Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kvalitet hÃ¥ller i längden  (läst 4553 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Kvalitet håller i längden
« skrivet: 21 oktober 2011, 07:53:59 »
Jag plockade bort en gammal snabbtelefon mellan ett par av husen i Dalarna, och den drevs av detta batteri.

Jag kom in i bilden 1973, och batteriet var nog några år redan då, så det är säkert åtmistone 40 år.

Jag mätte just polspänningen, obelastad, och den ligger över 7V.  Thumbsup
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kvalitet håller i längden
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2011, 14:05:10 »
Det är väl ett brunstensbatteri?

De kan säkert hålla i 50år. Minst.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Kvalitet håller i längden
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2011, 16:07:43 »
Lite annat än de batterier som sitter i telefoner och datorer idag, självurladdas fortare än man begriper el-fakturan :)
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kvalitet håller i längden
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2011, 19:15:39 »
Grejen med brunstensbatterier är att de förbrukas när du använder dom eftersom den kemiska processen är inte reversibel.

När det gäller uppladdningsbara batterier så måste man kunna vända på processen.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kvalitet håller i längden
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2011, 19:20:11 »
hmm är det en sÃ¥dan med asfalttätade R20-celler ihoplödda inuti - 5 i serie och 4 eller 5 banker av dessa parallellkoppplade i kartongen  eller? (sÃ¥dana batterier användes till elstängsel förr sÃ¥ därför vet jag hur dessa sÃ¥g ut inuti...) .

har för mig att det fanns zink-luftbatterier också (dom har iofs också brunsten men arrangerat så att luften har tillträde så att det kan återoxidera brunstenen igen efter/under urladdning om det inte urladdas för hårt.

fördelen med salmiak som oftast är elektrolyten i dessa  är att den inte kan bikarbonatiseras pÃ¥ samma sätt som kaliumhydroxid som finns i akalinebatterier och NiCd/NiMh-batterier dÃ¥ det redan är en salt (det är kaliumbikarbonatet som ger den vita 'skägget' vid plusspolen och närmast helt omöjlig att göra genomföringar som är tillräckligt täta för detta)

Det som dock är imponerande är att dessa batteriet inte hunnit torka ut (helt) eller att zinkkärlen är genomkorroderad  trots att dessa är 30 - 50 Ã¥r gamla - OK dom använde ju kvicksilverbestruken zinkinneryta i sÃ¥dana här typer av batterier pÃ¥ den tiden för att stoppa självurladdningen/autokorrisionen. 


Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kvalitet håller i längden
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2011, 19:23:11 »
Uttorkningen är väl den största faran förutom oxidering?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kvalitet håller i längden
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2011, 19:35:32 »
har för mig att det fanns zink-luftbatterier också (dom har iofs också brunsten men arrangerat så att luften har tillträde så att det kan återoxidera brunstenen igen efter/under urladdning om det inte urladdas för hårt.
Jodå, men det brukade inte vara någon brunsten i dem. Den positiva elektroden gjordes av aktivt kol och sot. Det gick inte att ta ut så höga strömmar, diffusionen av syre i elektroden var begränsande. Antalet amperetimmar per kg batteri var däremot högt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kvalitet håller i längden
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2011, 19:40:45 »
Men de tål mycket stryk.

Om man har hållt på med glödstifts motorer så vet man hur uthålliga dessa batterier är.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kvalitet håller i längden
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2011, 20:43:40 »
Jodå, men det brukade inte vara någon brunsten i dem. Den positiva elektroden gjordes av aktivt kol och sot. Det gick inte att ta ut så höga strömmar, diffusionen av syre i elektroden var begränsande. Antalet amperetimmar per kg batteri var däremot högt.

intressant - man hade alltsÃ¥ den aktiva kolet som syremagasin för ox/red-reaktionen som sker vid urladdning, dock för Leclanché celler (dvs. klassisk torrbatteri med salmiak som elektrolyt) sÃ¥ hade jag för mig att brunsten var den egentliga elektroden medans kolstaven mer agerade som strömuppsammlare (som inte kan korrodera)   

sedan har man nästa intressanta frågan - om syre kan hitta in till kolet, så hittar fukten ut - hur behöll man tillräcklig fuktgrad i cellen år efter år som i dessa celler?. Man ser ju tex. slatten kvar i moderna PET-flaskor är helt uttorkade efter kanske dryga halvåret i kassen med returflaskor trots att locket är hårt påskruvad - medans fukten i dessa batterier med backelit och asfalt som tätning verka hålla sig kvar i all evighet. Med andra ord är det något hygroskopiskt som kalciumklorid eller lithiumklorid i elektrolyten som ser till och håller kvar fukten??


Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kvalitet håller i längden
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2011, 21:01:50 »
intressant - man hade alltsÃ¥ den aktiva kolet som syremagasin för ox/red-reaktionen som sker vid urladdning, dock för Leclanché celler (dvs. klassisk torrbatteri med salmiak som elektrolyt) sÃ¥ hade jag för mig att brunsten var den egentliga elektroden medans kolstaven mer agerade som strömuppsammlare (som inte kan korrodera)   

sedan har man nästa intressanta frågan - om syre kan hitta in till kolet, så hittar fukten ut - hur behöll man tillräcklig fuktgrad i cellen år efter år som i dessa celler?. Man ser ju tex. slatten kvar i moderna PET-flaskor är helt uttorkade efter kanske dryga halvåret i kassen med returflaskor trots att locket är hårt påskruvad - medans fukten i dessa batterier med backelit och asfalt som tätning verka hålla sig kvar i all evighet. Med andra ord är det något hygroskopiskt som kalciumklorid eller lithiumklorid i elektrolyten som ser till och håller kvar fukten??

Du är bara för mycket  *roflmao*

Men spåret är rätt, de torkar inte ur.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kvalitet håller i längden
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2011, 22:53:11 »
Jag är en snubbe sedan smÃ¥skolan som inte nöjer mig med en 'det är sÃ¥!' - jag vill ocksÃ¥ veta varför och hur! - vilket bruka medföra att 'det är sÃ¥'-teorierna krackelerar mer eller mindre och helt plötsligt sÃ¥ finns det fler intressanta möjligheter ;-) 

Dom gamla batterierna visar på kanske bortglömd och idag ansedd omodern teknik som visat sig hålla i 30-50 år medans dagens batterier även om de är byggda på lithium-teknik får vara glad om det är fart i dom fortfarande efter 5 år i lager (har slängt en bunt engångs CR123-lithium batterier av olika fabrikat för ficklampa med löjligt lite kapacitet kvar redan efter några års lagring).

Vad är det som vi har missat på vägen i prestandajakten... att det var en smula kvicksilver i batterierna är nog inte hela svaret på dess långa hållbarhet.

   

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kvalitet håller i längden
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2011, 23:18:47 »
Gamla batterier är bäst  :D

Skämt och sido, idag vill man ladda batterier.
I går köpte man energi på burk och kastade när den var slut.

Men de höll länge.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Kvalitet håller i längden
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2011, 23:24:18 »
Njaa, kommer ihåg på 60-talet och min sladdfjärrstyrda Opel, batterierna räckte inte såå länge.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kvalitet håller i längden
« Svar #13 skrivet: 21 oktober 2011, 23:27:13 »
Njaa, kommer ihåg på 60-talet och min sladdfjärrstyrda Opel, batterierna räckte inte såå länge.

sladdfjärrstyrda Opel  Sc:,h
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Kvalitet håller i längden
« Svar #14 skrivet: 21 oktober 2011, 23:38:10 »
Typ radiostyrd modellbil, sladd/manöverkabel? mellan bilen och handkontrollen som man höll i handen och styrde bilen med och skötte fram/back. Handkontrollen innehöll även batterierna. När krämen i batterierna (2st har jag för mig) var slut så lade man batterierna på den vedeldade köksspisen, ute på kanten en stund, sen gick det att köra någon minut till. Själva bilkarossen var av plåt. Var väl ca 5-6 år då.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 654
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!