Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattentempgivare till Wichita luft-vattenvärmepump  (läst 1006 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jlo78

  • Gäst
jlo78
Vattentempgivare till Wichita luft-vattenvärmepump
« skrivet: 06 februari 2022, 17:37:38 »
Har en värmepump av modell Wichita CL 61-260, ungefär 12-13 år gammal tror jag. Sattes in innan vi köpte huset. Har googlat en hel del och även pratat med den tidigare ägaren, men det verkar som om importören har försvunnit. Därför går mitt sista hopp till er!
Till problemet: displayen viasr EE 1 vilket enligt den mycket torftiga manualen betyder fel på vattentempgivare. Givaren är en 6 mm tjock metallcylinder i änden på en kabel med två ledare. Mäter jag resistansen visare den 4-8 kohm, men jag vet inte hur mycket man kan gå på det om den nu är trasig. Har testat med en PT1000-sensor, samma sak. Har även testat att koppla in ett variabelt motstånd 0-1000 ohm för att simulera en resistiv givare typ PT100 eller PT500, med samma resultat. Testade även med ett termoelement, samma sak.
Är det någon som har något tips? Finns det någon typ av standardsensor för den här typen av värmepump? Ska ringa service på måndag, men eftersom det är ett helt okänt märke vet jag inte om det är något att hoppas på ...
Sen kan det ju vara fel i själva pumpen, då är det väl helt kört.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattentempgivare till Wichita luft-vattenvärmepump
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2022, 18:46:14 »
Kan du tempen på VV, det är säkert en äldre typ av stryning och inte något som kallas 3-steg. om du kortsluter givaren respektive avbrott. Vad händer då med larmet. Det PT 100 ,PT 500 tror jag kanske inte på att det är. Finns det fler givare så prova med att mäta dom samt skifta på plinten

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattentempgivare till Wichita luft-vattenvärmepump
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2022, 18:54:25 »
Här finns nÃ¥got om den, kanske nÃ¥gon har kvar papper   https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=8845.0r

Utloggad Bengt Erik Eriksson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Saknsr manualen till min likadana anläghögning dom aldrig vsrit monterad
Har du lust att scanna in den åt mig?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!