Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elementerna har olika värmenivÃ¥er  (läst 1111 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Razan

  • Gäst
Razan
Elementerna har olika värmenivåer
« skrivet: 16 april 2023, 10:48:45 »
Hej!
Jag har nyligen köpt en villa som har bergvärmepump IVT Greenline HT Plus C9

Problemet jag har är att vissa element är varma, men andra är helt kalla/ljumna. Jag har luftat elementen men lyckats inte att få någon resultat.

Jag tänkte u början att höja temperaturen i vattenpump +1 och bäntade två dagar utan framgåmg.
Trycket är inte exakt på samma värde, två dagar sedan minskades till halv och idag blir det ökning mer än 1.

Jag undrar om ni har förslag på hur man kan lösa det!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9623
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Elementerna har olika värmenivåer
« Svar #1 skrivet: 16 april 2023, 12:04:15 »
Hej! Nu är det sÃ¥ varmt pÃ¥ dagarna att radiatorerna blir svala. Kanske kan man känna värme pÃ¥ natten? Prova att skruva bort termostathusen och motionera stiftet i termostatventilen in och ut. Dra absolut inte hÃ¥rt med tÃ¥ng i stiftet. Att knacka pÃ¥ ventilen kan hjälpa sÃ¥ det släpper. I värsta fall kan värmesystemet behöva renspolas och gamla stÃ¥lomspunna gummislangar bytas ut mot nya. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Razan

  • Gäst
Razan
SV: Elementerna har olika värmenivåer
« Svar #2 skrivet: 16 april 2023, 21:36:21 »
Hej! Nu är det sÃ¥ varmt pÃ¥ dagarna att radiatorerna blir svala. Kanske kan man känna värme pÃ¥ natten? Prova att skruva bort termostathusen och motionera stiftet i termostatventilen in och ut. Dra absolut inte hÃ¥rt med tÃ¥ng i stiftet. Att knacka pÃ¥ ventilen kan hjälpa sÃ¥ det släpper. I värsta fall kan värmesystemet behöva renspolas och gamla stÃ¥lomspunna gummislangar bytas ut mot nya. 

Tack för tipsen!
Ska göra det🙏🙏
Om det inte fungerar då tipsar du att kontakta bolaget!?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elementerna har olika värmenivåer
« Svar #3 skrivet: 17 april 2023, 08:53:50 »
Den här årstiden går värmepumparna som regel i väldigt korta intervaller, så det är svårt att gå runt och känna på radiatorerna, ibland går värmepumpen kanske inte mer än 10 minuter innan den stannar igen, och vattnet svalnar då av fort.
En äldre modell av värmepump är av typen av eller på, och snitt-drifttiden över dygnet ger den totala energi som huset behöver för att vara lagom varmt.
Att gå runt och känna på radiatorerna kan därför ge en felaktig bild av hur det hela fungerar, att justera och motionera radiatorerna och termostaterna görs därför bäst på vintern.
Om du kan lite mer (eller läser på i manualen) så kan man ändra några inställningar på värmepumpen som gör att de producerar mer värme under en begränsad tid (öka kurvlutning och parallellförskjutning tillfälligt för att lura värmepumpen att det behövs mycket mer värme).
OM man t.ex. vet att kompressorn kommer att gå i 1-2 timmar innan den stannar igen så får man men mycket bättre bild av hur flödet och temperaturerna fördelar sig i huset.
Viktigt att ha alla termostater fullt öppna om du ska testa detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!