Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man köpa en begagnad Värmepump ?  (läst 10167 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad christer_r

  • GörDetSjälvare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm / Odensala
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kan man köpa en begagnad Värmepump ?
« skrivet: 09 december 2007, 11:02:43 »
 Sc:,h Jag har fÃ¥tt ett erbjudande frÃ¥n en bekant om att köpa en begagnad Panasonic HE9DKE värmepump.
Vad bör man tänka pÃ¥ innan köp och hur mycket  mÃ¥ste köpas till av installationsmaterial (Vad förbrukas vid första installation).
Vart vänder man sig för installationshjäp.

Då pumpen är nedplockad så är det svårt med funktionskontroll av densamma, några tips ?

Tacksam för alla synpunkter i detta ärende.
« Senast ändrad: 09 december 2007, 17:57:57 av christer_r »
Villa 2 våningar 190 m2 uppvärmd med direkt-el, mekanisk ventilation med värme återvinning. Behöver konvertera till annan teknik för värme/varmvatten.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Kan man köpa en begagnad Värmepump ?
« Svar #1 skrivet: 09 december 2007, 20:00:04 »
Tveksamt om du ska betala för den /installera den över huvud taget.
Räkna med att det kostar en bra slant att få den installerad
av en kyltekninker. Och du vet ju inte funktionen/skicket på
pumpen. Kan bli dyrt i längden? Satsa på en ny pump.

(om du inte är kyltekniker till yrket med tillgång till utrustning/gas)

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Kan man köpa en begagnad Värmepump ?
« Svar #2 skrivet: 09 december 2007, 20:27:10 »
Sc:,h Jag har fått ett erbjudande från en bekant om att köpa en begagnad Panasonic HE9DKE värmepump.
Vad bör man tänka pÃ¥ innan köp och hur mycket  mÃ¥ste köpas till av installationsmaterial (Vad förbrukas vid första installation).
Vart vänder man sig för installationshjäp.

Då pumpen är nedplockad så är det svårt med funktionskontroll av densamma, några tips ?

Tacksam för alla synpunkter i detta ärende.
Hej!
Utvecklingen inom pumpar går så fort att det lönar sig inte att köpa en begagnad!!
Satsa hellre på en ny pump så får du också bästa besparingen.
//kjulakalle ;) ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad ElVikingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än tvÃ¥ pÃ¥ foten
SV: Kan man köpa en begagnad Värmepump ?
« Svar #3 skrivet: 09 december 2007, 22:04:14 »
Vissa pumpar är relativt lätta att flytta utan att det inkräktar på gasmängden.

Enligt servicemanualen för flera panasonic kan man "köra ut" kylvätskan i utedelen, om man följer anvisningarna, utan att förlora så mycket.

Så låt oss anta att installationen gjorts med fem meter rör. Många panasoninc sägs vara fyllda för en viss längd, från början. Intervallet kan tex vara 3-7 meter.
Då kunde man ju anta att en fem meters installation innehåller "rätt" gasmängd även efter en nedtagning på rätt sätt, för i alla fall 4-6meter.

MEN vem monterade utr? Gjorde de rätt? Finns all gas kvar? Funderar allt? osv...

Så om priset är rätt, visst går det. Är det lönt?

Tja en inverter är en inverter. Och de är bra, dock inte så bra som de nyaste. Har det inte gått fem är så finns viss garanti kvar. (Men kolla var utr kommer ifrån, och om de går med på att överföra garantin.) Ofta går det bra OM du anlitar montör, som kan ge en garanti att allt var ok även när du tog utr i bruk.

Priset blir som jag ser det lågt, med utr på backen. Högst ett par tusen.

Litar du på personen, så är det ett plus, annars få tusenlappar+monteringskostnad= kanske en dålig affär.
Det går fort, och vp för få år sedan var både dyra och känsligare än flera lågprismodeller i dag.

Jag stod inför ett liknande val och köpte en ny 3000kr pump som betalar sig på ETT år.

MEN på blocket i går tror jag fanns en likadan panasonic uppe, så jag kunde testa den, själv göra rätt vid nedtagning för 3900. Om jag hade hunnit först, så hade den varit ett bra val.

Panasonic har ett ofta speciellt fel på E9DKE modellen (H16).
Detta går på garantin om den finns, om den kan överföras till ny ägare.
Kolla detta med.

Så slutsatsen blir; är det på kul att du vill prova på, för få pengar, så kanske...

Men om den nu är så bra... varför säljer då någon den??? Den borde ju sitta uppe och spara pengar.

En ny motsvarande finns att få för 5900kr. Tänk på det. Sen är allt ju bättre nu, så sparar du kanske mer på kortare tid genom att se på nyare modeller av Panasonic?

Din begagnade kan kosta ex 2000+kanaler+rör+el+elmaterial+gas+montering... Och hur spännande blir det då?
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Kan man köpa en begagnad Värmepump ?
« Svar #4 skrivet: 09 december 2007, 22:19:09 »
En begagnad HE9:a för två loppor, låter väl lite väl billigt. Om jag visste att den var riktig skulle jag ledigt betala det dubbla.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kan man köpa en begagnad Värmepump ?
« Svar #5 skrivet: 10 december 2007, 07:14:37 »
HE 9 är en väldigt bra pump,att våga köpa en sån är inget problem allt hänger på vad du måste betala.Det matrial du behöver till är konsoller,rör,fyrledad kabel,plastkanal detta kostar ca 1000:- beroende på längd

Utloggad Mr.Panasonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +1/-0
SV: Kan man köpa en begagnad Värmepump ?
« Svar #6 skrivet: 11 december 2007, 18:14:59 »
Om jag skulle köpa någon begagnad eller ny värmepump så skulle det vara en HE9 Det problemet som var med dom i böjan när dom kom ut,är säkert avhjälpt på de flesta maskiner. Men det finns säkert en och annan maskin som inte är åtgärdad. Försök att få reda på var pumpen kommer i från typ kinnan,citcop eller lmg mm. Skulle du mot förmodan ha ett felprogramerat kretskort så ställer nog de flesta upp och skickar dej ett nytt på garanti. *vinkar*

Kanske vet någon på forumet vilka ser.nr som var felprogramerade??

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Kan man köpa en begagnad Värmepump ?
« Svar #7 skrivet: 11 december 2007, 19:31:39 »
I princip går inget medium förlorat när man pumpar tillbaka. Det bör vara ofarligt att köpa en beg pump. Koppla på en manometer på serviceporten. Det bör vara nånting 8 bar vid ca 5-10° ute. Är trycket lägre saknas medium.

Utvecklingen går inte alls så fort fram. JMF med Rickards kommentar till gymnasisterna i annan tråd. Han anger att det egentligen bara är avfrostningen som blivit bättre på 20 år.

Nykonade rör är dock en fördel, men inte ett måste.

Utloggad orroz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Kan man köpa en begagnad Värmepump ?
« Svar #8 skrivet: 18 december 2007, 19:57:29 »
Sitter oxå i valet och kvalet. Fick ett erbjudande på en av min bror tror inte han säljer ngn skit (iaf inte till mig). Han har haft sin i drift i 1 år ganska precis är en CS-XE12CKE. Han köpte en luft/vatten värmepump i stället.

vad skulle ni kunna och tänka er att ge för en sådan? Han hade en kyltekniker som monterade upp den. Jag har monterat upp någon liknande förut fast givetvis ny då.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!