra för mycket. Har endast varit på kurvan, ovan nämnda, fläkt och värmefaktor.
Men tog kort på de inställningar som service personen ställde in, så jag kan återgå.

Men tyckte att sänka värmekurvan från 9 till 7 gjorde att jag fick ut mer varmvatten av bara kompressorn, såklart för att den inte behöver värma elementen på samma sätt.
Men värmen är fortfarande bra i huset.

Några andra råd ifrån dig som är användare av f370.
Hur stort bor ni och kvm?
Installerat 2008
Solpaneler ej installerat
80+80 källare kvm
Tegelhus 1959

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten Nibe F370
« Svar #32 skrivet: 27 april 2022, 16:09:48 »
Filtreringstid: 1 timme

Stopp av tillsats: 4 grader

Stopp av värme: 14 grader

Din kurvlutning gör att du bara har 30 grader i frammatning vid 0 grader, jag har 40 grader!
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
Påverkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushåll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!