Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: effekt radiator  (läst 5568 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
effekt radiator
« skrivet: 28 november 2010, 15:32:03 »
Är det nån som har koll på hur mycket effekt en sån har radiator lämnar. Ska ev byta några till sommaren och det kan vara bra att veta hur mycket nuvarande lämnar. Storleken är 500*1000.
« Senast ändrad: 28 november 2010, 16:22:26 av smurfen72 »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: effekt radiator
« Svar #1 skrivet: 28 november 2010, 21:17:32 »
Jag har själv sökt efter info om dessa element. Tyvärr utan större framgång. Modellen heter novello och tillverkades av AGA. Enligt lenhovda radiatorfabrik så översatte dom novello n-40 till deras mp2 och n-65 till deras mp2c. På lenhovdas hemsida kan du ju få tag på effekten på deras alla radiatorer. Men att jämföra effekt mässigt tyckte jag inte att det stämde. Eftersom jag har alla ritningar på vårt hus som hade blandat med novello och mp radiatorer kunde jag själv räkna ut hur byggaren på den tiden räknat för energi åtgång/kvm. När jag sen översatte det till mp2 resp mp2c blev det för mycket. Jag tror att din effekt på ditt novello element om det är ett n40(tjockleken) ska vara mitt emellan mp enkelpanel och mp2 i samma storlek. Har du det lite tjockare n65 så jämför med mp2 och lägg till något lite.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: effekt radiator
« Svar #2 skrivet: 28 november 2010, 23:07:53 »
Har laddat hem ett program purmomaster i det programmet kan man fÃ¥ reda pÃ¥ effekten pÃ¥ gamla radiatorer och novelio n40 och n65 finns med  Thumbsup fast det är inte det enklaste att fÃ¥ fram värdena Ã¥terkommer när jag lärt mig mer. Tack för infon om vad dom heter nu kan jag söka vidare efter effekten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: effekt radiator
« Svar #3 skrivet: 29 november 2010, 07:53:50 »
Jag fick tips om det med. Jag laddade hem det men visste inte hur jag skulle få det att fungera. Jättesnällt om du velat förklara sen hur det fungerar. Jag har ca ett tiotal novello radiatorer som jag oxå velat ha reda på. Jag har beteckningen på dom på ritningar. Hoppas du löser det:).
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: effekt radiator
« Svar #4 skrivet: 29 november 2010, 19:26:30 »
Skulle behöva din mejl. Har jag översatt novelle 65 samt 40 till purmo sen är det lät att hitta rätt purmo för den effekten finns hos purmo. Skriv vilken storlek du har på radiatorn så blir det rätt på en gång så skickar jag en pdf fil *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: effekt radiator
« Svar #5 skrivet: 29 november 2010, 19:29:48 »
Tusen tack. Du fpr min mail här så kan du bara skicka ett tomt mail som jag kan svara på.
Henrik_stp@hotmail. Com
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad The Door

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: effekt radiator
« Svar #6 skrivet: 01 december 2010, 18:14:41 »
Detta är jag med intresserad av, har samma storlek jag och vill byta dem :)

Mvh
Erik
Euronom ExoAir Polaris, ExoTank samt ExoTrol

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 756
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!