Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tråg och kompressor värmare, vara eller inte vara.  (läst 6810 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olle Fbg

  • Gäst
Olle Fbg
Tråg och kompressor värmare, vara eller inte vara.
« skrivet: 16 december 2004, 14:52:14 »
Varför säger en del importörer/leverantörer att det inte behövs värmeslingor, avfrostningen sköter detta medan andra säger att det inte går att köra vpn utan varken det ena eller det andra värmetillbehöret. Verkar ju rimligt att man måste skydda kompressorn från kallstart men annars kan det vara för att tjäna mer pengar :-)?
Kan det vara så här att en ”äkta” p9, p12 eller en Toshiba som är avsedd för nordiskt bruk klarar det men inte en ”fulpump”.

Eller är det så enkelt att vissa bara vill ha både livrem och hängslen. Bor själv i Falkenberg där fuktiga noll temperaturer är vanligt förekommande.

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Tråg och kompressor värmare, vara eller inte vara.
« Svar #1 skrivet: 16 december 2004, 16:48:59 »
De flesta pumpar funkar ju så att man vänder kylmediat och tar den producerade värmen och avfrostar med, det vatten som då droppar ned i tråget kan frysa till en isklump istället för att droppa ned på marken. Har du inte trågvärme så blir det iskaka i botten.

Vad gäller kompressorvärmare vet jag faktiskt ingenting :-[
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

panasonic E9

  • Gäst
panasonic E9
Re:Tråg och kompressor värmare, vara eller inte vara.
« Svar #2 skrivet: 16 december 2004, 17:35:06 »
Vad gäller kompressorvärmare är jag osäker jag också, vet inte ens om det förekommer överhuvudtaget på Panasonics pumpar? det jag vet däremot är att det är mindre viktigt på Inverterpumpar då dessa går hela tiden.  

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Tråg och kompressor värmare, vara eller inte vara.
« Svar #3 skrivet: 16 december 2004, 21:28:48 »
Citera
Eller är det så enkelt att vissa bara vill ha både livrem och hängslen. Bor själv i Falkenberg där fuktiga noll temperaturer är vanligt förekommande.
Avfrostningen behövs även vid plusgrader ute... särskilt vid fuktigt väder..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Olle Fbg

  • Gäst
Olle Fbg
Re:Tråg och kompressor värmare, vara eller inte vara.
« Svar #4 skrivet: 17 december 2004, 07:59:07 »
Kan man försöka sammanfatta genom att säga att värmeslingan i tråget behövs för att klara avrinningen när det är kallt. Hur kallt? Borde inte smältvattnet rätt lätt bara rinna ut.
Även här på Västkusten rekommenderar de installatörer jag talat med att sätta in en värmeslinga, för ringa 500 – 1000 spänn. Det måste vara en guldgruva, för så mycket kan de inte kosta eller?
När behöver man värma kompressorn för så kallad kallstart? För det första hur kallt skall det vara innan det är någon fara att oljan far ut och därmed skadar kompressorn. För det andra när gör man en kallstart förutom när det har varit strömavbrott?
Hoppas någon kan belysa värmeslingans vara eller inte vara.

Utloggad trollkula

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Tråg och kompressor värmare, vara eller inte vara.
« Svar #5 skrivet: 17 december 2004, 11:58:09 »
Angående Panasonic e9/e12 så har jag saxat från användarhanboken.

"Under standby-läget förbrukar värmepumpen ca. 70 W för att förvärma kompressorn"

Annars är det väl solklart att trågvärme behövs..
Panasonic e9ckp5 (skrotad), numera en mitsubichi Q-Heat, braskamin, undertryck i 2 rum, direktel 2st element, 115kvm, Dalarna

panasonic E9

  • Gäst
panasonic E9
Re:Tråg och kompressor värmare, vara eller inte vara.
« Svar #6 skrivet: 17 december 2004, 12:12:05 »
Kan man försöka sammanfatta genom att säga att värmeslingan i tråget behövs för att klara avrinningen när det är kallt. Hur kallt? Borde inte smältvattnet rätt lätt bara rinna ut.
Även här på Västkusten rekommenderar de installatörer jag talat med att sätta in en värmeslinga, för ringa 500 – 1000 spänn. Det måste vara en guldgruva, för så mycket kan de inte kosta eller?
När behöver man värma kompressorn för så kallad kallstart? För det första hur kallt skall det vara innan det är någon fara att oljan far ut och därmed skadar kompressorn. För det andra när gör man en kallstart förutom när det har varit strömavbrott?
Hoppas någon kan belysa värmeslingans vara eller inte vara.


Trågvärmare, hämta i butiken och montera själv:
http://www.citcop.se/frames/vinterutrustning.asp

Den här har temostat som sluter vid +2 iaf.

panasonic E9

  • Gäst
panasonic E9
Re:Tråg och kompressor värmare, vara eller inte vara.
« Svar #7 skrivet: 17 december 2004, 12:34:52 »
Angående Panasonic e9/e12 så har jag saxat från användarhanboken.

"Under standby-läget förbrukar värmepumpen ca. 70 W för att förvärma kompressorn"

Annars är det väl solklart att trågvärme behövs..


Ja men titta, man kanske skulle läsa manualen riktigt  :) Låter ju jäkligt bra, slipper man oroa sig för det då. Kanske därför de "vågar" lämna 5 års garanti på kompressorn. ;D

Olle Fbg

  • Gäst
Olle Fbg
Re:Tråg och kompressor värmare, vara eller inte vara.
« Svar #8 skrivet: 18 december 2004, 08:05:25 »
Tack för de goda råden!
Nu undrar jag vidare om det möjligen skulle kunna vara energisparande att
använda värmare på kompressorn eller till och med värme i tråget?
Ungefär som en bilmotor som dra mer bensin när den är kall.
Eller kanske rent av att vpn får avfrosta oftare om det inte finns någon värme i tråget för att det blir mer is?

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Re:Tråg och kompressor värmare, vara eller inte vara.
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2005, 21:13:04 »
Trågvärmare eller inte? Vill man vara riktigt säker på att fläktvingarna inte slår i en eventuell iskaka som kan bildas så ska man givetvis ha en trågvärmare. Jan-04 köpte jag, jobbarkompisen (vi bor utanför norrköping) och en svåger (han bor i Katrineholm) varsin panasonic E12 från citcop. Jag monterade medföljande trågvärmare åt kompisen och mig medan svåger'n inte monterade sin, när jag fick höra att det gick bra utan så kopplade jag bort min värmare i mars-04 medans kompisen har sin inkopplad fortfarande. Alla tre funkar fortfarande jättebra och vad vi kan se så behövs inte trågvärmare (ännu) där vi bor med dom pumparna vi har. Jo förresten, jag installerade 2st Sanyo "fulpumpar" åt en annan kompis i Okt-04 utan trågvärmare och där är det heller ingen fara än så länge iallafall.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Tråg och kompressor värmare, vara eller inte vara.
« Svar #10 skrivet: 01 januari 2005, 22:33:01 »
Nån dom vet hur mycket ström trågvärmaren drar på en E9?
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

jocke 32

  • Gäst
jocke 32
Re:Tråg och kompressor värmare, vara eller inte vara.
« Svar #11 skrivet: 02 januari 2005, 10:53:01 »
Hej,
en trågvärmare drar ca 45-75 w, beroende på längd.
Denna styrs av en "klixon" d.v.s. termostat som sitter inne på kompressorsidan i utedelen.
Den kopplar in trågvärmaren vid ca +2C.
Problemet med isbildning är störst i området -4 till + 3 grader, då luftfuktigheten är som ströst.
Anledningen till att du har en trågvärmare är att när isen på värmexäxlaren smälter (och det är djävligt kallt ute), så fryser dropparna på till is när de träffar tråget.
i.o.f.s. så blir det rigtigt varmt mot slutet av avfrostningsprocessen, men det första vattnet fryser på.
Vad gäller kompressorvärmare, så är de "tvungna" att användas vid följande fall:
1. Du har en on-off maskin som startar efter en längre stunds vila.
2. maskinen har R407C som köldmedia.
Problemet med 407C i detta fall är att den består av 3 olika gaser, medans 410A har bara 2 olika.
I 407C fallet, så har du en förskjutning på kokpunkten mellan gaserna om ca. 5 C, detta medför att smörjningen blir lidande vid kall väderlek.
Sen så är det så att gasen dras till kallaste stället på maskinen, och det är botten på kompressorn vid stillestånd, om gasen (vätskan) dras till kompressorn, så späder den ut den syntetiska oljan som finns i vevhuset, och du får en försämrad smörjning med en förkortad livslängd som följd.
Så kort: on-off med 407 = Måste ha tråg och kompressorvärmare.
De enda maskinerna som jag vet som inte har elslinga i tråget är IVT (som säljs av IVT www.ivt.se) samt Sharp (som säljs av värmepumpsgrossen www.vpgr.se)
De har en hetgasgenerator som blåser hetluft mot tråget vid avfrostning, och "slukar" på så sett ingen extra ström.

Mvh
Jocke

Utloggad runte

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bodenområdet
  • Antal inlägg: 369
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Tråg och kompressor värmare, vara eller inte vara.
« Svar #12 skrivet: 02 januari 2005, 17:20:12 »
Bra info "Jocke" det är typ sån info som ingen vp-fösäljare har kunnat ge, iaf ingen som jag pratat med

runte som går i väntans tider ;D
Toshiba RAS-10JKVP-E Daiseikai + braskamin, villa ca 100m² + ca 40m² fristående garage/förråd, direktel på allt. Huset beläget ca 85 km söder polcirkeln

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!