Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermoheat i konkurs, finns fler ägare till deras pumpar?  (läst 6020 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erik_qwerty

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag är ny på forumet, och tänkte höra om det finns några övriga ägare av Thermoheat-system här på forumet, som kanske har bättre koll på sitt system än vad jag har. Jag upptäckte just att de gick i konkurs i somras, så att få några uppdateringar från dem kan jag antagligen ge upp...

Min bakgrund: I november förra året köpte vi hus, ett funkishus från 30-talet i tegel. Det var då uppvärmt av en halvfungerande oljebrännare, och tanken var nästan tom. Vi hade en månad på oss från att vi fick tillträde till att vi skulle lämna lägenheten, och vi kände att det var lika bra att slå till på att få bytt värmesystemet mot en ny lösning. Efter en del runtringanade föll valet på att en lokal installatör satte in en Thermoheat-pump, deras större modell med 14,7 kW uppgiven effekt. De två främsta skälen till att det blev just den var dels att installatören kunde installera med kort varsel, dessutom så hittade jag inte någon riktigt motsvarande kraftig pump. Någon av de mer vanliga tillverkarna, antingen Nibe eller CTC men jag har glömt bort vilket, hade till exempel bara en gammal och omodern modell med så hög effekt. Vi hade av installatören blivit rekommenderade att köpa en så stor maskin, med 140+60 kvadrat, dåligt isolerat och tätat hus och gamla originalradiatorer.

I alla fall, vi fick installerat systemet och det har fungerat utan större avbrott eller så, men det är ett par punkter som jag är mindre nöjd med. Framförallt gäller det dokumentationen, vi fick inte med någon handbok värd namnet. Ett häfte med ett par kopplingsscheman och lite annat var allt, installatören sa att det skulle vara på gång en ny manual. Jag pratade även med Thermoheats representanter på Hem & Villamässan i Malmö i våras, och de lovade att en ny manual var på gång och tog min adress för att kontakta mig när den var klar. Om det finns någon annan ägare av TH-pumpar, har ni sett till någon manual eller mer utförlig dokumentation?

Jag är hyfsat teknisk och i vanliga fall en väldigt medveten konsument när det gäller teknik, men jag var helt grön på värmesystem, uppväxt med direktverkande el som jag är. Dessutom var det så mycket med husköpet så jag hade inte tid att sätta mig in i värmepumpsvärlden, men från vad jag har läst mig till senare så verkar det som att Thermoheat-pannan (eller vad man kallar det) har lite underlig konstruktion, produktionen av varmvatten och "elementvatten" hänger liksom ihop på nåt sätt, men det kan väl inte vara samma vatten, för elementen är väl ett slutet system? Jag blir inte riktigt klok på hur det är med de olika temperaturgivarna och hur det styrs var vattnet ska gå, eftersom dokumentationen som sagt är i princip obefintlig. Vi har i alla fall sett en del underliga fenomen, till exempel kändes det som att det var väldigt dåligt med tappvarmvatten i våras då det inte skulle gå så varmt vatten ut i elementen. Det har ändå varit ett säljande argument från Thermoheats sida, de påstod att man fick ovanligt mycket varmvatten med deras system.
Sen så ska man enligt reklamen kunna övervaka och kanske även styra systemet via nätverk, och det sitter en RJ45-kontakt på styrenheten, men vad som krävs för det i övrigt har jag inte hittat något svar på... Jag har systemet med en styrenhet som heter Corrigo, som jag förstod av deras representant på mässan så har det funnits ett par olika.

Nä, i efterhand så borde vi nog ha eldat olja förra vintern igenom, så kunde jag satt mig in och gjort ett mer informerat inköp av värmepump nu i somras, men det är ju alltid lätt att vara efterklok...

Mvh,
Erik Eriksson

Utloggad erik_qwerty

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermoheat i konkurs, finns fler ägare till deras pumpar?
« Svar #1 skrivet: 25 september 2011, 21:28:57 »
Med tanke pÃ¥ de obefintliga svaren pÃ¥ min frÃ¥ga sÃ¥ är det kanske inte sÃ¥ konstigt att Thermoheat gick i konkurs...  :-\ NÃ¥, jag kan i alla fall vidareutveckla lite om det skulle vara nÃ¥gon annan som är intresserad. Jag har "forskat" lite i hur systemet fungerar pÃ¥ egen hand, jag hittade nämligen en fullständig manual till styrenheten Regin Corrigo E pÃ¥ nätet. Det verkar som mitt system använder deras standardlösning för värmesystemsstyrning, den "manual" jag fick innehöll vissa stycken som var saxade direkt ur dokumentationen för Corrigo. FrÃ¥n hemsidan kan man ocksÃ¥ ladda ner deras program "E Tool" för att koppla upp sig mot styrenheten, sÃ¥ jag chansade pÃ¥ att koppla in en nätverkskabel och installera verktyget pÃ¥ min dator. Efter lite pillande med nätverksinställningar och sÃ¥ sÃ¥ fick jag kontakt, och det fungerar Ã¥tminstone delvis att läsa ut data frÃ¥n styrenheten. "Delvis" därför att programmet rapporterar att kontakten bryts i vissa lägen, samt att den fÃ¥r ut konstiga eller obefintliga värden pÃ¥ en del ställen. Min gissning är att det inte är exakt rätt version av verktyget jag har, eller att Thermoheat har customiserat mjukvaran i styrenheten pÃ¥ nÃ¥got sätt. Det finns funktionalitet för att uppdatera mjukvaran i styrenheten till senaste version, men det vÃ¥gar jag förstÃ¥s inte ge mig pÃ¥ sÃ¥ länge jag har nÃ¥n sorts garanti frÃ¥n säljaren kvar.

Att Thermoheat-systemet verkar vara uppbyggt på standardkomponenter gör mig lite lugnare, men en hel del frågor kvarstår om själva konstruktionen. Den här kopplingen mellan varmvattenberedning och värmeslinga känns som det ställer till en del konstigheter, hela sommaren har till exempel ärvärdet för värmeslingan varit skyhögt över börvärdet. Detta var enligt säljaren helt normalt, och har att göra med att pannans börvärde var högt pga varmvattenberedaren. För att undvika att få det varmt i huset rekommenderades jag att skruva ner termostaterna på radiatorerna... Nu var ju inte cirkulationspumpen igång, den styrs separat och stängs av vid en viss utetemperatur, men det blev en del självcirkulation i systemet tror jag för jag hade varma element även soliga försommardagar då det var uppåt 30 grader i vardagsrummet.

Som systemet levererades finns tre börvärden: Värmeslinga, panna samt varmvatten. Panna verkar då vara någon sorts viktat medelvärde (?) mellan dem som man själv inte har någon direkt kontroll över, men det är den som helt och hållet styr när värmepumpen och eventuellt elpatronen kopplas in. Finns det andra system som fungerar på detta sätt, eller är det nåt unikt de har hittat på? De här tre värdena är förresten också de enda tre temperaturgivarna som tycks finnas, plus utetemperatur då. Jag läser i andra diskussioner om framledning vs returtemp och sånt, men retur har jag inga värden för i mitt system.

Om det nu inte finns någon annan som kör Thermoheat så kanske det kan finnas någon som i alla fall kör ett system baserat på Regin Corrigo E?

Mvh,
Erik

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Thermoheat i konkurs, finns fler ägare till deras pumpar?
« Svar #2 skrivet: 25 september 2011, 21:42:32 »
Har du sökt på "thermoheat" på detta forums sökfunktion? finns åtskilliga träffar där.
mvh Bo S
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Thermoheat i konkurs, finns fler ägare till deras pumpar?
« Svar #3 skrivet: 26 september 2011, 07:00:48 »
Försök att ta lite bilder så kanske det går att förklara systemuppbyggnaden iaf.
Regin är ju stora så där borde du kunna få hjälp med styrbiten.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad erik_qwerty

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermoheat i konkurs, finns fler ägare till deras pumpar?
« Svar #4 skrivet: 26 september 2011, 08:47:37 »
Bo: Jodå, jag har sökt både här och på hela nätet med google, det finns en del diskussioner där folk diskuterar eventuellt inköp av Thermoheat men jag hittar inte några kommentarer från någon som verkligen har köpt en.

cougar: Jag ska ta lite bilder när jag kommer hem, om det kan gå att utläsa nåt från dem.

Utloggad erik_qwerty

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermoheat i konkurs, finns fler ägare till deras pumpar?
« Svar #5 skrivet: 27 september 2011, 11:02:01 »
Här är en bild på systemet med skalet öppet. Vad man ser är i princip en enda stor isolerad tank, med lite rör och mojänger, det är ganska kompakt intryckt i skåpet... Jag har pekat ut de viktiga delar jag känner till i bilden.

Givarsladden för VVB går upp till toppen av tanken, sen tror jag det går två givarsladdar in vid utloppet till värmeslingan vid mitten på tanken.

Tacksam för input om någon förstår nåt av bilden :)

/Erik

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermoheat i konkurs, finns fler ägare till deras pumpar?
« Svar #6 skrivet: 27 september 2011, 11:38:29 »
Om den inte växlar mellan VV och värme så är det väl så att värmen ligger i en tank som i sin tur värmer varmvattenberedaren. Av allt att döma rör det sig nog inte om flytande kondensering i så fall. Och fast eller semifast kondensering styrs ju lite annorlunda än flytande.

Men det är bara en gissning.

Man borde väl sätta dit en kran så man kan stänga ner värmecirkulation under sommaren i fall du har självcirkulation. Det ska ju inte påverka pumpen så länge inte cirkulationspumpen går.



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermoheat i konkurs, finns fler ägare till deras pumpar?
« Svar #7 skrivet: 27 september 2011, 11:51:31 »
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=34631.0

"Inverterstyrd,  inget vatten i utedelen, jobbar mot "hela" vattenmängden hela tiden (växlar inte mellan att göra vv och värme)"
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad erik_qwerty

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermoheat i konkurs, finns fler ägare till deras pumpar?
« Svar #8 skrivet: 29 september 2011, 08:44:10 »
David: Jag har läst på om fast och flytande kondensering, och vad jag förstår så är tanken att det ska vara flytande i det här systemet, med en kurva med börvärden som styrs av utetemperaturen. Sen i praktiken så blir det ju "halvfast" eftersom det inte går att få vattnet kallare än sådär 40 grader, beroende på varmvattenberedningen... Problemet är att det inte finns någon riktigt bra styrning av cirkulationen sen, i ett system med fast kondensering ska man såvitt jag förstår ha en blandning av vattnet ut så att det får rätt temperatur?

En extra krånglighet är att man kan köra systemet med ett fast börvärde för panntemperaturen, alltså fast kondensering som jag förstått begreppen? Det gör jag just nu, eftersom mjukvaran i styrenheten verkar ha buggat ur när jag rotade i några inställningar, så att den vägrar räkna ut börvärde baserat på både värmeslinga och varmvatten. Frågan är vad man kan räkna med att förlora på detta? Nu blir det ju helt och hållet radiatortermostaterna som styr temperaturen så länge cirkulationspumpen går.

Olle61: Jag har hittat en diskussion som jag missat tidigare, det finns faktiskt åtminstone en Thermoheat-ägare till vekrar det som, signaturen Skåningen (han har inte skrivit nåt på länge dock):

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11489.msg109891#msg109891

Som han skriver så verkar det där med inverterstyrd vara en sanning med modifikation även på mitt system, det är en digital utsignal som styr pumpen av/på. Med gradvis ökande varvtal så kanske det ändå blir en vinst när den bara kör kortare stunder åt gången, så jag vet inte om det är helt galet tänkt?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermoheat i konkurs, finns fler ägare till deras pumpar?
« Svar #9 skrivet: 29 september 2011, 09:20:41 »
Det låter som man har gjort en 'fullösning'. Visst får man lite kortare gångtid genom att pumpen inte går för fullt på en gång, men det blir ju ändå i praktiken en on/offpump...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Thermoheat i konkurs, finns fler ägare till deras pumpar?
« Svar #10 skrivet: 29 september 2011, 18:03:59 »
Det låter som man har gjort en 'fullösning'. Visst får man lite kortare gångtid genom att pumpen inte går för fullt på en gång, men det blir ju ändå i praktiken en on/offpump...
Fullösning eller genomtänkt  Sc:,h  tänket är inte fel med en hetgasslinga i tanken som tillverkar varmvatten i toppen och tar ut radiatorvärme pÃ¥ strax under halva tanken, inverterpumpen styrs av framledningsgivaren och varvar ned kompressorn ju närmare börvärdet man kommer.
varmvattnet tillverkas som en "biprodukt" av värmetillverkningen på vintern och använder hela tankvolymen för varmvattenberedning på sommaren vilket ger långa drifttider... nej, jag tror det här är en bra ide
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermoheat i konkurs, finns fler ägare till deras pumpar?
« Svar #11 skrivet: 29 september 2011, 18:21:44 »
Som jag fattade det så varvar aldrig pumpen ner. Inte heller styrs effekten utifrån aktuellt behov...

"Vad som händer är att när innedelen tycker att panntemperaturen är för låg, så strömsätts utedelen! (ingen annan kommunikation mellan inne och utedel!)
Sen jobbar kompressorn sig upp i varv med en minuts mellanrum i ca 20 steg!"


Det är ju i princip en bättre lösning än en ren on/off, men man utnyttjar ju inte inverterteknikens möjligheter.

Resten av konstruktioner har jag inga synpunkter på.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Thermoheat i konkurs, finns fler ägare till deras pumpar?
« Svar #12 skrivet: 30 september 2011, 07:42:02 »
Som jag fattade det så varvar aldrig pumpen ner. Inte heller styrs effekten utifrån aktuellt behov...

"Vad som händer är att när innedelen tycker att panntemperaturen är för låg, så strömsätts utedelen! (ingen annan kommunikation mellan inne och utedel!)
Sen jobbar kompressorn sig upp i varv med en minuts mellanrum i ca 20 steg!"


Det är ju i princip en bättre lösning än en ren on/off, men man utnyttjar ju inte inverterteknikens möjligheter.

Resten av konstruktioner har jag inga synpunkter på.
det är likadant i nedstängningsfasen, den varvar sakta ned under ca en halvtimma och har temperauren i tanken börjat sjunka så slår termostaten till och kompressorn börjar varva upp igen.
den här motoden är ju inte lika exakt som en börvärdesstyrning med kommunikation mellan ute och innedelen, men fungerar förvånagsvärt bra. långt ifrån on-off.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad phreakit

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sölvesborg
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermoheat i konkurs, finns fler ägare till deras pumpar?
« Svar #13 skrivet: 20 oktober 2011, 13:53:44 »
Jag har en Thermoheat.

Tycker den fungerar bra, har bara haft problem med att jag har självcirkulation i huset som resulterat i ett fruktansvärt varmt hus i våras. Men detta har åtgärdats.
Men jag håller med om att det inte hade varit fel att ha börvärdesstyrning till utedelen.
Jag har inte heller fått webservern att fungera, men jobbar på det så fort jag är hemma samtidigt som Regins support har öppet.

Mvh
Andreas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!