Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lönar det sig?  (läst 1503 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders den frusne

  • Gäst
Anders den frusne
Lönar det sig?
« skrivet: 24 augusti 2022, 11:26:00 »
Hej

med rekorddyra elpriser och vinter i antågande klurar man så klart på vad det går att göra för att hålla nere förbrukningen och kostnaderna. Sitter i ett trevånings sutterängshus (mellan Göteborg o Jönköping) där vi bor på mellanplanet. Där eldar vi dagligen (kvällstid) i kamin och jämte vår säkert 20 år gamla IVT Greenline (HT Plus C?) bergvärmepump vi gör åt ca 20.000 kwh per år (totalt), värmepumpen gör ca 75%värme / 25% varmvatten.

Har fÃ¥tt en offert pÃ¥ en Daikin Caldo II XRH 40 luftvärmepump som ett komplement till bergvärmepumpen - hur ska jag räkna pÃ¥ om/när en sÃ¥dan investering kan löna sig? Daikinpumpen sägs ha ett SCOPvärde pÃ¥ 5,3 men hittar inget motsvarande för min bergvärmepump. Googlar fram att det normalt ligger pÃ¥ 3-4, kan det vara rimligt?   

Finns där någon besparing att göra i kwh / per år?
Tacksam för räknehjälp!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lönar det sig?
« Svar #1 skrivet: 24 augusti 2022, 11:32:03 »
Hej! Går det att läsa ut hur många timmar el-patronen har gått i displayen? Då kan man räkna ut det per år och mycket förenklat gissa på att två tredjedelar av denna förbrukning går att spara med en bra LLVP någorlunda öppen planlösning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Anders den frusne

  • Gäst
Anders den frusne
SV: Lönar det sig?
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2022, 09:23:07 »
Nja, den säger att tillskottet gått 3637 timmar (sedan installationen enl instruktionsboken) och att värmepumpen totalt gått -3545 timmar vilket ju inte kan vara rimligt på en 20 år gammal pump (den är för övrigt precis 20 när jag nu kollade upp detta. Modell C7). Men vad betyder -tecknet före? räkneverket kanske har varvat sig? Nästa avsläsning säger sedan att tillskottet gått 14% för varmvatten och 86% för radiatorerna. Totalt kokar pumpen tom 31% för varmvatten och 69% till radiatorerna.....jag har väl eldat mer i hemma-arbets-pandemitider kanske.....

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Lönar det sig?
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2022, 12:14:15 »
Räkneverket slår vid 32768 till -32767 och börjar räkna uppåt igen. Betyder att kompressorn går ca 3100 timmar per år vilket är helt normalt. Om el-patronen är på 9 kW har el-tillsatsen varit drygt 1600 kWh/år och alltså kanske lite. Om allt går bra kan man alltså spara runt två tredjedelar av detta, alltså ca 1100 kWh/år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad menbj0

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lönar det sig?
« Svar #4 skrivet: 28 augusti 2022, 23:05:01 »
Vi har precis bytt ut vår IVT Greenline som havererade efter 17 år. Med tanke på att det tar tid att få tag i en ny bergvärmepump skulle jag framförallt börja förbereda för att byta denna, snarare än att lägga till en luft-luft. Om du köper en ny bergvärmepump så kommer den antagligen att använda elpatronen mindre och även förbruka lite mindre energi.
Hus Göteborg: Daikin Caldo XR30, 2018
Hus Lysekil: IVT Greenline HE C7, 2022

Utloggad ReineD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lönar det sig?
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2022, 09:42:49 »
Hej

med rekorddyra elpriser och vinter i antågande klurar man så klart på vad det går att göra för att hålla nere förbrukningen och kostnaderna. Sitter i ett trevånings sutterängshus (mellan Göteborg o Jönköping) där vi bor på mellanplanet. Där eldar vi dagligen (kvällstid) i kamin och jämte vår säkert 20 år gamla IVT Greenline (HT Plus C?) bergvärmepump vi gör åt ca 20.000 kwh per år (totalt), värmepumpen gör ca 75%värme / 25% varmvatten.

Har fÃ¥tt en offert pÃ¥ en Daikin Caldo II XRH 40 luftvärmepump som ett komplement till bergvärmepumpen - hur ska jag räkna pÃ¥ om/när en sÃ¥dan investering kan löna sig? Daikinpumpen sägs ha ett SCOPvärde pÃ¥ 5,3 men hittar inget motsvarande för min bergvärmepump. Googlar fram att det normalt ligger pÃ¥ 3-4, kan det vara rimligt?   

Finns där någon besparing att göra i kwh / per år?
Tacksam för räknehjälp!
Får man fråga vad du fick för pris på maskin och installation?
Har själv en offert på 34k med standards installation och ROT för samma maskin vilket verkar ganska dyrt.

Utloggad Pumpfot

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lönar det sig?
« Svar #6 skrivet: 02 september 2022, 14:23:44 »
Hej. Jag undrar också vad normalpris är på en XRH40 ink installation/rot.

Jag har fått offert på 26000kr

Utloggad ReineD

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lönar det sig?
« Svar #7 skrivet: 02 september 2022, 15:56:46 »
Hej. Jag undrar också vad normalpris är på en XRH40 ink installation/rot.

Jag har fått offert på 26000kr
[/quote
Det lät just väldigt bra jämfört med vad jag fick, efter mycket letande så verkar det finnas enstaka lokala firmor som har bra priser men de flesta med så låga som jag hittat är näthandlare med någon installatör dom tar via en förmedlingstjänst.
Det känns lite tveksamt och dessutom verkar ingen av dom (jag kikat på) ha el-behörighet.

Utloggad Pierrelu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lönar det sig?
« Svar #8 skrivet: 06 september 2022, 20:46:29 »
Får man fråga vad du fick för pris på maskin och installation?
Har själv en offert på 34k med standards installation och ROT för samma maskin vilket verkar ganska dyrt.

Vi fick vår XRH40 installerad i Maj 2022.
37 000 kr slutade kalaset på, efter ROT, med väggstativ, elektriker, samt totalt 18 meter slangdragning (kostade 500kr / meter över 4m) samt påfyllning av extra R32 medie.
En dyr installation, men placering av inne/ute enhet gjorde sitt till.
1999 Sävsjö trähus, 148 kvm på 1 plan. Platta på mark med golvvärme.
2019/11 Nibe F370 installerad .
2022/05 Daikin XRH40 installerades

Tillträdde Juni 2020
2021 - 15897 kwh total, 13500 kwh uppvärmning varav ~8500 kwh elpatron
2022 -

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!