Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offert pÃ¥ CTC 107  (läst 5047 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jkhp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Offert på CTC 107
« skrivet: 04 november 2010, 09:35:28 »
Jag hade i går besök av en mycket trevlig säljare från AVT.

Han gav mig en offert på en CTC 107 AVT edition som består av en utedel EcoEl AVT + EcoAir 108.

Det samlade priset går på 119900 incl. montering m.m.

Därutöver diskuterade vi vilka lösningar som var lämpliga och inte, det jag egentligen hade funderat över var att skaffa markvärme då jag har en egen åker på 1200 Kvm utanför huset som i dag enbart används som bete. Men här var säljaren tydlig med att luft/vatten var ett bättre alternativ och att markvärme inte användes särskilt mycket i dag.

Det som jag egentligen ser som det största bekymret är hur mycket störande ljud som kommer från luftvärmepumpen och det är för oss det viktigaste skälet för att välja markvärme, men vad tycker ni andra?

Är priset rimligt och hur förhåller sig markvärme jämte luft/vatten?

Jag är tacksam för alla vettiga svar ;-)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Offert på CTC 107
« Svar #1 skrivet: 04 november 2010, 10:28:21 »
Markvärme skulle jag valt utan att tveka en sekund *vinkar*
det har jag redan gjort förrestn och min kallaste inkommande temp ifol var 0,7 plus. eco air skulle då fått in -25 vilket tror du blir bättre ;)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Offert på CTC 107
« Svar #2 skrivet: 04 november 2010, 10:42:09 »
Jag skulle börja med att prata med en annan säljare. Skulle helt klart gräva om det finns möjlighet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Offert på CTC 107
« Svar #3 skrivet: 04 november 2010, 10:48:25 »
Vart i Sverige bor du? Markvärme är i princip alltid ett bättre alternativ i längden. Undantaget allra längst ner i södra Sverige där det kan vara ungefär likvärdigt. Att det skulle vara ett ovanligt alternativ i förhållande till luft/vatten gäller nog just den säljaren...

Hur ser energikalkylen ut? Vad ingår i installationen? Vad har du för uppvärmning i dag?
Vad skiljer AVT's pump från en vanlig EcoAir?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jkhp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Offert på CTC 107
« Svar #4 skrivet: 04 november 2010, 13:26:00 »
Hej och tack för de första svaren, det är alltid roligt att känna att man fÃ¥r stöd .... även om man inte känner de som stödjer  Thumbsup

Vi har i dag pellets som levereras i bulk, det gÃ¥r Ã¥t ungefär 6 ton per Ã¥r,pannan är en gammal CTC frÃ¥n 69 brännaren är en av de försa janfire (gul) och är säkert inte särskilt effektiv. Därutöver använder vi 9700 Kwh/Ã¥r  El (all incl.)

Huset är 148 Kvm boareal i tre plan med oinredd vind och källare i souterrängplan.  Det samlade utrymmet som värms är ungefär 180-200 kvm. Över vintern har vi tillskotts värme i kraft av en jötul F3 (Effekt: Minimum 3,4 kW. Nominell 6,0 kW. Maximum 9,0 kW) där vi eldar ved frÃ¥n egen skog.

Försäljaren räknad med att vi hade ett värme behov på ungefär 28000 kwh/år.

Huset finns i Borås trakten

Jag tycker själv att vi idag inte lägger mycket på uppvärmning men har tröttnat på damm och att tömma pelletsbrännaren/pannan

Men kravet för att byta uppvärmning är att vi inte ska öka månadskostnaderna (lån+drift) nämnvärt.

Vet någon av er vad det kostar att installera markvärme samt hade det varit hyggligt om någon kanske känner till en bra installatör.

Alla svar välkommnas  :)


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Offert på CTC 107
« Svar #5 skrivet: 04 november 2010, 13:52:28 »
Vilken vattentemperatur kräver radiatorerna när det är som kallast ute?

Eftersom du redan har vattenburen värme så antar jag att installationen endast innefattar inkoppling av VP och elpanna mot befintligt system. En standard EcoAir 107 med tillhörande EcoEl får man för knappt 70 000:-, så 50 000:- för nån dags installationsjobb känns lite i överkant.
För 120 000:- efter ROT får du nästan en bergvärmeanläggning...
Men, AVT kanske har gjort nåt revolutionerande med pumpen så att den är värd ett antal 10-tusen mer än CTC's egna EcoAir...

Ta in offerter från fler ställen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jkhp

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Offert på CTC 107
« Svar #6 skrivet: 04 november 2010, 14:00:40 »
Jag vet inte vilken vattentemperatur radiatorerna kräver, men jag vet att jag bruka att ha temperaturen ut från pannan på 55-60 grader.

I materialet från AVT står att AVT-edition (innedelen) är alltid komplett utrustad och installerad med: Extra varmvatten, Tryckstöts-eliminering, Tryckstyrd radiatorpump, Rumsgivare, Belastningsvakt, Expansionskärl, Blandningsventil, Kallvattenarmatur och Brandskyddsautomatik.

Utloggad Joelk

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
    • E-logger
SV: Offert på CTC 107
« Svar #7 skrivet: 15 april 2011, 20:12:49 »
Har du möjlighet att köra pellets så hade jag nog valt det före värmepump, det finns ju pannor som är i stort sett underhållsfria med automatisk sotning och uraskning. Det är ju inte rättvist att jämföra arbetsinsatsen i en gannal oljeanläggning med pelletsbrännare med ny värmepump.

Vill du trots allt välja värmepump ska du utan tvekan välja av typ vätska/vatten. Luft är ingen bra energibärare, jämför vara värmekapaciteten, titta även på entalpin när det blir lite kallare ute. Verkningsgrader på LV-värmepumpar är inte så fantastisk som installatörer tror/uppger.

Kosta på dig energimätaning på ditt värmesystem så att du kan se hur väl det verkligen fungerar, att mäta är att veta.
CTC EcoEl1550 + EcoAir107.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Offert på CTC 107
« Svar #8 skrivet: 16 april 2011, 09:05:53 »
sista markpumpen vi gjorde i Alingsås...slutade på ca 125 000 innan rot......500m slinga 8,5 kw pump....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!