Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varning för bluffinlägg i forum  (läst 977 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Varning för bluffinlägg i forum
« skrivet: 05 november 2015, 07:15:37 »
På senare tid har det blivit allt vanligare att jag kontaktas av olika mediebyråer och frilansare som vill betala för att publicera "författade" inlägg med ett dolt reklambudskap.
De kontaktar alldeles säkert alla sajtägare som driver forum, frågan är hur vanligt det är att de som driver forum tar pengarna mot att de får arbeta med påhittade inlägg i deras forum.
Jag har i alla fall nolltolerans.

Ett exempel på hur det kan se ut:
Citera

Hej,

Mitt namn är Kalle Falk. Jag arbetar som freelancer för ProXXXX XXXXX, en online Media Agent.

Jag är intresserad av att publicera artiklar, skriven av dig själv, för ett överkommet pris.

Artikeln ska vara relevant till ämnen och läsare på din sijte.
Om det är så att du äger flera sajter, var snäll och skicka dem till mig då flera kan vara av intresse.

MVH

Kalle XXXX
« Senast ändrad: 05 november 2015, 07:18:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varning för bluffinlägg i forum
« Svar #1 skrivet: 05 november 2015, 11:51:22 »
Undrar hur mÃ¥nga som redan har betalt för att skriva pÃ¥ det här forumet...  ::)
Jag gör det iofs väldigt ofta på betald arbetstid, men eftersom jag jobbar i en annan bransch så räknas det kanske inte...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varning för bluffinlägg i forum
« Svar #2 skrivet: 05 november 2015, 13:00:59 »
Betalda inlägg brukar för det mesta vara identifierbara efter ett par rader, massor av superlativer för nånting man inte ens vet vad det är ::)
Samt hänvisningar till andra oidentifierbara utredningar...
Sålla med hårdhandskarna på, finns på tok för mycket sk.. ute på webben
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Varning för bluffinlägg i forum
« Svar #3 skrivet: 05 november 2015, 13:04:57 »
Jag tror läsarna snabbt upptäcker vad som försiggår om det sker i en skala som ger några pengar att tala om.

Om sättet att behandla svenska språket i exemplet är representativt finns det ytterligare skäl att ha nolltolerans.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varning för bluffinlägg i forum
« Svar #4 skrivet: 05 november 2015, 14:49:35 »
Jag tror läsarna snabbt upptäcker vad som försiggår om det sker i en skala som ger några pengar att tala om.

Om sättet att behandla svenska språket i exemplet är representativt finns det ytterligare skäl att ha nolltolerans.

Ja, det såg lite google translate + stavfel ut. HEHE

Undrar hur mÃ¥nga som redan har betalt för att skriva pÃ¥ det här forumet...  ::)
Jag gör det iofs väldigt ofta på betald arbetstid, men eftersom jag jobbar i en annan bransch så räknas det kanske inte...

Det finns självklart redan de som skriver här på betald arbetstid, som t.ex. TS Comfort och cocacola, och kanske en handfull till, men de följer regelverket och konstruerar sällan inlägg bara för att driva intresse eller trafik till en viss produkt, även om det händer från tid till annan.
Jag ser det absolut inte som ett problem om t.ex. Lexus,  cocacola, TS eller andra som besitter stor kunskap och erfarenhet skriver här pÃ¥ betald tid sÃ¥ länge de hÃ¥ller sig till regelverket för forumet.
Det skulle alldeles säkert vara väl investerade pengar från tillverkarna/importörerna att avlöna sina bästa och mest erfarna installatörer/projektörer att skiva i detta forum, bara för att bidra med kunskap om produkterna, och bygga upp ett förtroende för företagets kundbemötande.
Vi har ju haft t.ex. "Termia Support" aktiv här tidigare, och Thermias utvecklingschef var ju ett tag väldigt aktiv här, oklart om det var godkänt från företaget eller ej, men alldeles oavsett så är det inte ett regelbrott eller något negativt för forumet så länge de sköter det på ett snyggt sätt.

De företag som i inlägg vill göra reklam i forumet får betala för en plats i kategorin "Tillverkare och Leverantörer" - där är ordet fritt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!