Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Asfalt vad kostar underhÃ¥llet?  (läst 7981 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bosse bus

  • Energi studerande
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energi utforskare
Asfalt vad kostar underhållet?
« skrivet: 22 maj 2014, 00:32:03 »
Hallå gott folk.

Bor på en liten återvändsgatan som idag är grusaväg.

Våran samfällighet funderar på att asfaltera vägen.

Vägen är i bra skick dock måste den skrapas varje år + lite potthålslagning.

Snöröjning har vi lejt in även skrapning etc.

Vägen har funnits i 30år+?

Vi har fått en offert på att asfalterar som verkar skaplig.

Om vi nu asfalterar vad kan man räkna med för underhållskostnader?

Vi är 16 hushåll som har 2 bilar i snitt och kanske kör 8ggr per dag i snitt.

ger ca 128 bilar om dagen som nöter på vägen lr ca 46700 bilar per år.

Vad kan man räkna på för underhåll på att laga om 5 10 15 20 år?

Tjälskador slitaget etc.

Vägen är bra packad idag och i bra skick.

Blir det någon payback på asfalt lr är det billigare att underhålla grusvägen?
 


Kåk ca 150m2 + garage ca50m2 vattenburen golvärme som en gammal L/VVP(2003) IVT sköter.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Asfalt vad kostar underhållet?
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2014, 06:35:05 »
Här funderar kommunen på att riva bort asfalten på mindre vägar och göra till grusväg för det är billigare?! håller med att en BRA skött grusväg är bättre än en dålig asfaltsväg men då det ändå snålas med underhållet på de existerande grusvägarna så blir det väl bara sämre...
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Asfalt vad kostar underhållet?
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2014, 06:40:16 »
Ni lär ju aldrig nöta upp den då det är en återvändsgata.
Det viktiga är nog hur grundjobbet görs, om det inte rör sig, eller är för löst så att sopbilar och andra tunga fordon trycker sönder vägbanken borde väl asfalten vara underhållsfri mer eller mindre i en mansålder?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Asfalt vad kostar underhållet?
« Svar #3 skrivet: 22 maj 2014, 09:33:38 »
Här är det fara för "snål spar och fan tar". Se till att anlita ett bolag som ger garanti och lägger riktig körbar asfalt. Jag gjorde missen med min uppfart, dels för att NCC var för upptagna och dels för att jag tänkte " hur svårt kan det va, en uppfart". Jag fick nåt mjukt skit som inte ens tåler en garagedomkraft om det inte är kallare än 10 °C, och nu, svackor där bilen brukar stå. Hade ingen aning om att det fanns så skilda kvaliteter på asfalt. Så pass på.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Asfalt vad kostar underhållet?
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2014, 19:11:01 »
Jag asfalterade infarten för ett par år sen och den ser bra ut fortfarande.
Självklart lade de på ett tunt lager av den sämsta asfalten de har, men jag såg till att beställa riktigt bra underlagsjobb med isolering + bärlagergrus, så asfalten ligger still + att det inte blir nån tjälskjutning.

På gatan nedanför grävde de ner fjärrvärme ungefär samtidigt och passade på att asfaltera om helt i samband med detta.
Där fuskade de med underjobbet (bara makadam) och sen på med lite tjockare asfalt än vad jag har men det har straffat sig, där spricker asfalten och tjälen ser till att det blir ojämnt, så jag kan bara konstatera att underjobbet är viktigast.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Asfalt vad kostar underhållet?
« Svar #5 skrivet: 22 maj 2014, 21:29:26 »
Tänk till två ggr innan ni asfalterar!
Tjäle å dyl gör att förr eller senare så spricker asfalten, regnvatten rinner igenom via sprickorna och "underminerar" vägen och potthål uppstår.
Jag vet om två vägföreningar i kommunen som lagt mycket pengar på att ta bort asfalt pga det blev för dyrt med underhåll.
Nä, som tidigare talare skrev, en bra underhållen grusväg är bättre än en dålig asfaltsgata.

Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Asfalt vad kostar underhållet?
« Svar #6 skrivet: 22 maj 2014, 22:39:41 »
När jag bodde i Dalarna i en liten by hade vi en vägförening som ägde dels 1km asfaltväg och 3-4km grusväg.
Asfaltdelen var uppe till separat behandling flera gånger i vägföreningsmötena pga att den behövde omasfalteras, men det var hela tiden för dyrt. Till slut efter 4-5 års diskussioner så beslöt vi att göra om den till grusväg igen.
Gjordes så, grus på den utslitna asfalten var väl ingen hit men nu 10 år senare så är man nöjda med situationen.
Fast vi som hade asfalt förut var i början missnöjda med att det dammade i torr väderlek. Nu saltas det lite oftare.

Summa summarum, slutsatsen blir väl att asfaltunderhåll kostade mer än att hålla grusväg i farbart skick.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Asfalt vad kostar underhållet?
« Svar #7 skrivet: 22 maj 2014, 23:47:17 »
Lite mer asfaltstory?

Grannen asfalterade sin lilla (mycket branta) uppfart när när ändÃ¥ läggarna var här ute pÃ¥ ön för nÃ¥gra Ã¥r sedan. 18 ton la dom ut pÃ¥ hans 30m väg bredd knappt 2m. 
Bilderna talar för sig själv, jobbet var gjort på några timmar, oräknat grusningen som fixades dan innan..
han känner dom flesta åkare den grannen.
« Senast ändrad: 22 maj 2014, 23:52:17 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Asfalt vad kostar underhållet?
« Svar #8 skrivet: 26 maj 2014, 22:26:32 »
Grejen är ju att så snart det bli lutning/backe på vägen så förskjuts lönsamhetskalkylerna kraftigt mot asfaltshållet.
Vår lilla väg (1km) har enbart oljegrus (mjukasfalt som de flesta nog menar är asfalt) på stigningarna + vid våra brevlådor där även brevbärare o sopbil vänder, och det var gjort redan på 70-talet om inte tidigare.
Totalt kanske det är 120 m, och det kan jag säga, visst de svåra vintrarna så spricker det lite mer pga inte helt perfekt underlag, men å andra sidan har det körts sopbilar och fulla timmerlass ut på den biten och vi har inte behövt reparera än iaf även om det nu kanske börjar bli dags, det börjar bli lite väl hög mittsektion då körbanorna satt sig en del.
På resten av vägen är det potthålsfyllning minst en gång i månaden på sommarhalvan.
Jag vet inte hur mkt de lade ner när de satsade på 120m oljegrus, men det måste betalt sig flera ggr om för på andra delar med likninde stigningar så ser man skillnaden, där rinner gruset iväg ner i dikena vid skyfallen och det bildas potthål flera ggr på väg ner som måste åtgärdas.
Så Bopas granne gjorde nog rätt.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!