Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia kvalitet?  (läst 8271 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nordmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Thermia kvalitet?
« skrivet: 13 januari 2013, 21:38:23 »
Borrade och  monterade hösten 2007 Thermia Diplomat 10. Första 2 Ã¥ren gick pumpen som en klocka. Ã…r 3 gick växelventilen sönder. Ã…r 4 stannade Cirkpumpen. Nu i december sÃ¥ började varmvattenberedaren läcka. Det droppade lite försynt frÃ¥n den inledningsvis, men för nÃ¥gon dag sedan sÃ¥ bröt syndafloden ut och det blev akut att byta. Hpppas att fÃ¥ ny varmvattenberedare monterad i morgon.

Jag börjar nu fundera - Ska det vara på det här viset? Är det bara jag som har otur, eller har Thermia rent allmänt problem med kvaliteten?

Kan tillägga att växelventilbytet fick jag betala, men inte bytet av cirk.pumpen. Jag hoppas nu att försäkringen täcker bytet på varmvattenberedaren.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia kvalitet?
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2013, 21:45:07 »
Det är inte ovanligt att det börjar läcka i köldbärarledningarna (spruckna muttrar), är du säker på att det inte är det som hänt, och att du blir lurad att byta ut beredaren?
Visst, kommer det massor med vatten så är det beredaren, men annars blir jag alltid lite misstänksam när jag läser om så ovanliga haverier, så pass tidigt dessutom.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nordmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Thermia kvalitet?
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2013, 22:05:35 »
Med största sannolikhet är det vv-beredaren som gett upp. Har haft montör hos mig som sagt detta.
Facit får jag i morgon då de kommer och ska byta ut den.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Thermia kvalitet?
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2013, 22:08:38 »
Är vvb rostfri eller av koppar?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia kvalitet?
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2013, 22:09:46 »
Mmm, men det jag menar är att en montör inte tjänar mycket på att byta en sprucken mutter, men däremot på att byta en beredare.
Om det som läckt ut luktar Sprit (fukta ett finger och lukta på det) så skall du ta dit en annan montör och be om en andra åsikt.
Tror aldrig jag hört talas om en läckande vv-beredare på de tio år som jag drivit detta forum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Nordmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Thermia kvalitet?
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2013, 18:38:25 »
Är vvb rostfri eller av koppar?
Cocacola

Ja,det ser ut som att det varken är rostfritt eller koppar... Pumpen går nu, men montören konstaterade av växelventilen kärvar igen och måste bytas ut. Den byttes alltså 2010. Inte så lång livslängd m.a.o.
Har det kommit ut någon växelventil som kan ersätta denna och måhända håller mer än två år?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Thermia kvalitet?
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2013, 19:15:06 »
du se på anslutningsrören för kv vv om du har cu eller rostfri
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Thermia kvalitet?
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2013, 20:04:53 »
Citera
Mmm, men det jag menar är att en montör inte tjänar mycket på att byta en sprucken mutter, men däremot på att byta en beredare.
Om det som läckt ut luktar Sprit (fukta ett finger och lukta på det) så skall du ta dit en annan montör och be om en andra åsikt.
Tror aldrig jag hört talas om en läckande vv-beredare på de tio år som jag drivit detta forum.
Allvarligt talat? Menar du på fullaste allvar att reparatörer åker ut och byter en beredare i vp om en mutter är sprucken? Skulle gärna höra lite belägg för det resonemanget.

Tyvärr inträffar det lite då och då att beredare spricker. Både rostfria och koppar. Byter allt några stycken per år. Tror det var mer vanligt på mantlade beredare. Mantlingen sprack och vv tryckte in i värmesystemet. TS har ju för visso en TWS.
Vxv är ju erkänt en svag punkt. Honeywells sitter på fler maskiner än Thermia och de krånglar där också.
Cirkpumparna har de äntligen bytt ut. Wilo går bort och Grundfos in tummenupp
Har kke byt någon enstaka Grundfos men säkert hundra Wilo-pumpar.
Så har du fått i en Grundfos och LK´s vxv samt en ny beredare nu också så borde du ha ett behagligt liv framöver.
Lycka Till!
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia kvalitet?
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2013, 20:12:00 »
Eget vatten eller kommunens?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Nordmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Thermia kvalitet?
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2013, 20:31:43 »
Eget vatten eller kommunens?



Byn har gemensam brunn. Vet att det varit hög kopparhalt tidigare. Byns blonda damer fick grönt hår.. Vattnet kontrolleras av kommunen då och då. Det har inte varit några problem de senaste åren, vad jag känner till.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia kvalitet?
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2013, 20:33:12 »
tänker mig att om det var en koppar du hade kanske du vill ha en rostfri eller vice versa. Uppenbarligen gillar inte din gamla tank ditt vatten....
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Thermia kvalitet?
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2013, 20:42:43 »
Grönt hår.... kolla kloreringen av vattnet ....
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Thermia kvalitet?
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2013, 21:08:48 »
Kan också vara aggresiv kolsyra.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia kvalitet?
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2013, 22:00:40 »
Ja,det ser ut som att det varken är rostfritt eller koppar... Pumpen går nu, men montören konstaterade av växelventilen kärvar igen och måste bytas ut. Den byttes alltså 2010. Inte så lång livslängd m.a.o.
Har det kommit ut någon växelventil som kan ersätta denna och måhända håller mer än två år?

LK  armatur är kanske bättre : http://home.koping.net/nila/webb/tillbehor/motorventilEMV110.pdf

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia kvalitet?
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2013, 07:26:29 »
Allvarligt talat? Menar du på fullaste allvar att reparatörer åker ut och byter en beredare i vp om en mutter är sprucken? Skulle gärna höra lite belägg för det resonemanget.

Tyvärr inträffar det lite då och då att beredare spricker. Både rostfria och koppar. Byter allt några stycken per år. Tror det var mer vanligt på mantlade beredare. Mantlingen sprack och vv tryckte in i värmesystemet. TS har ju för visso en TWS.
Vxv är ju erkänt en svag punkt. Honeywells sitter på fler maskiner än Thermia och de krånglar där också.
Cirkpumparna har de äntligen bytt ut. Wilo går bort och Grundfos in tummenupp
Har kke byt någon enstaka Grundfos men säkert hundra Wilo-pumpar.
Så har du fått i en Grundfos och LK´s vxv samt en ny beredare nu också så borde du ha ett behagligt liv framöver.
Lycka Till!

Det enda belägget för att jag misstänkte att det kunde vara något skumt var att man väldigt sällan hör talas om läckande beredare på en så pass ny värmepump.
När jag hör talas om något sådant blir jag alltid misstänksam, oavsett vilken bransch det gäller, det är inget specifikt för VVS-montörer och bör inte heller uppfattas så.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!