Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Minsta möjliga bergvärmepump  (läst 1486 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Perre L

  • Gäst
Perre L
Minsta möjliga bergvärmepump
« skrivet: 29 juni 2020, 19:34:22 »
Hejsan,
vi bor i lågenergihus, kallaste dagen på 10 år använder vi totalt 80 kWh el! Vi har 1000 l ack tank matad med solpaneler, vattenmantlad vedkamin och 5 kW elpatron. Ut har vi radiatorer, vattenbatteri i tilluft och golvvärme i badrum. Jag vet att jag aldrig kan räkna hem det men är ändå sugen på att använda vårt 75 m borrhål, som blivit över när vi fick kommunalt VA, för bergvärme! I topp på tanken behöver vi 55 grader för hyggligt tappvarmvatten. Jag har tittat på CTC EcoPart 406 (den minsta jag hittade) men redan 6 kW är ju egentligen mer än vi behöver. Nu undrar jag om någon i detta eminenta forum känner till en mindre (och billigare) pump? Jag söker också inkopplingstips till vår anläggning för CTC EcoPart 406! Jag mailade tillverkaren men fick något av goddag yxskaft till svar. Som styrning för vår anläggning har vi en TA uvr1611 som vi är väldigt nöjda med och gärna vill ska styra värmepumpen också!

Tacksam för alla tips!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minsta möjliga bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 29 juni 2020, 19:47:47 »
Har du pratat med dom här Kyrkogatan 5 A · 972 32 LULEÅ · Telefon: 0920-22 31 30 · Fax: 0920-22 03 30 · Epost: info@nordicvarmeystem.se

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Minsta möjliga bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 29 juni 2020, 19:47:58 »
Thermia verkar ha kvar en enfasmodell, Diplomat otimum 4, i sortimentet.
Den ger ca 4 kW, men priset känner jag inte till, duon är säkert billigare än den med inbyggd beredare.

http://www.tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/Thermia_DO_DDO_datablad_191126.pdf

Även Bosch har en modell Compress 6000 4,5 LW (utan VVB).
« Senast ändrad: 29 juni 2020, 19:53:45 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Perre L

  • Gäst
Perre L
SV: Minsta möjliga bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 30 juni 2020, 08:37:43 »
Hej och tack för tipsen!
Vet att Nordic värmesystem (där vi förresten köpte vår kamin) förut sålde Sirius lilla VP som nu verkar vara nedlagd :(
Kollar och återkommer!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Minsta möjliga bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 30 juni 2020, 08:41:13 »
Kanske en av Daikins invertervärmepumpar, om de går begränsa?
Deras GEO8 går så lågt som till 0.85 kW uteffekt.
Men vad COP är vid så låg uteffekt om man tar hänsyn till driveffekten på cirkpumparna vill jag låta vara osagt.
Kan också bli svårt att styra med er anläggning och en tank som jag förstår att ni har.

DX3 skulle annars kunna fungera, om de fortfarande driver sin verksamhet. http://www.nordicvarmesystem.se/media/4052/Nordic%20DX-Brine.pdf
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Perre L

  • Gäst
Perre L
SV: Minsta möjliga bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 01 juli 2020, 09:58:42 »
Hittade denna
https://lunnateknik.se/artikel/5825

Bra pris någon som kan kommentera kvaliten?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Minsta möjliga bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 01 juli 2020, 10:44:10 »
Om 6kW är för stort så är väl inte lösningen 12kW?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Perre L

  • Gäst
Perre L
SV: Minsta möjliga bergvärmepump
« Svar #7 skrivet: 01 juli 2020, 11:30:20 »
Det är alldeles sant! Var mer fokuserad på priset (28 000). Men det förmodligen en dålig ide att installera en alldeles för kraftig pump som bara körs en bråkdel av tiden?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Minsta möjliga bergvärmepump
« Svar #8 skrivet: 01 juli 2020, 11:59:57 »
Priset står i direkt relation till kvaliteten och garantierna. Det finns en anledning till att den värmepump du länkar till bara har två års garanti medans de flesta 'kända' märken ger uppemot 10 års garanti som kan förlängas med försäkring/serviceavtal.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Minsta möjliga bergvärmepump
« Svar #9 skrivet: 01 juli 2020, 12:10:38 »
Det är alldeles sant! Var mer fokuserad på priset (28 000). Men det förmodligen en dålig ide att installera en alldeles för kraftig pump som bara körs en bråkdel av tiden?

Behöver du inte en värmepump med beredare, med tanke på att solen inte alltid lyser samt utetemperaturen inte kräver värme från braskamin?

Antagligen har du en el-patron som idag alltid håller tanken 55°-60° varm, men vill du ansluta en värmepump så bör den el-patronen inaktiveras d.v.s. tankens temperatur blir den temperatur du behöver till radiatorerna om/när värmepumpen står för produktionen. Då är risken stor att det blir kallt varmvatten vår, sommar och höst. Är det en slinga som värmer varmvattnet i tanken,så kan de fortsätta att värma och läggas i serie med värmepumpens beredare. Dock inte om det är en förrådsberedare.

Var i landet finns villan?

Skaffa en konto här, så kanske du får något förslag i inkorgen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!