Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta säkerhetsventil 2.5bar 52 Nibe 360P  (läst 2251 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Almas pappa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Byta säkerhetsventil 2.5bar 52 Nibe 360P
« skrivet: 26 augusti 2020, 15:19:26 »
Någon som vet om man kan/vågar byta den röda säkerhetsventilen nr 52 i manualen. Den som sitter nere till vänster på pumpen? Någon som kan dela med sig av en beskrivning hur man gör? Bara släppa ut trycket via densamma, stänga av pumpen och byta? Starta pumpen, fylla upp trycket och lufta lite?
Eller bör man anlita en firma för detta jobb?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta säkerhetsventil 2.5bar 52 Nibe 360P
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2020, 15:31:06 »
Jag har bytt själv på 310P utan att först tömma värmesystemet. Man får vara snabb och t.ex. ha många gamla handdukar på golvet som suger upp värmevattnet som snabbt strömmar ut. Stäng av arbetsbrytaren på väggen först.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Almas pappa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Byta säkerhetsventil 2.5bar 52 Nibe 360P
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2020, 15:34:45 »
Inte svårare än så? Vad är arbetsbrytaren? Det går inte att stänga av vattnet någonstans på pumpen så att det inte forsar ut vatten under bytet?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta säkerhetsventil 2.5bar 52 Nibe 360P
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2020, 15:39:47 »
Arbetsbrytaren är den strömbrytare som ska sitta på väggen bredvid värmepumpen och bryta elmatningen fullständigt. Det får inte finnas någon ventil som stoppar flödet till en säkerhetsventil. Annars kan man spränga hela huset om pannan kokar och det är stopp till säkerhetsventilen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Almas pappa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Byta säkerhetsventil 2.5bar 52 Nibe 360P
« Svar #4 skrivet: 26 augusti 2020, 15:47:56 »
Efter du bytt, fyllde du kretsen enligt manualen för igångsättning, se bild.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta säkerhetsventil 2.5bar 52 Nibe 360P
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2020, 15:52:37 »
Jo säkert fyllde jag på med värmevatten igen så trycket blev ca 1 bar och luftade/öppnade säkerhetsventilen och sedan påfyllning igen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Almas pappa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Byta säkerhetsventil 2.5bar 52 Nibe 360P
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2020, 15:56:04 »
När man lossar ventilen, hur mycket vatten kommer det, sprutar det en stråle eller rinner det bara?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta säkerhetsventil 2.5bar 52 Nibe 360P
« Svar #7 skrivet: 26 augusti 2020, 16:03:43 »
Mer att det rinner ganska mycket. Det blir en slags vakuum i systemet som håller emot och det måste sugas in luft för vattnet ska rinna ut.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Almas pappa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Byta säkerhetsventil 2.5bar 52 Nibe 360P
« Svar #8 skrivet: 27 augusti 2020, 08:04:57 »
Tack så mycket för din input!

Utloggad Almas pappa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Byta säkerhetsventil 2.5bar 52 Nibe 360P
« Svar #9 skrivet: 27 augusti 2020, 09:21:09 »
En fundering, man kan inte stänga av påfyllningsventil 46 eller 49 som nämna i texten i manualen för att minska vattenflödet under bytet? Det borde väl stoppa flödet till pumpen från vattenledningarna?

Utloggad Almas pappa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Byta säkerhetsventil 2.5bar 52 Nibe 360P
« Svar #10 skrivet: 27 augusti 2020, 09:27:33 »
Mer att det rinner ganska mycket. Det blir en slags vakuum i systemet som håller emot och det måste sugas in luft för vattnet ska rinna ut.

Såg ett inlägg från dig på annat forum angående byte där su skrev ” Stäng av all el till pannan på väggen samt värme framledning + returledning och tappa ur med säkerhetsventilen tills det inte rinner mer. Då går det bra att byta med t.ex. en polygrip efter att frontplåten skruvats bort.” där du nämner stänga av vattnet på två ställen. Vilka nummer i manualen är detta som du hänvisar till som man ska stänga av?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta säkerhetsventil 2.5bar 52 Nibe 360P
« Svar #11 skrivet: 27 augusti 2020, 09:53:12 »
Ventil 46 ska givetvis vara öppen, annars får man inget varmvatten. Har inget att göra med säkerhetsventil 52. Ventil 49 ska vara stängd förutom då man vill fylla på vatten i värmesystemet och det gör man efter att man bytt 52.

Har bytt säkerhetsventil 52 ett par olika gånger och kanske även skrivit om det för det ganska länge sedan. Är man orolig för att man ska tömma nästan hela värmesystemet innan man är klar så kan det vara en god idé att stänga av framledning och returledning om det finns ventiler där. Då kan man max tömma en del av själva pannan. Åtminstone senaste gången gjorde jag bytet så snabbt att jag inte tyckte det fanns orsak att stänga av fram och retur, så mycket vatten blev det inte. Säkerhetsventil 52 sitter mitt på pannan till vänster på min årsmodell. Senare flyttades den ner till vänster direkt på röret som på din modell.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Almas pappa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Byta säkerhetsventil 2.5bar 52 Nibe 360P
« Svar #12 skrivet: 27 augusti 2020, 12:46:40 »
Under pumpen kan man stänga av 44(avstängningsventil, pump och framledning radiatorkrets) och 50(avstängningsventil, returledning radiatorkrets). Är det dessa du menar att man kan stänga av? Vattnet som kommer rinna ur när man tagit loss sökerhetsventilen, kommer det både från slingorna i golvet och varmvattenberedaren eller bara en av dessa?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta säkerhetsventil 2.5bar 52 Nibe 360P
« Svar #13 skrivet: 27 augusti 2020, 13:10:18 »
Ja det ser ut att vara de avstängningsventilerna (44 och 50) som gäller på den årsmodellen. Har man ett 1-plans hus med bara golvvärme så kommer man inte att kunna tömma dessa eftersom de ligger under säkerhetsventilen. Till säkerhetsventil 52 kommer inget vatten från varmvattenberedaren utan enbart värmevatten från värmesystemet mellan den yttre manteln på tanken och den inre manteln till varmvattenberedaren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!