Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställning av HGW Atlas  (läst 756 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Inställning av HGW Atlas
« skrivet: 30 november 2023, 14:27:40 »
Behöver lite hjälp med att tänka.
Manualen är ju obefintlig, men tolkar inställningarna som följer (se bilder):

Kommentera gärna så att vi kan dokumentera korrekt:
- Kontroll aktiv: HGW Av/PÃ¥ (kan styras med Modbus)
- Max HGW temperatur: max temperatur som HGWutgången får ha.
- Start deltatemperatur: HGW sätts igång när hetgasen (HGWutgången?) är minst så mycket varmare än VVB.
- HGW laddförskjutning: önskad temperatur på HGWutgången i förhållande till VVB övre.
- Öppningsgrad återkoppling: hur stor andel av hetgasen (HGW?) som går till VVB.
- HGW önskad temperatur: önskad temperatur på HGWutgången (matningen av VVB?).

Mina frågor:
- Har inget behov av att VVB blir mycket varmare än 70 grader för att få den extra volymen. Borde jag ställa Max HGW temperatur på 74 grader?
- Har någon upplevt att temperaturen går upp mot 90 grader? Grundinställningen för Max HGW temperatur är ju 95 grader!
« Senast ändrad: 05 december 2023, 22:29:33 av Bobone »
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Utloggad Bobone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 170
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HGW Atlas
« Svar #1 skrivet: 03 december 2023, 09:02:25 »
Ingen som kan bekräfta betydelsen av inställningarna?
Tacksam.
Thermia Atlas 18 Duo med 3 borrhål (2*100m + 1*170m).
Stort hus i tre plan + källare från 1929. 70/30 radiator/golvvärme samt omfattande varmvattencirkulation.
Tidigare 40 MWh med Thermia Villa från ’97 + el VVB/VVC, taktar nu mot 25 MWh… :-)
Husautomatisering med VeraPlus och HomeSeer.

Adam Wikström

  • Gäst
Adam Wikström
SV: Inställning av HGW Atlas
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2024, 09:06:21 »
Bra information, tack! Jag har precis installerat en Atlas 18. Har du bekräftat några av inställningarna?

Det låter rimligt att max HGW temperatur är den högsta temp (dvs det sätter även lägsta flöde i driftsfall då hetgaserna hos köldmediet är över 100C) som kan tillåtas ut från HGW eftersom det är värmesystemvatten som flyttar värmen från hetgaserna till vvb genom en plattvärmeväxlare. Det borde innebära att nollflöde inte tolereras om hetgaserna är över 100 grader (vilket iof förmodligen bara inträffar under varmvattenproduktion då flödet ändå är maximalt. Det här måste alltså styras av vattentempgivaren som sitter mellan hetgasväxlaren och värmeinloppet till vvb.

Start deltatemperatur, det låter rimligt att det här är start då samma givare är delta-t över vvb. Som jag tolkar det så är det övre tempgivaren i vattetanken som man jämför med. Det är rimligt eftersom man då inte riskerar kyla ner vattnet i toppen av beredaren med det kallare skiktade vattnet i botten. Jag tycker det verkar som om regleringen går direkt på övre vvb givaren. Jag har exempelvis testat att ställa ner starttemp på ordinarie varmvattenproduktion (som tycks styras på givaren i botten på vvb) till 30 grader. Sedan har jag spolat varmvatten tills det är 33 grader i botten. Hetgasväxlaren startar inte eftersom det är 62 i toppen av vvb och jag har en framledning på ca 37C, (jag kan inte se hetgastempen i själva köldmediet någonstans). På ett sätt är det förstås bra att skiktningen i tanken är jätteeffektiv men nackdelen är att hetgasen inte används för att tillföra energi till tanken. Jag har självklart provat ställa ner deltatemp till minimum (5). En ännu bättre lösning skulle kanske vara att styra mot ett viktat medelvärde av undre och övre givaren, exempelvis Tstyr=0.1*Tundre+0.9*Tövre.

HGW laddförskjutning borde nog vara Tvvbövre-Thgvutgång eftersom den är negativ. Om jag fattar rätt borde ett mindre värde (-6 isf -4) minska värmevattenflödet (återblandningsflödet) genom hgv men även göra att hgw funktionen riskerar att starta senare.

Generellt är jag väldigt nöjd med pumpen och dess reglering jämfört med min gamla F1255-16.

Berätta gärna om ni bekräftat funktioner elkervom ni bedömer att jad missuppfattat något.

Ö

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!