Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥dgivning, ev ny bergvärmepump  (läst 894 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kahn-d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rådgivning, ev ny bergvärmepump
« skrivet: 26 december 2018, 14:34:15 »
Hallå där!

Tänkte som nybliven husägare be om lite råd. Köpte 2016 ett stort hus som är under renovering. Tänkte nämna lite kort fakta och sen lite upplevda problem med befintlig bergvärmepump. Syftet är att jag vill ha kunskap och vara förberedd för ev byte eller reparation.

Huset är byggt i början av 70-talet och ligger i Östergötland. Det är 1,5 plan med källare på 237 kvm boyta och 138 i källaren. Befintlig isolering är ca 12 cm. I somras bytte vi fasad och tilläggsisolerade med 5 cm och vinduk. Bytte även ut fönstren mot nya 3-glas elit av standard isolering. Källaren har nån gammal isolering som sticker upp på utsidan. (Trodde inte man gjorde sånt på 70-talet.)


Pumpen är en Nibe 1215 8,5 kW med ett borrdjup totalt om 171 m varav 0-1,5 lera, 1,5-171 berg (grå) står också stabil grundvattennivån 3 meter under marknivå.

Pumpen har startat 19400 ggr, VP-tid är 40807 och TS-tid 1162. Temp på KB in och ut vet e fan för givarna är paj såvida jag inte har det varmaste borrhålet i Sverige;) pumpen har varit igång sedan mars 2006.

Vi har typ 23,5 grader varm i boyta och runt 18-19 grader i källare.

Årsförbrukning 2017 låg på 15700kwh och i år verkar det landa på ca 16100.

Vi är en familj om två vuxna och 2 barm 7 redo 3 år gamla.

Nu till själva frågorna. Hag har insett att pumpen är för liten för huset egentligen men samtidigt är jag förvånad över elförbrukningen. Hade räknat med i alla fall 25000 på detta stora hus. Härom veckan började pumpen låta mer än den gjort tidigare, jag ska inte säga som ett gammal kylskåp men i alla fall nära. Det låter mer metalliskt så att säga om jag överdriver lite. Hade hit min rörmockare för att denne skulle lyssna, speciellt i och med att jag inte vill stå med pajad pump under julledigheten men han reagerade inte nämnvärt på ljudet. Fråga mig inte varför men jag har fått för mig att det är KB-pumpen som börjar bli risig. Nåt är knas i alla fall.

I och med att pumpen gått en hel del plus att den är 12 år gammal så vill jah förbereda mig på vad som kan vara rimligt att lägga ut i kostnad på att fixa befintlig pump. Eller om byte ska ske till vilken pump som då skulle vara aktuell i förhållande till faktat ovan. Har ingen vidare lust att borra ett hål till. Speciellt då elförbrukningen inte är så värst hög enligt vad jag tycker.

Vill tillägga att jag har problem med knäppningar i rören. Hade en tanke på att installera en arbetstank men klurar på om inte en ny pump med variabel cirkulationspump kan avhjälpa istället.

Ytterligare en parameter att hänsyn till är att jag skulle vilja installera en vattenmantlad insats i öppna spisen som ligger vägg i vägg med pumpen alternativt en vedpanna i pannrummet för att ha redundans vid ev fel eller strömavbrott.

Tack så länge!!

//Rookie pÃ¥ omrÃ¥det. 

Utloggad Kahn-d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rådgivning, ev ny bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 26 december 2018, 14:54:14 »
Tillägg. Förra vintern, innan fönsterbyte och tilläggsisolering brukade tillsatsen gå in vid typ 7 - 8 minusgrader. Nu i vinter efter renoveringen verkar den gå in vid typ -14 cirka.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Rådgivning, ev ny bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 26 december 2018, 15:23:53 »
Tycker inte pumpen är för liten. Det är under 100 tillsatstimmar per år och det är inget att säga något om. Kompressortiden är räknat på 12,5 år 3260 timmar per år vilket är en helt normal siffra. Pumpen bör dra ca 2,3 kW när den går vilket blir ca 7500 kWh/år. Går tillsatsen in vid -14 nu blir det inte många tillsatstimmar fortsättningsvis. Tilläggsisolering och fönsterbyte verkar ha minskat värmebehovet med ca 20%. Värmepumpen bör därför numer inte behöva dra mer än högst 6500 kWh/år. Klarar pumpen ner till -14 i Östergötland är den inte för liten.

HushÃ¥llselen verkar vara i storleksordningen 10 000 kWh/Ã¥r.  Det är en rätt hög siffra, schablonvärdet är 5000 kWh/Ã¥r för en familj. Där finns det nÃ¥got att fundera över.

40000 timmar är ingen anmärkningsvärd drifttid med tanke på att antalet starter inte är högt. Två timmars körning per start är ett bra värde. En kompressor i normaldrift ska hålla 75000 timmar.

Det kan bli problem med rost i cirkulationspumparna som gör att de kärvar ihop. Jag har varit tvungen att byta köldbärarpumpen av den anledningen. Är det den som krånglar skulle jag byta den. Resten av pumpen bör kunna gå många år till.

Komplettering av borrhålet behövs inte. Det är rätt vanligt att givarna till köldbäraren blir fuktskadade och visar alldeles för höga värden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kahn-d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rådgivning, ev ny bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 26 december 2018, 15:31:10 »
Tack för svar!

Gällande hushållsel så gillar inte min bättre hälft mörker, d.v.s alla lampor är typ tända när vi är hemma... det tvättas en hel del. Typ 2 maskiner per dag plus torktumlare på det 1-2 maskiner per dag... motorvärmare... etc. Det där med att tänka på förbrukning är enbart jag som gör. Kan tillägga att ett Spabad också är installerat under hösten.

Dock såg jag att jag skrev fel siffror i förbrukningen, 14711 för 2017 och beräknad 15115 för 2018:)

 

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rådgivning, ev ny bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 26 december 2018, 21:05:33 »
Låter väl som väldigt bra siffror på förbrukningen. Håll liv i grejerna tills det rasar rejält, någon cirkulationspump etc kan man väl byta innan man byter hela maskin.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Kahn-d

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rådgivning, ev ny bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 26 december 2018, 23:31:41 »
Jag är mest orolig ifall det är kompressorn som är på g att ge upp. Har läst på diverse forum att der kan dra iväg till en så där 25-30 papp. Fattar inte att det skulle kunna vara så dyrt.

I övrigt är jag förvånad över förbrukningen som sagt. Den kommer dock säkerligen öka en del då vi ska komplettera med ett par fläktkonvektorer i tvättstuga och torkrum samt sätta upp några radiatorer till i källaren för att få upp temperaturen till i alla fall 20 grader i cirka halva ytan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!