Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köp din lufvärmepump pÃ¥ Jula och montera själv, snabbt prisvärt och enkelt!  (läst 107906 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vi har marknadsekonomi. Skulle jag vara fullbelagd med 5000:- i timmen så skulle jag självklart ta så mycket betalt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Tillgång och efterfrågan, som med allt annat. Om kunden är beredd att betala 1000 kr/h, varför då nöja sig med 500? Sen kanske det handlar om hur små/stora jobb det rör sig om? En röris som arbetar 1-2 heldagar hos någon kan förmodligen inte debitera på samma sätt som den som tittar förbi och debiterar för 1 timme.
Men som sagt, tillgång och efterfrågan.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag tror grundproblemet är att det finns för få utbildningar, och att det är för stora krav på betygen (högskolekompetens), och dessutom är det oklart/som en djungel om och hur man kan gå tillväga för att bli ackrediterad/licensierad.
Branschens lobbyism hoppar upp och biter dem i häcken med för lite utbildad personal, och då blir det slagsmål om kylteknikerna, och höga priser på jobben som dessa utför.

Det skulle väl kosta 4000 kr/timme att lämna in en bil på verkstan om det bara fanns tre orter i landet som utbildade bilmekaniker.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Så kontentan är alltså att rörisar & elektriker är inte duktiga & har ingen utbildning, alltså kan de inte få betalt Sc:,h

Håller nog inte riktigt med där knUp
Anser nog inte heller att kyl-folket har utrustning för bråkdelen av kostnaden mot vad en röris har i en utrustad bil. Näe, man har varit duktig & lobbat & inbillat folk att man håller på med nåt som är mer avancerat än vad det är ;)

Nä, de e klart att duktiga elektriker och rörisar ska ha betalt. Precis som alla yrkesmän.

Jag skyller på Martin Timell-effekten. Alla äkta män och pojkvänner försöker vara allt från vvs-tekniker till bilmekaniker i det gemensamma hemmet. Allt ska göras själv. Plötsligt innehar de obegränsade kunskaper i alla slags yrken. De lägger om tak och renoverar köket. Servar bilen och bygger veranda. Och att dra el och vvs klarar väl en karl. Det finns inte utrymme för några hantverkare om de ska konkurrera prismässigt med den äkta mannen. Och de arbetsuppgifter de inte klarar av, typ kyla och kanske våtrum, måste ju vara fantastiskt avancerat och därför dyrt. Annars hade man väl gjort det själv...
Den vanligaste skilsmässo-orsaken är att man renoverar sönder både hus och äktenskap. Det vore bättre om folk jobbade på sina arbetsplatser med de som de är bra på och lät hantverkarna komma hem och göra det de är bra på. Bättre för hantverkaren med mer jobb, mer konkurrens och mer jobb borde ge lägre timpris, o bättre för mannen och förhållandet och kanske tom ekonomin, bättre för huset när det blir rätt utfört, bättre för alla...

//2000

Fast lik förbannat försöker man ju själv...
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Citera
Anser nog inte heller att kyl-folket har utrustning för bråkdelen av kostnaden mot vad en röris har i en utrustad bil.
HÃ¥ller jag inte riktigt med om.
Kylutrustning är dyr.
Det är oftast inte så att de livnär sig på att enbart installera L/L Värmepumpar.
De behöver mycket utrustning, maskiner och läcksökare som kostar mycket pengar.
Citera
Tillgång och efterfrågan, som med allt annat. Om kunden är beredd att betala 1000 kr/h, varför då nöja sig med 500?
Har kunden något val?
Vid installationer av L/L VP så ligger i vissa fall timmpengen närmre 2000:-/h.
Det är oskäligt högt pris, och de såg till att höja när förbudet kom och sen får skattebetalarna betala 1/2 av kostnaden pga ROT bidrag som givetvis hjälper till att hålla priset uppe på ockernivåer.
Det är väl bara en tidsfråga innan bentley börjar tillverka arbetsfordon för de svenska hantverksföretagen. ;D
Skämt åsido, men det kostar att ta och upprätthålla sitt kylcert.
Omprov vart 5:e år, och det är dyrt.
Förr var ackrediteringen en ganska ansenlig kostnad, men jag vet inte hur det är med det numera.
Det snackades om att det skulle bli lättare och billigare att ackrediteras innan de nya reglerna genomfördes.

Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Man mÃ¥ste ha en komplett kylutrustning oxÃ¥ även om man bara ska göra LLVP.  Man fÃ¥r inget cert annars ;)


Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Citera
Man mÃ¥ste ha en komplett kylutrustning oxÃ¥ även om man bara ska göra LLVP.  Man fÃ¥r inget cert annars
Antar att det är ackreditering du menar.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Mmmhh  en ordmärkare  ;D

Ja man mÃ¥ste ha ett personligt och ett för firman annars gäller inte det personliga.  Kommer även ytterligare en certifiering eller vad man ska kalla det huvuddunk  Frivillig just nu tror jag, men när "alla" har den sÃ¥ mÃ¥ste man ha den annars verkar man kass. 

Sedan SVEP och lödcert, tryckprovcert, certcertcertcertcertcertcertcertcert huvuddunk huvuddunk

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Citera
Mmmhh  en ordmärkare 

Ja man mÃ¥ste ha ett personligt och ett för firman annars gäller inte det personliga.  Kommer även ytterligare en certifiering eller vad man ska kalla det   Frivillig just nu tror jag, men när "alla" har den sÃ¥ mÃ¥ste man ha den annars verkar man kass. 

Sedan SVEP och lödcert, tryckprovcert, certcertcertcertcertcertcertcertcert 
Egentligen ingen ordmärkare, jag visste vad du menade. :)
Mer så att det inte feltolkas så fick jag ta på mig rollen som vän av ordning. ;D
Är reglerna angående ackreditering samma som innan de nya reglerna?
Vad är det för frivillig certifiering och vad innebär den i praktiken?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Vet inte riktigt. Men den ska visa att man är duktig typ huvuddunk  Läste om den i kylblaskan, kanske ngn annan vet mer än jag.

För att fÃ¥ typ Kat1 som jag har sÃ¥ mÃ¥ste man klara ett prov bÃ¥de praktik och teori  sedan pröjsa 5 lax och sÃ¥ mÃ¥ste man ha lödcert  annars gäller det inte och sÃ¥ mÃ¥ste firman ha kat1 cert annars gäller det inte.  Ska man sedan fÃ¥ öppna ventilerna pÃ¥ en LLVP,, ja dÃ¥ mÃ¥ste man nog egentligen ha tryckprov eller provtryckning vilket det nu blir cert.  Man fÃ¥r ju inte släppa pÃ¥ i icke provtryckta grejer och inte provtrycka utan cert :D.  Kostar mer deg och tid  huvuddunk




Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Lödcert är väl inte obligatoriskt, jag hade klass 1 men har aldrig behövt lödcert.
Har iofs aldrig lödat och det ingick inte i arbetsbeskrivningen i heller.
Har inte tänkt på det innan men det är ganska logiskt med lödcert i kombination med kylcert.
Är du säker på att det är obligatoriskt för personcertifieringen och inte för företagscertifieringen?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
jag borde ju veta :D   Tror det är tvÃ¥ng,, det sades pÃ¥ kursen

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Tycker ändå att fixar man de själv, ska man göra det, ungefär som byta bromsar på bilen eller nått annat lika viktigt som styrleder eller hjullager. Och det får man, och kan man göra det, så blir det bra, annars låt bli.

« Senast ändrad: 05 mars 2012, 22:13:29 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Det finns bara ett sätt att göra det rätt och veta säkert att man gjort det.
Vacuumsuga på ett riktigt sätt och med rätt utrustning och läcksöka efteråt.
Enbart läcksökaren kostar mer än många L/Lvp.
Inte jämförbart med att byta bromsar.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om jag får vara lite arg så sticker jag ut hakan och påstår att ingen människa vet vad som krävs för att få de olika certifikaten i Sverige.
Dels finns det säkert myndighetskrav, men sen finns det säkert enskilda kursledare som lägger in krav och steg i utbildningen som de anser vara nödvändigt - detta utan att det finns några reella krav på detta.
Men det går debitera för det.

Nej, det där är en djungel som har uppfunnits för att:
Försvåra för nyetablering
Skapa fler jobb inom utbildningssektorn (man skall inte underskatta Borg/Reinfelds fyndighet för att skapa nya jobb inom tjänstesektorn)
Ett lyckat lobbyarbete från Kylbranschen

Sen finns det en liten, liten gnutta miljö och säkerthetstänkande som har faktisk bärkraft när det gäller argumentationen för att ha denna typ av certifikat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!