Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ã…terladdning  (läst 16355 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ã…terladdning
« skrivet: 25 september 2020, 09:12:08 »
Hej!
Jag bor i en bostadsrättsförening i Danderyd. Vi har under våren startat ett projekt för att uppgradera vår värmeanläggning. Föreningen använder sig av en "värmekonsult" som från början hjälpte oss med värmen man som också tog sig an vår krånglande bergvärmeanläggning.
Ursprungligen bestod anläggningen av ca 6300 meter aktivt borrhål. Fördelade på 30 hål med i medel 15 meters avstånd. Två st Galetti värmepumpar på ca 340 KW effekt sammanlagt. Beräknat värmebehov är 2300 MWh, varav varmvatten ca 450 MWh. Borrhålen börjar bli lite kalla på vintrarna nu.
På värmekonsultens inrådan har 6 st Thermia Mega xl pumpar på 88 kW st installerats. Tanken är sedan att en stor kylmedelskylare ska leda ner så mycket värme i berget att dessa nya pumpar kan förse föreningen med mer värme än innan och sänka våra uppvärmningskostnader.
Efter att har råkat komma i kontakt med andra företag som sysslar med bergvärme har jag blivit lite orolig för att vår värmekonsult är ute på helt fel spår. De säger att värmen som kan laddas ner när det är varmt kommer att "vara slut" när vi behöver den under Nov-Mars. Och att det vi behöver göra är istället att utöka bergkollektorn till nästan den dubbla storleken jämfört med dag. Finns det nån med erfarenhet av liknande dilemman?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ã…terladdning
« Svar #1 skrivet: 25 september 2020, 09:32:05 »
Hej! Ja man ser snabbt att värmeuttaget per meter borrhÃ¥l ligger väldigt högt om man jämför med vad som brukar gälla för smÃ¥hus med bergvärme. Och 15 m mellan borrhÃ¥len är nog i minsta laget. UtifrÃ¥n det skulle man behöva utöka bergkollektorn med minst 50% som jag ser det. Vet inte vad ni har för ventilationslösning i husen men ett komplement till kollektor skulle kanske kunna vara att Ã¥tervinna värmen i frÃ¥nluften genom att lÃ¥ta köldbärarvätskan cirkulera genom värmeväxlare för ventilationen?   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Per Ola Persson

  • Gäst
Per Ola Persson
SV: Ã…terladdning
« Svar #2 skrivet: 25 september 2020, 09:54:41 »
Ja det känns som att total borrhålslängd är i kortaste laget, ca 12 m/kW effekt. Det skulle nog behövas 15-18 m/kw. Men som skrivs i andra inlägget så går det att "skjuta till" energi från annat håll, t.ex. frånluftsåtervinning. Anners är det nog att borra lite fler borrhål. Be konsulten beräkna detta, det finns bra beräkningsprogram. Ni kan också ta kontakt med tillverkaren för att få råd.
Ett sätt är att logga värmepumparna och få fram hur tempen i hålen varierar med effektuttag.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ã…terladdning
« Svar #3 skrivet: 25 september 2020, 09:55:40 »
För ett enstaka borrhål stämmer det att återladdning inte fungerar något vidare. Värmen vandrar ut i berget.

För grupper av borrhål beror det på hur borrhålen är arrangerade i förhållande till varandra, om de ligger på en linje eller i form av en kvadrat eller cirkel. Det finns en hel del litteratur inom området, bifogar ett smakprov.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ã…terladdning
« Svar #4 skrivet: 25 september 2020, 09:58:32 »
OM berget successivt har kylts ned mer och mer för varje år som går så borde det väl vara fullt möjligt att återladda det på sommaren.
Frågan är vad som kostar mer, att borra fler hål, eller att investera och drifta en kylmedelskylare (värmare)?
Du skulle ju kunna be om att få se beräkningen, och en jämförelse med vad det skulle kosta att utöka borrhålen istället?

I Stockholm är det väl dessutom rätt ofta plusgrader på vintern, så kylmedelskylaren borde kunna köras även vintertid när temperaturen i borrhålen är lägre än lufttemperaturen.
Vinsterna med kylmedelskylaren borde även kunna räknas hem sommartid då ni kan få riktigt hög COP på tappvarmvattentillverkningen med hög temp på KB.

OM jag går på ren känsla så skulle jag tro att förslaget med återladdning och kylmedelskylare kan vara väl så lönsamt som att borra fler hål.

Har ni en central frånluftsanläggning för hela föreningen så kan det vara en ide att titta på återvinning därifrån också.
Om frånluften är väldigt "utspridd" rent fysiskt så blir det nog dyrt.
« Senast ändrad: 25 september 2020, 10:01:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ã…terladdning
« Svar #5 skrivet: 25 september 2020, 10:10:31 »
Håller med om att borrhålen är hårt belastade. Med nya pumparna på sammanlagt ca 530 kW blir det 84 W/m när alla går. Det är mer än det dubbla jämfört med vad som är vanligt. Min pump tar lite mer än 30 W/m aktivt borrhål. Inte konstigt att borrhålen blir kalla.

Vad är maximala värmebehovet beräknat till? Jag får det till ca 800 kW om man räknar som på en villa men det kan man troligen inte göra i det här fallet.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ã…terladdning
« Svar #6 skrivet: 25 september 2020, 10:41:38 »
Tack för alla intressanta inlägg såhär långt. Jag återkommer lite senare i eftermiddag med lite mer kött på benen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ã…terladdning
« Svar #7 skrivet: 25 september 2020, 14:33:47 »
återvinning från vent luften borde ge en hel del kan jag tro och även om en del av det man laddar ner på sommaren försvinner bort så återladdar det i alla berget till minst ursprungstemp och sen på vintern kommer ju det ju fortsätta ladda och då ge högre brine temp sen om det räcker i det här fallet vet jag inte men det verkar ju fungera även i dag utan återladdning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ã…terladdning
« Svar #8 skrivet: 25 september 2020, 15:21:47 »

Om anläggningen har varit igång ett antal år och energimängden som hämtas upp skiljer mot den mängd som återladdas naturligt, är risken obefintlig att någon energi "försvinner bort".

Återladdad energimängd finns förmodligen till 100% kvar i geoenergilagrets upptagningsområde.


Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ã…terladdning
« Svar #9 skrivet: 25 september 2020, 16:35:24 »
Den beräknade toppeffekten är ca 800kW.
Själva poängen med att investera i nya värmepumpar (med 6x88kW effekt) är att inte behöva köpa lika mycket olja som nu. Om alla dessa pumpar ska utnyttjas behöver dom ta upp ca 1600 MWh värme ur berget per år. När vi stoppar in detta i EED, inkl återladdning ser det ut såhär efter två år:
Antagen starttemperatur i berget 2 grader. Det är svÃ¥rt att beräkna effekten av Ã¥tervinningen, den beror ju pÃ¥ temperaturen i kb-vätskan. Om inte simuleringen är jättefel sÃ¥ borde det bli svÃ¥rt att Ã¥terladda pÃ¥ vintern, även om det är plusgrader pga isbildning i lamellerna. Givetvis kommer det inte att gÃ¥ att köra anläggningen sÃ¥ att temperaturerna blir som pÃ¥ bilden. Problemet som jag förstÃ¥r det är inte att det inte gÃ¥r att Ã¥terladda värme till berget utan att borrhÃ¥len kommer att bli för kalla om anläggningen ska köras som värmekonsulten tänker sig. Pga det höga effektuttaget per tidsenhet.  Vi kommer fortsättningsvis att behöva köpa in ungefär lika mycket tillskottsenergi som vi gjort de senaste Ã¥ren eftersom bergvärmepumparna mÃ¥ste stoppas.

Hur mycket energi som behöver tas upp ur berget respektive som beräknas går att återladda under ett år.

« Senast ändrad: 25 september 2020, 16:39:45 av Patrik_f »

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ã…terladdning
« Svar #10 skrivet: 25 september 2020, 16:55:55 »
Området är "utspritt" så jag tror inte att frånluftsåtervinning är ett realistiskt alternativ tyvärr.

Utloggad Patrik_f

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ã…terladdning
« Svar #11 skrivet: 25 september 2020, 17:32:41 »
Borrhålskarta

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ã…terladdning
« Svar #12 skrivet: 25 september 2020, 17:38:38 »
Sätt in en värmepump i varje fastighet, som endast går på frånluft.

Anslut fjärrvärme som spets.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Ã…terladdning
« Svar #13 skrivet: 25 september 2020, 18:40:24 »
Problemet som jag förstÃ¥r det är inte att det inte gÃ¥r att Ã¥terladda värme till berget utan att borrhÃ¥len kommer att bli för kalla om anläggningen ska köras som värmekonsulten tänker sig. Pga det höga effektuttaget per tidsenhet. 

Håller med om det. Det är egentligen två problem med anläggningen. Det ena är det höga effektuttaget per meter borrhål som gör att det skulle bli låga köldbärartemperaturer även om borrhålen låg väldigt långt ifrån varandra. Det andra problemet är att borrhålen ligger så nära varandra att det behövs återladdning av berget.

Sen blir inte värmeuttaget 84 W/m som jag skrev i mitt förra inlägg utan ca 55 W/m om man räknar på pumparnas nominella effekt. Jag glömde att ta hänsyn till att det är ca 2/3 av värmen som tas från berget.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ã…terladdning
« Svar #14 skrivet: 25 september 2020, 19:05:08 »
Ååå skittt, läser nu först att ni redan har installerat Thermiapumparna.  help

Ja, då är det till att plocka reda på frånluften i alla fall. Ni har väl några kanske tre samlingsbrunnar där ni kan ansluta slangar till ventilationsbatterierna.

Det tillsammans med kylmedelkylare modell stor, då de lever om vid full fläkthastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!