Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Återladdning  (läst 16833 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Återladdning
« skrivet: 25 september 2020, 09:12:08 »
Hej!
Jag bor i en bostadsrättsförening i Danderyd. Vi har under våren startat ett projekt för att uppgradera vår värmeanläggning. Föreningen använder sig av en "värmekonsult" som från början hjälpte oss med värmen man som också tog sig an vår krånglande bergvärmeanläggning.
Ursprungligen bestod anläggningen av ca 6300 meter aktivt borrhål. Fördelade på 30 hål med i medel 15 meters avstånd. Två st Galetti värmepumpar på ca 340 KW effekt sammanlagt. Beräknat värmebehov är 2300 MWh, varav varmvatten ca 450 MWh. Borrhålen börjar bli lite kalla på vintrarna nu.
På värmekonsultens inrådan har 6 st Thermia Mega xl pumpar på 88 kW st installerats. Tanken är sedan att en stor kylmedelskylare ska leda ner så mycket värme i berget att dessa nya pumpar kan förse föreningen med mer värme än innan och sänka våra uppvärmningskostnader.
Efter att har råkat komma i kontakt med andra företag som sysslar med bergvärme har jag blivit lite orolig för att vår värmekonsult är ute på helt fel spår. De säger att värmen som kan laddas ner när det är varmt kommer att "vara slut" när vi behöver den under Nov-Mars. Och att det vi behöver göra är istället att utöka bergkollektorn till nästan den dubbla storleken jämfört med dag. Finns det nån med erfarenhet av liknande dilemman?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Återladdning
« Svar #1 skrivet: 25 september 2020, 09:32:05 »
Hej! Ja man ser snabbt att värmeuttaget per meter borrhål ligger väldigt högt om man jämför med vad som brukar gälla för småhus med bergvärme. Och 15 m mellan borrhålen är nog i minsta laget. Utifrån det skulle man behöva utöka bergkollektorn med minst 50% som jag ser det. Vet inte vad ni har för ventilationslösning i husen men ett komplement till kollektor skulle kanske kunna vara att återvinna värmen i frånluften genom att låta köldbärarvätskan cirkulera genom värmeväxlare för ventilationen?   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Per Ola Persson

  • Gäst
Per Ola Persson
SV: Återladdning
« Svar #2 skrivet: 25 september 2020, 09:54:41 »
Ja det känns som att total borrhålslängd är i kortaste laget, ca 12 m/kW effekt. Det skulle nog behövas 15-18 m/kw. Men som skrivs i andra inlägget så går det att "skjuta till" energi från annat håll, t.ex. frånluftsåtervinning. Anners är det nog att borra lite fler borrhål. Be konsulten beräkna detta, det finns bra beräkningsprogram. Ni kan också ta kontakt med tillverkaren för att få råd.
Ett sätt är att logga värmepumparna och få fram hur tempen i hålen varierar med effektuttag.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #3 skrivet: 25 september 2020, 09:55:40 »
För ett enstaka borrhål stämmer det att återladdning inte fungerar något vidare. Värmen vandrar ut i berget.

För grupper av borrhål beror det på hur borrhålen är arrangerade i förhållande till varandra, om de ligger på en linje eller i form av en kvadrat eller cirkel. Det finns en hel del litteratur inom området, bifogar ett smakprov.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Återladdning
« Svar #4 skrivet: 25 september 2020, 09:58:32 »
OM berget successivt har kylts ned mer och mer för varje år som går så borde det väl vara fullt möjligt att återladda det på sommaren.
Frågan är vad som kostar mer, att borra fler hål, eller att investera och drifta en kylmedelskylare (värmare)?
Du skulle ju kunna be om att få se beräkningen, och en jämförelse med vad det skulle kosta att utöka borrhålen istället?

I Stockholm är det väl dessutom rätt ofta plusgrader på vintern, så kylmedelskylaren borde kunna köras även vintertid när temperaturen i borrhålen är lägre än lufttemperaturen.
Vinsterna med kylmedelskylaren borde även kunna räknas hem sommartid då ni kan få riktigt hög COP på tappvarmvattentillverkningen med hög temp på KB.

OM jag går på ren känsla så skulle jag tro att förslaget med återladdning och kylmedelskylare kan vara väl så lönsamt som att borra fler hål.

Har ni en central frånluftsanläggning för hela föreningen så kan det vara en ide att titta på återvinning därifrån också.
Om frånluften är väldigt "utspridd" rent fysiskt så blir det nog dyrt.
« Senast ändrad: 25 september 2020, 10:01:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #5 skrivet: 25 september 2020, 10:10:31 »
Håller med om att borrhålen är hårt belastade. Med nya pumparna på sammanlagt ca 530 kW blir det 84 W/m när alla går. Det är mer än det dubbla jämfört med vad som är vanligt. Min pump tar lite mer än 30 W/m aktivt borrhål. Inte konstigt att borrhålen blir kalla.

Vad är maximala värmebehovet beräknat till? Jag får det till ca 800 kW om man räknar som på en villa men det kan man troligen inte göra i det här fallet.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #6 skrivet: 25 september 2020, 10:41:38 »
Tack för alla intressanta inlägg såhär långt. Jag återkommer lite senare i eftermiddag med lite mer kött på benen.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Återladdning
« Svar #7 skrivet: 25 september 2020, 14:33:47 »
återvinning från vent luften borde ge en hel del kan jag tro och även om en del av det man laddar ner på sommaren försvinner bort så återladdar det i alla berget till minst ursprungstemp och sen på vintern kommer ju det ju fortsätta ladda och då ge högre brine temp sen om det räcker i det här fallet vet jag inte men det verkar ju fungera även i dag utan återladdning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #8 skrivet: 25 september 2020, 15:21:47 »

Om anläggningen har varit igång ett antal år och energimängden som hämtas upp skiljer mot den mängd som återladdas naturligt, är risken obefintlig att någon energi "försvinner bort".

Återladdad energimängd finns förmodligen till 100% kvar i geoenergilagrets upptagningsområde.


Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #9 skrivet: 25 september 2020, 16:35:24 »
Den beräknade toppeffekten är ca 800kW.
Själva poängen med att investera i nya värmepumpar (med 6x88kW effekt) är att inte behöva köpa lika mycket olja som nu. Om alla dessa pumpar ska utnyttjas behöver dom ta upp ca 1600 MWh värme ur berget per år. När vi stoppar in detta i EED, inkl återladdning ser det ut såhär efter två år:
Antagen starttemperatur i berget 2 grader. Det är svårt att beräkna effekten av återvinningen, den beror ju på temperaturen i kb-vätskan. Om inte simuleringen är jättefel så borde det bli svårt att återladda på vintern, även om det är plusgrader pga isbildning i lamellerna. Givetvis kommer det inte att gå att köra anläggningen så att temperaturerna blir som på bilden. Problemet som jag förstår det är inte att det inte går att återladda värme till berget utan att borrhålen kommer att bli för kalla om anläggningen ska köras som värmekonsulten tänker sig. Pga det höga effektuttaget per tidsenhet.  Vi kommer fortsättningsvis att behöva köpa in ungefär lika mycket tillskottsenergi som vi gjort de senaste åren eftersom bergvärmepumparna måste stoppas.

Hur mycket energi som behöver tas upp ur berget respektive som beräknas går att återladda under ett år.

« Senast ändrad: 25 september 2020, 16:39:45 av Patrik_f »

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #10 skrivet: 25 september 2020, 16:55:55 »
Området är "utspritt" så jag tror inte att frånluftsåtervinning är ett realistiskt alternativ tyvärr.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #11 skrivet: 25 september 2020, 17:32:41 »
Borrhålskarta

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #12 skrivet: 25 september 2020, 17:38:38 »
Sätt in en värmepump i varje fastighet, som endast går på frånluft.

Anslut fjärrvärme som spets.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #13 skrivet: 25 september 2020, 18:40:24 »
Problemet som jag förstår det är inte att det inte går att återladda värme till berget utan att borrhålen kommer att bli för kalla om anläggningen ska köras som värmekonsulten tänker sig. Pga det höga effektuttaget per tidsenhet. 

Håller med om det. Det är egentligen två problem med anläggningen. Det ena är det höga effektuttaget per meter borrhål som gör att det skulle bli låga köldbärartemperaturer även om borrhålen låg väldigt långt ifrån varandra. Det andra problemet är att borrhålen ligger så nära varandra att det behövs återladdning av berget.

Sen blir inte värmeuttaget 84 W/m som jag skrev i mitt förra inlägg utan ca 55 W/m om man räknar på pumparnas nominella effekt. Jag glömde att ta hänsyn till att det är ca 2/3 av värmen som tas från berget.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #14 skrivet: 25 september 2020, 19:05:08 »
Ååå skittt, läser nu först att ni redan har installerat Thermiapumparna.  help

Ja, då är det till att plocka reda på frånluften i alla fall. Ni har väl några kanske tre samlingsbrunnar där ni kan ansluta slangar till ventilationsbatterierna.

Det tillsammans med kylmedelkylare modell stor, då de lever om vid full fläkthastighet.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #15 skrivet: 25 september 2020, 19:06:37 »
Håller med om det. Det är egentligen två problem med anläggningen. Det ena är det höga effektuttaget per meter borrhål som gör att det skulle bli låga köldbärartemperaturer även om borrhålen låg väldigt långt ifrån varandra. Det andra problemet är att borrhålen ligger så nära varandra att det behövs återladdning av berget.

Sen blir inte värmeuttaget 84 W/m som jag skrev i mitt förra inlägg utan ca 55 W/m om man räknar på pumparnas nominella effekt. Jag glömde att ta hänsyn till att det är ca 2/3 av värmen som tas från berget.
Ska jag tolka det som att du håller med om att konsulten föreningen anlitar är fel ute när det gäller att kunna lasta den befintliga kollektorn med de nya kraftigare värmepumparna, trots återladdning?? Den enda utvägen för oss, som jag ser det är att utöka bergkollektorn.
Jag håller med om att återladdning kan behövas men är lite skeptisk inför tanken på ett fläktaggregat som en kmk innebär. Området ligger inte vid nån starkt trafikerad väg så det är ganska tyst här på kvällarna..

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #16 skrivet: 25 september 2020, 19:09:31 »
Ååå skittt, läser nu först att ni redan har installerat Thermiapumparna.  help

Ja, då är det till att plocka reda på frånluften i alla fall. Ni har väl några kanske tre samlingsbrunnar där ni kan ansluta slangar till ventilationsbatterierna.

Det tillsammans med kylmedelkylare modell stor, då de lever om vid full fläkthastighet.
Jag tror inte att det är realistiskt. Huskropparna är utspridda över flera hundra meter, men bergkollektorn finns i ett hörn av fastigheterna liksom.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #17 skrivet: 25 september 2020, 20:01:53 »
Jag gissar att det finns samlingsbrunnar utspridda i linjen med borrhålen.

Hur många kvadratmeter lägenhetsytor finns i de fastigheter som fått anslutningsrör inritad?

Vad känner du ska vara en lämplig åtgärd för att lösa problemet?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Återladdning
« Svar #18 skrivet: 25 september 2020, 20:07:52 »
Går det att minska förbrukningen? Isolering, fönster etc?

Ladda med solfångare? Det är iallafall tyst, men ger ju väldigt klent med effekt på vintern. Men kanske det går att iallafall tina upp hålen helt på sommaren?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #19 skrivet: 25 september 2020, 20:22:50 »
Jag gissar att det finns samlingsbrunnar utspridda i linjen med borrhålen.

Hur många kvadratmeter lägenhetsytor finns i de fastigheter som fått anslutningsrör inritad?

Vad känner du ska vara en lämplig åtgärd för att lösa problemet?
Det är kanske halva fastigheten, typ 7000 m2.
Har varit i kontakt med tre st entreprenörer inom bergvärme(förutom "vår" konsult), och de är samstämmiga i att nya borrhål behövs. Helst en fördubbling av kollektorns storlek. Den jag har haft mest kontakt med har också sagt att återladdning i nån form kan vara gynnsamt i längden för att undvika fallande temperaturer på årsbasis. Jag är ju bara en amatör men av vad jag har försökt läsa mig till så är det långt ifrån självklart att det går att räkna hem återladdning ekonomiskt. Läste en rapport som jag tror hette Bergvärme kombinerat med uteluftkonvektor. Och enligt den var det bara lönsamt för så täta borrhålskonfigurationer att de kan likna borrhålslager, och då enbart under vissa förutsättningar.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #20 skrivet: 25 september 2020, 20:50:21 »
Om man tittar på ritningen så kan inte jag se att det finns någon yta att borra på, som har ostört berg d.v.s. berg som inte redan är nerkyld.

Många av de borrmeter som nu är borrad, är drabbad av "termisk influens" som betyder att energibrunnarna påverkar varandra negativt och då speciellt borrhål 1-3 samt 21-30. Även när de gradad så är det ett antal meter som blir påverkad.

Det geoenergilager som ni har, kommer blir kallare och kallare varje år som går, om det inte återladdas.

Från 7000 m² går det att återvinna 350-400 MWh.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #21 skrivet: 25 september 2020, 21:00:46 »
Det som syns på ritningen är alltså ungefär halva ytan av föreningens mark. Resten ligger högerut från bilden sett.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Återladdning
« Svar #22 skrivet: 25 september 2020, 21:01:50 »
Det är kanske halva fastigheten, typ 7000 m2.

Anade att det måste vara bara drygt halva föreningen man ser på borrhålskartan då eftersom avstånden inte ser så långa ut mellan byggnaderna. Det borde betyda att det finns mer berg att borra i längre bort på föreningens mark(?) Man får flytta ut vissa av värmepumparna till dessa byggnader tillsammans med nya borrhål.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #23 skrivet: 25 september 2020, 21:12:09 »
Det som syns på ritningen är alltså ungefär halva ytan av föreningens mark. Resten ligger högerut från bilden sett.

Men då är det ju inga problem.  tummenupp

B

  • Gäst
B
SV: Återladdning
« Svar #24 skrivet: 26 september 2020, 08:12:24 »
Anade att det måste vara bara drygt halva föreningen man ser på borrhålskartan då eftersom avstånden inte ser så långa ut mellan byggnaderna. Det borde betyda att det finns mer berg att borra i längre bort på föreningens mark(?) Man får flytta ut vissa av värmepumparna till dessa byggnader tillsammans med nya borrhål.

Det är inte ett förslag jag skulle lagt .
Nu har inte hela underlaget visats
Men man kan utgå från vissa standard lösningar som
Är gjorda .

Vp har sin plats i UC . Ytterst få fastigheter har plats
För yttre vp . Det medför massor med problem

Mvh
B



Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #25 skrivet: 26 september 2020, 09:46:18 »
Det finns inte på kartan att sväva iväg med dyra och komplexa lösningar för oss. Vårt problem är att det inte har gjort en grundlig utredning som har förankrats i föreningen utan det har gått väldigt snabbt. Pumpar för ca tre miljoner har beställts innan förslag har godkänts av stämma och så vidare. Styrelsen, med sin konsult, har en lösning där 1600 MWh värme per år ska hämtas ur 6300 meter borrhål av värmepumpar med hjälp av återladdning på sommaren. Jag vill veta om styrelsens konsult kan har rätt, fast han verkar vara ensam om sin idé, eller om jag ska lyssna på övriga sakkunniga jag har talat med(som föreslår utökad borrning).
Konsulten i fråga har inte presenterat något tekniskt underlag eller beräkningar tyvärr. Bara sagt hur mycket vi kommer att tjäna genom att inte behöva köpa olja i framtiden.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #26 skrivet: 26 september 2020, 09:52:11 »
Går det att minska förbrukningen? Isolering, fönster etc?

Ladda med solfångare? Det är iallafall tyst, men ger ju väldigt klent med effekt på vintern. Men kanske det går att iallafall tina upp hålen helt på sommaren?

// Magnus
Jag är ju bara en amatör men av vad jag har försökt läsa mig till så är det långt ifrån självklart att det går att räkna hem återladdning ekonomiskt. Läste en rapport som jag tror hette Bergvärme kombinerat med uteluftkonvektor. Och enligt den var det bara lönsamt för så täta borrhålskonfigurationer att de kan likna borrhålslager, och då enbart under vissa förutsättningar.

Det stämmer, för ett enstaka borrhål är återladdning inte ekonomiskt försvarbart. Det kostar en hel del att få ner värmen i berget, el till pumpar och fläktar. I och med att det i det här fallet skulle bli en rätt stor anläggning kan det bli problem med fläktljud.
 
Det som syns på ritningen är alltså ungefär halva ytan av föreningens mark. Resten ligger högerut från bilden sett.

Det betyder väl att föreningens mark sträcker sig betydligt längre österut än till gatunummer 106. Är det ända bort till 90?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #27 skrivet: 26 september 2020, 10:01:39 »
Föreningens mark sträcker sig till 106. Så det är snarare 1/3 av marken som inte syns.
Vi har fått förslag om att borra 20 nya hål som är lite djupare än de befintliga så jag tycker ändå att det känns rimligt att kunna utöka kollektorn så.
Ett alternativ skulle kanske kunna vara att borra nya hål tätt mitt i den befintliga kollektorn och återladda. Så att kollektorn blir mer som ett värmelager?
Hursomhelst är jag lite skeptisk till en stor kmk mitt i ett område med bostadshus. Det kommer att vara boende som får fläkten(buller) nära respektive inte berörs alls vilket leder till dålig stämning. Gärna nån form av återladdning på ett genomtänkt sätt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #28 skrivet: 26 september 2020, 10:42:53 »
Jag känner inte att det är en fråga om ekonomi i det här fallet. Föreningen har dragit på dig ett problem...ett stort problem. Det är att det står 6 st. 88 kW värmepumpar med 30 st. 220 meter djupa borrhål som delvis är drabbad av termisk influens samt är nerkyld av 13 års drift.

Jag känner mer för att lösa ett problem i första hand, och inte i första skedet hitta en lösning som inriktad på bästa ekonomin. Det är ju bra om det kan kombineras, men jag känner att föreningen är på väg att klämma slangarna i de befintliga borrhålen innan en vettig återladdning är skapad. Och en klämd kollektorer innebär ett nytt borrhål, då en skadad kollektor oftast inte går att hissa upp.

Jag skrev tidigare att kylmedelkylaren bör vara att större modell, för att kunna reducera fläktarna till en vettig ljudnivå. Väggar runt kylaren bör också byggas för att isolera bort ljud d.v.s. kylaren bör stå på högre ben så att luften kan släppas in under väggarna.

Att borra i befintligt energilager, funkar bara om ni kan återföra förbrukad energi d.v.s. återladda så att nettouttaget är noll. Men att borra i befintligt energilager, och därefter koppla på Thermiapumparna, så har ni skapat stora problem. Ni måste först återställa temperaturen i berget. Som tur är så finns det inte så många borrhål i omgivningen.

Återvinna frånluften som bör vara runt 100 kW eller runt 700 MWh/år känns helt rätt. Ett alternativ är att stoppa in en värmepump i källaren under varje frånluftshuv som finns på taket, samt ansluta värmepumpens värmebärare till den befintliga värmekretsen returledning. På sommaren används energin till förvärmning av kallvattnet, för att temperaturen till radiatorerna inte ska stiga över börvärdet.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #29 skrivet: 26 september 2020, 11:42:02 »
För en förening är allt en fråga om ekonomi. Om föreslagen lösning med återladdning genomförs och inte funkar så kommer det att eldas med olja. Jag är inte orolig för att anläggningen ska köras sönder pga frysning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #30 skrivet: 26 september 2020, 11:42:29 »
Enligt konsultens återladdningskalkyl räknar man med att återladdning sker under 7 månader. Medeleffekten under den tiden blir 190 kW. Det blir ett stort aggregat.

Konsulten i fråga har inte presenterat något tekniskt underlag eller beräkningar tyvärr. Bara sagt hur mycket vi kommer att tjäna genom att inte behöva köpa olja i framtiden.

Det låter illa. Vad är det för köldbärartemperatur i slutet av vintern? Om den är så låg att det inte går att köra värmepumparna överhuvudtaget kan jag förstå att oljeförbrukningen minskar rejält med återladdning. Men om pumparna kan köras men med låg ingående köldbärartemperatur blir minskningen i oljeförbrukning inte så stor.

Var det något fel på de gamla värmepumparna bortsett från att de började bli lite gamla? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #31 skrivet: 26 september 2020, 12:01:26 »
Roland, alla siffror/kalkyler jag presenterar här är sådant som en entreprenör jag har haft kontakt med har kommit fram till genom simuleringar och hans erfarenhet. Jag har hört att köldbärartemperaturen i slutet av värmesäsongen nu är -7 grader. Den uppgiften kommer från konsulten. Jag vet inte om den uppgiften stämmer eller om den är överdriven för att förstärka sitt case. Den enda andra uppgift jag har är från en utredning av Scandry från 2016. Där anges inkommande kb till någon grad varm i januari. Inte mkt att gå på alltså. Dock går det att se att det blir is på in- och utgående oisolerade rör från VC på vintern.
Våra nuvarande bergvärmepumpar av typen Galetti LCW 300 PLX. De är utdömda av flera entreprenörer som tittat på anläggningen. Som olämpliga, oekonomiska och närmar sig slutet av sin livslängd. Dock är de nyligen servade och genomgående utan anmärkning.
Men dom verkar ju ha klarat av att kyla ner kollektorn i allafall :)

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Återladdning
« Svar #32 skrivet: 26 september 2020, 12:07:39 »
Installera frikyla? Låt Google bygga serverhall i området?
 tummenupp

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #33 skrivet: 26 september 2020, 12:10:35 »
Men om pumparna kan köras men med låg ingående köldbärartemperatur blir minskningen i oljeförbrukning inte så stor.

Ska jag tolka detta som att det GÅR att köra anläggningen även om köldbärarvätskan går ner mot -10 grader(enligt simuleringar), om pumparna klarar av det? (de gamla pumparna stängdes tidvis och delvis av när det blev för kall kb-vätska)
Isåfall håller ju värmekonsultens kalkyl!
Jag vill inte hålla på och bråka med styrelsen i onödan. Men om dom blir vilseledda av en konsult som tänkt fel så vill jag göra vad jag kan för att förhindra dåliga beslut.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #34 skrivet: 26 september 2020, 12:19:33 »
I vår stora förening finns det en del som ligger på en annan sida av en väg. Den är ca hälften så stor som delen jag har talat om. Den har en egen värmeanläggningen som är hälften så stor. Hälften så stor bergkollektor. Hälften så kraftiga värmepumpar. Spetsvärmen där är el.
Den sidan har sedan ca åtta år återladdning i form av en kylmedelskylare installerad. Det påstås att den gör mycket nytta. Men jag kan inte se den nyttan i "siffror"? I tabellen nedan kallas den stora anläggningen jag beskrivit tidigare "röda sidan". Och den mindre delen med återladdning "gula sidan"

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #35 skrivet: 26 september 2020, 12:51:02 »

Hur tänker du nu?

Du skriver att "Borrhålen börjar bli lite kalla på vintrarna nu" men du är inte orolig att det blir hopklämda kollektorer i borrhålen när ni byter ut värmepumpar med COP 2 till större/kraftigare värmepumpar med COP >3 dvs ni kanske är på väg att belasta borrhålen med den dubbla effekten.

Vad jag förstår från Er hemsida, så är inte kylaren igång ännu, och därmed är möjligheten till återladdning förbi inför för den här vintern.

Du skriver att du inte ser vinsten från Guls återvinning, men är värmebehovet hälften av Röds så vinner Gul med 13% lägre förbrukning.

Energi från berget har ni ju räknat med samma COP-tal dvs 2,028 för både Gul och Röd, som i sin tur inte visar den verkliga vinsten från kylaren.


Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #36 skrivet: 26 september 2020, 13:19:45 »
Lexus, jag är inte orolig för att jag tror att anläggningen kommer att "driftas" med förnuft. Det går väl att ställa in temperaturgränser för pumparna om inte annat?

Jag tänkte att det hade gått att plocka mer värme ur berget där det finns återladdning, relativt kollektorns storlek, om det fungerat?
Edit: Du menar att siffrorna för "berget" bara är uträknat med hjälp av pumparnas förbrukning? Isåfall säger förstås tabellen inte mycket om verkligheten.
« Senast ändrad: 26 september 2020, 13:24:11 av Patrik_f »

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #37 skrivet: 26 september 2020, 13:36:47 »
För att ytterligare späda på förvirringen, här är en tabell över värmebehovet. Om jag jämför värmebehov med köpt energi för båda sidor så ser jag att förhållandena blir nästan exakt lika. Fast sen är ju frågan hur dessa siffror är framtagna. Siffrorna för varmvattenförbrukningen ser väl lite suspekta ut tex?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #38 skrivet: 26 september 2020, 13:50:45 »

Du skriver att Röd har dubbelt så stort värmebehov i jämförelse med Gul, som i sin tur ger Gul en besparing på 164 MWh när man summerar förbrukningen.

Det måste finnas ett antal meter bergkollektorer för att förse värmepumparna med den kyleffekt som de kräver, utan att behöva sänka temperaturer på köldbäraren så lågt att det skapar problem med larm, skada på kollektorn eller/och driftekonomin blir dålig.

När man hittat den balansen mellan kyleffekt och kollektorlängd, så gäller det att behålla temperaturen i berget. Då ni har tätt mellan borrhålen så skapas termisk influens sedan berget mellan borrhålen är "tömd" på energi. Den energin är viktig att återställa då risken för klämda slangar är just i det området d.v.s. foderrör och närheten till andra kollektorer.

Även bergmassorna som "ännu" inte drabbats av termisk influens har förlorat temperatur, vilket i sin tur straffas över tid med risk för larm osv.... om ni inte återladdar.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #39 skrivet: 26 september 2020, 14:23:44 »
Edit: Du menar att siffrorna för "berget" bara är uträknat med hjälp av pumparnas förbrukning? Isåfall säger förstås tabellen inte mycket om verkligheten.

När COP blir 2,028 på bägge anläggningarna, så är det mycket som talar för att det är ett antagande.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #40 skrivet: 26 september 2020, 14:38:12 »
Du skriver att Röd har dubbelt så stort värmebehov i jämförelse med Gul, som i sin tur ger Gul en besparing på 164 MWh när man summerar förbrukningen.

Jag delar "köpt energi" för respektive sida, med värmebehov för respektive sida från den sista tabellen, och får identiska förhållanden. Dock kan ju värmebehovet vara uträknat från köpt energi och då säger tabellerna ingenting om inbördes förhållanden mellan sidorna :P

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #41 skrivet: 26 september 2020, 15:59:14 »
Ska jag tolka detta som att det GÅR att köra anläggningen även om köldbärarvätskan går ner mot -10 grader(enligt simuleringar), om pumparna klarar av det? (de gamla pumparna stängdes tidvis och delvis av när det blev för kall kb-vätska)

Pumparna klarar troligen inte så låg köldbärartemperatur. Äcwn om de skulle göra det mår de inte bra av det. Det vanliga är att lågtemperaturlarmet går när ingående köldbärare går under ca -6 grader. Husen har förmodligen radiatorer som behöver 55 graders framledningstemperatur  när det är som kallast ute. Det betyder att pumparna får arbeta hårt pga den stora tryckskillnad som det då blir över kompressorn.   

En ingående köldbärartemperatur på -7 när bägge pumparna går låter inte orimligt. Det gör däremot +1 grader.

Ett alternativ skulle kanske kunna vara att borra nya hål tätt mitt i den befintliga kollektorn och återladda. Så att kollektorn blir mer som ett värmelager?

Det är bättre att borra de nya hålen så långt från de befintliga som möjligt. Det ger en större yta mot omgivande berg för värmetillförseln till borrhålen och mindre behov av återladdning. Det borde vara enkelt att styra återladdningen till de gamla borrhålen om man så vill.


Du skriver att "Borrhålen börjar bli lite kalla på vintrarna nu" men du är inte orolig att det blir hopklämda kollektorer i borrhålen när ni byter ut värmepumpar med COP 2 till större/kraftigare värmepumpar med COP >3 dvs ni kanske är på väg att belasta borrhålen med den dubbla effekten.

Har ingående köldbärartemperatur varit -7 grader har borrhålen varit helt igenfrusna ända ut till bergväggen. Det verkar inte ha medfört några problem. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #42 skrivet: 26 september 2020, 16:31:39 »
Har ingående köldbärartemperatur varit -7 grader har borrhålen varit helt igenfrusna ända ut till bergväggen. Det verkar inte ha medfört några problem.

Föreningen har två värmepumpar på tillsammans 340 kW. Dessa presenteras med ett COP på 2. Det betyder att de har en kyleffekt på 170 kW, som då ska fördelas på 30 x 220 meter d.v.s. 6 600 meter vilket blir 25 W/m.

Att utifrån det tro det kan bli -7° på inkommande köldbärare, känns inte troligt. Hellre att man tror det finns underliggande fel som t.ex. hopklämda kollektorer eller felaktigt strypta ventiler.

Hopklämda kollektorer är inget nytt, och jag gissar att flertalet av dessa har haft en medeltemp i borrhålet betydligt varmare än -7°.

Att det är riskfritt vid -7° är inte jag beredd att påstå, men finns en vilja att tro det funkar så är det väl bara att köra på.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #43 skrivet: 26 september 2020, 16:46:37 »
Lexus, håller med om att det låter underligt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #44 skrivet: 26 september 2020, 16:49:16 »
Har tittat en del på förbrukningsiffrorna. För den gula sidan drar värmepumparna 388 MWh av totalt 618. Pumparna drar alltså 62,8% av totala elförbrukningen. Om man för den röda sidan drar bort 40 MWh direktel,  som förmodligen förbrukas i utrymmen där det inte finns vattenburen värme, drar värmepumparna 852 MWh av totalt 1358 MWh vilket blir 62,7%. Det tillsammans med att COP blir 2,028 för bägge anläggningarna tyder på att man inte ska ta så allvarligt på siffrorna.

Vad gäller varmvattenförbrukning brukar man schablonmässigt räkna med 5000 kWh/år för en familj. Med tanke på att den uppvärmda ytan per lägenhet verkar det vara ”familjestorlek” på lägenheterna. 185 MWh för varmvatten verkar lågt. Det blir bara 1200 kWh/lägenhet. Då verkar de 450 MWh som uppgavs i första inlägget betydligt rimligare.

Finns det inga mätvärden på ingående köldbärartemperatur för den gula sidan? Resultat från jämförande mätningar på röda och gula sidan nu när uppvärmningssäsongen har börjat skulle vara intressanta.
För radiatorsystem kan man räkna med att varje grads högre köldbärartemperatur höjer värmepumpens COP med 2-2,5%. Pumparnas effekt ökar med 4-5% per grad högre köldbärartemperatur vilket minskar behovet att tillsatsvärme en del.   

Att utifrån det tro det kan bli -7° på inkommande köldbärare, känns inte troligt. Hellre att man tror det finns underliggande fel som t.ex. hopklämda kollektorer eller felaktigt strypta ventiler.

Hopklämda kollektorer är inget nytt, och jag gissar att flertalet av dessa har haft en medeltemp i borrhålet betydligt varmare än -7°.

Det kan naturligtvis vara något fel av nämnda slag. Jag förutsatte att konsulten hade ägnat sig åt någon form av undersökning av anläggningen och kontrollerat flöden och sådant. Det verkade självklart för mig att man gör det innan man rekommenderar att satsa en massa pengar på återvinningsaggregat men det jag kan ju ha fel där.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Återladdning
« Svar #45 skrivet: 26 september 2020, 16:54:44 »
Känns som det finns lite osäkerhet siffrorna. Skulle vara intressant att veta den historiska oljeförbrukningen för t.ex. 20 år sedan innan värmepumparna installerades och i princip all uppvärmning var från olja antar jag. Eller fanns det elpanna då också? Går det att få fram sådana uppgifter?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #46 skrivet: 26 september 2020, 17:05:31 »
Jag förutsatte att konsulten hade ägnat sig åt någon form av undersökning av anläggningen och kontrollerat flöden och sådant. Det verkade självklart för mig att man gör det innan man rekommenderar att satsa en massa pengar på återvinningsaggregat men det jag kan ju ha fel där.

Håller helt med dig, så borde/ska det vara.  Men konsulten undersökte nog bara vilken fakturaadress som gällde för projektet.  ;)

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #47 skrivet: 26 september 2020, 17:31:44 »
Håller helt med dig, så borde/ska det vara.  Men konsulten undersökte nog bara vilken fakturaadress som gällde för projektet.  ;)
Min misstanke är snarare att konsulten kanske brister i erfarenhet när det gäller just bergvärme, i praktiken?

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #48 skrivet: 26 september 2020, 17:46:15 »
Känns som det finns lite osäkerhet siffrorna. Skulle vara intressant att veta den historiska oljeförbrukningen för t.ex. 20 år sedan innan värmepumparna installerades och i princip all uppvärmning var från olja antar jag. Eller fanns det elpanna då också? Går det att få fram sådana uppgifter?
Det enda jag kan hitta är utgiftsposten "uppvärmning" i gamla årsredovisningar. Säger nog inte så mycket.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9700
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Återladdning
« Svar #49 skrivet: 26 september 2020, 18:08:57 »
Ok, ja det är nog svårt att hitta så gammal information. I en broschyr från Svenska Kyl-&Värmepumpsföreningen hittade jag i alla fall en delvis likande brf i norra Göteborg:

Brf Agneberg
Brf Agnesbergshus nr 1 bildades 1963. Föreningens fastighet består av flerbostadshus om tre våningar med 162 lägenheter. Husen byggdes av Riksbyggen1965. Ursprungligen installerades en oljepanna. Med tiden steg uppvärmningskostnaderna och oljepannans miljöbelastning var negativ. Föreningen bestämde sig då för att se över alternativa uppvärmningssystem. Valet föll på en bergvärmeanläggning och det har föreningen inte ångrat. En representant för föreningen säger ”Vi är väldigt nöjda med vårt beslut att installera bergvärmeanläggningen, möjligen ångrar vi att vi inte gjorde detta tidigare. Förutom att vi får en massa pengar över till annat i verksamheten har det dåliga samvetet av att ha förbrukat så mycket olja tidigare försvunnit – det känns bra!”

Fakta
Ursprunglig energianvändning: Olja 200 m3/år (ca 2 000 MWh/år)
Vald lösning: Bergvärmepumpanläggning
Antal borrhål: 32 st à 180 m kopplade mot 4 brunnar
Installationsår: 2006
Nuvarande energianvändning: ca 650 MWh/år

Är ju intressant att jämföra med andra föreningar med liknande lösning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #50 skrivet: 27 september 2020, 10:40:42 »
Håller med Roland om att varmvatten förbrukningen redovisas med allt för låga siffror. Fjärrvärmebranchen redovisar ett medel om 30 kWh/m², vilket blir om vi tror bostadsytan är 18 000 m² runt 540 MWh/år

Kvar blir då 2 750 MWh som fördelas på 21 809 m², vilket blir ett effektbehov på runt 47 W/m² vid DUT, vilket är en rimlig siffra.

Ska alla de nya värmepumparna monteras på Röd, eller hamnar 4 st. på Röd och 2 st. på Gul?

Har Gul 15 borrhål?

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #51 skrivet: 27 september 2020, 11:25:50 »
Lexus,
Vi(inte styrelsens konsult) har räknat med totalt effektbehov på 2300 MWh. Fast jag kan inte avgöra om det är mer korrekt än din siffra :).
6 pumpar ska monteras på röda sidan.
Gul sida har 15 borrhål ja.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #52 skrivet: 27 september 2020, 11:39:42 »
Sorry,  jag räknade på totalen Röd+Gul.  ???

För enbart Röd blir då varmvattenbehovet runt 380 MWh beroende på lokalytornas storlek.

Jag känner att det vettiga hade varit att börja byta pumparna där det redan finns återvinning. Genom att det förmodligen endast går att köra 3-4 st på Röda sidan i vinter, kanske det är vettig att ta två till Gul.

Hur är tankarna om Guls anläggning. Är den nyare?

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #53 skrivet: 27 september 2020, 11:47:40 »
Tankarna är att gul sida också ska "uppgraderas" Pumparna där är lika gamla. Och hur var det med återladdningen, gör den att det går att fördubbla effektuttaget per tidsenhet i mars ^-^?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #54 skrivet: 27 september 2020, 13:17:33 »
Nej nej, absolut inte.

När det blir täta borhålslager finns en begränsad mängd energi (berg och vatten) att tillgå. Det innebär att temperaturen på lagret faller till lägre nivå än ett borrhål som belastas lika mycket men har långt till omkringliggande borrhål. Därav krävs mekanisk återladdning.

Återladdningen är bara till för att återställa den energi som inte solen eller den geotermiska energin tillför. Det blir alltid ett underskott på energi i berget, om/när man inte önskar att medeltemperaturen i berget är 10°-15° under årsmedel för orten.

Har du många borrhål som står tätt, kan man få den att hålla högre temperatur under en längre tid än temperaturen i ostört berg.

Det blir ju automatiskt en vinst med årterladdningen, genom att stor del av året får ni hög temperatur på inkommande köldbärare d.v.s. vår, sommar och höst. Är det rätt tekniker som sköter driften på anläggningen, kan värmepumparna köras direkt mot köldmediekylaren, om/när temperaturen är högre i berget än uteluften, om det finns risk att energin i berget är otillräcklig i mars. Men framför allt...stäng ner återvinningen innan den kyler berget.

Titta igen på om ni inte kan återvinna frånluften. Den finns i en mängd om 130 kW eller runt 1 000 MWh/år för hela området.

Alternativt ett antal värmepumpar placerade på lämpliga ställen i fastigheterna. Då tillförs ytterligare 300 MWh d.v.s. 1 300 MWh som ersätter belastningen på de stora värmepumparna. Kanske det då går att flytta två av de nya till Gul, som då ersätter investeringen av två nya värmepumpar samt allt borrande och grävande i området. Återladdning på Röd blir ändå aktuellt.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #55 skrivet: 27 september 2020, 13:34:26 »
Nej nej, absolut inte.

När det blir täta borhålslager finns en begränsad mängd energi (berg och vatten) att tillgå. Det innebär att temperaturen på lagret faller till lägre nivå än ett borrhål som belastas lika mycket men har långt till omkringliggande borrhål. Därav krävs mekanisk återladdning.
Är du helt säker på det? Jag menar inte hur temperaturen i berget ändras år från år. Jag hade för mig att det var bergets termiska diffusivitet som avgjorde hur temperaturen i BORRHÅLET reagerar på energiuttag(och tillförsel). Jag håller med om att mekanisk återladdning höjer temperaturen i berget. Och kanske lönar sig ekonomiskt.

Kanske det då går att flytta två av de nya till Gul, som då ersätter investeringen av två nya värmepumpar samt allt borrande och grävande i området. Återladdning på Röd blir ändå aktuellt.
Då faller ju hela iden med att byta pumpar för oss. Vi får lägre elförbrukning pga effektivare pumpar. Men måste fortsätta köpa lika mycket tillskottsenergi.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #56 skrivet: 27 september 2020, 14:07:52 »
Är du ute efter att rekommendera styrelsen att köra dubbla kyleffekten utan ytterligare borrhål? Eller varför frågar du om jag är säker?

Är er idé genomförbar? Du har tidigare pratat om ekonomi, som jag antar både avser funktion, drift och investeringskostnad.

Spelar det någon roll om det är två Thermia fastighetspumpar som hämtar energi från berget, istället för 10 st mindre pumpar som hämtar energi ur frånluften? Blir det inte driftkostnad densamma i bägge fallen.

Skillnaden är nog den att investeringskostnaden är lägre på frånluftspumparna.

För att veta exakt vilket värmeledningsförmåga berget har, måste man ansluta en enhet som visar på borrhålets kapacitet d.v.s. en termisk responstest. Nu tror inte jag att det är några större skillnader, även  om det inte är granit under era fastigheter.

Granit tror jag har en specifik värmekapacitet på 2200 kJ/m³*K. Har ni en bättre bergart så kan man säkert utvinna mer energi, men är energin redan hämtad så spelar det ju ingen roll. Ni måste ändå ladda tillbaka nästan lika mycket som ni hämtar, för att inte berget ska tappa ytterligare temperatur.

« Senast ändrad: 27 september 2020, 18:01:24 av Lexus »

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #57 skrivet: 27 september 2020, 14:24:24 »
Lexus. styrelsens konsult föreslår dubbel kyleffekt utan ytterligare borrhål. Det gör mig orolig eftersom jag på flera håll hört att det är dödsdömt.

B

  • Gäst
B
SV: Återladdning
« Svar #58 skrivet: 27 september 2020, 15:08:15 »
Lexus. styrelsens konsult föreslår dubbel kyleffekt utan ytterligare borrhål. Det gör mig orolig eftersom jag på flera håll hört att det är dödsdömt.

Det som Lexus skriver om är den rätta vägen att gå.
Återställning av en utarmad energikälla .
Ska mer effekt effekt in skall det till en kompletterings
Borrning plus återställnings åtgärder.

Om er konsult föreslår dubbelt uttag på befintliga
Borrhål  :o . Byt ut han

Varmvatten kostnad .
Tänk även på VVC . I så stora områden
Drar det iväg i förbrukning för att upprätthålla
Min temp 50g på vvc returtempen.

Det finns lite olika lösningar att minimera den
Om man är på plats och ser förutsättningarna.
Mvh
B

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #59 skrivet: 27 september 2020, 16:03:27 »
Lexus. styrelsens konsult föreslår dubbel kyleffekt utan ytterligare borrhål. Det gör mig orolig eftersom jag på flera håll hört att det är dödsdömt.

Yes, ni har granit, pegmatit och granitoid.

Värmekapacitet 2200 kJ/m³*K och värmeledningsförmåga värmeledningsförmåga 3,5 W/m*K.

Sedan finns det ju även vatten i berget, som bättrar på värmekapaciteten, och speciellt vid fasomvandlingen.

Ja, ni kommer att få stora problem, genom att ni inte har tillräcklig mängd borrhål samt inte hinner återladda. Även om ni borrar så är det förmodligen i redan nerkylt berg, om du har 45 gradade borrhål inom fastighetsgränsen.

« Senast ändrad: 27 september 2020, 18:00:50 av Lexus »

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #60 skrivet: 27 september 2020, 16:06:43 »
Det som Lexus skriver om är den rätta vägen att gå.
Återställning av en utarmad energikälla .
Ska mer effekt effekt in skall det till en kompletterings
Borrning plus återställnings åtgärder.

Om er konsult föreslår dubbelt uttag på befintliga
Borrhål  :o . Byt ut han
Ja, det är så jag tänker. Tyvärr har denne konsult styrelsens oinskränkta förtroende och mandat. Men vi ska ha extrastämma om några veckor angående just återladdningsstationen.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #61 skrivet: 27 september 2020, 16:41:03 »

Är det någon på den stämman som vet något om geoenergi och återladdning?


Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #62 skrivet: 27 september 2020, 16:47:31 »
Är det någon på den stämman som vet något om geoenergi och återladdning?
Haha, INGEN i föreningen har nån susning kan jag lova :)
Det normala är ju att lita på styrelsen, att den har gjort en gedigen och objektiv beredning av ärendet. Så det ska mycket till för att styrelsens förslag inte ska gå igenom.
« Senast ändrad: 27 september 2020, 16:49:46 av Patrik_f »

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Återladdning
« Svar #63 skrivet: 28 september 2020, 19:06:30 »
Om det inte går att påverka styrelsen pga okunskap kanske man kan påverka den tekniska utformningen. Se till att inkoppling av återvinning eller  köldmediekylaren  INTE kopplas mot returen till berget.

Det är ju en vinst att köra värmeåtervinning  eller köldmediekylaren  direkt in i värmepumparna. Återladdningen ,om den sker har ju samma långsamma uttag ur berget men på en några grader högre nivå.  Rakt in i VP ger alltid en effektivitetvinst och  och när värmepumparna står går värmen vidare till berget.

Som Lexus skrev arbetar Köldmediekylaren mot  luft som är varmare än berget en stor del av året. Värmeåtervinning opererar ju året om och bidrar därmed mer.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #64 skrivet: 28 september 2020, 19:39:40 »
Såhär skriver styrelsens konsult:
Vi kommer ta så mycket som möjligt från uteluften ända ned till 0 C!
Vi kommer således återladda berget kraftigt OCH spara berget tills kylan kommer.
Återladdningen kommer således inte sitta på det något varmare som kommer från berget utan det kalla som skall till berget.
Med värmepumpar som täcker all effekt och har COP 3,0 vid kyla bör man utan problem kunna halvera energin, särskilt med tanke på att en total ombyggnad i så hög grad kan effektivisera varmvattenproduktion, temperaturekonomi och reglering.


Konsulten anger värmebehovet 15,7 kW/C för röda sidans 14 000 m2/ 150 lägenheter.
Pga prestige kommer knappast synpunkter från en simpel boende att beaktas..
« Senast ändrad: 28 september 2020, 19:46:38 av Patrik_f »

B

  • Gäst
B
SV: Återladdning
« Svar #65 skrivet: 28 september 2020, 20:50:45 »
Såhär skriver styrelsens konsult:
Vi kommer ta så mycket som möjligt från uteluften ända ned till 0 C!
Vi kommer således återladda berget kraftigt OCH spara berget tills kylan kommer.
Återladdningen kommer således inte sitta på det något varmare som kommer från berget utan det kalla som skall till berget.
Med värmepumpar som täcker all effekt och har COP 3,0 vid kyla bör man utan problem kunna halvera energin, särskilt med tanke på att en total ombyggnad i så hög grad kan effektivisera varmvattenproduktion, temperaturekonomi och reglering.


Konsulten anger värmebehovet 15,7 kW/C för röda sidans 14 000 m2/ 150 lägenheter.
Pga prestige kommer knappast synpunkter från en simpel boende att beaktas..

Ner till 0 g 😂 ute !

Han vet inte vad han snackar om


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #66 skrivet: 28 september 2020, 21:05:03 »
Konsulten anger värmebehovet 15,7 kW/C för röda sidans 14 000 m2/ 150 lägenheter.

Om man tittar på de siffror du presenterade i trådens första inlägg, så ger det ett effektbehov på 740 kW vid DUT eller 20,5 kW/°C.

(räknat på 90 000 gradtimmar, 3° egenvärme, 21° rum samt DUT -18°.)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #67 skrivet: 28 september 2020, 22:28:05 »
Konsultens påståenden känns lite tveksamma. Värmebehovet är 2300 MWh/år. Maximalt värmebehov är ca 800 kW varav ca 50 kW är för varmvatten. Värmepumarnas nominella effekt är 6 x 88 = 528 kW men då de troligen kommer att arbeta med minusgrader på ingående köldbärare blir den verkliga effekten lägre. Effekttäckningen blir ca 60%. Det är inte så att värmepumparna täcker hela effektbehovet när det är som kallast ute. Jag skulle tro att när det blir kallare än ca -6 grader kommer det att behövas tillsatsvärme.

En effekttäckning på 60% betyder att värmepumparna kommer att leverera lite över 90% av husets årliga värmebehov. Antar vi 93% blir kalkylen följande:
Värmepumparna levererar 2300 x 0,93 = 2140 MWh och drar 713 MWh el (COP=3).
Tillsatsvärmebehovet blir 0,07 x 2300 = 161 MWh.
Totalt köpt energi blir alltså 874 MWh + 40 MWh för direktelen = 914 MWh att jämföra med dagens 1398 MWh.

Det blir ingen halvering av köpt energi. Det blir däremot en avsevärd minskning av behovet av tillsatsvärme men det verkar inte vara det konsulten syftar på.

Påståendet ”Vi kommer ta så mycket som möjligt från uteluften ända ned till 0 C!” är rätt intetsägande. När temperaturen går ner mot noll grader blir det inte mycket effekt som återladdningen bidrar med men det är ju ändå så mycket som möjligt med tanke på hur anläggningen är dimensionerad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Återladdning
« Svar #68 skrivet: 29 september 2020, 07:21:27 »
Såhär skriver styrelsens konsult:
Vi kommer ta så mycket som möjligt från uteluften ända ned till 0 C!
Vi kommer således återladda berget kraftigt OCH spara berget tills kylan kommer.
Återladdningen kommer således inte sitta på det något varmare som kommer från berget utan det kalla som skall till berget.
Med värmepumpar som täcker all effekt och har COP 3,0 vid kyla bör man utan problem kunna halvera energin, särskilt med tanke på att en total ombyggnad i så hög grad kan effektivisera varmvattenproduktion, temperaturekonomi och reglering.


Konsulten anger värmebehovet 15,7 kW/C för röda sidans 14 000 m2/ 150 lägenheter.
Pga prestige kommer knappast synpunkter från en simpel boende att beaktas..

OM vi antar att KB är minusgrader när utetempen är 0 grader så kommer käldmedievärmaren att frosta igen.
Det behöver sannolikt vara några plusgrader i luften för att det skall fungera som önskat, och finnas avfrostningsautomatik, men det kanske finns.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Återladdning
« Svar #69 skrivet: 29 september 2020, 07:41:45 »

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #70 skrivet: 29 september 2020, 07:45:56 »

En effekttäckning på 60% betyder att värmepumparna kommer att leverera lite över 90% av husets årliga värmebehov. Antar vi 93% blir kalkylen följande:
Värmepumparna levererar 2300 x 0,93 = 2140 MWh och drar 713 MWh el (COP=3).
Tillsatsvärmebehovet blir 0,07 x 2300 = 161 MWh.
Totalt köpt energi blir alltså 874 MWh + 40 MWh för direktelen = 914 MWh att jämföra med dagens 1398 MWh.

Det blir ingen halvering av köpt energi. Det blir däremot en avsevärd minskning av behovet av tillsatsvärme men det verkar inte vara det konsulten syftar på.


Det har gjorts simulering med mindre effekttäckning(vad jag förstår) och då barkar temperaturen i borrhålen åt h....e.



Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #71 skrivet: 29 september 2020, 07:47:17 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Återladdning
« Svar #72 skrivet: 29 september 2020, 07:50:26 »
Borde inte även denna lösning få problem med påfrostning vid kallare väder än några plusgrader.
Borde kunna bli rena ispaketen som riskerar spräcka solcellerna om man inte stänger av cirkulationen under en viss utetemp?
"– Vi håller fortfarande på med utvärderingen samtidigt som vi gör lite styrmässiga förändringar i värmepumpar och annat för att optimera driften."

Uttalandet kan vara ett konstaterande av detta.
« Senast ändrad: 29 september 2020, 07:54:12 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Återladdning
« Svar #73 skrivet: 29 september 2020, 08:51:56 »
Borde inte även denna lösning få problem med påfrostning vid kallare väder än några plusgrader.
Borde kunna bli rena ispaketen som riskerar spräcka solcellerna om man inte stänger av cirkulationen under en viss utetemp?
"– Vi håller fortfarande på med utvärderingen samtidigt som vi gör lite styrmässiga förändringar i värmepumpar och annat för att optimera driften."

Uttalandet kan vara ett konstaterande av detta.

Som det ser ut så har dom en shunt på solcellerna som öppnar mer efter den effekt som finns

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #74 skrivet: 29 september 2020, 10:15:43 »
På väg till återvinningscentralen i morse tog jag en liten omväg för att titta på den befintliga återladdningsenheten. Den var ca 2x4 meter med 4 fläktar à ca 500 W. Temperaturdifferensen in/ut var 2,0 grader men då flödet inte är känt säger det inget mer än att enheten fungerar.

I simuleringen har man räknat med 96% energitäckning och det kan mycket väl bli så. Man har räknat med en COP över året på 3,7 exklusive tillsatsvärmen. Jag tycker det verkar högt med tanke på att det måste vara radiatorer i husen och kalla borrhål men pumparna har hög effekt och det brukar ge högre verkningsgrad. 

Enligt simuleringen blir nettouttaget värme från borrhålen 763 MWh/år. I dagsläget anses värmeuttaget vara 876 MWh/år vilket ger alldeles för kalla borrhål. Stämmer siffrorna ger återladdningsenheten i kombination med de nya värmepumparna ingen större minskning av värmeuttaget från berget, minskningen blir bara 13%. Som jag ser det kommer borrhålen även fortsättningsvis att vara för kalla.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #75 skrivet: 29 september 2020, 10:32:51 »

Den kylaren servar 15 borror om jag förstår det rätt.

Vilka temperaturer var det?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #76 skrivet: 29 september 2020, 11:08:07 »
Jag mätte mot svarta järnrör med kondens på och jag vet att man mäter för låg temperatur när man mäter mot vatten. Hur ett tunt fuktlager påverkar vet jag inte men i vilket fall som helst mätte jag 5 grader in och 7 grader ut. Differensen var 2,0 i snitt och den bör vara korrekt. Lufttemperaturen var 14 grader.

Den gula anläggningen ska vara hälften så stor som den röda.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #77 skrivet: 29 september 2020, 12:53:35 »
Då känns det i alla fall som Guls anläggning är okej. Nu vet vi ju inte om 5° är flödet från borrhålen eller om det är från värmepumparna, men oavsett känns det som att det funkar bra.  tummenupp

Skulle vara intressant om det gick att mäta varje slinga på Röda sidan d.v.s det bör finnas samlingsbrunnar utspridda på marken.

Men då är det nog läge att Patrik kliver in och skapar en arbetsorder på det. :-)

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #78 skrivet: 29 september 2020, 15:33:25 »
Då känns det i alla fall som Guls anläggning är okej. Nu vet vi ju inte om 5° är flödet från borrhålen eller om det är från värmepumparna, men oavsett känns det som att det funkar bra.  tummenupp
Det intressanta är väl hur det ser ut i februari ::)
Det är flödet från borrhålen. Som konsulten vill koppla om.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #79 skrivet: 29 september 2020, 15:45:58 »


I simuleringen har man räknat med 96% energitäckning och det kan mycket väl bli så. Man har räknat med en COP över året på 3,7 exklusive tillsatsvärmen. Jag tycker det verkar högt med tanke på att det måste vara radiatorer i husen och kalla borrhål men pumparna har hög effekt och det brukar ge högre verkningsgrad. 

Enligt simuleringen blir nettouttaget värme från borrhålen 763 MWh/år. I dagsläget anses värmeuttaget vara 876 MWh/år vilket ger alldeles för kalla borrhål. Stämmer siffrorna ger återladdningsenheten i kombination med de nya värmepumparna ingen större minskning av värmeuttaget från berget, minskningen blir bara 13%. Som jag ser det kommer borrhålen även fortsättningsvis att vara för kalla.
Simuleringen visar på att borrhålstemperaturen blir under -10° december till mars med det tänkta värmeuttaget från de nyinköpta pumparna. Då kan väl inte pumparna köras som tänkt utan mer tillsatsenergi måste köpas, eller?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Återladdning
« Svar #80 skrivet: 29 september 2020, 16:29:20 »
Då känns det i alla fall som Guls anläggning är okej. Nu vet vi ju inte om 5° är flödet från borrhålen eller om det är från värmepumparna, men oavsett känns det som att det funkar bra.  tummenupp

Skulle vara intressant om det gick att mäta varje slinga på Röda sidan d.v.s det bör finnas samlingsbrunnar utspridda på marken.

Men då är det nog läge att Patrik kliver in och skapar en arbetsorder på det. :-)

Du får väl ta med dig Bosse och göra en inspektion på plats.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #81 skrivet: 29 september 2020, 18:36:42 »
Resultatet av besöket blir då "Gör om, gör rätt".

Men det är ju inte det styrelsen vill höra.  :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #82 skrivet: 01 oktober 2020, 13:35:04 »
Simuleringen visar på att borrhålstemperaturen blir under -10° december till mars med det tänkta värmeuttaget från de nyinköpta pumparna. Då kan väl inte pumparna köras som tänkt utan mer tillsatsenergi måste köpas, eller?

Jag känner inte till någon bergvärmepump som klarar så låg köldbärartemperatur även om det är möjlig. Luft/vattenvärmepumpar kan ju arbeta med mycket låg förångningstemperatur.

Värmepumpars nominella effekt brukar anges för noll grader på ingående köldbärare. 10 grader kallare köldbärare bör ge mer än 30% minskning av pumparnas effekt. Frågan är i vilken mån det ligger med i kalkylen.

I vilket fall som helst tvivlar jag starkt på att det går att nå så högt års-COP som påstås när köldbäraren är så kall vintertid. Det skulle vara intressant att veta vad det är för fabrikat och typ av värmepumpar som ska installeras. Vet man det går det att får en bättre uppfattning om vad man kan vänta sig för COP och därmed elförbrukning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Återladdning
« Svar #83 skrivet: 01 oktober 2020, 13:53:00 »
Det har han skrivit i trådstarten.


På värmekonsultens inrådan har 6 st Thermia Mega xl pumpar på 88 kW st installerats.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #84 skrivet: 01 oktober 2020, 14:29:45 »
Det har han skrivit i trådstarten.

Det hade jag glömt.

I databladet står det att SCOP för radiatorsystem med 55 graders framledningstemperatur är 4,32 så det finns marginal till det beräknade värdet för det här projektet, har för mig det var 3,76. Pumparna klarar ner till -10 köldbärartemperatur men det är inte säkert att de klarar max framledningstemperatur då. Pumparna är tappar troligen inte så mycket effekt pga kallare köldbärare då det är inverterpumpar men jag hittar inga uppgifter om det.
« Senast ändrad: 01 oktober 2020, 14:46:23 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #85 skrivet: 01 oktober 2020, 17:31:00 »
Observera att det inte är konsulten som genomför ombyggnaden som har gjort simuleringarna.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #86 skrivet: 03 oktober 2020, 09:01:02 »
Det hade jag glömt.

I databladet står det att SCOP för radiatorsystem med 55 graders framledningstemperatur är 4,32 så det finns marginal till det beräknade värdet för det här projektet, har för mig det var 3,76. Pumparna klarar ner till -10 köldbärartemperatur men det är inte säkert att de klarar max framledningstemperatur då. Pumparna är tappar troligen inte så mycket effekt pga kallare köldbärare då det är inverterpumpar men jag hittar inga uppgifter om det.
Kan man anta att konsulten räknar med köldbärartemp på -10 i sin "driftkalkyl" och att han med kylmedelskylaren bara vill upprätthålla energibalansen/temperaturen långsiktigt i berget?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #87 skrivet: 03 oktober 2020, 10:28:14 »
Pumparna är tappar troligen inte så mycket effekt pga kallare köldbärare då det är inverterpumpar

Vad menar du med att de inte tappar så mycket i effekt, med kallare köldbärare. Vad är skillnaden mellan en inverterpump och en on/off i det fallet?

Man får intrycket att du tror det fungerar med 6 st 88:or och 6 600 meter, utan att tappa så mycket i verkningsgrad eller funktion förutom max framledning. Är det din uppfattning, att BRF ska lita på konsulten och köra på med det de har och återladda nästa sommar?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #88 skrivet: 03 oktober 2020, 16:32:25 »
On/off-pumpar går med konstant varvtal när de går. Sjunker förångningstrycket på grund av kallare köldbärare sjunker massflödet till kompressorn vilket minskar effekten. På inverterpumpar kan man delvis kompensera för det genom att öka varvtalet så att kompressormotorn matas med samma effekt. Kompressorn i en on/off-pump drar ju mindre ström när köldbärartemperaturen sjunker. I vilket mån det går att göra det i det här fallet är oklart då jag inte har hittat något diagram som visar pumpens effekt som funktion av köldbärar- och värmebärartemperatur. Det enda var en fotnot i databladet där det i princip stod att pumpen inte kan ge nominell effekt vid samtidigt lägsta köldbärartemperatur och högsta värmebärartemperatur.

Det finns en möjlighet att den här installationen kan fungera men det är sådan brist på uppgifter om hur befintligt system fungerar och hur återladdningen på andra sidan gatan fungerar att jag inte vågar ha någon uppfattning alls om anläggningens funktion och i vilken mån BRF ska lita på konsulten. Konsulten kan ju ha information om anläggningarna som vi inte känner till. Jag kan bara säga att jag är mindre negativ nu än vad jag var i början. I vilket fall som helst är det ett mycket intressant projekt och jag hoppas att vi kommer att få återkommande information från Patrik om hur det går.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #89 skrivet: 03 oktober 2020, 23:04:39 »
Har ni läst den intressanta rapporten "Bergvärme kombinerat med uteluftskonvektor"?
Jag tycker att den innehåller en hel del som är relevant i denna diskussion. Jag tänker på det avsnitt där ett borrhålsfält på 15x15 borrhål analyseras. Även om det fallet(med avseende på borrhålskonfigurationen) är lite mer extremt än det som råder i min förening.
Att använda en uteluftkonvektor som kompletteringskälla är intressant för de installationer som finns i stadsdelar där avståndet till grannhål är kort. Genom återladdning kan ett nästan balanserat energiuttag ur berget erhållas och därmed nästan ett ”hållbart” energisystem. Projektet har visat att även om det  ges mer gynnsamma förhållanden för värmepump äts nyttan upp av de ökande driveffekterna för pump och fläkt. Noggrann analys behöver alltså göras innan dylikt system implementeras.

5.3.2 Ny värmepump utan konvektor och utan lägsta tillåtna
brinetemperatur
I detta scenario installeras en ny större och effektivare värmepump efter 30 år. Figur 43 visar
bergväggstemperaturen i hålet. En kraftig sänkning av väggtemperaturen sker. Efter
installation av den större värmepumpen kommer värmepumpen att gå på riktigt kalla
brinetemperuraturer, se Figur 44. Årsvärmefaktorns variationer visas i Figur 45. Sett över de
sista 15 åren (dvs. den nya värmepumpen) är SPF i medel 3.24. Medeleffektuttaget ur berget
är innan bytet (gammal värmepump) -13.0 W/m, medans den nya installerade drar i medel ur
berget -15.9 W/m. Det momentana effektuttaget är ner mot -40 W/m





5.3.4 Ny värmepump med konvektor och återladdning men utan
lägsta tillåtna brinetemperatur
Här simuleras även möjligheten till att återladda borrhålet, vilket görs för alla individuella hål
i hela fältet. Det antas alltså att alla installerar samma tekniklösning samtidigt. Det visar sig
att SPF för detta fall inte förbättras,


För det sista exemplet fanns det tyvärr inga grafer.
Hela rapporten finns här:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjQ2eCCo5nsAhXis4sKHTt7DZYQFjAAegQIAxAC&url=http%3A%2F%2Fvarmtochkallt.se%2Fwp-content%2Fuploads%2FProjekt%2FEffsysPlus%2FSlutrapport-Bergva%25CC%2588rme-kombinerat-med-uteluftkonvektor-EP21-justerad-2014-08-15.pdf&usg=AOvVaw3yY2jWFrB3fpdNxuQmbko2

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #90 skrivet: 04 oktober 2020, 08:45:04 »
På inverterpumpar kan man delvis kompensera för det genom att öka varvtalet så att kompressormotorn matas med samma effekt.

Jag kan inte se att tillförd effekt (högre frekvens) gör skillnad i behovet av borrmeter. Tillförd effekt gynnar bara varma sidan d.v.s. radiatorsystemet. Det är belastningen på borrhålen eller värmepumpens kyleffekt som jag ser som ett stort stort problem.

Håller med att det är ett intressant projekt, och jag hoppas att de kommer fram till en lösning som fungerar.


Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #91 skrivet: 04 oktober 2020, 13:19:38 »
Ytterligare frågetecken. I vilken mån går det att lita på att gradningen på borrkartan stämmer överens med verkligheten? Borrningen är gjord med sänkhammare. Kanske ligger hålen mycket närmare varann i verkligheten än på ritningen pga gravitationen?

B

  • Gäst
B
SV: Återladdning
« Svar #92 skrivet: 04 oktober 2020, 15:11:56 »
@Roland
Höjer man hastigheten med invertern höjer du också belastningen på källan tilll kyleffekt . Kb blir ännu kallare
Och verkningsgraden sjunker ytterligare.
Det blir tyvärr bara sämre .

Det finns bara ett sätt . Effekten som ska tas ur berget måste vara i symbios med VP
Mvh
B

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #93 skrivet: 04 oktober 2020, 15:13:23 »
Det är belastningen på borrhålen eller värmepumpens kyleffekt som jag ser som ett stort stort problem.

I det här fallet har den stora mängden borrhål på en begränsad yta tömt bergets förråd av lagrad värme och ytan runt gruppen av borrhål är för liten för att värmeledning från omgivningen kan fylla på förrådet utan att det blir för stort temperaturfall. Frågan är om extra borrhål är ett alternativ till återladdning. Berget runt de befintliga borrhålen bör vara ordentligt nerkylt. Man kan nog inte räkna med att de nya borrhålen kommer att fungera lika bra som borrhål i fräscht berg. Risken finns att när man har tömt berget runt de nya borrhålen på värme kommer man i alla fall bli tvungen att ta till återladdning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #94 skrivet: 04 oktober 2020, 15:24:55 »
@Roland
Höjer man hastigheten med invertern höjer du också belastningen på källan tilll kyleffekt . Kb blir ännu kallare
Och verkningsgraden sjunker ytterligare.
Det blir tyvärr bara sämre .

Jo, men det verkar vara så konsulten har räknat. I annat fall skulle antalet kWh tillsatsvärme bli större än vad som anges i kalkylen. Men uppgifter om pumparnas möjliga effekt beroende på köld- och värmebärartemperatur saknas som sagt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #95 skrivet: 04 oktober 2020, 16:31:20 »
Jo, men det verkar vara så konsulten har räknat. I annat fall skulle antalet kWh tillsatsvärme bli större än vad som anges i kalkylen. Men uppgifter om pumparnas möjliga effekt beroende på köld- och värmebärartemperatur saknas som sagt.
Återigen, konsulten har inte presenterat nån kalkyl. De diagram och "kalkyler" som presenterats här är simuleringar som har gjorts av Lafor energientreprenader.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #96 skrivet: 04 oktober 2020, 16:51:30 »

Om man tror att det går att återladda de befintliga borrhålen i 4 800 timmar med ett deltaT 15° luftvärmd köldbärare/borrhål, så går det att återladda ca: 1 600 MWh/år. Eftersom det plockas upp nästan lika mycket kommer det fortsättningsvis att ge dålig verkningsgrad på värmepumparna.

Det blir dubbelt dåligt d.v.s. att kylmedelskylaren kostar energi, plus att värmepumparna inte ger max energi på grund av kall köldbärare.

Som jag ser det finns två alternativ.

1: Borra 20 borrhål på 220-250 meter som ingår samma återladdnigskrets som de befintliga. Då spelare det inte någon roll om de borras i ett redan nerkylt berg.

2: Ingen borrning men däremot återvinna frånluften som på Röd sida är ca: 110 kW eller runt 1 000 MWh/år, samt kylmedelskylare som återladdar borrhålen med högsta effekt.

Både alternativ 1 och 2 kan komma tillrätta med energibalansen i berget efter 5-7 år d.v.s. att efterlikna ostört berg i början av uppvärmningssäsongen.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #97 skrivet: 04 oktober 2020, 17:16:53 »
Om man tror att det går att återladda de befintliga borrhålen i 4 800 timmar med ett deltaT 15° luftvärmd köldbärare/borrhål, så går det att återladda ca: 1 600 MWh/år. Eftersom det plockas upp nästan lika mycket kommer det fortsättningsvis att ge dålig verkningsgrad på värmepumparna.

Det blir dubbelt dåligt d.v.s. att kylmedelskylaren kostar energi, plus att värmepumparna inte ger max energi på grund av kall köldbärare.

Som jag ser det finns två alternativ.

1: Borra 20 borrhål på 220-250 meter som ingår samma återladdnigskrets som de befintliga. Då spelare det inte någon roll om de borras i ett redan nerkylt berg.

2: Ingen borrning men däremot återvinna frånluften som på Röd sida är ca: 110 kW eller runt 1 000 MWh/år, samt kylmedelskylare som återladdar borrhålen med högsta effekt.

Både alternativ 1 och 2 kan komma tillrätta med energibalansen i berget efter 5-7 år d.v.s. att efterlikna ostört berg i början av uppvärmningssäsongen.
Det här ligger närmast mina tankar som dom ser ut just nu. Dock ställer jag mig undrande till om det går att återladda så stor effekt med kmk ner i den befintliga kollektorn? Åtminstone ser det svårt ut i våra simuleringar. Dessa simuleringar är givetvis väldigt vanskliga att göra eftersom de beror på hur temperatur i borrhål och uteluft är i förhållanden till varann. Med fler borrhålsmetrar tänker jag att det går att återladda mer med kmk.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Återladdning
« Svar #98 skrivet: 04 oktober 2020, 18:46:13 »
Dock ställer jag mig undrande till om det går att återladda så stor effekt med kmk ner i den befintliga kollektorn?

Stämmer, fel av mig.  :'(

Det är med de extra 20 borrorna som återladdningen blir 1 600 MWh/år. De befintliga återladdas med 1 000 MWh och de nya med 600 MWh.

Jag har räknat att medeltemperaturen för Danderyd är +15° mellan mitten av april till 1 november. Har räknat med -6° i berget samt +12° från kylaren och +6° tillbaka.

Medeltemperaturen i borrcentrum blir då +9° och granitens värmeledningsförmågan är 3,5 W/m*K.

« Senast ändrad: 04 oktober 2020, 20:22:07 av Lexus »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #99 skrivet: 05 oktober 2020, 09:53:51 »
Återigen, konsulten har inte presenterat nån kalkyl. De diagram och "kalkyler" som presenterats här är simuleringar som har gjorts av Lafor energientreprenader.
Lite svårt för en utomstående att ha koll på vem som har gjort vad. Frågan är hur pass verklighetstrogna simuleringarna är. Det bör beräkningsmässigt vara rätt svårt att simulera ett rätt stort antal borrhål som är gradade i olika vinklar. Det går men frågan är om det finns program som hanterar sådana fall. Har man gjort några förenklingar när man har simulerat återladdningen?

De befintliga borrhålen finns på en yta som har en omkrets på ca 400 meter. Det är den längs den sträckan som värme kan tillföras från omgivande berg förutom det som tillförs ovan- och underifrån. Jag räknade inte med sträckan som gränsar mot gula sidan då berget är nerkylt där. Genom att borra en ny grupp av hål på den sydöstra delen av tomten kan man öka sträckan mot omgivande berg med ca 180 meter, dvs med ungefär 40%.

Jag tvivlar på att borra ytterligare hål utan återladdning kommer att fungera på sikt då värmeuttaget från berget med de nya pumparna kommer att öka betydligt mer än 40%. Återladdning skulle alltså behövas i vilket fall som helst. Frågan blir då om det dessutom behöver borras ytterligare hål eller om återladdning i de befintliga hålen räcker. 

Om man tror att det går att återladda de befintliga borrhålen i 4 800 timmar med ett deltaT 15° luftvärmd köldbärare/borrhål, så går det att återladda ca: 1 600 MWh/år. Eftersom det plockas upp nästan lika mycket kommer det fortsättningsvis att ge dålig verkningsgrad på värmepumparna.

Om man återladdar lika mycket värme sommartid som man tar ut vintertid och berget runt borrhålen i genomsnitt är kallare än omgivande berg kommer det att ske en värmetillförsel från omgivningen. På sikt kommer berget runt borrhålen att värmas upp.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #100 skrivet: 06 oktober 2020, 07:05:26 »
Lite svårt för en utomstående att ha koll på vem som har gjort vad. Frågan är hur pass verklighetstrogna simuleringarna är. Det bör beräkningsmässigt vara rätt svårt att simulera ett rätt stort antal borrhål som är gradade i olika vinklar. Det går men frågan är om det finns program som hanterar sådana fall. Har man gjort några förenklingar när man har simulerat återladdningen?

De befintliga borrhålen finns på en yta som har en omkrets på ca 400 meter. Det är den längs den sträckan som värme kan tillföras från omgivande berg förutom det som tillförs ovan- och underifrån. Jag räknade inte med sträckan som gränsar mot gula sidan då berget är nerkylt där. Genom att borra en ny grupp av hål på den sydöstra delen av tomten kan man öka sträckan mot omgivande berg med ca 180 meter, dvs med ungefär 40%.

Jag tvivlar på att borra ytterligare hål utan återladdning kommer att fungera på sikt då värmeuttaget från berget med de nya pumparna kommer att öka betydligt mer än 40%. Återladdning skulle alltså behövas i vilket fall som helst. Frågan blir då om det dessutom behöver borras ytterligare hål eller om återladdning i de befintliga hålen räcker. 

Om man återladdar lika mycket värme sommartid som man tar ut vintertid och berget runt borrhålen i genomsnitt är kallare än omgivande berg kommer det att ske en värmetillförsel från omgivningen. På sikt kommer berget runt borrhålen att värmas upp.
Simuleringarna är gjorda i EED. Det går inte att simulera utifrån en exakt 3-dimensionell representation av bergkollektorn utan utifrån en grupp hål där medel avstånd anges. Jag TROR det är mer exakt än vad som går att räkna sig fram till utifrån tumregler iallafall. Fast allt är såklart beroende på kvaliteten på indata.
Angående att återladda utan att borra nya hål, vilket är förslaget som ligger på bordet. Få antal borrmeter blir snabbt uppvärmda av återladdningen, på samma sätt som att det snabbt blir nedkylda av ett visst värmeuttag. Enligt simuleringarna vi har gjort blir det inga 1600 eller ens 1000 MWh som går att återladda till 6300 meter borrhål på sommaren.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #101 skrivet: 06 oktober 2020, 10:58:57 »
Efter att har råkat komma i kontakt med andra företag som sysslar med bergvärme har jag blivit lite orolig för att vår värmekonsult är ute på helt fel spår. De säger att värmen som kan laddas ner när det är varmt kommer att "vara slut" när vi behöver den under Nov-Mars. Och att det vi behöver göra är istället att utöka bergkollektorn till nästan den dubbla storleken jämfört med dag. Finns det nån med erfarenhet av liknande dilemman?

Vad gäller farhågorna från första inlägget tycker jag det verkar som om konsulten inte är ute på spår. Jag och Lexus verkar vara överens i tron att återladdning kommer att behövas i vilket fall som helst. Om vi sen har rätt kan diskuteras. 

Att borra dubbelt så många hål utan återladdning tror jag inte på då värmeuttaget från berget kommer att öka mer än vad värmetillförseln från omgivningen ökar. Det kan fungera några år under den tid man utnyttjar den lagrade värmen i berget runt de nya borrhålen men när berget har kylts ner är man tillbaka i dagens situation.

Jag tror inte vi kommer längre än så här. Med tanke på att projektets genomförande i och med köpet av nya värmepumpar redan har startat är det bara att hoppas på att det kommer att fungera som tänkt utan att man behöver borra ytterligare hål för mer än en halv miljon.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #102 skrivet: 06 oktober 2020, 17:11:37 »
Om inte kollektorslangar riskerar att frysa, och om pumparna funkar ner till -10 så är inte konsulten ute på fel spår nej. Men därom svävar jag fortfarande i ovisshet.
Pratade precis med en firma(e3k) som har borrat nya 350 meters hål i en grannförening som var i samma situation som vi är i. Suck.
Det jag känner måste undvikas om det är möjligt är just en kmk eftersom den bullrar, och bullret blir "orättvist" fördelat bland de boende.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #103 skrivet: 15 oktober 2020, 08:14:27 »
Jag mätte mot svarta järnrör med kondens på och jag vet att man mäter för låg temperatur när man mäter mot vatten. Hur ett tunt fuktlager påverkar vet jag inte men i vilket fall som helst mätte jag 5 grader in och 7 grader ut. Differensen var 2,0 i snitt och den bör vara korrekt. Lufttemperaturen var 14 grader.
Gjorde en ny mätning i morse. Uppmätte 2,8 grader in och 3,3 grader ut(bägge medelvärden). Lufttemp 6 grader. Kmk:n är tydligen styrd av yttertemp. Körs vid temperaturer över 4 grader. Det intressanta blir väl att se temperaturen vid varma perioder i vinter!

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Återladdning
« Svar #104 skrivet: 05 november 2020, 22:03:40 »
Kalkylera på att komplettera med avloppsåtervinning. Tyst och konstant återladdning året om. I gynnsamma fall skall det kunna täcka hela varmvattenbehovet plus att det blir lite över till värme. Minskar uttaget från borrhålen motsvarande varmvattenbehovet samt återladdar borrhålen när det inte är värmebehov.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #105 skrivet: 07 november 2021, 13:25:03 »
Hej igen! Sedan i somras har kylmedelskylare varit installerad för att återladda borrhålen. Det är kanske för tidigt att dra några slutsatser men det verkar som att den går att köra ner till ca fem graders yttertemperatur. Då förefaller värmepumparna kyla ner vätskan så att KMK:n fryser. Ska bli intressant att se hur det blir i vinter. Min oro är att bergkollektorn begränsar så mycket att vi i slutänden inte kommer att få nån glädje av de nya pumparnas bättre verkningsgrad :'(

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #106 skrivet: 07 november 2021, 13:25:57 »
Vy

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #107 skrivet: 08 november 2021, 10:48:11 »
Jag tog en motionsrunda förbi anläggningen nu på morgonen. Då det var strax över noll grader stod återladdningsenheten still vilket var väntat. Att en sådan här anläggning kräver ett antal plusgrader för att fungera påpekade Rickard i något inlägg. 

Hur är den inkopplad? Det finns väl ventiler för förbikoppling av enheten när utetemperaturen blir för låg?

När i somras togs den i drift?

Vad finns det i form av loggningsutrustning i de nya pumparna? Jag tycker att det är ett krav att det ska finnas möjlighet att samla temperaturdata för att kunna utvärdera funktionen av anläggningen. Skulle det inte fungera som det var tänkt är det bra med några års förvarning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid något nytt att upptäcka
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Återladdning
« Svar #108 skrivet: 08 november 2021, 13:31:54 »
Hej igen! Sedan i somras har kylmedelskylare varit installerad för att återladda borrhålen. Det är kanske för tidigt att dra några slutsatser men det verkar som att den går att köra ner till ca fem graders yttertemperatur. Då förefaller värmepumparna kyla ner vätskan så att KMK:n fryser. Ska bli intressant att se hur det blir i vinter. Min oro är att bergkollektorn begränsar så mycket att vi i slutänden inte kommer att få nån glädje av de nya pumparnas bättre verkningsgrad :'(
Följer detta projekt med stort intresse. Berätta gärna hur det gått så långt. Fråga: ni hade aldrig några funderingar/diskussioner om att köra "fri-kyla" till ventilationen i huset under sommaren?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #109 skrivet: 08 november 2021, 14:06:05 »
Fråga: ni hade aldrig några funderingar/diskussioner om att köra "fri-kyla" till ventilationen i huset under sommaren?

Det är flera flerfamiljshus som ligger utspridda. Det verkar inte realistiskt med frikyla.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #110 skrivet: 08 november 2021, 14:52:42 »
Kylaren togs i drift i slutet av maj. Dock har den ej kunnat köras med full effekt pga klagomål på buller från omkringboende. Kylaren är inkopplad efter värmepumparna. Frågan är om det finns ventiler för förbikoppling med tanke på nedisningen?
PÅ gula sidan finns återladdning sedan tidigare. Såg ingen nedisning där i vintras. Har för mig att den körs vid temperaturer över 4 grader. Kylaren var dessutom inkopplad före värmepumparna där.
Tills i år har "gula sidan" haft värmepumpar med 200 kW angiven effekt. Nyligen har 4 st Thermia 88kW pumpar installerats där. Borrhålslängden är ca 3000 m. Enligt konsulten som har designat ombyggnaden ska kylaren även här kopplas om så den hamnar efter värmepumparna.
Min oro är att användandet av de nya pumparna kommer att leda till nedisning av gula sidans kylare också :-\

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #111 skrivet: 08 november 2021, 15:28:24 »
Följer detta projekt med stort intresse. Berätta gärna hur det gått så långt. Fråga: ni hade aldrig några funderingar/diskussioner om att köra "fri-kyla" till ventilationen i huset under sommaren?
Ja, visst är det spännande! Får intryck att det är lika mycket konst som vetenskap i designen av en lite större värmeanläggning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #112 skrivet: 08 november 2021, 15:50:24 »
Frågan är hur mycket effekt man tappar genom att fläktarna inte kan köras på full fart. Jag tror inte det blir så stort tapp i värmeöverföringen.

Enligt konsulten som har designat ombyggnaden ska kylaren även här kopplas om så den hamnar efter värmepumparna.

Hur resonerar konsulten? Jag tycker han har trampat snett där. Återladdaren bör sitta på ingående köldbärare så att problemet med nedisning blir mindre höst och vår. Sommartid när pumparna inte går så mycket (i snitt lågt deltaT över pumparn) och den stora mängden värme återladdas spelar det ingen större roll på vilken sida återladdaren sitter. Jag har för mig att jag såg att någon tidigare har hävdat samma sak när jag läste igenom tråden i morse men jag ids inte läsa igenom igen. 

Men hur är det med loggningsmöjligheter? Kan man logga temperaturdifferenserna över återladdaren och över värmepumparna går det att beräkna om det fungerar som konsulten har tänkt sig eller om problemet kommer att förvärras. Det borde ha varit ett krav från föreningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid något nytt att upptäcka
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Återladdning
« Svar #113 skrivet: 08 november 2021, 15:55:14 »
Ja, visst är det spännande! Får intryck att det är lika mycket konst som vetenskap i designen av en lite större värmeanläggning.
Så kanske det är men jag tror vi bara är i början av att använda geoenergi i större skala.

Sveriges första riktig stora projekt genomfördes av Adven 2016 i Jakobsbergs Centrum där man återladdar berget genom frikyla på sommaren. Ägarna Citicon blev så nöjda att man har ett antal likande projekt på gång runt i norden.

Adven håller även på med ett större projekt med 300 st borrhål i närheten av dig med den nya anläggningen "Viggby Ängar". Länk: "Här borrar Adven efter förnybar geoenergi till Viggby Ängar". Om jag vore dig skulle jag ringa upp och pumpa dom på information tex bjuda geo-arkitekten på lunch ;)

Fråga angående frikyla, finns det kulvertar om ni skulle ändra er någon gång i framtiden?

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #114 skrivet: 08 november 2021, 16:20:41 »
Frågan är hur mycket effekt man tappar genom att fläktarna inte kan köras på full fart. Jag tror inte det blir så stort tapp i värmeöverföringen.

Hur resonerar konsulten? Jag tycker han har trampat snett där. Återladdaren bör sitta på ingående köldbärare så att problemet med nedisning blir mindre höst och vår. Sommartid när pumparna inte går så mycket (i snitt lågt deltaT över pumparn) och den stora mängden värme återladdas spelar det ingen större roll på vilken sida återladdaren sitter. Jag har för mig att jag såg att någon tidigare har hävdat samma sak när jag läste igenom tråden i morse men jag ids inte läsa igenom igen. 

Men hur är det med loggningsmöjligheter? Kan man logga temperaturdifferenserna över återladdaren och över värmepumparna går det att beräkna om det fungerar som konsulten har tänkt sig eller om problemet kommer att förvärras. Det borde ha varit ett krav från föreningen.
Svårt att veta hur konsulten resonerar nu eftersom det meddelats att "samarbetet är avslutat" helt nyligen. Det finns säkert loggningsmöjligheter men det är inget som jag som boende har tillgång till tyvärr.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid något nytt att upptäcka
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
SV: Återladdning
« Svar #115 skrivet: 08 november 2021, 16:27:15 »
Men hur är det med loggningsmöjligheter? Kan man logga temperaturdifferenserna över återladdaren och över värmepumparna går det att beräkna om det fungerar som konsulten har tänkt sig eller om problemet kommer att förvärras. Det borde ha varit ett krav från föreningen.
Angående logging borde det i alla fall vara krav för att tillfredsställa vår nyfikenhet här på forumet. :) :) :)

Om ni vill eftermontera givare finns det nu för tiden moderna och prisvärda utbud med både trådlösa och trådade sk. two/tree-wire mha hub och optokabel för central avläsning. Undvik dyras lösningar baserade på PLC eller KNX.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
« Senast ändrad: 09 november 2021, 07:22:12 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #117 skrivet: 09 november 2021, 10:01:49 »
Det är säkert inte det tekniska som är problemet med loggningen utan det faktum att någon i föreningens styrelse måste ha lite kompetens på området och känna för frågan. Som det nu är finns det anledning att befara att föreningens styrelse anser att problemet är löst i och med den investering som har gjorts. Jag tror man misstar sig där. 

Sen ska loggningen utvärderas och hur enkelt det är beror på hur anläggningen är beskaffad. Är köldbärarflödet konstant är det enkelt utvärdera en loggning för då blir temperaturdifferenserna där ett direkt mått på effekten.

Är det så att köldbärarflödet varierar beroende på hur många värmepumpar som går blir det besvärligare. Men då det krävs cirkulation sommartid när pumparna sällan går kan det knappast vara så att värmepumparnas köldbärarpumpar går bara när kompressorn går.

Det skulle vara mycket intressant att ha en diskussion med konsulten för att få förklarat hur hen har räknat och resonerat. Jag har tidigare skrivit att jag ser två problem med anläggningen, att borrhålen belastas för hårt och att området har blivit nerkylt. Det man nu har gjort ser jag bara som en halv lösning på ett av problemen. Förhoppningsvis har jag fel. Det skulle vara intressant med en uppföljning om några år.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Återladdning
« Svar #118 skrivet: 10 november 2021, 11:18:47 »
När jag såg att det var +10 tidigare idag tänkte jag att återvinningsenheten måste vara igång så det skulle vara möjligt att mäta in- och utgående temperatur. Men det var den inte, den stod still, helt igenisad. Isen höll dock på att smälta.

Enheten har 20 m2 lamellvärmeväxlare. Jag tänkte att jag skulle beräkna vilken effekt man hade räknat med att kunna ta ut från luften men det stötte på problem. Enligt en simulering räknade man med att återvinningen under oktober skulle ge 89000 kWh, enligt en annan 228000 kWh. Då kändes det inte meningsfullt längre. Jämför man värdena i de två tabellerna (inlägg 25/9 16:35 resp. 29/9 07:45). Värmeuttaget från berget är detsamma i bägge tabellerna. Återladdad värme skiljer väldigt mycket mellan de två tabellerna och jag tycker att det finns orimligheter i siffrorna.

Jag undrar hur regleringen sker. Om enheten har frusit igen och det blir några varma dagar vore det rimliga att bypassa återladdningsenheten så att isen kan smälta och det går att köra igång enheten igen. Helst ska en fläkt (8 stycken totalt) gå så att luften cirkulerar i enheten. Att cirkulera kall köldbärare genom den hela tiden bör betyda att det tar betydligt längre tid att smälta bort isen. Helst bör man se till att den aldrig fryser igen men så är inte fallet. Det kan förstås vara igångkörningsproblem.

Ett intressant projekt som sagt.


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #119 skrivet: 26 november 2021, 19:26:20 »
Angående logging borde det i alla fall vara krav för att tillfredsställa vår nyfikenhet här på forumet. :) :) :)

Om ni vill eftermontera givare finns det nu för tiden moderna och prisvärda utbud med både trådlösa och trådade sk. two/tree-wire mha hub och optokabel för central avläsning. Undvik dyras lösningar baserade på PLC eller KNX.
Jag kan logga manuellt med IR på in och utgående rör från, berg till pump :). -3 resp -5 nu tex. Fast det säger väl knappt nånting.

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Återladdning
« Svar #120 skrivet: 03 februari 2022, 19:31:00 »
Hur går det, intressant projekt som skulle vara intressant att veta  hur det fungerar i verkligheten
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

JForsberg

  • Gäst
JForsberg
SV: Återladdning
« Svar #121 skrivet: 02 maj 2024, 10:42:48 »
Bumpar denna gamla tråden - nu när det gått några år? Har ni fått det att fungera? Hur ser driften ut av värmepumparna idag?

//J

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!