Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E  (läst 20137 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Red Baron

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« skrivet: 25 oktober 2010, 23:54:52 »
Hoj! På fredag denna vecka skall vi få installerad Toshiba RAS 16 SKVP-E, tror jag det var den hette, eller om man så vill, Polar 1. Då vi tidigare haft en RAS 13 YKV-E, Installerad 2002, som dock nu gjort sitt, har vi beställt ovan pump som anses vara något kraftigare, något ljudligare, men också lite mer kräm att ta av när det väl blir riktigt kallt.

På den gamla pumpen var säkringen 10A och det har fungerat bra. Men den nya skall enl. broschyrer och tester använda sig av 16A... Och det har vi endast till Spisen, vad jag kan se.

Men, från Ventilationsutveckling och från vår leverantör hävdas att säkring 13A skall räcka, gott och väl, då start ström skall ligga på ca.  600 och max på ca. 1.800. Enhet kommer jag inte ihåg just nu. Och övriga kriterier anses vara uppfyllda, om jag förstått saken rätt.

Stämmer det resonemang som V-utv och vår leverantör hävdar? Eller är det tillrådligt att använda sig av 16A och därmed byta platta och kablar i elcentralen för att kunna använda nya pumpen fullt ut? Det är klart jag tror på det de säger, men vill ändå ha forumets syn på saken som en motvikt.  8)

Red Baron
Bor i tvåplans kåk byggd 1974 av SIAB = lite eller ingen isolering i väggarna, tyvärr. Två-glas fönster som är otäta runt om, men tycker att det är för dyrt att byta till bättre... Kan ju diskuteras. Har haft VP från Toshiba sedan 2002, först en RAS 13 YKV-E från V U och nu en RAS SKVP-16-ND. Annars består uppvärmning medelst el-radiatorer och olje-dito i några rum. Förbrukade innan VP ca.25000kw/år. Ligger lägre nu, vet dock inte exakt hur mycket. Kostar vad det kostar med uppvärmning och anser att komfort går före priset. Vem vill frivilligt frysa i detta kalla land???

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2010, 08:08:51 »
Anledningen till att man väljer 13A är att man kan använda samma kablar som vid 10A (1.5mm2). Skall du gå upp till 16A så måste du byta till 2.5mm2 kablar, vilket är lite krångligare än att bara byta säkring.

Sen tror jag också att 13A kommer att räcka. Jag antar att du inte använder den säkringen till nåt annat...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Red Baron

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2010, 09:23:16 »
Hoj Purjo!

Nix, ingen annan apparat än själva pumpen på denna "propp". Dock består själva lilla centralen av 3 säkringar i två rader under varandra, Rad 1) 1, 2, 3 (A), Rad 2) 1, 2, 3 (B). Alla dessa är 10A. Det innebär att för vår fall att Rad 1) 1, 2, 3 är använda likson 2) 3 (B), där själva pumpen nu ligger.

Då jag inte kan så mycket om el eller proppar, så blir jag lite fundersam då säkringsraderna envisas med att heta A och B och propparna rakt under varandra. Kan detta ha någon praktisk betydelse? En propp är ju bara en propp och har ingen närmare relation till andra proppar i samma proppskåp, även om de skulle dela på en rad?!  :) Eller?

Red Baron
Bor i tvåplans kåk byggd 1974 av SIAB = lite eller ingen isolering i väggarna, tyvärr. Två-glas fönster som är otäta runt om, men tycker att det är för dyrt att byta till bättre... Kan ju diskuteras. Har haft VP från Toshiba sedan 2002, först en RAS 13 YKV-E från V U och nu en RAS SKVP-16-ND. Annars består uppvärmning medelst el-radiatorer och olje-dito i några rum. Förbrukade innan VP ca.25000kw/år. Ligger lägre nu, vet dock inte exakt hur mycket. Kostar vad det kostar med uppvärmning och anser att komfort går före priset. Vem vill frivilligt frysa i detta kalla land???

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2010, 09:44:23 »
Elcentralen brukar vara ordnad i tre rader eller kolumner eftersom strömmen som kommer in är fördelad på 3 faser.
Normalt sett har propparna ingen direkt relation till varandra. Undantaget är om man har nån stor förbrukare som använder alla 3 faserna (spisen t ex). Sen kan det vara bra att ha en hyfsat jämn fördelning av belastningen mellan de tre faserna - Det brukar märkas att man har snedfördelning om en och samma huvudsäkring envisas med att gå...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2010, 10:40:23 »
Hoj! På fredag denna vecka skall vi få installerad Toshiba RAS 16 SKVP-E, tror jag det var den hette, eller om man så vill, Polar 1. Då vi tidigare haft en RAS 13 YKV-E, Installerad 2002, som dock nu gjort sitt, har vi beställt ovan pump som anses vara något kraftigare, något ljudligare, men också lite mer kräm att ta av när det väl blir riktigt kallt.

Red Baron

HOJ!

SKVP16 ger obetydligt mer värme vid -15 än motsvarande modell i storlek 10. Läs på energimyndighetens hemsida:

http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/Luftluftvarmepumpar/?productGroupId=20&productCompareList=245,406

Jag hade inte satt in en RAS16 med motiveringen att den ger mer värme. Ska du ha den ovanför ytterdörren och det är utrymmeskrav som styr valet mot SKVP ? I annat fall hade jag rått dej att välja Toshibas Polar-2:a istället, den har större innerdel och kan avge mer värme.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Red Baron

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2010, 12:42:24 »
Hej Gano!

Nej, någon utrymmesbrist för pumpen lider vi inte av. Så där faller det argumentet. Snarare så har jag inte kunnat se att RAS 13 SKVP-ND (Polar 2) trots större innerdel har någon högre effekt än vad vår tidigare RAS 13 från 2002 hade. Och om vi då går upp ett steg bör vi ha möjlighet att ta ut lite extra kräm när så behövs. Den gamla pumpen fick faktiskt köra när max under flera vintrar, som vi ser det. Dock så tror jag att maxvärdet försämrades avsevärt sedan vi hade gas-tapp efter några år och pumpen fick gå "tom". Någon undrade varför vi hade en lastbil på tomgång på baksidan... ;D

Hade vi varit klokare hade vi nog sett till att få detta åtgärdat snabbt, men så smarta/erfarna var vi inte då, och kanske inte är nu heller. Dock så får vi inget liv i den gamla efter sommaren, kablarna har vittrat/spruckit, utedelen står still, surrar inte ens, plasten i innerdelen lossar självmant eller spricker när man rör den lätt. Reparation? Nej, icke. Inga ytterligare medel på denna, utan in med en fräsch pump! Varför väja Toshiba igen om jag vore missnöjd? Hmm... Efter mycket kollande kan jag inte se att de andra tillverkarnas pumpar är bättre, eller driftsäkrare, eller billigare, eller behöver färre service-besök, eller har bättre garantier. Därför fortsätter vi med Toshiba. Om vi sedan har lite överkapacitet med den nya pumpen är allt frid och fröjd! Just nu fryser vi och väntar...

Red Baron
Bor i tvåplans kåk byggd 1974 av SIAB = lite eller ingen isolering i väggarna, tyvärr. Två-glas fönster som är otäta runt om, men tycker att det är för dyrt att byta till bättre... Kan ju diskuteras. Har haft VP från Toshiba sedan 2002, först en RAS 13 YKV-E från V U och nu en RAS SKVP-16-ND. Annars består uppvärmning medelst el-radiatorer och olje-dito i några rum. Förbrukade innan VP ca.25000kw/år. Ligger lägre nu, vet dock inte exakt hur mycket. Kostar vad det kostar med uppvärmning och anser att komfort går före priset. Vem vill frivilligt frysa i detta kalla land???

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2010, 15:11:01 »
För att byta från 10A till 13A med 1,5mm2 måste först en dimensioneringsberäkning göras. Där tar elektrikern hänsyn till förimpedans från transformatorstationen, spänningsfall, kabelns förläggningssätt och sammanlagda kabellängd i huset etc för att utlösningsvillkoret ska var uppfyllt med viss typ av säkring. 1,5mm2 är ganska lite och kan ge betydande spänningsfall och värmeförluster i en längre ledning om den kontinuerligt belastas uppåt 10A, t.ex. av en medelstor värmepump eller 2kW värmelement på vintern.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #7 skrivet: 29 oktober 2010, 17:49:34 »
För att byta från 10A till 13A med 1,5mm2 måste först en dimensioneringsberäkning göras. Där tar elektrikern hänsyn till förimpedans från transformatorstationen, spänningsfall, kabelns förläggningssätt och sammanlagda kabellängd i huset etc för att utlösningsvillkoret ska var uppfyllt med viss typ av säkring. 1,5mm2 är ganska lite och kan ge betydande spänningsfall och värmeförluster i en längre ledning om den kontinuerligt belastas uppåt 10A, t.ex. av en medelstor värmepump eller 2kW värmelement på vintern.

Kunde inte sagt det bättre själv, att 1,5mm2 = 10A samt 2,5mm2 =16A är en grov generalisering som iofs fungerar i 95% av alla fall MEN, det är upp till den utbildade elektrikern att göra den beräkningen. Det kan t.ex bli tvunget att byta karaktäristik på dvärgbrytaren för att kunna "räkna hem" en större säkring, pratar vi dvärgbrytare så ska man som amatör definitivt inte in och byta i centralen.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Red Baron

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2010, 12:07:10 »
Hoj!

Inför bytet till en fungerande värmepump var jag även i kontakt med vår installatörs elektriker, eller motsvarande. Jag vet inte exakt vad denna person sysslar med. Men de svar som han gav på de frågor jag ställde och vad som i övrigt kom fram, gjorde att jag ansåg mig kunna lita på personen i frågas omdöme. Därför ansåg jag inte att det var nödvändigt att byta bottenplatta, sladdar etc. för att kunna använda nya Toshiban.

För övrigt så är nu denna maskin installerad och i drift gående på 13A och 1,5mm2 tråd. Verkar vad jag kan se fungera utmärkt hittills.

Och varmt blir det...

Och några dvärgbrytare har vi inte i huset vad jag har sett, utan en helt vanlig el-central från början av sjuttiotalet med vissa kablar utbytta sedan omdragning delvis skett i samband med andra installationer. Dock har väl dessa kablar samma dimension som de som byttes...

Red Baron
Bor i tvåplans kåk byggd 1974 av SIAB = lite eller ingen isolering i väggarna, tyvärr. Två-glas fönster som är otäta runt om, men tycker att det är för dyrt att byta till bättre... Kan ju diskuteras. Har haft VP från Toshiba sedan 2002, först en RAS 13 YKV-E från V U och nu en RAS SKVP-16-ND. Annars består uppvärmning medelst el-radiatorer och olje-dito i några rum. Förbrukade innan VP ca.25000kw/år. Ligger lägre nu, vet dock inte exakt hur mycket. Kostar vad det kostar med uppvärmning och anser att komfort går före priset. Vem vill frivilligt frysa i detta kalla land???

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2010, 13:18:57 »
Bottenkontakten ska inte bytas om man sätter i en 13 A säkring det är samma som för 10 A. Det som ev kan hända, speciellt vid ogynnsam kabelförläggning, är att ledningen blir överhettad samt att säkringen inte "går" snabbt nog om det blir nått fel. Hur det är hos dig går inte att säga utan att först kontrollerat på plats och fått vissa uppgifter från elleverantören eller gjort egna mätningar.
Att 13 A generellt skulle vara OK är inte korrekt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2010, 13:40:00 »
Hoj! På fredag denna vecka skall vi få installerad Toshiba RAS 16 SKVP-E, tror jag det var den hette, eller om man så vill, Polar 1. Då vi tidigare haft en RAS 13 YKV-E, Installerad 2002, som dock nu gjort sitt, har vi beställt ovan pump som anses vara något kraftigare, något ljudligare, men också lite mer kräm att ta av när det väl blir riktigt kallt.
Red Baron
HOJ!

SKVP16 ger obetydligt mer värme vid -15 än motsvarande modell i storlek 10. Läs på energimyndighetens hemsida:

http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/Luftluftvarmepumpar/?productGroupId=20&productCompareList=245,406

Jag had har då en maxeffekt på 8,0 kw och en nominell effekt påe inte satt in en RAS16 med motiveringen att den ger mer värme. Ska du ha den ovanför ytterdörren och det är utrymmeskrav som styr valet mot SKVP ? I annat fall hade jag rått dej att välja Toshibas Polar-2:a istället, den har större innerdel och kan avge mer värme.

MVH/Gano

Hej Gano!  Ja tittar man på Energimyndighetens tester av Toshibapumparna så skiljer det ju inte mycket mellan de olika modellerna vid t.ex -15 ºC, RAS 13 och RAS16 har faktiskt exakt samma värden vid denna utetemperatur, men visst anser jag att en RAS 16 ger klart mkt mer värme ifrån sig än t.ex RAS 13, och detta även vid -15 ºC givetvis. Dock inte helt kontinuerligt under samtliga dessa minst 4 timmar i sträck som Energimyndighetens tester består av, och då enligt min uppfattning beroende på den effektbegränsning som finns på pumparna och beroende på hur den används och hur den är inställd. Effektbegränsningen kan då beroende på inställning gå in och stega ned pumparna i effekt efter en viss tid på full effekt vilket får till resultat att det blir ett klart lägre snittvärde för avgiven värmeeffekt under samtliga dessa minst 4 timmars drift på fullgas, och det är väl antagligen detta som då avspeglas lite negativt i testerna av Toshibas pumpar utgår jag ifrån. ;)
RAS 16 har då en maxeffekt på 8,0 kw och en nominell effekt på 5,5 kw samt ett copvärde på 3,69. Den pumpen har också en kraftigare röranslutning 1/4” 1/2” till skillnad från de flesta andra pumpar som har 1/4” 3/8” rör. http://www.ventilationsutveckling.se/res/PDFVarmepumpar/Toshiba-VP-Polar1.pdf
Jämför man då t.ex med ME:s pumpar så får man gå upp ända till FD50VABH för att hitta en pump som har 1/4” 1/2” rör, nu är den pumpen då ännu kraftigare med en maxeffekt på 8,2 kw och en nominell effekt på 6,0 kw samt ett copvärde på 3,73 förstås. http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/mitsubishi-electric/pressrelease/download/resource_attached_pdf_document/308826  :)

Mvh Raffen.
  
« Senast ändrad: 30 oktober 2010, 13:41:37 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2010, 13:56:43 »

Hej Gano!  Ja tittar man på Energimyndighetens tester av Toshibapumparna så skiljer det ju inte mycket mellan de olika modellerna vid t.ex -15 ºC, RAS 13 och RAS16 har faktiskt exakt samma värden vid denna utetemperatur, men visst anser jag att en RAS 16 ger klart mkt mer värme ifrån sig än t.ex RAS 13, och detta även vid -15 ºC givetvis. Dock inte helt kontinuerligt under samtliga dessa minst 4 timmar i sträck som Energimyndighetens tester består av, och då enligt min uppfattning beroende på den effektbegränsning som finns på pumparna och beroende på hur den används och hur den är inställd. Effektbegränsningen kan då beroende på inställning gå in och stega ned pumparna i effekt efter en viss tid på full effekt vilket får till resultat att det blir ett klart lägre snittvärde för avgiven värmeeffekt under samtliga dessa minst 4 timmars drift på fullgas, och det är väl antagligen detta som då avspeglas lite negativt i testerna av Toshibas pumpar utgår jag ifrån. ;)
RAS 16 har då en maxeffekt på 8,0 kw och en nominell effekt på 5,5 kw samt ett copvärde på 3,69. Den pumpen har också en kraftigare röranslutning 1/4” 1/2” till skillnad från de flesta andra pumpar som har 1/4” 3/8” rör. http://www.ventilationsutveckling.se/res/PDFVarmepumpar/Toshiba-VP-Polar1.pdf
Jämför man då t.ex med ME:s pumpar så får man gå upp ända till FD50VABH för att hitta en pump som har 1/4” 1/2” rör, nu är den pumpen då ännu kraftigare med en maxeffekt på 8,2 kw och en nominell effekt på 6,0 kw samt ett copvärde på 3,73 förstås. http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/mitsubishi-electric/pressrelease/download/resource_attached_pdf_document/308826  :)

Mvh Raffen.
  

Ursäkta en dum fråga, men menar du att energimyndighetens test inte är korrekt utfört, mao att de 100% kompressoreffekt som redovisas är fel eller vad menar du?
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Red Baron

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2010, 22:21:11 »
Hoj! Det här med säkringar är knepigare än vad jag förstått, tror jag. Om det är som det framgår i tråden, att många fler kriterier måste beaktas och detta av både energibolag och elektriker för bedömning av "el-status" för varje hus där 13A skall användas, kan man som lekman undra varför möjligheten överhuvudtaget finns? Och varför allt fler tillverkare anger 13A som lämplig säkring då detta ej öppenbarligen är en generell möjlighet?

Snudd på vilseledande information från berörda tillverkare ovh återförsäljare, anser jag. Kanske bäst att byta bottenplatta trots allt?

Red Baron

Bor i tvåplans kåk byggd 1974 av SIAB = lite eller ingen isolering i väggarna, tyvärr. Två-glas fönster som är otäta runt om, men tycker att det är för dyrt att byta till bättre... Kan ju diskuteras. Har haft VP från Toshiba sedan 2002, först en RAS 13 YKV-E från V U och nu en RAS SKVP-16-ND. Annars består uppvärmning medelst el-radiatorer och olje-dito i några rum. Förbrukade innan VP ca.25000kw/år. Ligger lägre nu, vet dock inte exakt hur mycket. Kostar vad det kostar med uppvärmning och anser att komfort går före priset. Vem vill frivilligt frysa i detta kalla land???

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #13 skrivet: 30 oktober 2010, 22:41:26 »
Du ska INTE byta nån bottenplatta om du ska använda en 13 A, för det finns ingen bottenplatta som är framtagen för 13 A. Du använder helt enkelt den 10 A bottenplatta som du har det passar även till en 13 A.
Orsaken till den "dåliga" informationen beror säkert på att allt elarbete är behörighetskrävande och den som utför elarbetet SKA veta vad som gäller. Sedan är nog dom flesta som säljer mer intresserade av att kränga maskiner än av att ge korrekta detaljupplysningar, undantag finns naturligtvis men dom är i klar minoritet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Säkring 13A Toshiba Polar 1 RAS 16 SKVP-E
« Svar #14 skrivet: 30 oktober 2010, 23:04:01 »

Hej Gano!  Ja tittar man på Energimyndighetens tester av Toshibapumparna så skiljer det ju inte mycket mellan de olika modellerna vid t.ex -15 ºC, RAS 13 och RAS16 har faktiskt exakt samma värden vid denna utetemperatur, men visst anser jag att en RAS 16 ger klart mkt mer värme ifrån sig än t.ex RAS 13, och detta även vid -15 ºC givetvis. Dock inte helt kontinuerligt under samtliga dessa minst 4 timmar i sträck som Energimyndighetens tester består av, och då enligt min uppfattning beroende på den effektbegränsning som finns på pumparna och beroende på hur den används och hur den är inställd. Effektbegränsningen kan då beroende på inställning gå in och stega ned pumparna i effekt efter en viss tid på full effekt vilket får till resultat att det blir ett klart lägre snittvärde för avgiven värmeeffekt under samtliga dessa minst 4 timmars drift på fullgas, och det är väl antagligen detta som då avspeglas lite negativt i testerna av Toshibas pumpar utgår jag ifrån. ;)
RAS 16 har då en maxeffekt på 8,0 kw och en nominell effekt på 5,5 kw samt ett copvärde på 3,69. Den pumpen har också en kraftigare röranslutning 1/4” 1/2” till skillnad från de flesta andra pumpar som har 1/4” 3/8” rör. http://www.ventilationsutveckling.se/res/PDFVarmepumpar/Toshiba-VP-Polar1.pdf
Jämför man då t.ex med ME:s pumpar så får man gå upp ända till FD50VABH för att hitta en pump som har 1/4” 1/2” rör, nu är den pumpen då ännu kraftigare med en maxeffekt på 8,2 kw och en nominell effekt på 6,0 kw samt ett copvärde på 3,73 förstås. http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/mitsubishi-electric/pressrelease/download/resource_attached_pdf_document/308826  :)

Mvh Raffen.

Ursäkta en dum fråga, men menar du att energimyndighetens test inte är korrekt utfört, mao att de 100% kompressoreffekt som redovisas är fel eller vad menar du?

Hej 109an!  Ja du behöver inte alls ursäkta din fråga eftersom det finns inga dumma frågor egentligen utan bara dumma svar sägs det. ;) Och nu skall jag då försöka svara utan att det blir allt för dumt då förhoppningsvis.
Jodå Energimyndigheten har givetvis utfört testen på ett korrekt sätt enligt den gängse norm som används och bl.a med 100% kompressorseffekt, och fördelen med deras tester är att de går till på precis samma sätt för alla pumpar som testas där.
Testerna går i huvudsak till så att de resp pumparna körs på fullgas dvs +30  börvärdeinställning och full fläkthastighet i minst 4 timmar kontinuerligt för varje temperatursteg som testas, dvs minst 16 timmar eller om något skulle krångla så har man vikt max 24 timmar för varje test.
Sen skall man kanske vara medveten om att när man kör en pump i Energimyndighetens klimatkammare så är det en väldigt stor skillnad jämfört med om pumpen istället sitter i ett hus/utrymme för att värma detta.
I den här klimatkammaren så kommer pumpen inte på minsta sätt kunna klara av att värma upp någonting som den gör i ett hus utan varmluften som pumpen blåser ur sig sugs direkt upp och samlas längre in i den här klimatkammaren för uppmätning av avgiven värmeeffekt.
Pumparna är i allmännhet försedda med en s.k effektbegränsning, en spec styrenhet som ser till att pumpen avger rätt effekt för rätt tillfälle och rätt ändamål, jag kan nu inte helt förklara funktionen men denna styrs bl.a av innerdelens tempgivare som ger pumpen signal om det behövs mer eller mindre värme.
Denna effektbegränsning kan användas för några olika ändamål, bl.a om man vill optimera pumpens värmeavgivning vid vissa utetemperaturer, och man kan även använda den som ett skydd för pumpen/kompressorn så att pumpen inte riskerar att ev bli överbelastad med ett haveri som följd.
Vad jag menade med mitt tidigare inlägg var att det kan mkt väl vara så att om en pump känner av inom en viss tidsrymd beroende på inställning av den här effektbegränsningen att den inte orkar att höja temperaturen något alls via tempgivaren och då kan den här effektbegränsningen ev träda in och stega ned pumpen i effekt efter en stund för att just skydda pumpen, och detta påverkar då givetvis snittvärdet negativt för den totala avgivna värmen i resp temperatursteg vid testen ifråga. :)  

Mvh Raffen.
 
« Senast ändrad: 31 oktober 2010, 00:17:48 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!