Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Timprisavtal (elhandel), typ Tibber. Erfarenheter?  (läst 7397 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
Timprisavtal (elhandel), typ Tibber. Erfarenheter?
« skrivet: 10 mars 2020, 19:30:27 »
Hej,

Funderar på att byta till timprisavtal, typ det som Tibber erbjuder. Man köper el till spotpris, plus moms. Tibbers förtjänst är 39 kr/mån.

Många som använder tibber i dagsläget har solceller, elbil och annat. Vi har inga solceller, ingen elbil utan bara en helt vanlig luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodon). Jag har förvisso MELcloud för att kunna titta och göra små ändringar på värmepumpen, som att ändra börvärde på inomhusgivaren och ändra varmvatten-temp etc.

Som jag förstår det så tittar tibber på antal kWh per månad och spotpriset som rådde just när de förbrukades. Antalet summerade kWh delas på summerat timspotpris, och sedan blir man debiterad sin månadsförbrukning gånger snittpriset.

Jag kan ju ganska enkelt tänka på att sätta igång diskmaskinen med fördröjd start, så att den diskar runt 01.00 eller 02.00 när spotpriset är som lägst, men det blir svårare med varmvatten eftersom värmepumpen har en start/stopp-temperatur.. Där blir det ju vad det blir.

Någon som sitter i liknande sits och har provat timprisavtal och vill dela med sig av erfarenheter?
https://tibber.com/se/smart-elavtal
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad halper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Timprisavtal (elhandel), typ Tibber. Erfarenheter?
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2020, 09:06:07 »
Utan att kunna styra en stor del av sin förbrukning är det nog inte lönt. Värmen torde stå för en stor del av din förbrukning, och matlagning osv är svårt att flytta.

Vi har elbil som nästan alltid laddar nattetid, kör tvättmaskin + disk på natten och styr värmen så att den tar en paus på kvällen de sista dyra timmarna innan priset dyker. Utan elbilen hade det nog knappt lönat sig.

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Timprisavtal (elhandel), typ Tibber. Erfarenheter?
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2020, 17:50:48 »
Det blev Tibber från och med 1/4 trots allt.
Inför det ska jag prova ändra lite med uppvärmningen.

Jag har ställt in en ”timer funktion” på min Mitsubishi Ecodan via MELCloud.. Vet dock inte hur upplevelsen och inneklimatet kommer bli.
Värmepumpen styrs med innegivare och 06.00 ändras börvärdet på innegivaren till 18c och borde då få värmepumpen att stanna (eftersom spotpriset oftast börjar stiga kraftigt efter den tiden).
Kl 12.00 - 16.00 Är börvärdet 23c inomhustemp.
Kl 16.00 - 22.00 = 18c inomhustemp, dvs värmepumpen borde stå helt still.
22.00 - 06.00 = 23c

Fungerar säkert någorlunda vid denna utomhustemp (bor i Skåne och just nu pendlar det mellan 3c till 8c) men vid pendling mellan +5 till -5 kanske det hinner bli för kallt eftersom vi har en träkåk. Men vi får väl se... Värt ett försök, och frugan är med på det  tummenupp

Eftersom klockan nu är efter 16.00 så är värmepumpen avstängd :)
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Timprisavtal (elhandel), typ Tibber. Erfarenheter?
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2020, 18:34:34 »
Hur mycket i kronor räknar du med att kunna spara?
Inomhus komfort är något som jag in vill ändra. Tvätta och diska kan såklart få gå nattetid.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Timprisavtal (elhandel), typ Tibber. Erfarenheter?
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2020, 18:49:12 »
Hur mycket i kronor räknar du med att kunna spara?
Inomhus komfort är något som jag in vill ändra. Tvätta och diska kan såklart få gå nattetid.

Ingen aning.. Testar för skoj skull.
Blir det stor skillnad i inomhusklimatet så får jag förskjuta tiderna lite eller helt enkelt skippa det och låta den stå på 22c hela tiden :)
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Timprisavtal (elhandel), typ Tibber. Erfarenheter?
« Svar #5 skrivet: 08 augusti 2020, 22:05:52 »
Har du inte någon legionellakörning du kan ställa att gå varje dygn kl 03 tex? Då slipper den köra en del vv körningar övrig tid.

En annan anledning att börja styra efter spotpriset är ju miljön. Skulle vi börja sänka vår förbrukning när den är som dyrast så skulle det skona nätet och miljön.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Timprisavtal (elhandel), typ Tibber. Erfarenheter?
« Svar #6 skrivet: 08 augusti 2020, 23:30:04 »
Har du inte någon legionellakörning du kan ställa att gå varje dygn kl 03 tex? Då slipper den köra en del vv körningar övrig tid.

En annan anledning att börja styra efter spotpriset är ju miljön. Skulle vi börja sänka vår förbrukning när den är som dyrast så skulle det skona nätet och miljön.

Jo visst finns legionellakörning, och ja det kan man väl göra.. Men att manuellt ställa den så att den kör legionellakörning 03.00 varje natt känns b.
Elpriset kanske inte är lägst just då.Dessutom kanske värmepumpen har kört upp VV-temp 2h innan, och tappat en grad säger vi, då startar kompressorn och kör upp VV-temp till börvärde (säg 1 grad) för att sedan ta över med elpatroner, då blir det onödigt start/stopp.

Jag kör legionella-körning var 8:e dag 02.00.
Får se i höst hur pass bra min "enkla och generella elpris-styrning" fungerar utan att tappa inomhusklimatet.
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Timprisavtal (elhandel), typ Tibber. Erfarenheter?
« Svar #7 skrivet: 09 augusti 2020, 06:17:11 »
Jag klippte kabeln till vv givaren och satte en klocka med motstånd på som drar kl 15:10 dagligen. Då den drar sänker den vv tempen med 7 grader så om pumpenredan kört en vv så kommer den inte köra en ny vv. Men thermia Värmer ju alltid till 58 grader vid en vv, och har nu start värde på 38 grader (mellan de båda givarna). Har fungerat bra och pumpen kör medan det ofta finns sol ute.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad vespaman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • -- Funkis -38 --
SV: Timprisavtal (elhandel), typ Tibber. Erfarenheter?
« Svar #8 skrivet: 03 oktober 2021, 17:56:36 »
Även jag funderar nu på timpris. Jag har full koll på alla förbrukare i huset iom att jag mäter och loggat sedan några år. Kan även styra värmen hyggligt via openhab.
Vad jag saknar är egentligen någon algoritm som tar just timpriset för nästkommande/innevarande dygn, och adderar väder/forecast. Man kanske kan uppskatta husets energibehov vid några olika utetemperaturer, och interpolera.

Det blir lätt överkomplicerat, känns det som. Men å andra sidan, så behövs ju inte super-exakthet...



Utloggad perjar

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370
SV: Timprisavtal (elhandel), typ Tibber. Erfarenheter?
« Svar #9 skrivet: 16 november 2021, 10:25:43 »
Med dom nya effekttaxorna som nätägarna inför så blir det här med optimering av energikostnaden svårare.
Jag bor i Nacka och här debiteras man 31.25 kr per kW baserat på snittet för de tre högsta timmarna under månaden.

Det betyder t.ex att om jag låter Tibber eller liknande optimera min kostnad baserat på elpris per kWh så kommer dom styra värmepumpen och elbilsladdningen till samma tid på dygnet. Jag kommer då få en enorm effekttopp varje natt som kommer kosta i effektavgift men förvisso spara per kWh. Bil + värmepump drar 18 kW om man låter dom gå för fullt. Det blir ju ohållbart mycket (och precis på gränsen för vad min säkring klarar) och därför har jag strypt billaddaren till 4 kW så att laddningen går långsammare. Trots detta så blir det ändå cirka 11 kW i toppeffekt.
Eftersom varje kW kostar 31.25 så blir det 125 kr extra för den månaden om jag laddar samtidig som värmepumpen kör.  Nu går ju inte tillsatsvärmen hela året, så det kanske blir 8 x 125 kr = 1000 kr i extra kostnad på årsbasis. Från det kan man räkna vad man sparar på att ladda och värma när kilowattpriset är som lägst. För mig lönar det sig inte.

En intressant bieffekt av effekttaxan, och det är tvärt emot vad nätägaren propagerar för i sin reklam, är att det räcker med att man laddar och värmer samtidigt en natt i början av månaden så har man saboterat det för resten av månaden och det är ingen idé att hålla nere sin effekt längre.

Summerat så är det där med smart price adaption som Nibe har, eller som Tibber kan ta kontroll över, i kombination med smart billaddning, inte så smart för mig som elkonsument. Det blir snarare dyrare.  ???

Eftersom jag kan styra både billaddarens effekt samt slå på/av elpatronen i min Nibe, så ska jag nu prova med att helt enkelt blockera tillsatsvärmen när bilen laddar. Den laddar ändå inte varje natt och bara några timmar åt gången så det ska bli intressant att se om det får någon påverkan på komforten i huset. Det borde i alla fall kapa effekttopparna, till glädje för Nacka Energi.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Timprisavtal (elhandel), typ Tibber. Erfarenheter?
« Svar #10 skrivet: 16 november 2021, 15:23:22 »
Jag kommer dra ner laddningen till elbilen.
Ofta behöver man ju inte ladda med hög effekt.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Timprisavtal (elhandel), typ Tibber. Erfarenheter?
« Svar #11 skrivet: 16 november 2021, 15:35:23 »
Detta med timpris som nätgubbarna vurmar så mycket över är bra. Det börjar likna den gamla nattaxan fanns för och togs bort för att dom inte tjänade så mycket. Nu kanske det är dax att sätta in tankar igen  på några 3m och ladda dom på natten. Sorgligt får inte plats med, har bara 2X750 L nu. Behövs nog kanske 1X750 till eller två när det blir kallare. Det går ju att köra både VP och patron samtidigt. bara VP så ska det nog vara en herejösses för att kunna ladda upp kanske 3-4 m3 på dom timmar som ska vara lågpris och samtidigt värma huset.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Timprisavtal (elhandel), typ Tibber. Erfarenheter?
« Svar #12 skrivet: 16 november 2021, 16:26:51 »
Vi har sedan i juni timpris-avtal genom Greenely. Som elkonsument i SE2 så är besparingen per månad från att optimera förbrukningen i relation till elpriset ganska begränsad. För oktober som var en bra månad så sparade vi 53kr på 592kWh om man jämför med ett vanligt månadsmedel elpris plus 4 öre/kWh volympåslag (tidigare Telge Energi). Om elpriset i framtiden blir mer varierande som i SE3 eller SE4 så finns det såklart mer att spara.

Den dag vårt elnätsbolag (EON) inför effekt-taxa och om de då så gör utan att erbjuda tidersperioder då effekten är fri till exempel natt och helg när nätlasten är lägre, så kommer det vara nästan helt slutoptimerat hos oss i relation till tim-elpris för normala variationer i elpriset. Kanske på sin höjd så att det då kan motiveras att undvika att ta ut mycket effekt några få timmar per vecka om elpriset blir extremt ibland.

Målsättningen med styrningen kommer med effekt-taxa för elnätet, om sådan gäller dygnets och veckans alla timmar, istället bli att balansera effekten så jämnt som möjligt över dygnets och månadens alla timmar för att minimera maximala effekten så långt möjligt utan att påverka levnadskomforten i någon nämnvärd omfattning. Alltså se till att VVB inte värmer när man kör tvättmaskin, diskmaskin eller lagar mat. Inte köra flera förbrukare samtidigt och sannolikt även effektbegränsa värmepumparna vid tillfällen då övriga hushållet förbrukar mycket effekt. Borde vara ganska enkelt att uppnå och faktiskt enklare än att anpassa sig till elpriset.
Bruk av bastun kommer sannolikt förpassas till historien (inget vi njuter av ofta ändå) och kan med fördel byggas om till något annat. Vedeldad bastu har jag funderat på, det vore mysigt och med effekt-taxa en ren vinstmaskin  ???
Kaminen i gillestugan skulle också få bättre ekonomisk kalkyl om den kan användas för att avlasta värmepumparna när annan hushållsförbrukning är ofrånkomligt hög.

Åtgärder för att smeta ut effekten så bra som möjligt över dygnets och veckans alla timmar kommer vid effekt-taxa att spara mycket mer än vi klarar av att spara genom att förskjuta en så stor del av vår förbrukning som möjligt till timmar då elpriset är lägre varje dygn och i viss mån från ett dygn till nästa.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Timprisavtal (elhandel), typ Tibber. Erfarenheter?
« Svar #13 skrivet: 17 november 2021, 18:54:32 »
Har inte gett mig in på det med tim eller effekttaxa ännu. Bra om någon svara. Jag tar ut en effekt över vad jag har avtal om, i början på en månad och blir då straffad med högt pris, vad händer om jag tar ut mer  ett annat dygn några dagar, då är maxpriset lägre. Får jag då betala det högre priset som gällde i början på månaden. Är det något liknande med timtaxa som kan variera rätt häftigt som jag läst om.

Utloggad Videonisse

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Timprisavtal (elhandel), typ Tibber. Erfarenheter?
« Svar #14 skrivet: 17 november 2021, 22:55:27 »
Det börjar likna den gamla nattaxan fanns för och togs bort för att dom inte tjänade så mycket.

Med Ellevio har vi "högpristid", är inte det samma som nattaxan du nämner?

Högpristid "Vinter vardag": november-mars, måndag-fredag kl 06-22 ö Övrig tid/Lågpristid.

Källa: https://www.ellevio.se/privat/elnatspriser-och-avtal/se-vara-priser/
« Senast ändrad: 17 november 2021, 22:58:16 av Videonisse »
Thermia Optimum G2 10kW med 100 l volymtank samt 200 m borra, installerad början av december 2011. Villa i Örby i södra Stockholm, suterräng byggd 1944 med 240 kvm. 2 vuxna 1 barn i familjen.

Uppfört 110 kvm utbyggnad (varav 30 kvm förråd) 2014. Totalrenoverar nu ursprungliga byggnaden.

Skall skaffa FTX för bla bra inomhusluft. Styrning av el och belysning mm kommer baseras på KNX. Skall försöka använda ThermIQ för att integrera med KNX-systemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!