Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: WDH JA2921  (läst 18276 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
WDH JA2921
« skrivet: 21 oktober 2021, 09:54:31 »
Qlima släpper en ny pump som får monteras av vem som helst.
R290 - Vad tycker vi om denna?

För ett attefall på 20-30kvm i Skåne kanske det inte låter så pjåkigt?

Argument mot är väl dålig effektivitet i jämförelse med en ren L/L. Är jag i fel forum? Vart ska jag?

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/varmepumpar-luft-luft/luftvarmepump-015365/

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: WDH JA2921
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2021, 10:47:34 »
Om jag inte missat något är WDH JA2921 en L/L. Eftersom modellen är en sk "monoblock" är allting monterat i en och samma enhet. Du behöver borra hål genom väggen för att ansluta till- och från-luft. Se bild nedan på baksidan med kanalanslutningarna.

« Senast ändrad: 21 oktober 2021, 11:08:46 av Boilerplate4U »

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2021, 12:05:33 »
Om jag inte missat något är WDH JA2921 en L/L. Eftersom modellen är en sk "monoblock" är allting monterat i en och samma enhet. Du behöver borra hål genom väggen för att ansluta till- och från-luft. Se bild nedan på baksidan med kanalanslutningarna.
Ja det är ju en Monoblock.

Vad jag förstått så är R290 inte lika effektivt men samtidigt känner jag att en sån kan man ju slänga upp lättare och kanske få garantier samt värme/kyla av 20-30kvm.

Vart och när vill man använda denna istället för en R410 eller R32-pump? Där man vill följa reglerna och få en lägre placerad modell?

Lite fundersam på att sätta en i huset för att kunna få kyla på sommaren som kommer cirkuleras runt av FTXen....

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: WDH JA2921
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2021, 14:13:50 »
Citera
Ja det är ju en Monoblock.
Jo, men frågan går att tolka på lite olika sätt. Monoblock finns ju även för utomhusmontage. Men frågan kan också tolkas som jämförelse med vanlig "split" med separat inomhus/utomhusdel och där har jag tyvärr inga enkla svar att ge angående effektiviteten. Om du har sett någon bra jämförelse så återkom gärna med lite info.

Citera
Vad jag förstått så är R290 inte lika effektivt men samtidigt känner jag att en sån kan man ju slänga upp lättare och kanske få garantier samt värme/kyla av 20-30kvm.
Ger Jula inte garantier på Qlima-produkterna? Vilken R290 för inomhusmontage refererar du till?

Citera
Lite fundersam på att sätta en i huset för att kunna få kyla på sommaren som kommer cirkuleras runt av FTXen....
Kan inte se att Dreas89 nämnde något om FTX.
« Senast ändrad: 21 oktober 2021, 14:16:30 av Boilerplate4U »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: WDH JA2921
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2021, 14:27:18 »
Kan inte se att Dreas89 nämnde något om FTX.
Dreas89 är trådskaparen.

---

R290 ser jag inga bekymmer med. Om effektiviteten skulle vara lägre så är det förmodligen främst för luftflödet den arbetar med. De små kanalerna är "inte mycket att köra värmepump på". Men det fungerar och är definitivt billigare än elradiator. En luft/luft split har lite mer flödesmöjligheter där ute när allt kan vara fullstort.

Behöver man billigare uppvärmning, har plats för den och ytan matchar tänkt storlek så är det förmodligen ett bra köp om kvalitén är bra.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: WDH JA2921
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2021, 15:29:18 »
Dreas89 är trådskaparen.
Precis vad jag menade och jag kunde inte se att Dreas89 nämnde FTX nÃ¥gonstans men jag kanske är blind eller missförstÃ¥tt nÃ¥got  Sc:,h

Citera
R290 ser jag inga bekymmer med.
Som kylmedia så skulle jag sätta det (el likande) som ett absolut krav för tex mindre fritidshus eller gäststugor som kanske kallställs över vinterhalvåret vilket jag misstänker är den största kundgruppen.

Citera
De små kanalerna är "inte mycket att köra värmepump på"
Det går att kompensera med högre luftflöde vilket kan vara en anledningarna att den låter något mer jämfört med separat inomhusdel.

Citera
En luft/luft split har lite mer flödesmöjligheter där ute när allt kan vara fullstort.
Så är det. Men marknaden för DIY är troligtvis väldigt attraktiv då kunden kan lösa allt själv utan krav på certifierade installatörer så jag misstänker att vi bara sett början på utvecklingen av den här typen av modeller.

Citera
Behöver man billigare uppvärmning, har plats för den och ytan matchar tänkt storlek så är det förmodligen ett bra köp om kvalitén är bra.
Qlima JA2921 tycker jag är bra prissatt jämfört med likande modeller. Eftersom den är rätt ny har det tyvärr inte skrivit så mycket om den ännu. Det är möjligt att den låter lite mer än de "vanliga" split-varianterna men jag kan tänka mig att ha en i tex garaget. Jag kunde dock inte hitta någon info om den kan gå i underhållsläge på lägre temperaturer. Ska kolla vidare om jag kan hitta lite mer detaljerade specar eller manual.
« Senast ändrad: 21 oktober 2021, 20:15:57 av Boilerplate4U »

Utloggad mabron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2021, 08:47:05 »
Såg också denna nyligen , ingen erfarenhet ännu?

Tänkte i såfall på min källare runt 25 M2 och lågt i tak. kanske bättre satsa på en "riktig" mindre modell?
Tips?

Utloggad Joabor69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #7 skrivet: 08 november 2021, 16:54:54 »
Jag är grymtintresserad av denna, ingen som har testat?
IVT Geo 512C, 190m borrhål
200 kvm, suterräng
Nacka, Stockholm

Mv

  • Gäst
Mv
SV: WDH JA2921
« Svar #8 skrivet: 08 november 2021, 18:12:04 »
Jag har precis köpt en sådan och satt upp i köket då det är ganska så avskärmad från min huvud L/L så värmen från den inte riktigt kommer in köket. Och jag måste säga att änsålänge efter 1 veckas drift är jag förvånad! Vi har haft som kallast -4 på nätterna och innan installation av wdh ja2921 var bordet i köket kallt på morgonen medan nu är det ljummet och man kan hoppa ur sängen med pyjamas och sätta sig och käka frukost utan att det känns kallt som det gjorde förr. Tveksamt för större ytor dock värmer den även upp någon grad i grovantren som är i nära anslutning så sammanlagd yta ca 30mm2. Så för den pengen är jag väldigt nöjd. Hur det blir när det blir kallare ute återstår att se.

Utloggad SÃ¥gbacken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #9 skrivet: 09 november 2021, 12:49:15 »
Bra koncept. Ett steg mot att slippa de "utochinvända" asiatiska luftkonditioneringsaggregaten. Värmeelement i taket, vem har det?

Också ett monoblock som närmar sig split-enheterna i pris. Fast monoblock borde egentligen vara billigare, det blir ju färre prylar.

Månne installatörerna bäva.

Tekniskt sett borde enheten sitta ute, då det är mer luft som behöver omsättas i "utedelen". Men å andra sidan kan inomhusgrejer göras simplare. Troligen billigare.

Bor i ett lite vedeldat torp, med låg takhöjd. (Som praktiskt omöjliggör LLVP.) Men nu ska jag börja leta efter en 180 mm hålsåg.
F-n, hade den varit lite smalare, kunde man satt den på en dörr.

Utloggad Joabor69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #10 skrivet: 09 november 2021, 14:57:02 »
Jag har precis köpt en sådan och satt upp i köket då det är ganska så avskärmad från min huvud L/L så värmen från den inte riktigt kommer in köket. Och jag måste säga att änsålänge efter 1 veckas drift är jag förvånad! Vi har haft som kallast -4 på nätterna och innan installation av wdh ja2921 var bordet i köket kallt på morgonen medan nu är det ljummet och man kan hoppa ur sängen med pyjamas och sätta sig och käka frukost utan att det känns kallt som det gjorde förr. Tveksamt för större ytor dock värmer den även upp någon grad i grovantren som är i nära anslutning så sammanlagd yta ca 30mm2. Så för den pengen är jag väldigt nöjd. Hur det blir när det blir kallare ute återstår att se.

Hur är ljudet från denna jämfört med en "vanlig" luft/luft? Är intresserad av denna för landet men då är det kyla som gäller.
IVT Geo 512C, 190m borrhål
200 kvm, suterräng
Nacka, Stockholm

Mv

  • Gäst
Mv
SV: WDH JA2921
« Svar #11 skrivet: 09 november 2021, 16:41:27 »
Jag har en L/L som är ca 10 år gammal om jag ska jämföra med den så låter det ungefär likadant möjligtvis att ljudet från wdh är lite lägre.

Hur är ljudet från denna jämfört med en "vanlig" luft/luft? Är intresserad av denna för landet men då är det kyla som gäller.

Utloggad Joabor69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #12 skrivet: 09 november 2021, 19:06:57 »
Jag har en L/L som är ca 10 år gammal om jag ska jämföra med den så låter det ungefär likadant möjligtvis att ljudet från wdh är lite lägre.

Super, tack för informationen. Funderar på att skaffa denna då det är 1000kr rabatt på Jula och slippa den stora utedelen skulle vara kanon.
IVT Geo 512C, 190m borrhål
200 kvm, suterräng
Nacka, Stockholm

Utloggad mce73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #13 skrivet: 13 november 2021, 08:07:23 »
Hej.
Blir lite sugen på att köpa denna till en liten sommarstuga.
NÃ¥gra funderingar.

Manualen till denna är väldigt enkel.
Finns det något dammfilter som är lätt att rengöra?

Är detta en "inverter" modell? 
Om jag fattar rätt är det då kompressorn kan gå med variabel hastighet.
*edit* Modellen som heter  WDH129 sÃ¥ stÃ¥r det  att det ska vara inverter typ "WDH 129 Inverter"
Frågan är om modellen som Jula säljer är av samma typ.

Verkar inte vara så lätt att hitta en 180mm hålsåg, någon som har hittat en billig någonstans?

Mvh
Micke
« Senast ändrad: 13 november 2021, 08:16:46 av mce73 »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: WDH JA2921
« Svar #14 skrivet: 13 november 2021, 10:45:34 »
Borra med tunn borr absolut rakt igenom väggen, borren sitter kvar i hålet, ett snöre fäst i borren med penna på som är 90 mm, vips så har du en markering 180 mm ( gärna totalt hål 185 mm ) och såga med sticksåg eller tiger efter linjen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!