Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värma upp borrhålet  (läst 3011 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sååken

  • Gäst
Sååken
Värma upp borrhålet
« skrivet: 14 februari 2020, 19:33:44 »
Hej!
Någon som lekt med tanken att sommartid värma upp borrhålet några grander inför vintern?
Borde inte det vara lönsamt? Svart slang några tiotals meter på sidan av gräsmattan eller likande och en liten pump som snurrar på de dagar när solen lyser. Någon som har fakta och hinner stoppa mig innan jag försöker:)?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värma upp borrhålet
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2020, 19:48:27 »
Har varit uppe tidigare med olika varianter hur man ska göra,  det ska då så mer eller mindre still på vatten i hålet, annars kanske du värmer grannens hål, har inte själv tanke på det, men vet att andra gjort något liknande, resultatet har inte presenterats.
Det med en PEM-slang som ska värma är då inget bra, det är Brainen som ska värmas då, för att hela berget ska bli varmt och blir nog att
lägga något 100 tal meter för att få verkningsgrad på det

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värma upp borrhålet
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2020, 21:23:13 »
för drygt 10 år sedan installerades sol/bergvp anläggningar med denna idé....iaf i Närke...

mig veterligen blev det ingen succé  och jag tror ej att denna installationsmodell görs kommersiellt längre...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

B

  • Gäst
B
SV: Värma upp borrhålet
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2020, 22:29:39 »
Eviheat anläggningar med solpaneler
Är det dom du tänker på Rocas ?

Det slog inte så bra för dom va ”okända”
Och det blev dyrt i investerings ögonblicket.

Har byggt ut en sån anläggning. Kompletterade den
Med en vp till. Det har fungerat riktigt bra  tummenupp
Men svårt att motivera då det blir dyrt
Mvh
B

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värma upp borrhålet
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2020, 23:35:39 »
det stämmer....

...men jag tror även att en lokal örebrofirma höll på med nå´t liknande....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värma upp borrhålet
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2020, 08:45:58 »
Jag lyckades värma borran nån grad extra en riktigt varm sommar med min frikyla, när hösten kom var den värmen borta rätt snabbt.
Om borran inte är underdimensionerad så att den inte återhämtar sig av sig själv på sommaren så är det svårt att motivera liknande projekt.
På samma sätt som att värmen leds via berget till borran på vintern (annars skulle det inte funka alls) så leds värmen från borran på sommaren om man försöker värma den, värmen stannar inte kvar i hålet.
Så om borran är snålt dimensionerad och temperaturen sjunker år efter år kan kan prova att återladda på sommaren, i övriga fall är det rätt bortkastat.

Om du däremot har typ 20 borror intill varandra i ett värmelager så kanske man kan lagra lite värme genom att trycka ner den i borrorna som ligger i mitten av lagret?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jonas larsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värma upp borrhålet
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2020, 18:02:38 »
Jag ställde en fråga till min vvsmöntör angående att använde kylmedlet från berget till och få kyla sommartid tid, och svaret blev.
En konvektor med cirkpump på kylmedel sidan ger kyla in i mitt vardagsrum och bonusen av detta gör att att medel som passerar genom konvektorn har högre temp än det som kommer upp och kontinuerlig drift över sommaren gör att borrhålet sakta värms upp

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Värma upp borrhålet
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2020, 21:39:19 »
Jag tror inte att det fungerar.

Jag kan inte heller se att min vp får in varmare brine då jag samtidigt kyler, troligen flr lite flöde genom konvektorn.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Värma upp borrhålet
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2020, 13:34:06 »
Om jag förstår hur ett bergvärmehål fungerar, så är det bara nytta att solvärma borrhålet när det finns permafrost i borrhålet. Det borde ske om det blivit överbelastat eller för dimensionerat för litet och man hämtat för mycket energi. Man brukar ju säga att det blir kallare och kallare i sena delen av kallåret. Värmer man då bort permafrosten så vatten runt kollektorslangen så får man vattnet röra sig runt borrhålet igen.
Om nu detta vatten passerar som ett jättelikt tvärdrag så finns det ju ingen anledning att solvärma hålet. Men det är min personliga teori om nyttan.

Jag har varit på en sån anläggning med borrhålsvärmare. Där var allt över 60 grader i tanken skickat till borrhål eller manuellt omkopplat till poolen.

Personligen vill jag testa göra lågtemperatursystem av solvärmaren dagen min 750-literstank sätts i bruk. 275-litertanken kan ju laddas av enbart solvärme och köra bivalent för- eller eftervärmning av FTX-aggregatet. Då kan man nyttja redan vid 18-25 grader i tanken. Man får vara lite noga med programmeringen så tanken slutar användas före kondenseringstemperaturer. Får se om jag orkar testa. Tveksam om fördelarna är större är varmvattenförvärmningen som man brukar ha.

Så det finns lite av varje att hitta på med solvärmen om den ändå finns installerad. Hade troligt inte köpt det själv på en ny bostad.
Jag har hittills haft typ 5 värmepumpkörningar övertagna av solen i år. Har 10 körningar på ett dygn idag. Med det menar jag, solsäsongen är igång och bara värma huset direkt med det är ju inte dumt det heller.
« Senast ändrad: 16 februari 2020, 13:41:00 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!