Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nedsäkring eller ej? Tacksam för snabbt svar för att fÃ¥ det gratis!  (läst 7054 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
HEj

Har blivit kontaktad av Fortum.
De föreslår att jag säkrar ner huvudsäkringen från 25A till 20 A.
Jag spar då ca 750:- per år (fn 14600 KW/år).
Är 20 A tillräckligt när VP, tvättmaskin, diskmaskin, bastu och ung går parallellt?

Antagande
3 FAS:
- VP drar ca 3.6 KV (IVT 9 KW, tillskott endast för legionella några timmar om året.)
- Bastu max 7 KW (gissar jag)
- Spis, max 3 KW gissar jag
- Tvättmaskin är faktiskt 3-fas så det är bara typ 2 KW

Enfas:
- Diskmaskin (VV kopplat till pumpen så den borde klara sig med kort uppvärming typ 1,5 KW i det stora hela
- Annat är mest småel så det borde inte påverka så mycket.

Antar att man kan dra 20A per fas (nästan allt är resistiv last så 230V*3*20A=13,8 KW borde man klara eller)?

Mvh

Peter





Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har du en belastningsvakt till VP:n så är det inga problem. Jag skulle tippa att det kommer funka med 20 A ändå.

Hur snart måste du bestämma dig?
Har du några dagar på dig så sätt i 20A redan nu och basta när det är kallt ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
Har du en belastningsvakt till VP:n så är det inga problem. Jag skulle tippa att det kommer funka med 20 A ändå.

Hur snart måste du bestämma dig?
Har du några dagar på dig så sätt i 20A redan nu och basta när det är kallt ute.

Inga problem som ovanstående också skriver, det är väl därför Fortum kontaktat dig om sänkningen. De ser nog att du inte behöver så mycket ampere.

En fråga bara varför sätta i 20A redan nu när du har 25A och kan basta ännu hetare... ;D

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Hej

Skulle ha svarat för en vecka sedan men pappret var bortlagt.
Bör svar redan idag.

Nej, tänker inte säkra ner innan jag måste.

Nej har mjukstartrelä på VP, ej överlast skydd (vad jag vet).

Ok, då hoppas jag att vi klarar oss med 20A.

Tack.

Mvh

peter


Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Varför hör energibolaget av sig och frågar det? Du borde klara dig med 20A, behöver inte basta och baka och köra motorvärmaren samtidigt..

Vi har 16A, men ingen bastu..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har 16 A, VP, bastu, elpatron när jag inte orkar elda. Aldrig några problem.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
3 fas belastningar är jämna, värre med alla enfasare, men ligger allt ganska jämt, sen att man tänker lite, skulle inte tveka..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
Hej

Skulle ha svarat för en vecka sedan men pappret var bortlagt.
Bör svar redan idag.

Nej, tänker inte säkra ner innan jag måste.

Nej har mjukstartrelä på VP, ej överlast skydd (vad jag vet).

Ok, då hoppas jag att vi klarar oss med 20A.

Tack.

Mvh

peter






Du missförstår! Pumpen har ingen överlastskydd, det är el-pannan inne som kan ha överlast-skydd. Som begränsar effekten på elpatronerna vid behov.

Som en del här tror jag också det räcker med 16A!!

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Måste bara säga att spis 3kW är kraftigt i underkant min är specad till 10500W!
Bara en enda platta kan dra 1800-2000W

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag har säkrat alla nya hus med 20 A om kunden inte haft specifika önskemål om nått annat, det har i alla fall hittills fungerat bra för både kund och mig. Inga huvudsäkringar som gått och man behöver inte vara på sin vakt när det gäller att diska, tvätta, koka kaffe mm.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
För oss gjorde det ca 1100kr/år! Lätt sparade pengar..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Minime

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Trådkapning på gång

Finns det någon mätare som inte kostar en förmögenhet som man kan mäta förbrukning över lite längre tid på varje fas.
Jag har säkrat 25A men nu i höst har jag testat med 20A säkringar i skåpet för att kolla om det funkar, men nu då det blev kallt och med en massa julbelysning så går en och samma säkring hela tiden så det skulle vara kul att veta om det är snedbelastning på säkringarna och om det kanske skulle funka att säkra ner om man flyttade om lite förbrukare på faserna.

Mvh Minime
« Senast ändrad: 21 december 2009, 21:12:20 av Minime »
Nibe dekaltrimmad 1125-12 till 1115-10
Borö TI500 , FR200
Ca 700m slang
Ort : Umeå
Hustyp : Västerbottensgård
Ca 220m2 uppvärmd yta

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Tror inte det riktigt.. TångAmperemeter och mäta, 1fas grupper är ett öde, helst disk och tvättmaskiner, motor/kupévärmare, annars kan du titta i din elcentral Vilka skenor dina belastningar ligger, du vet vilken huvudsäkring som flyger, och ser vad som ligger på denna Fas, och flytta om..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
har 20A här ,funderar på att gå ner till 16..man vill ju betala så lite som möjligt..
man behöver ju inte köra tvättmaskin.torktumlare och disk samtidigt..
hörde med en elektriker om att gå ner till 16..men han tyckte inte det var så bra ide..
han tyckte man skulle vara på den säkra sidan....
ska ta och höra med e-on...

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Vi andra klarar sig på 16A, kolla i centralen vilka faser de stora enfasförbrukarna ligger..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 702
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!