Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! För mycket vatten i borrhÃ¥let och borraren vill köra hem  (läst 16818 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Villekalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 310, Aktiv borra 122m?
Hej,
Borraren kom bara till 140m utav de 200m som var beställda sen kom det för mycket vatten i hålet.
Stämmer det när han påstår att det här hålet kommer att ge lika mycket p.g.av det höga flödet som det tilltänkta hålet, eller ska jag ta nycklarna från hans bil så att han inte kan åka här ifrån förren han har borrat ett hål till :)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
borra mera hade ju jag tänkt
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Villekalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 310, Aktiv borra 122m?
Jag gissar att firman som gör jobbet inte är sugna på att göra ett hål till när dom har fast pris på arbetet.
Dom menar att 140m meter räcker gott till min nya CTCpump på 10kW.

Men ligger det något i det dom säger om att flödet kompenserar borrdjupet. Jag är själv osäker på det men någon här på forumet är kanske mer påläst?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Att borran ger mycket vatten har du ingen nytta av, då du ska använda borran som energibrunn d.v.s. du ska inte pumpa upp vatten.

Som energibrunn kommer vattnet snabbt att fylla borran, och där står vattnet stilla.

Behåll nycklarna.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Hur ser terrängen ut? Är det ett kuperat omrÃ¥de kan det finnas  grundvattenströmning som förbättrar hÃ¥lets kapacitet att leverera värme. Annars är det som Lexus skriver, högt flöde vid borrning men stillastÃ¥ende grundvatten när man inte tar ut nÃ¥got vatten har man ingen glädje av.

 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Villekalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 310, Aktiv borra 122m?
Ok  Jag behÃ¥ller bilnycklarna :)
Det är tyvärr ganska platt här på gränsen till Skåne.
Hur nära det första hålet kan man borra?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
15-20 meter och gärna med gradning ifrån det första hålet.

Kom ihåg att 200 meter aktivt borrdjup räknas under grundvattennivå och foderrör.

Har de borrat 140 och av dessa är 15 meter foderrör samt grundvattennivån ligger 5 meter under gräsmattan, så ska de borra total 90 meter i den andra brunnen.


Utloggad Villekalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 310, Aktiv borra 122m?
I offerten nämns inte något om aktivt borrdjup, tyvärr :(
När han startade sa han att det var ca 6m till grundvattnet men det är 18m foderör.
Totala borrdjupet är 140m. Enligt dig är det 122m aktivt hål..... puuh låter inte mycket.

Nu har han iallafall lastat upp sin lilla borrmaskin på släpet igen för att ge sig iväg på nya väntande kunder. Det måste skickas in en ansökan till komunen som ska godkännas innan det går att borra igen.

Han lovar och bedyrar att hålet ska räcka till. Han lovar och bedyrar att göra ett hål till, gratis om det första inte räcker till. Han lovar och bedyrar även att skriva på ett papper att han ska göra det gratis.

Hur skriver man ett sånt papper? Den eller den temperaturen om ett år eller om 10år eller kaske om 50år?
Eller kanske, alldrig kallare än så här när pumpen gått på full effekt i ett dygn den 1 mars varje år? :(

Jag har även ett erkännande i offerten står det 180m inte 200m som jag skrev först.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Skriv på ett papper där han förbinder sig att borra ett till hål så snart du har fått ansökan godkänd av kommunen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Han lovar och bedyrar att hålet ska räcka till.

När är tillfället då det inte gör det, enligt borraren?


Utloggad Villekalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • CTC EcoHeat 310, Aktiv borra 122m?
Det är den som är tiotusenkronorsfrågan.

Jag förlorar enligt en del 3% verkningsgrad per grad celcius som hålet blir kallare, men hur kallt hade ett 180m hål blivit?
Någon som har skrivigt något liknande avtal med sin installatör?

När jag beställde jobbet poängkterade jag även tydligt att jag var beredd att lägga några tusen extra för ett extra djupt hål för framtida behov (typ en effektivare pump om 10-15år). Jag behöver kanske inte berätta att jag är ganska besviken.

Utloggad Amatör-Micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det har väl ingen betydelse om hålet är tillräckligt djupt eller inte. Om du hade beställt "tillräckligt djupt" vore det kanske en sak, men du har ju beställt "200 meter". Antingen skall du ha 200 meter eller ett rejält avdrag på priset. Om du beställer 200 meter är det ju inte borrarens sak att borra till godtyckligt djup och säga att det får räcka.

Tänk om jag beställer en flaggstång på 20 meter och får en som är 15 meter och leverantören säger att det kommer att fungera bra ändå. Visst, flaggstången fungerar utmärkt, men det är ju inte vad jag ville ha.

Men jag vet ju inte hur avtalet med borraren ser ut...  ::)
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 16:30:07 av Amatör-Micke »
Har just satt upp 4,3 kW solceller. Se min Solcell-blogg:

http://solceller.weebly.com/solcell-bloggen.html

Toshiba RAS 10 SAVP-ND

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Har du handlat direkt av borraren, eller av värmepumpsinstallatören?


Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
7,3kW pÃ¥ 122m blir nästan 60W/m.     fungerar...jo kanske, men med nedsatt effekt och COP jämfört med det tänkta borrdjupet.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Undrar om borrarna själva tror pÃ¥ detta att det är ett bra borrhÃ¥l när det kommer en massa vatten, att de tänker vattenbrunn. Eller är det sÃ¥ att det är nÃ¥got de säger till kunden när det inte gÃ¥r att borra längre och de inte har tid med eller inte vill göra ett nytt borrhÃ¥l.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!