Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Trygghetsförsäkring ?  (läst 1361 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
Trygghetsförsäkring ?
« skrivet: 30 september 2020, 22:08:24 »
hej forumet, någon som rekommenderar denna försäkring ? jag har haft en de flrsta tio åren på min 1245, tror den kostade typ 3-4 tusen för hela petioden.  Nu har jag nytt erbjudande om förlängning i upp till åtta år, men då är premien över 2,000 per år.  Har ju hemförsäkring också, låter dyrt är min magkänsla,  Någon som provat denna försäkring ?
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trygghetsförsäkring ?
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2020, 09:53:28 »
Hemförsäkring brukar räkna ned värdet på ersättning med 10% per år. D.v.s. efter 10 år får du ingenting av dina reparationskostnader.

Utloggad Valiant

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trygghetsförsäkring ?
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2020, 20:32:41 »
Kollade hemförsäkring lite mer. För Folksam gäller två avskrivningsfria år, d.v.s. att försäkringen betalar hela reparationen. Därefter avdrag med 10% per år, hemförsäkringen upphör alltså efter 12 år. Dessutom gäller självrisk på 1800kr. Så efter 10 år har du inte mycket att hämta i hemförsäkringen.
Exempel: Om du reparerar för 10.000kr vid 10 år blir ersättningen 2.000kr (20%) -1.800kr = 200kr. Resterande 9.800 kr betalar du själv!
Det gäller nog att även kolla vad tilläggsförsäkringen ersätter och dess självrisk. 

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Trygghetsförsäkring ?
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2020, 05:22:44 »
2000 kr räcker ingenstans om du tar dit en kyltekniker vid eventuellt haveri. Säg att expansionsventilen ger upp (inte alls omöjligt efter 10 år), då kostar delarna 1300 plus moms, sen ska du ha ca 2 kg r407c 2500 kr plus moms, och arbetet tar i alla fall 4 timmar att göra.
1300+2500+ 2500 + förbrukningsmaterial, svets, provtryckning m.m.+ moms, då har jag räknat snällt, inga resor m.m.
9-10000 ink moms.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Trygghetsförsäkring ?
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2020, 07:34:56 »
Köper man försäkringen i dom 8 år så är man uppe i 16000:- och är det ”bara” expansionsventilen som ett exempel som går sönder så blir det då istället ett dyrt byte  :)

Som med alla försäkringar så är det lite lurigt vad man ska köpa och inte köpa.
Försäkringsbolag har en liten förmåga att höja premien efter hand och ibland helt galna höjningar.
Nu vet jag dock inte om det finns fler bolag som kör denna varianten så det kan vara svårt att hoppa mellan bolag
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trygghetsförsäkring ?
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2020, 07:39:59 »
Det är väl med den här försäkringen som med alla andra; sett över tid och i genomsnitt är det billigare att inte ha den -annars skulle inte försäkringsbolaget tjäna några pengar. Frågan är hur man värderar tryggheten. Själv brukar jag värdera den ganska högt, vi får väl se hur jag gör när jag snart står där själv med en 1245 som fyller 10 år.

Att också väga in är om man tror sig göra några av de eventuella framtida reparationerna själv, i sådana fall får man (ännu) sämre valuta för försäkringspremien.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Trygghetsförsäkring ?
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2020, 09:43:11 »
Jag känner till tre fall där försäkringen har betalat haverier. I ett fall gällde det en överdimensionerad pump i förhållande till radiatorsystemet vilket orsakade många starter. Radiatorsystemet var inte heller injusterat. Den kompressorn gick sönder efter ca 30 000 timmar. Ägaren hade skaffat en pump som var betydligt kraftigare än vad som var motiverat av husets värmebehov med motiveringen att ett lågt antal drifttimmar per år skulle ge lång livslängd. Det blev inte riktigt som det var tänkt där.

I ett annat fall dömdes en kompressor ut som havererad av en kyltekniker. Efter att vi hade startat pumpen och justerat expansionsventilen gick pumpen som den skulle under de tre veckor som det dröjde innan nya kompressorn installerades. Då pumpens ägare tyckte det var bra med en ny kompressor utan att det kostade något tyckte han att det inte fanns någon anledning att inhibera bytet. Vad det var för fel på den "havererade" kompressorn, om det överhuvudtaget var något, blev aldrig klarlagt.

I det tredje fallet har två kompressorer havererat under loppet av ca 10 år. Jag vet inte orsaken men då pumpens ägare har noll kunskap om värmepumpar misstänker jag att värmepumpen har orimliga arbetsförhållanden och att det så småningom kommer att bli dags för kompressor nummer tre. 

Jag skulle aldrig skaffa någon form av tilläggsförsäkring då man får vara med och betala för dem som av okunskap får sina pumpar att haverera i förtid. Sen är det en fråga om man kan ta en liten risk att plötsligt i värsta fall behöva betala några tiotusental kronor.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!