Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv cykelstyre baklänges:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):
Antal sidor på tärning (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ace
« skrivet: 10 februari 2009, 06:39:37 »

Trycken när den går beror helt och hållet på tempen den jobbar mot ( utomhus samt vattnet )
trycket är vid drift betydligt högre på varma sidan, än på kalla.

När den stannar tryckutjämnar den, och trycket stannar på en nivå som motsvarar genomsnittstempen i kretsen.

Mvh. ACE
Skrivet av: morfar
« skrivet: 09 februari 2009, 21:59:17 »

Fick nog hjärnsläpp.Ber om ursäkt
Jag menar när pumpen är igång,går o värmer
Eller när den är stängd,sladden ur
Samma tryck??
Skrivet av: ace
« skrivet: 09 februari 2009, 18:19:26 »

En liten fråga till
Är det samma tryck när pumpen inte är igång
som när den är avstängd
Sista frågan från gubben,hoppas jag!!!!!!
Är inte "avstängd" och "inte igång" samma sak  Sc:,h
eller vad menar du ?
hur som helst är svaret JA....står kompressorn stilla är det samma tryck, oavsett anledningen till att den stannat..

ACE
Skrivet av: morfar
« skrivet: 09 februari 2009, 16:57:01 »

En liten fråga till
Är det samma tryck när pumpen inte är igång
som när den är avstängd
Sista frågan från gubben,hoppas jag!!!!!!
Skrivet av: ace
« skrivet: 07 februari 2009, 09:26:45 »

Det finns en anledning till att man monterar vatten-avskilljare, kyltorkar mm på luft-kompressorer  ;)

ACE
Skrivet av: larryd
« skrivet: 06 februari 2009, 22:41:23 »

skjut din kylkille............

Det är ju en metod förstås...
men då måste du ju göra det själv.

det viktiga är att gasen du provtrycker med är torr. Tex torr luft  Det gör inget att du har rören öppna innan vakumsugningen. Värre är det om du provtrycker med tex 15kg ej torkad tryckluft som kondenserar vatten (x15) i systemet. Då måste du vacumsuga länge för att vattnet skall hinna koka/ånga bort.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 06 februari 2009, 20:04:09 »

skjut din kylkille............
Skrivet av: morfar
« skrivet: 06 februari 2009, 17:36:25 »

ja,så kom en kyl-kille o fyllde på 700 gr gas
Kostade skjortan,2100 kr suck!
Frågade honom om att tryckprova med tryckluft
"går utmärkt" sa han
Återkommer till,när rören är tillkapade o konade är dom ju
helt öppna för luften,så vad är skillnaden
Ursäkta om jag tjatar
Skrivet av: Tobba
« skrivet: 05 februari 2009, 23:06:39 »

Titta gärna på Ahlsells sticka! Temperatur efter tryck på gasen o vilken gas det är. Ju högre tryck, ju högre värme - universell lag egentligen.
Skrivet av: kjell62
« skrivet: 03 januari 2009, 23:12:08 »

Jag tackar för svaren
Funderade på att när jag installera den,så konade jag rören
o då var dom ju öppna för luften,innan vacumsugningen.
Så jag tänkte att det var OK
Men Nitrogen går väl inte att köpa på burk eller flaska

Gubben tar sig en fundering till !!!!

 stor burk ?
http://www.blocket.se/vi/19411899.htm?ca=6_s
 kjell  *vinkar*
Skrivet av: morfar
« skrivet: 03 januari 2009, 16:40:29 »

Jag tackar för svaren
Funderade på att när jag installera den,så konade jag rören
o då var dom ju öppna för luften,innan vacumsugningen.
Så jag tänkte att det var OK
Men Nitrogen går väl inte att köpa på burk eller flaska

Gubben tar sig en fundering till !!!!
Skrivet av: greven1
« skrivet: 02 januari 2009, 17:40:32 »

hej.

absolut katastrof om du trycksätter med tryckluft !! nitrogen får du andvända men ej tryckluft som innehåller fukt .

luft innehåller fukt så då får du bara bekymmer !!

krister
Skrivet av: morfar
« skrivet: 02 januari 2009, 17:22:22 »

Pumpen gav dåligt med värme i år.
Såg att en koppling läckt,tror jag,var oljigt o hade droppat.
Tänkte trycksätta ledningarna med tryckluft.
O sen vacumsuga innan jag får hjälp att fylla på ny gas
Skrivet av: greven1
« skrivet: 02 januari 2009, 13:51:38 »

vad skall du testa med för gas ???

du kan utan problem testa med 15 kg.
Skrivet av: morfar
« skrivet: 02 januari 2009, 13:47:44 »

Hur mycket tryck kan jag testa tätheten på kopplingarna med
innan jag vacumsuger?
Tänkte att 8kg kanske är för mycket,vill ju inte paja något

Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!