Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Utbyte av IVT490  (läst 991 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bergand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utbyte av IVT490
« skrivet: 22 februari 2023, 12:09:46 »
Vi har flyttat in i en 2-plans villa på 170kvm i norra Stockholm. Huset värms upp med en IVT490 och har stått där sen byggåret 2003 (en del servicar gjorda under åren enl uppgift), med vattenburen golvvärme på entreplan och vattenradiatorer på övervåningen.
FLVPen känns aningen underdimensionerad då den ständigt (mer eller mindre) går på elpatron vid kallgrader. Enda gången jag kan få den att eventuellt backa är vid eldning i kaminen.
Nu vill vi framtidssäkra från nästa vinter och framåt. Jag tänker att vår energikonsumtion kommer öka med åren då vi i dagsläget har 3 barn i hushållet. När de blir större gissar jag att de ska duschas flera gånger om dagen etc...
Jag har vart inne på lite olika alternativ:
En ny FLVP typ Nibe S735 rakt av. Måste dock se till att avluftningsröret har isolering PE30 först.

En LVVP + En frånluftmodul för ventilationens skull.

En BVP + En frånluftmodul för ventilationens skull.

Är inte så sugen att ha en LLVP som komplement då planlösningen inte är optimal för det, samt att jag (läs; min Fru)inte tycker det är så estetiskt tilltalande.

Tack!

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Utbyte av IVT490
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2023, 13:56:56 »
Det är väl egentligen så att den typen av värmepump alltid varit underdimensionerad för hus i den storlek och läge i landet. Hur man nu ser på detta med underdimensionering. Det gäller väl främst om man vill klara huvuddelen av uppvärmning och vv med bara kompressordrift. I så fall, ja, då är dom definitivt underdimensionerade redan från start. Tidigare årtionden var ju elpriserna inte så höga så då var det kanske ok att elda på med patron men i dagsläget, tja det behöver jag ju inte repetera

Nåväl, ja om du siktar på en ny FLVP så är det åt samma håll jag skulle titta när vår Comfortzone bestämmer sig för pension. Kan vara så att nya S735 är ett riktigt val men den är så ny så jag betraktar den ännu som ett oprövat kort. Tills vi får in lite samlade erfarenheter av tidiga användare. Jag skulle absolut inte välja varken 750 eller 730 i dagsläget

Och jag håller definitivt med din fru!! Jag (och även min fru) vill inte ha LLVP annat än möjligen i ett garage. Estetiskt fult, låter o blåser, nej tack (nu har det iofs kommit nån modell som blåser ut varmluften i golvnivå så man kanske får ompröva sin förutfattade mening längre fram)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad bergand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av IVT490
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2023, 13:42:08 »
Det är väl egentligen så att den typen av värmepump alltid varit underdimensionerad för hus i den storlek och läge i landet. Hur man nu ser på detta med underdimensionering. Det gäller väl främst om man vill klara huvuddelen av uppvärmning och vv med bara kompressordrift. I så fall, ja, då är dom definitivt underdimensionerade redan från start. Tidigare årtionden var ju elpriserna inte så höga så då var det kanske ok att elda på med patron men i dagsläget, tja det behöver jag ju inte repetera

Nåväl, ja om du siktar på en ny FLVP så är det åt samma håll jag skulle titta när vår Comfortzone bestämmer sig för pension. Kan vara så att nya S735 är ett riktigt val men den är så ny så jag betraktar den ännu som ett oprövat kort. Tills vi får in lite samlade erfarenheter av tidiga användare. Jag skulle absolut inte välja varken 750 eller 730 i dagsläget

Och jag håller definitivt med din fru!! Jag (och även min fru) vill inte ha LLVP annat än möjligen i ett garage. Estetiskt fult, låter o blåser, nej tack (nu har det iofs kommit nån modell som blåser ut varmluften i golvnivå så man kanske får ompröva sin förutfattade mening längre fram)

Varför är inte 750/730 något bra val?

Jag tänker räcker en FLVP att täcka en hel stor familjs behov och är det isåfall dumsnålt att inte gå för BVP eller LVVP istället?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Utbyte av IVT490
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2023, 15:16:25 »
Citera
Varför är inte 750/730 något bra val?

Jag vill inte väcka allmän irritation, det finns alltför många användare här på forumet som kanske är lyckliga & nöjda med den men jag har min egen uppfattning och det har jag skrivit om ett antal gånger. Du kan också själv studera de olika inläggen med problem av allehanda slag. Den nya S735 ser ut att ha rättat till en del konstruktionsmissar som jag anser finns i föregångarna men den är ju som sagt än så länge ett oprövat kort
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad bergand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyte av IVT490
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2023, 09:44:25 »
Update
Hade säljaren över igår och gick igenom mina förutsättningar och eventuella lösningar.
Avluftningsröret uppfyllde kraven, enl ritning PE50, så en S735 hade bara vart å ställa in.
De skulle ta lite drygt 124kkr för en sån installation efter ROT (priset hos NIBE är ett listpris å sen har företagen sina framförhandlade rabatter tydligen).
De tillhandahöll även totalentreprenad för BVP men det skulle kosta ca 253kkr (inkl en FLM) och att ställa en BVP mot en S735 skulle endast ge en besparing på ~1600kw per år till BVPs fördel.
Han hävdade att det är en ”nobrainer” å att vi ska köra på S735 som hade en leveranstid hos dem på ca 6 månader.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Utbyte av IVT490
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2023, 14:08:03 »
Blir spännade att höra mer från dig o andra när S735:orna börjar trilla in. Tur i oturen då att vår o sommar närmar sig, då hinner du nog få in den till hösten
Hoppas allt går bra, lycka till !!
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!