Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ta bort skorsten  (läst 5487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sammyj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ta bort skorsten
« skrivet: 02 december 2015, 22:20:08 »
Har ett hus från 71 med skorsten som inte används längre (ett plåtrör) och när jag byter tak kommer jag troligtvis ta bort den helt. I samma utrymme går också två ventilationsrör till källare för frånluften. Dessa är ganska fult installerade i taket på källaren.

Min plan är att ta bort skorstenen och istället sätta två frånluftsfläktar i badrummet och toaletten direkt utomhus. Tilluft finns redan två stycken. Tänker jag fel eller är lösning bra?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ta bort skorsten
« Svar #1 skrivet: 03 december 2015, 17:04:16 »
Hej!
Det borde funka fint att ersätta en skorsten med direkta frånluftsventiler.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ta bort skorsten
« Svar #2 skrivet: 03 december 2015, 17:07:00 »
självdraget försvinner....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Sammyj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ta bort skorsten
« Svar #3 skrivet: 03 december 2015, 19:28:37 »
självdraget försvinner....

Idag är det nästan obefintligt då skorstenen är kall min plan var då exemplevis två pax fläktar som drar ut luften

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ta bort skorsten
« Svar #4 skrivet: 03 december 2015, 19:47:21 »
Jag skulle sätta en "riktig" fläkt på ventilationskanalen/erna som man kan reglera med en trafo eller "dimmer". Det för att kunna få en bra ventilation, Paxfläktar är väl egentligen bara nödlösningar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ta bort skorsten
« Svar #5 skrivet: 03 december 2015, 19:52:59 »
Det går ju att täta skorsten på toppen och suga ur luften neråt så kör jag från toaletten på övre plan till vent återvinningen. Hur värms huset ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ta bort skorsten
« Svar #6 skrivet: 04 december 2015, 11:39:59 »
Jag kör med varvtalsstyrda PAX-fläktar, de har hållit i bra många år.
Modellen jag har är dessutom fuktstyrda och går upp på maxvarv när man t ex duschar.
Det finns även Fresh-fläktar som funkar på samma sätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sammyj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ta bort skorsten
« Svar #7 skrivet: 04 december 2015, 19:48:48 »
Det går ju att täta skorsten på toppen och suga ur luften neråt så kör jag från toaletten på övre plan till vent återvinningen. Hur värms huset ?

Sedan 2003 sitter det en luft-vattenpump som kör både radiator och värmevatten.

Jag skulle sätta en "riktig" fläkt på ventilationskanalen/erna som man kan reglera med en trafo eller "dimmer". Det för att kunna få en bra ventilation, Paxfläktar är väl egentligen bara nödlösningar.

Tanken med hela lösningen är egentligen att slippa dom två grova ventilationsröret i taket på källaren och samtidigt slippa skorstenen. Där skorstenen går kan jag då i framtiden ställa exempelvis en kyl/frys när jag renoverar köket.


Men känns som jag kan riva ut skorstenen och rören och ersätta med något annat frånluftdon som ventilerar badrummet och toaletten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!