Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lönar det sig att komplettera frÃ¥nluftsvärmepumpen med luft/luftvärmepump?  (läst 17455 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Förbryllad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Huset är några år gammalt, 195 kvadratmeter, 1,5 plans suterräng med väldigt många och stora fönster.

Det finns Nibes största frånluftsvärmepump som värmer allt tappvatten och huset genom golvvärme i två plan.

Elförbrukningen enligt energideklaration ligger på 25000 kWh.

Är det riktigt att dessa två pumpar kompletterar varandra på ett bra sätt?
Vad är en rimlig besparing att räkna med?
Vilka är eventuella nackdelar jag inte tänkt på?

Anticimex som gjorde energideklarationen hade inga förslag på energibesparingar, men flera på forumet verkar ha bägge pumpar tillsammans.

Förbryllad...

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Anticimex som gjorde energideklarationen hade inga förslag på energibesparingar, men flera på forumet verkar ha bägge pumpar tillsammans.

Pinsamt av dem att inte komma med några förslag :(

Vad är den verkliga förbrukningen? Lyssna med elbolaget som levererar elen till huset vad förbrukningen varit i snitt under åren.
Hur gammalt är huset?
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

robot74

  • Gäst
Kan ibland vara lättare  att tänka att man monterar in en braskamin som ger ett tillskott med värme till ditt befintliga värmesystem. Om nu tänker dig att du istället för en braskamin har en luft-luft pump som gör samma sak fast du behöver inte elda och fixa med veden samt den sparar en stor del av din nuvarande energiförbrukning sÃ¥ blir det kanske lite enklare. :)

Räknar man lite grovt på ditt hus så har du en värmeförbrukning på 18000 kWh. Med en bra luft-luft pump så kan du lätt minska det med 50% tummenupp


Utloggad Lussebulle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
  • Ururu-Sarara Emura Nexura Caldo Origo Altherma
Räknar man lite grovt på ditt hus så har du en värmeförbrukning på 18000 kWh. Med en bra luft-luft pump så kan du lätt minska det med 50% tummenupp
Riktigt så bra blir det inte...
Daikin, vad annars?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vad heter Nibes största frånluftsvärmepump, om det är en Nibe 750 så finns det inte sååå mycket att spara på att sätta in en luftvärmepump, men troligen har du inte den, och då blir det bättre affär.
Räkna med att du, lite beroende på planlösning kan spara ca 30-50% av det eltillskott som din frånluftsvärmepump idag drar, allt beroende på hur pass öppen planlösning ni har, och hur mycket av värmen som kan söka sig upp till övervåningen.

Att sätta in en luftvärmepump som komplement till en frånluftsvärmepump och få maximal besparing är inte tvärenkelt, jag skulle göra som följer:

Så länge frånluftsvärmepumpen på egen hand kan värma huset utan eltillskott skulle jag låta luftvärmepumpen stå.
Jag skulle stänga av golvvärmen helt i de rum luftvärmepumpen på egen hand kan värma när det annars skulle behövts eltillskott för att hålla huset varmt, på detta sätt så leder du om den effekt som frånluftsvärmepumpen kan ge till delar av huset och rum som luftvärmepumpen inte kommer åt att värma, som t.ex. tvättstuga, garage och rum på övervåningen.
Först när det blir riktigt kallt borde det behövas eltillskott till frånluftsvärmepumpen.

För optimal besparing behöver du helt enkelt sätta dig in i, och förstå, hur ditt värmesystem fungerar, och störst besparing får du om du helt stänger av eltillskottet på frånluftsvärmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Förbryllad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad är den verkliga förbrukningen? Lyssna med el-bolaget som levererar elen till huset vad förbrukningen varit i snitt under åren.
Hur gammalt är huset?

22 000 kWh
Huset står i Stockholmstrakten och det var väl ändå en mild vinter senast.
Huset är 7 år gammalt.

Utloggad Förbryllad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad heter Nibes största frånluftsvärmepump, om det är en Nibe 750 så finns det inte sååå mycket att spara på att sätta in en luftvärmepump, men troligen har du inte den, och då blir det bättre affär.
Räkna med att du, lite beroende på planlösning kan spara ca 30-50% av det eltillskott som din frånluftsvärmepump idag drar, allt beroende på hur pass öppen planlösning ni har, och hur mycket av värmen som kan söka sig upp till övervåningen.

Att sätta in en luftvärmepump som komplement till en frånluftsvärmepump och få maximal besparing är inte tvärenkelt, jag skulle göra som följer:

Så länge frånluftsvärmepumpen på egen hand kan värma huset utan eltillskott skulle jag låta luftvärmepumpen stå.
Jag skulle stänga av golvvärmen helt i de rum luftvärmepumpen på egen hand kan värma när det annars skulle behövts eltillskott för att hålla huset varmt, på detta sätt så leder du om den effekt som frånluftsvärmepumpen kan ge till delar av huset och rum som luftvärmepumpen inte kommer åt att värma, som t.ex. tvättstuga, garage och rum på övervåningen.
Först när det blir riktigt kallt borde det behövas eltillskott till frånluftsvärmepumpen.

För optimal besparing behöver du helt enkelt sätta dig in i, och förstå, hur ditt värmesystem fungerar, och störst besparing får du om du helt stänger av eltillskottet på frånluftsvärmepumpen.

Tack för ett utförligt svar.

Det är en Nibe 750 (tidigare ägares inköp).
För att vilja (och kunna) sätta mig in i systemet och styra om värmen mellan rummen (slå av eller på golvvärmen) tänkte jag att det vore bra att veta rimlig besparing.

Talar vi om 5 000 kWh bara, inkl. styr- och reglerarbete :-)

Den öppna planlösningen är tyvärr på övervåningen, bör jag ändå sätta pumpen på undervåningen eftersom värme stiger uppåt?

En person menade att det är en extra bra kombination med frånluft och luft, eftersom "luftvärmepumpen värmer inneluften, som frånluftsvärmepumpen sedan kan utnyttja gratis för att driva golvvärmen". Ligger det något i det intellektuellt tilltalande resonemanget tro?

Jag fattar att det går åt el för frånluftsvärmepumpen, men den får ju varmare luft att utvinna värme ur än den annars skulle ha fått utan luftvärmepumpen.

Som sagt, förbryllad...


Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Så länge frånluftsvärmepumpen kan värma huset utan hjälp av elpatron, säg ned till kanske -5 grader, så blir det ju inte varmare för att du kör en luftvärmepump.
Om du nu inte ställer börvärdet högre för luftvärmepumpen, men då får du ju varmare inne än vad du egentligen vill ha, och då känner frånluftvärmepumpen det och börjar köra ut kallare vatten i golvvärmen, du får då kalla golv, och sparar troligen ingenting eftersom frånluftsvärmepumpen har ungefär samma verkningsgrad som din luftvärmepump.
En placering på markplan är alltid bäst.
Det är mer eller mindre omöjligt att säga hur mycket du kan spara utan att veta hur mycket av värmen förra året som kom från elpatron.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
En person menade att det är en extra bra kombination med frånluft och luft, eftersom "luftvärmepumpen värmer inneluften, som frånluftsvärmepumpen sedan kan utnyttja gratis för att driva golvvärmen". Ligger det något i det intellektuellt tilltalande resonemanget tro?

Jag tycker det är ett lite märkligt resonemang. Det spelar ju ingen roll hur inneluften värms. Frånluftvärmepumpen utnyttjar värmen lika bra om den kommer från en kamin eller från elpatronen i frånluftvärmepumpen. Det som skiljer är kostnaden för att tillföra värmen till inneluften.

Frånluftvärmepumpar och nybyggda hus brukar passa bra ihop då husen är välisolerade vilket betyder att ventilationsluften är en stor post i husets värmebudget.

Spontant är jag lite skeptisk till om en luftvärmepump lönar sig. För att kunna bedöma det bättre behöver man vet antingen hur kWh elpatronen förbrukar per år eller ner till vilken temperatur frånluftpumpen klarar att värma huset utan elpatron och uppgift om var huset ligger. Klarar frånluftvärmepumpen att värma huset ner till några minusgrader och huset ligger i mellersta eller södra Sverige har jag väldigt svårt att se hur en luftvärmepump skulle kunna vara lönsam.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!