Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kombinera luft/vatten & luft/luft  (läst 4611 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mr-bear

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Marieholm / SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kombinera luft/vatten & luft/luft
« skrivet: 02 december 2009, 23:11:11 »
Hej. Jag har idag en kombination enligt nedan med luft/vatten pump. Systemet fungerar bra förutom knäppande element/rör och en tempsensor inne som jag inte känner något tillit till. Jag hade i mitt förra hus en luft/luft pump och trots att denna var underdimensionerad för huset gav en mer behaglig värme. Jag har lekt lite med tanken att i mitt nuvarande hus med luft/vatten pump även installera en luft/luft pump, detta därför att jag har krypgrund och mycket kyla kommer upp underifrån.

Nu är mina funderingar om det är lönt, ekonomiskt försvarbart, är jag inne på rätt väg och vilka för och nackdelarna är.

Mvh Patrik
« Senast ändrad: 02 december 2009, 23:23:16 av mr-bear »
Autoterm 205-207 L/V med 615 VP-modul kompletterad med Nibe Eminent-E 35 vv-beredare.1-rörs värmesystem.
Mexitegelhus anno 1969,1-plans med krypgrund,115 kvadrat

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Kombinera luft/vatten & luft/luft
« Svar #1 skrivet: 03 december 2009, 05:10:29 »
Svarar här tidigt på morgonen pga svårt att sova Thumbsup.
Jovisst kan du montera luft-luft igen och parallell köra med luft-vattenpumpen.
En fråga bara: Har du inte tillräckligt med värme i huset, du vill ha mera värme?
Du kör troligen flytande kondensering och det medför ojämn värme likt de gamla elradiatorerna.

Det är därför det knäpper i rören och elementen, tempen varierar för mycket. En lösning är att som jag köra fast kondensering istället. Då har du jämn värme i pannan och autoshunten portionerar ut jämn värme till elementen. Har du ej autoshunt så montera.

Nackdelen med fast kondensering(fast temperatur) är lite sämre ekonomi under hösten och våren. Men skillnaden är så liten så komforten bör överväga.

Skulle inte dessa åtgärder hjälpa så montera en luft-luft pump! Thumbsup

Tillägg: Husets planlösning bestämmer komforten med luft-luft...Har haft en i drift fyra år men huset har flera smårum och pumpen klarar inte av att få ut värmen överallt så resultatet blev ojämn värme och kallras. Så bra det är nu när man fått igång vattensystemet igen.
« Senast ändrad: 03 december 2009, 05:13:09 av hulta »

Utloggad mr-bear

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Marieholm / SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kombinera luft/vatten & luft/luft
« Svar #2 skrivet: 03 december 2009, 06:13:43 »
Hej Hulta, tack för ditt svar.

Problemet jag har är att jag upplever att kyla stiger från golvet i huset, detta speciellt när det blåser. Dessutom tycker jag att elementen bara ger "punktvärme". Trots att temerpaturen ligger på 22 ºC i huset så känns det ändå lite katt och ruggigt. Därav föddes idén med en luft/luft pump som kan minska känslan av kyla från golvet + ge en behagligare och jämnare värme.

Visst kunde jag tilläggsisolera golvet...om man hade kommit ner där..

Vad är det här med fast kondensering?
Autoterm 205-207 L/V med 615 VP-modul kompletterad med Nibe Eminent-E 35 vv-beredare.1-rörs värmesystem.
Mexitegelhus anno 1969,1-plans med krypgrund,115 kvadrat

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Kombinera luft/vatten & luft/luft
« Svar #3 skrivet: 03 december 2009, 06:30:36 »
Titta på en fläktkonvektor istället
Du har ju redan en värmepump utnyttja den till fullo först
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad mr-bear

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Marieholm / SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kombinera luft/vatten & luft/luft
« Svar #4 skrivet: 03 december 2009, 19:58:24 »
Lmf:berätta gärna mer..är det en typ fläkt som monteras på elementen eller hur ser det ut? länk?
Autoterm 205-207 L/V med 615 VP-modul kompletterad med Nibe Eminent-E 35 vv-beredare.1-rörs värmesystem.
Mexitegelhus anno 1969,1-plans med krypgrund,115 kvadrat

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Kombinera luft/vatten & luft/luft
« Svar #6 skrivet: 04 december 2009, 10:12:58 »
Nej en fläktkonvektor är inte en fläkt som eftermonteras på befintliga radiatorer

En fläktkonvektor är en radiator med inbyggd fläkt och kan med fördel ersätta en befintlig radiator i ditt system
finns bla på rinkaby
http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1112

Eller hör med din lokala VVSare
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!