Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Info om scroll- och viss jämnförelse mot kolv-kompressor.  (läst 6370 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lglavas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Byggår 2012 smålandsvillan ljungby boyta 122m2 oinredd övervåning, fönster u=0.8, frånluftsvärmepump Nibe F750, braskamin contura 560T samt vattenradiatorer. Beräknad total årsföbrukning 5800kwh.
(Förra huset (rivet): EcoAir 7,9 dockad till combipanna (egor) EcoLogic som styr upp det hela. Hus utv mått 7*8 (L*B) meter byggt 1922. Bristfällig isolering. Avläst och uträknad elförbrukning i Malmö INNAN vp installation 29 000 kwh/år... Med VP idag totalt 15000 kwh/år.)

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Re:Info om scroll- och viss jämnförelse mot kolv-kompressor.
« Svar #1 skrivet: 08 augusti 2004, 17:28:51 »
Då copeland har skivit denna så blir det ur deras vinkel, det motsatta är att gå in på www.bristolcompressors.com och jämföra copeland mot Bristols Benchmark, arbets kamraterna skade dock på huvudet när jag fann deras gämförelse underhållande ;D
« Senast ändrad: 09 augusti 2004, 21:25:44 av Thomas »

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Info om scroll- och viss jämnförelse mot kolv-kompressor.
« Svar #2 skrivet: 08 augusti 2004, 21:49:31 »
R717, gick lite fort här va ??

rätt adress kanske skall se ut så här : http://www.bristolcompressors.com
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Info om scroll- och viss jämnförelse mot kolv-kompressor.
« Svar #3 skrivet: 08 augusti 2004, 22:11:41 »
Det ser ut som att jag har rätt i mina tidigare inlägg.

Scrollen må vara välbeprövad med klorhaltiga köldmedier, men de klorfria köldmedierna är tämligen obeprövade i samband med scrollen.

Att kolvkompressorn har högre verkningsgrad vid höga temperaturer verkar fortfarande stämma.

Mitshubishis nya scroll har jag dock inte studerat så ingående... kanske de börjar komma ikapp. (eller förbi)

Utloggad R717

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Re:Info om scroll- och viss jämnförelse mot kolv-kompressor.
« Svar #4 skrivet: 09 augusti 2004, 15:56:39 »
Tack EM, tyvärr så är jag ordblind så jag ser inte när jag själv skriver :P

Jag skulle dock vara försiktig att kategorisera klorfria medier till verkningsgraden.

Kloret spelar ju roll för oljan då det ger extra filmstyrka, detta gjorde att man fickl använda bl.a. esterolja då R134a, R407a,b,c.. infördes

Molekylvikten kan ses mot tryckfallet, minskad molekylvikt lägretryckfall, dvs strömningsmotståmd.

Men kompressorns totalisentropaverkningsgrad( alla verkningsgrader ingår där) är som bekant mycket beroende av elmotornoch dess belastning





nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 803
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!